handdator

Visa fullständig version : Mest mättande per kalori?


Helcon
2015-01-19, 21:37
Tjena!

Behöver lite råd om mat som är mättande men samtidigt inte flyger iväg kalori mässigt. Innan åt jag 250g kvarg med bär till frukost men magen börjar kurra igen efter två-tre timmar. Vill helst ha något som håller en hyfsat mätt i ca sex timmar. Annars får jag väll lära mig att ta med en bannan eller något till jobb och försöka få i mig det där.

Men vad anser ni är mest mättande per kalori?

Ozziking
2015-01-19, 21:56
Många tycker att potatis generellt & kall potatis är mycket mättande. Tror även det fanns någon studie som visade att potatis, kall var mest mättande per kalori(?) men det känns också väldigt individuellt

Stjarnan
2015-01-19, 22:01
Att inte äta alls funkar bäst för mig. Äter jag gröt eller liknande är jag hungrig igen efter 2-3 timmar

R Scarpa27
2015-01-19, 22:06
potatis.. thats it.
om man slår ut det efter volym, vikt, kalorier och mättnad lär den vinna.

sen beror det på vad man jämför med och vill ha/behöver för något..(pfk)

mattilainen
2015-01-19, 22:08
okokt potatis så tar du upp noll kalorier?

R Scarpa27
2015-01-19, 22:11
okokt potatis så tar du upp noll kalorier?

kalorifri potatis har jag aldrig hört talas om. tur det.

Ranchi
2015-01-19, 23:02
200g potatis och 200g kycklingfile är ca 350-370kcal och det håller man sig mätt på jäkligt länge :)

Donkens
2015-01-20, 00:45
Tonfisk med pressad citron i. Citron till maten, vatten eller som den är drar ner på matsmältningen och du känner dig mätt längre, för att inte tala om hälsofördelarna dessutom.

LizaK
2015-01-20, 04:00
För min del - kall mat med mycket tuggmotstånd.
Gärna med en genera fettkälla och rejält protein. Kolhydraterna är långsamma och fibrerna tidskrävande. Före måltiden kan 500dl kallt vatten göra en hel del med mättnaden också..

crizzan
2015-01-20, 07:27
Jävligt torra kycklingbröst och vatten.

Beemel
2015-01-20, 07:33
Käkar jag på morgonen är jag hungrig hela förmiddagen fram till lunch (oavsett vad jag äter till frukost) Äter jag inte frukost så har jag inte det problemet.

Men för att svara på huvudsakliga frågan. Varm dryck (kaffe eller te) råa grönsaker är mina "go to" lösningar när det kommer till att stoppa hungerskänslor (vilket jag som tur är väldigt sällan lider av) under perioder av kalorirestriktion. Att dricka en jäkla massa vatten hjälper till viss del det också.

z_bumbi
2015-01-20, 10:36
Äter du 380 kcal plus lite bär är det helt naturligt att du är hungrig efter några timmar igen så om du inte vill äta igen så är det enklaste att äta mer.

mattilainen
2015-01-20, 15:07
kalorifri potatis har jag aldrig hört talas om. tur det.

vi kan inte bryta ner stärkelsen om potatisen är rå.

L-Sami
2015-01-20, 15:57
Min topp 5 mest mättande lista förhållande till kalorier

1. Potatis
2. Torsk Vitfisk
3. Rött Kött
4. Havregryn
5. Ägg

GulligaGurkan
2015-01-20, 16:18
Vad är minst mättande per kalori? Rapsolja?

slackerguru
2015-01-20, 19:27
http://www.ernaehrungsdenkwerkstatt.de/fileadmin/user_upload/EDWText/TextElemente/Ernaehrungswissenschaft/Naehrstoffe/Saettigung_Lebensmittel_Satiety_Index.pdf

Sheogorath
2015-01-20, 19:43
Vad är minst mättande per kalori? Rapsolja?

Dricker du 0,5 dl rapsolja kan jag lova dig att du inte vill äta något mer på väldigt länge. Sen kanske inte "mättnad" är det bästa ordet att beskriva den känslan...

Aliaas
2015-01-20, 19:59
Vad är minst mättande per kalori? Rapsolja?

skulle nog tippa på typ halvsmält fullfett smör.

R Scarpa27
2015-01-20, 20:31
vi kan inte bryta ner stärkelsen om potatisen är rå.

tru bro, resistent stärkelse =)
dock missar man ju näringen :D så helt opti är ju tillagad även med kalorier som är ganksa minimal.

Gnistan
2015-01-20, 21:52
Tjena!

Behöver lite råd om mat som är mättande men samtidigt inte flyger iväg kalori mässigt. Innan åt jag 250g kvarg med bär till frukost men magen börjar kurra igen efter två-tre timmar. Vill helst ha något som håller en hyfsat mätt i ca sex timmar. Annars får jag väll lära mig att ta med en bannan eller något till jobb och försöka få i mig det där.

Men vad anser ni är mest mättande per kalori?

Jag kör i bland keso och rå morot, knäckebröd att gnaga på.
Rätt så mättande faktiskt. Men 6 timmar vet jag inte?
Småätande mellan måltiderna med rätt saker så som äpple, päron, banan är bra med.
En bra pastasallad kan vara ok med.

Deadandlivin
2015-01-21, 16:02
Överkokt pasta eller Broccoli.
Tycker kvarg också är väldigt bra för att frammana paltkoma utan att äta många kalorier.

Vet inte vad jag tycker om potatis, tycker man för så lite mat för mycket kalorier när man äter potatis...

Smäll i dig 100g pasta som absorberat lite extra vatten så fyller det magen bra.
Har de väldigt få kalorier kan du alltid käka 500g broccoli som du sedan kokar.

1kg kvarg tycker jag man kan stå flera timmar på, ont i magen får man också.

Ägg och proteiner tycker jag inte är några höjdare.

För mig är volym nästan förknippat med mättnad.
Ibland under periodisk fasta + deff händer det väl att volymen är så stor att man får paltkoma men man känner fortfarande att kroppen suktar efter näring. Jobbigt stadie.

mattilainen
2015-01-21, 16:07
tru bro, resistent stärkelse =)
dock missar man ju näringen :D så helt opti är ju tillagad även med kalorier som är ganksa minimal.

mest mättande per kalori var frågeställningen, inte mest opti :)

Ado2000
2015-01-21, 16:11
0.5L Cola Zero = 0 kalorier

Adrianite
2015-01-21, 16:53
200g potatis och 200g kycklingfile är ca 350-370kcal och det håller man sig mätt på jäkligt länge :)

Närmre 491 Kcal får jag det till, då räknat på 200g kokt potatis med skal och 200g tillagad kyckling i ugn, 90-95 Kcal/100g Fryst.

supercharge
2015-01-23, 14:07
Vad är minst mättande per kalori? Rapsolja?

Potatischips i hård kamp med choklad.

rbn
2015-01-23, 14:20
Jag tycker soppa mättar väldigt bra. Kött/fisk/potatis- och grönsakssoppor kan jag stå mig ett bra tag på för väldigt få kalorier.

spas
2015-01-23, 16:03
Vad är minst mättande per kalori? Rapsolja?

Syltmackor.

J.V
2015-01-23, 17:23
Syltmackor.Nja, här har du:
http://allthingsd.com/files/2012/08/peanut_butter_jelly430x300.jpeg

:D

Aliaas
2015-01-23, 17:35
Syltmackor.

Nja, här har du:
http://allthingsd.com/files/2012/08/peanut_butter_jelly430x300.jpeg

:D
kaloritätt och sjukt gott äre allt, men visst fan blir man mätt efter ett par rejäla pbj-mackor?

Xead
2015-01-23, 18:01
kaloritätt och sjukt gott äre allt, men visst fan blir man mätt efter ett par rejäla pbj-mackor?

Inte en chans. Kan trycka en hel limpa i en sittning utan problem, sjukt enkelt att överäta ;).

Aliaas
2015-01-23, 18:03
Inte en chans. Kan trycka in hel limpa i en sittning utan problem, sjukt enkelt att överäta ;).
Hur tjock lager pb drar du då? Tkr mest att det är det som mättar inte brödet

Xead
2015-01-23, 18:10
Hur tjock lager pb drar du då? Tkr mest att det är det som mättar inte brödet

Mycket. Låt mig säga såhär, köper inte ens hem jordnötssmör för jag tycker det är för gott. Smaskar i mig en burk med sked framför TVn utan att tänka... Och har inte råd att lägga 2k kcal på endast jordnötssmör :D.

DieErste
2015-01-23, 18:42
Mycket. Låt mig säga såhär, köper inte ens hem jordnötssmör för jag tycker det är för gott. Smaskar i mig en burk med sked framför TVn utan att tänka... Och har inte råd att lägga 2k kcal på endast jordnötssmör :D.

samma sak med nutella, inget eller en hel burk ^^

R Scarpa27
2015-01-23, 19:36
kaloritätt och sjukt gott äre allt, men visst fan blir man mätt efter ett par rejäla pbj-mackor?

oyes tkr jag. äts dagligen. =) pb mättar allt.

dock formfranska med massa sylt och tunna ostskivor mÄttar inge vidare och några glas oboy till det klipper man ju en limpa *popcorn*

Xead
2015-01-23, 20:39
oyes tkr jag. äts dagligen. =) pb mättar allt.

dock formfranska med massa sylt och tunna ostskivor mÄttar inge vidare och några glas oboy till det klipper man ju en limpa *popcorn*

På tal om jordnötssmör, har du hunnit testa jordnötssmöret från ICA I love eco? Såg den häromdagen i butiken, ny i sortimentet verkar det som men köper jag den klipps hela burken är jag rädd...

Captainwide
2015-01-23, 20:49
Det här med mättnad är ett koncept som inte alltför ofta går hem hos mig.

R Scarpa27
2015-01-23, 20:51
På tal om jordnötssmör, har du hunnit testa jordnötssmöret från ICA I love eco? Såg den häromdagen i butiken, ny i sortimentet verkar det som men köper jag den klipps hela burken är jag rädd...

har köpt 1000tals burkar pb i mina dagar. dock har jag gjort mkt eget de senaste åren, äter ganska mkt och köpe pb blir riktigt dyrt med stor konsumsion.

gör man eget blir det billigt & schysst att smaksätta själv.

och nej har inte testat ica i love eco, bara sett och småtestat deras vanliga pb, som är full av skräp och inte smakar något vidare, hoppas eco versionen är bättre.
kommer absolut testa den om den tillför mig på ingredienslistan.

Xead
2015-01-23, 21:03
har köpt 1000tals burkar pb i mina dagar. dock har jag gjort mkt eget de senaste åren, äter ganska mkt och köpe pb blir riktigt dyrt med stor konsumsion.

gör man eget blir det billigt & schysst att smaksätta själv.

och nej har inte testat ica i love eco, bara sett och småtestat deras vanliga pb, som är full av skräp och inte smakar något vidare, hoppas eco versionen är bättre.
kommer absolut testa den om den tillför mig på ingredienslistan.

Tog mig ett snabbt kik innan jag snällt ställde tillbaka burken på hyllan och tror det stod "jordnötter, jordnötsolja" (kanske var lite salt också, minns inte) - troligtvis inte allt för mycket olja, ICAs eco märke brukar hålla ganska hög standard tycker jag.

R Scarpa27
2015-01-23, 21:14
Tog mig ett snabbt kik innan jag snällt ställde tillbaka burken på hyllan och tror det stod "jordnötter, jordnötsolja" (kanske var lite salt också, minns inte) - troligtvis inte allt för mycket olja, ICAs eco märke brukar hålla ganska hög standard tycker jag.

mm... icas vanliga pb=

http://erikwickstrom.files.wordpress.com/2011/10/dsc_1440.jpg?w=640&h=758

Aleshi
2015-01-26, 10:31
Sand.

blexene
2015-01-27, 10:40
http://www.ernaehrungsdenkwerkstatt.de/fileadmin/user_upload/EDWText/TextElemente/Ernaehrungswissenschaft/Naehrstoffe/Saettigung_Lebensmittel_Satiety_Index.pdf

Musli är på samma SI som vitt bröd? Jag tycker ofta vitt bröd är jämförbart med lösgodis i mättnad. SI väl subjektivt men kan det verkligen stämma? Undrar vilket sorts musli som avses? Sockrat musli? Sockerfritt men med t.ex. russin och nötter? Sockerfritt naturell musli?

Om SI stämmer eller inte beror på mycket tycker jag. Ibland kan jag äta "enorma" mängder mat utan att bli mätt. Högt SI, fullkorn, fibrer och proteininnehåll. Det spelar ingen roll.

R Scarpa27
2015-01-28, 09:12
Tog mig ett snabbt kik innan jag snällt ställde tillbaka burken på hyllan och tror det stod "jordnötter, jordnötsolja" (kanske var lite salt också, minns inte) - troligtvis inte allt för mycket olja, ICAs eco märke brukar hålla ganska hög standard tycker jag.

då ska jag kika efter denna och testa den nästa gång, här vill man inte missa & testa någon pb :D

Maverick
2015-01-28, 10:00
Pepsi max/Cola Zero...

Cerberus
2015-01-28, 22:38
inte så saltad o sönderkryddad kycklingfile med potatis, broccoli och lite tillagt fett på de(kör på hamburgerdressing just nu).

för mig tycker jag mjölkproteiner(vassle o kasein i alla dess former) mättar allra sämst av alla proteinkällor jag prövat.

kött, tonfisk, kycklingfile. inte jättegott att äta i mängder men vill man va mätt så..