handdator

Visa fullständig version : Sömnbrist och gainz


Krutpaket
2015-01-20, 10:26
Tja,

Man säger ju att att sömn är en av huvudkomponenterna till att bli bygga muskler. Har även läst flera artiklar på nätet om att sömnbrist kan leda till ökad insulinkänslighet, fetma och en massa annat.

Min fråga: Är de med kroniska sömnproblem dömda att vara klena och feta eller räknas "vila" till sömn? Alltså, om man nu inte kan sova, men man ligger i sängen och vilar - räknas det? Kan man ändå bygga muskler (och deffa ner sig för den delen)?

King Grub
2015-01-20, 10:45
Det kan man nog, men kroniskt förhöjda muskelnedbrytande kortisolnivåer, sänkt tillväxthormonfrisättning och nedreglerad glykogeninlagring som bieffekter av kronisk sömnbrist lär inte hjälpa. Och det räcker inte att vara vaken i liggande ställning.

phatboi
2015-01-20, 10:51
Det kan man nog, men kroniskt förhöjda muskelnedbrytande kortisolnivåer, sänkt tillväxthormonfrisättning och nedreglerad glykogeninlagring som bieffekter av kronisk sömnbrist lär inte hjälpa. Och det räcker inte att vara vaken i liggande ställning.

Jag lider av sömnproblem. Sover kanske 3-5h per natt. Det varierar. Vad kan jag göra för att bättra på mina möjligheter att bygga muskler och deffa? Har ju sökt hjälp hos läkare och testat sömnpiller, men hittar inget som hjälper långvarigt.