handdator

Visa fullständig version : Träna varje dag?


Zaxioz
2015-01-20, 00:46
Hallå, har tränat hårt i två veckor nu, legat på kaloriöverskott och sovit ordentligt.
Är underviktig om målet är viktuppgång.

Iaf, det har inte blivit några vilodagar och jag undrar nu om detta i längden kommer påverka resultatet negativt.
Jag tycker just nu att träningen är så pass roligt att jag vill vara där varje dag.
Mitt upplägg ser ut såhär.

Dag 1 : Bröst/Triceps
Dag 2 : Rygg/Biceps
Dag 3 : Axlar/Mage
Dag 4 : Ben (Ink. Vader)

Sedan roterar jag så. Utan vilodag.
Är detta okej? Jag känner att jag orkar men vill gärna få ut så mycket som möjligt av min träning så om detta skulle vara dåligt så får jag såklart slänga in 1-2 vilodagar.

Men som jag ser det så får väl grupperna 48h vila minst?

Vad säger ni erfarna, funkar detta eller bör jag lägga in vilodag i eller efter varje rotation?

svenbanan
2015-01-20, 01:37
Det största problemet för nybörjare är att de går ut tokhårt i början och sedan kroknar de efter några veckor, och lägger ner hela projektet. Anledningen till att det blir så är att de dels saknar erfarenhet och inte har koll på hur mycket (och hur hårt) det är rimligt att träna.

Den enskilt viktigaste faktorn för att lyckas med nån form av träning lär vara långsiktigheten. Dvs att man faktiskt tränar och fortsätter träna ett antal år. Så att hitta ett sätt att träna på som man inte kommer lägga av med är a och o.

Även om det känns kul till en början att hänga på gymet varje dag, så kommer det i längden bli jävligt slitigt mentalt. Dessutom kommer det bli jävligt jobbigt för kroppen (även om det kanske är möjligt rent fysiskt att träna så mycket), vilket dels gör det jobbigare mentalt och dels kanske leder till skador, eller i alla fall sämre resultat.

Mitt råd är att du följer ett schema för nybörjare som folk faktiskt har följt och som har funkat. Finns tex en tråd här på forumet. Då är chansen större att du orkar längre än majoriteten av alla "nyårslöften".

Rent specifikt angående ditt schema så är det säkert möjligt att träna så som du beskriver. Men förmodligen finns det bättre alternativ ifall man är nybörjare (se ovan). Ska man träna så, så lär det underlätta ifall man har en gedigen bakgrund och har koll på hur ens kropp svarar på träning och vila mm.

Baddingo
2015-01-21, 21:51
Jag har kört ett väldigt snarlikt schema nu i ca 12 veckor nu.
Skillnaden att jag haft en vilodag/dag för mage och någon muskelgrupp jag vill förbättra (tex chins).
Något av en nybörjare jag med men gymmar med 2 andra som har erfarenhet sen tidigare och jag själv är van att jobba hårt fysiskt varje dag inom jobbet.

Legat på något överskott hittills och det funkar skit bra, tillräcklig vila mellan passen, och vi kör riktigt intensivt och rätt länge.
Kör 6 veckor styrka/6 veckor volym för att variera.
Har inte kört 100% strikt, har blivit enstaka extra vilodagar här o där typ under jul/nyår.

Pluggar för tillfället så därför har jag såklart mycket energi till att träna, blir mycket tuffare om man skulle jobbat samtidigt utan tvekan.
Kör stronglift 5x5 (fler vid volym på lägre vikt) på basövningar, ökar bra i det mesta, bäst går det i bänkpress från ynka 45 kg till nu 70 kg senast utan större problem. *flex*

Tycker det är värt det att ha en vilodag men det är såklart individuellt och beror på hur långa passen är och intensiteten du har under passen.

Mina tips är fokus på basövningar kör tex 5x5, tvinga fram ökningar, sitt inte på samma vikt för länge, kör hårt, lyssna på kroppen, tänk långsiktigt, sätt gärna upp mål för din träning.
Korrekt utförande är viktigt och räkna med att det tar ett tag innan du hittar rätt och upplever full kontakt med den muskeln du arbetar med, gjorde det för mig.
Lycka till

King Grub
2015-01-21, 22:11
Jag hade en vilodag någon gång på 90-talet om jag inte minns fel.

Bmwtwinturbo
2015-01-21, 22:18
Det är ju relativt långt ändå mellan träning av samma muskel. Såvida det inte är extremt utmattande funkar det säkert men är säkeligen inte den mest optimala metoden.

exevision
2015-01-22, 06:55
Jag hade en vilodag någon gång på 90-talet om jag inte minns fel.

Meh, din slöfock! ;)

Scratch89
2015-01-22, 07:27
Jag hade en vilodag någon gång på 90-talet om jag inte minns fel.

2005 om jag inte minns fel. :D

Vilodag. Men jag bar hem matkassarna i morse. Minst 500 meter. *flex*

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=920299&postcount=14

smeander
2015-01-22, 08:56
2005 om jag inte minns fel. :D



http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=920299&postcount=14

Jag minns den dagen, vi var på KAC då. Det hade aldrig hänt förut. Men morgonen efter var han där igen och vi kunde pusta ut!

Slaxes
2015-01-22, 09:24
Jag vet inte riktigt vad som är optimalt angående att inte vila så ofta. Jag vilar väl i snitt 2 ggr på 16 dagar. Jag har dock noterat att min vikt har stått ganska stilla sedan jag började träna nästan varje dag. Styrkan ökar dock. Det känns som jag blivit hårdare och mer vaskulär sen jag började träna oftare vilket har fått mig att känna mig större.

Svårt att säga var jag hade varit nu om jag hade vilat mer.

z_bumbi
2015-01-22, 09:42
Jag vet inte riktigt vad som är optimalt angående att inte vila så ofta. Jag vilar väl i snitt 2 ggr på 16 dagar. Jag har dock noterat att min vikt har stått ganska stilla sedan jag började träna nästan varje dag. Styrkan ökar dock. Det känns som jag blivit hårdare och mer vaskulär sen jag började träna oftare vilket har fått mig att känna mig större.

Svårt att säga var jag hade varit nu om jag hade vilat mer.

Eller bara ätit mer.

Ajemän
2015-01-22, 09:49
Jag märker ingen skillnad på återhämtningen vid under- eller överskott, märkligt nog.

Slaxes
2015-01-22, 09:54
Eller bara ätit mer.

Ja jag måste nog faktiskt äta mer. Helt klart. Mjölk står för mycket av mitt energiintag under dagen atm.

Shqypnia
2015-01-22, 11:07
Så länge kroppen mår bra samt att du mår bra psykiskt utav det så träna hur ofta du vill.