handdator

Visa fullständig version : träning trots man är "sore"?


Somoti
2015-01-19, 20:34
Ska man träna även om är "sore". Under förutsättning att man vilat.

Somoti.

RobinEH
2015-01-19, 20:37
Förutsatt att det inte leder till att du skadar dig.

Krutpaket
2015-01-19, 20:41
Ska man träna även om är "sore". Under förutsättning att man vilat.

Somoti.

Det är ok så länge du kan ha bra teknik och inte skadar dig. Testa. Eller villa en dag till. Om du gärna vill träna så kan du ju alltid träna en kroppsdel som inte är öm.

Somoti
2015-01-19, 21:04
Men är det OK att träna kroppsdel när den är öm.

Seedstream
2015-01-19, 21:07
Ja, det är okej att träna en muskel med träningsvärk. Gäller bara att känna vart gränsen går.

F Ultra
2015-01-19, 21:57
Då träningsvärk inte är en skada så är det bara att köra på, ofta kan värken tom bli mindre om du tränar muskeln.

LizaK
2015-01-20, 03:50
Blodgenomströmning i en muskel med träningvärk är fina grejer.
F.ö så känner du nog var gränsen går :D..

crizzan
2015-01-20, 07:22
Stämmer in med kören och säger ja det är okej. Ett tips är väl att strecha då jag tycker man blir väldigt stel i musklerna man har träningsvärk :)

Sniggel
2015-01-20, 07:25
Ja. Dessutom så gör ju träningsvärk som mest ont vid små vikter/ouppvärmd. När man lägger på mer så blir träningsvärken lindrigare och den vanliga smärtan tar över istället. :d

forslund
2015-01-20, 08:11
Det hade inte blivit mycket träning om man inte fick träna med träningsvärk.

Tallisker
2015-01-20, 08:20
Det beror ju alldeles på hur öm du är och varför. Är det normal träningsvärk inom rimliga gränser så är det såklart inga bekymmer, är det att du börjar bli sliten "på riktigt" får man ju själv känna efter om det börjar bli dags att överväga att ta någon/några extra vilodagar.

Lär dig lyssna på din kropp och att känna efter vart gränsen, man lär sig med tiden när man kan köra på och när det är varningssignaler.

Somoti
2015-01-20, 15:44
Ja. Dessutom så gör ju träningsvärk som mest ont vid små vikter/ouppvärmd. När man lägger på mer så blir träningsvärken lindrigare och den vanliga smärtan tar över istället. :d
Vilken vanlig smärta?

Somoti
2015-01-20, 15:46
Tack så mycket alla ni för era svar.
Det är alltså helt OK och ofarligt att träna trots träningsvärk?
Jag vill bara få det svart på vit.

Lionel6.

Gnistan
2015-01-20, 15:57
Ska man träna även om är "sore". Under förutsättning att man vilat.

Somoti.

Sore på vad sätt?
Jag har nästan alltid haft problem med mina axlar, en handled samt bröst under tiden jag tränat och tävlat.
Det är skräp med det men jag har kört på ändå, förutom då jag varit riktigt skadad givetvis.
Det går men det är ju inte optimalt précis.

Slaxes
2015-01-20, 16:03
Ja, men personligen hade jag kanske lagt lite extra fokus på uppvärmning.

Gnistan
2015-01-20, 16:08
Ja, men personligen hade jag kanske lagt lite extra fokus på uppvärmning.

Det kan jag verkligen skriva under på. Uppvärmning är a och o.
Ser många som skall toppa i bänk t.ex som kör aldeles för lite uppvärmning (eller ingen alls) och så står de som frågetecken då de missar en vikt de kanske skulle fixat om de gav kroppen en bättre chans.

Slaxes
2015-01-20, 16:18
Det kan jag verkligen skriva under på. Uppvärmning är a och o.
Ser många som skall toppa i bänk t.ex som kör aldeles för lite uppvärmning (eller ingen alls) och så står de som frågetecken då de missar en vikt de kanske skulle fixat om de gav kroppen en bättre chans.

Jag är nog personligen ganska dålig på uppvärmning vad gäller rekorddagar. Man vill ju inte värma upp så mycket att man tappat för mycket energi för att klå sitt PB.

Idag är faktiskt en sån dag. Ska försöka på 95kg militärpress + styrkevändning. Hur skulle du/ni värmt upp inför det för maximal styrka?

mattilainen
2015-01-20, 16:20
jag är nog personligen ganska dålig på uppvärmning vad gäller rekorddagar. Man vill ju inte värma upp så mycket att man tappat för mycket energi för att klå sitt pb.

Idag är faktiskt en sån dag. Ska försöka på 95kg militärpress + styrkevändning. Hur skulle du/ni värmt upp inför det för maximal styrka?

40,60,80,95

Slaxes
2015-01-20, 16:22
40,60,80,95

tänker du ettor då? :)

Gnistan
2015-01-20, 16:37
Jag är nog personligen ganska dålig på uppvärmning vad gäller rekorddagar. Man vill ju inte värma upp så mycket att man tappat för mycket energi för att klå sitt PB.

Idag är faktiskt en sån dag. Ska försöka på 95kg militärpress + styrkevändning. Hur skulle du/ni värmt upp inför det för maximal styrka?

Något sånt här kanske?
10 minuter lätt gymnastik, rörlighet axlar o övriga kroppsdelar involverade.
Sedan:
2x20 med tom stång
2x5 på 40% 2x4 å¨50% Långsamt. Lungt och fint
1x3 50% 1x3 60% 1x3 70% snabbt. Lite mer kraftfullt.
Sedan 1x2 80% 1x1 90% 1x1 100% Sedan försök på 1x1 105%
Lycka till
Gnistan

BobaFett
2015-01-20, 16:53
Stämmer in med kören och säger ja det är okej. Ett tips är väl att strecha då jag tycker man blir väldigt stel i musklerna man har träningsvärk :)

Stretcha kan man göra men endast efter träningen. Stretching direkt före är jättedåligt för muskel- och styrkeökningar.

Loke
2015-01-20, 16:56
Stretcha kan man göra men endast efter träningen. Stretching direkt före är jättedåligt för muskel- och styrkeökningar.

Statisk stretching, menar du. Och att säga "endast" är lite för absolut, måste man så måste man. Detta är speciellt viktigt för lyftare - om tekniken blir väldigt annorlunda för att du är ovanligt stel så är fakitskt träningen betydligt mindre meningsfull.

BobaFett
2015-01-20, 17:51
Statisk stretching, menar du. Och att säga "endast" är lite för absolut, måste man så måste man. Detta är speciellt viktigt för lyftare - om tekniken blir väldigt annorlunda för att du är ovanligt stel så är fakitskt träningen betydligt mindre meningsfull.

Om så är fallet så får man vara bra jävla stel.

Är du stel så värm upp.

Vaddå "måste"?

Finns det några studier på om stretching faktiskt hjälper mer än att höja smärttröskeln så att det inte gör ont när du sträcker ut muskeln?

StarkaUlf
2015-01-20, 17:57
Behövs studier på allt? Ibland får man bara tänka lite logiskt.

svenbanan
2015-01-20, 17:59
Om så är fallet så får man vara bra jävla stel.

Är du stel så värm upp.

Vaddå "måste"?

Finns det några studier på om stretching faktiskt hjälper mer än att höja smärttröskeln så att det inte gör ont när du sträcker ut muskeln?

Om du inte kan göra fulldjupa böjar för att du är för stel någonstans så "måste" du kanske stretcha innan för att komma ner till önskat djup.

baton69
2015-01-20, 18:26
Och "jättedåligt" kanske är en viss överdrift, men allt är väl relativt... Med det sagt kan det vara vettigt att undvika en massa statisk stretch innan passet, ja.

exevision
2015-01-20, 18:43
behövs studier på allt? Ibland får man bara tänka lite logiskt.

+1

Gnistan
2015-01-20, 18:52
tänker du ettor då? :)

Blir inte mycket till uppvärmning då.
Personligen skulle jag garanterat göra dåligt ifrån mig då.
Vi är förvisso alla olika och behöver olika mängd uppvärmning, men ettor hela vägen är i minsta taget.
Efter en viss tid av testande med uppvärmningsvolym får man en viss koll på vad som funkar för var och en.

Tallisker
2015-01-20, 18:53
Senaste jag läst gällande stretching före träning är att statisk stretching före tunga/explosiva lyft kan minska prestationsförmågan avsevärt och behöver man stretcha innan träning/tävling för att kunna utföra en övning med bra teknik är dynamisk stretching att föredra då det inte har alls samma negativa inverkan på prestationen.

Kommer inte ihåg källan så kan inte svära på att det verkligen stämmer, men enligt mina högst personliga erfarenheter verkar det ligga en del i det.

svenbanan
2015-01-20, 19:44
Senaste jag läst gällande stretching före träning är att statisk stretching före tunga/explosiva lyft kan minska prestationsförmågan avsevärt och behöver man stretcha innan träning/tävling för att kunna utföra en övning med bra teknik är dynamisk stretching att föredra då det inte har alls samma negativa inverkan på prestationen.

Kommer inte ihåg källan så kan inte svära på att det verkligen stämmer, men enligt mina högst personliga erfarenheter verkar det ligga en del i det.

Det behöver du nog inte skaka fram nån källa på. Det är väl hyfsat vedertaget.

Dock kan det vara så att dynamisk stretching inte räcker för att man ska få den rörlighet som behövs för att utföra vissa övningar. Då blir man tvungen att bita i det sura äpplet och ägna sig åt lite statisk stretching (med efterföljande minskning av maxstyrka) eller träna utan den "nödvändiga" rörligheten och hoppas man inte får såpass knasig teknik att man gör sig illa.

z_bumbi
2015-01-20, 19:47
De negativa effekterna av stretching avtar med tiden och kör man en vettig uppvärmning så är det ganska lite effekter kvar när man börjar gå tungt. Det handlar också om vana dvs stretchar man alltid så är kroppen van vid det och skaderisken minskar ev kanske också prestationsförsämringen minskar men det har jag inte kikat på.
Om man inte har träffat någon lyftare som måste stretcha för att kunna lyfta så vet jag att man inte kan ha träffat många lyftare i sitt liv.

Tallisker
2015-01-20, 20:34
De negativa effekterna av stretching avtar med tiden och kör man en vettig uppvärmning så är det ganska lite effekter kvar när man börjar gå tungt. Det handlar också om vana dvs stretchar man alltid så är kroppen van vid det och skaderisken minskar ev kanske också prestationsförsämringen minskar men det har jag inte kikat på.
Om man inte har träffat någon lyftare som måste stretcha för att kunna lyfta så vet jag att man inte kan ha träffat många lyftare i sitt liv.

Det verkar råda väldigt delade meningar om hur länge den negativa effekten håller i sig. Studien som nämns i den här artikeln visade på negativa effekter ett dygn efter statisk stretching utförts;

http://tranastyrka.se/statisk-stretching-forsamrar-prestationen-i-24-timmar/

Nu är artikeln visserligen ett och ett halvt år gammal och det handlar bara om en enskild studie, så det är ju möjligt att läget förändrats under tiden. Men jag tycker att det är helt klart värt att ha i åtanke att om man stretchar före träning kan dynamiskt kanske vara att föredra framför statiskt.