handdator

Visa fullständig version : Rörlighet för dips samt rotatocuff


Ozziking
2015-01-20, 08:24
Tja! Undrar om ni har bra tips på att få upp sin rörlighet i dipsövningen förutom att bara fortsätta nöta dips? :)

Sen tänker jag ställa en fråga angående om att stärka upp och värma upp sina rotatorcuffs. Hur stärker man dom på bästa sätt? :)

cheunce
2015-01-20, 08:33
Det som ofta är problemet i dips är avsaknad av tillräcklig intern rotation i axeln.
En bra streach för det är att slänga tex en handduk över axeln och ta tag i den bakom ryggen. sen drar du uppåt med den andra armen.
https://depts.washington.edu/orthodev/drupal/sites/default/files/Portals/21/LiveContent/8080/Images/figure5.gif

Sen finns det även sleeper stretch och många fler. I alla dessa är det viktigt att hålla tillbaka axeln så att den inte går fram åt.

Gnistan
2015-01-20, 15:29
Tja! Undrar om ni har bra tips på att få upp sin rörlighet i dipsövningen förutom att bara fortsätta nöta dips? :)

Sen tänker jag ställa en fråga angående om att stärka upp och värma upp sina rotatorcuffs. Hur stärker man dom på bästa sätt? :)

Jag brukar köra rotatorcuffs med en hantel, ej för tung och så står jag framför stången vid vår smithmaskin, där jag justerar stången så jag kan lagga armen på den i rak horisontell linje. Med detta som stöd kör jag höger, vänster vridning långsamt, så långt ned i vridning jag kan komma åt båda håll.
Har haft mycket problem med mina skräpaxlar men detta är mycket bra tycker jag och axlarna. Dipsen är nog bara att köra och du kan ju som jag försöka gå ned extra jupt. Kör inte för hastigt i dips på nedvägen. Uppvägen kan du trycka på lite mer explosivt om du vill.

Ozziking
2015-01-21, 10:06
Hm ska kolla in det.

Ska börja värma upp cuffarna innan presspass. runt 8-12 repetitioner, In/ut/upp/ned rotationer. Ska även kolla in lite mer rörlighetsövningar för dipsen.

Jag brukar köra rotatorcuffs med en hantel, ej för tung och så står jag framför stången vid vår smithmaskin, där jag justerar stången så jag kan lagga armen på den i rak horisontell linje. Med detta som stöd kör jag höger, vänster vridning långsamt, så långt ned i vridning jag kan komma åt båda håll.
Har haft mycket problem med mina skräpaxlar men detta är mycket bra tycker jag och axlarna. Dipsen är nog bara att köra och du kan ju som jag försöka gå ned extra jupt. Kör inte för hastigt i dips på nedvägen. Uppvägen kan du trycka på lite mer explosivt om du vill.

Hur långt in på armen har du stången? vid armhålan? något sådant brukar väl arne göra?

Vill inte råka ut för axelproblem och kan ibland känna av en punkt i vänstra bröstryggen /övre lats/baksida axelparti som kan stråla ut till framsidan av axeln, brukar trycka på den hårt som fan & få lite massage på stället då och då för att ömmandet ska försvinna. Det är typ en avlång punkt i västra övre lat-muskeln :3

Edit: Scapula partiet tror jag punkten sitter på?

Ska man värma upp cuffarna inför dragövningar också?

Gnistan
2015-01-21, 11:20
Hm ska kolla in det.

Ska börja värma upp cuffarna innan presspass. runt 8-12 repetitioner, In/ut/upp/ned rotationer. Ska även kolla in lite mer rörlighetsövningar för dipsen.



Hur långt in på armen har du stången? vid armhålan? något sådant brukar väl arne göra?

Vill inte råka ut för axelproblem och kan ibland känna av en punkt i vänstra bröstryggen /övre lats/baksida axelparti som kan stråla ut till framsidan av axeln, brukar trycka på den hårt som fan & få lite massage på stället då och då för att ömmandet ska försvinna. Det är typ en avlång punkt i västra övre lat-muskeln :3

Edit: Scapula partiet tror jag punkten sitter på?

Ska man värma upp cuffarna inför dragövningar också?

Japp! Nästan vid armhålan då jag kör.
Jag kör cuffarna vid bänkpress med.
Jag brukar faktiskt nästan alltid köra dem innan ett pass på gymmet.
Slarvar i bland tyvärr då smithen är upptagen.
Den där bilden som finns här med handuken bak på ryggen. Det är en bra övning och man kan ta ett kvastskaft, lätt stång i ställlet och köra uppmjukning av axlar. Där man för skaftet, stången bakom ryggen lånsamt och så fram och tillbaka och vickar lite samtidigt.
Du har kanske sett lyftare göra detta innan de skall lyfta?

Ozziking
2015-01-21, 11:24
Japp! Nästan vid armhålan då jag kör.
Jag kör cuffarna vid bänkpress med.
Jag brukar faktiskt nästan alltid köra dem innan ett pass på gymmet.
Slarvar i bland tyvärr då smithen är upptagen.
Den där bilden som finns här med handuken bak på ryggen. Det är en bra övning och man kan ta ett kvastskaft, lätt stång i ställlet och köra uppmjukning av axlar. Där man för skaftet, stången bakom ryggen lånsamt och så fram och tillbaka och vickar lite samtidigt.
Du har kanske sett lyftare göra detta innan de skall lyfta?

Alright!

Hm, nja inte riktigt. har du något klipp på övningen?

Gnistan
2015-01-21, 11:45
Alright!

Hm, nja inte riktigt. har du något klipp på övningen?

Nej jag hittar inget klipp på det.
Men tänk dig att du tar ett kvastskaft eller lätt stång. Greppar den brett och håller den framför dig med sträckta armar. Nu försöker du att få den över huvudet och bak så mycket du kan utan att släppa greppet.
Detta gör du lättast genom att först vicka skaftet åt sidan och ta en sida först bakåt och så samma med andra sidan tills du har skaftet bakom ditt huvud så långt bak du kan.
Dett upprepar du några gånger fram och tillbaka över huvudet.
Inga konstigheter med den övningen och rätt lätt.
Till och med jag med mina skräpaxlar kan göra den.
Enda problemet är väl om man är onormalt stel i axlar så man inte får den bak alls.

Gnistan
2015-01-21, 12:22
Alright!

Hm, nja inte riktigt. har du något klipp på övningen?

Hittade dettaa om det är till hjälp:



https://se.images.search.yahoo.com/search/images;_ylt=A9mSs3e4i79UPWsA92ETOAx.?p=kvastskaft% 2C+axlar&fr=yfp-t-925&fr2=piv-web

Luca Brasi
2015-01-21, 19:14
Om man klämmer ihop struphuvudet vid dips så att man behöver läkarvård har man tillräckligt med rörlighet då eller är jag rent av vanskapt?

Krutpaket
2015-01-21, 19:31
https://www.youtube.com/watch?v=EY2tNBOmvGs

Ozziking
2015-01-21, 19:33
Tack! :)

Cuffarna då? Hur undviker jag skador?

Krutpaket
2015-01-21, 20:27
Tack! :)

Cuffarna då? Hur undviker jag skador?

videon jag länkade till visar olika övningar för cuffarna.

Ozziking
2015-01-21, 21:19
videon jag länkade till visar olika övningar för cuffarna.

Såg det efter, trodde först det handlade om styrkelyftarrörligheten för axlarna, så han inte redigera texten :) Tackar!