handdator

Visa fullständig version : "Klatsha" hantlar vid bröst/axelpress?


Seedstream
2015-01-19, 20:00
Så som titeln säger, när man kör hantelpress och militär hantelpress, ska man gå ihop med hantlarna vid toppen, d.v.s. över huvudet och bröstet eller ska man köra med samma rörelsebana som vid skivstångspress?

Mvh

MikaelB
2015-01-19, 20:33
Enbart om du kombinerar det med ett högljutt "AAAAARRGGHHHHH" som sätter skräck i dina fiender.

Seedstream
2015-01-19, 20:47
Men kör man samma bana finns det ju ingen direkt anledning till att växla mellan hantel- och skivstångspress förutom allmän rolighets-variation, eller?

cero
2015-01-19, 21:01
Det blir ju oftast naturligt att föra samman hantlarna för att armarna ska bli helt lodräta i toppläget.

Ozziking
2015-01-19, 21:06
Inte slå ihop, men vara väldigt nära skulle jag säga. Så man får lite extra "kläm" i tuttarna t.ex.

MikaelB
2015-01-19, 21:10
Varför du inte ska ihop med dom är för att skulderbladen åker isär, försök brösta upp dig mer och packa ihop bröstryggen så du träffar pecsen bättre.

Seedstream
2015-01-19, 21:18
Inte slå ihop, men vara väldigt nära skulle jag säga. Så man får lite extra "kläm" i tuttarna t.ex.

Varför du inte ska ihop med dom är för att skulderbladen åker isär, försök brösta upp dig mer och packa ihop bröstryggen så du träffar pecsen bättre.

Vid militärpress m. hantlar då?

TheOne1994
2015-01-19, 21:19
inte en chans att dom ska gå ihopa, man tappar all anspänningen i axlarna. Viss kör denna så det ser mer eller miondra farligt ut...

mattilainen
2015-01-19, 21:22
behöver ju inte låta sååå mycket, kan ju klinga lite lätt om man får bra fart i hantlarna.

Krutpaket
2015-01-19, 21:22
Vid militärpress m. hantlar då?

Tror personligen det kvittar. Det handlar om nån cm hit eller dit. Sen finns ju dem, bl.a. Dorian Yates, som inte tycker man ska ens räta ut armarna helt i axelpress eftersom triceps då avlastar belastning på axlarna för mycket.

F Ultra
2015-01-19, 21:55
Men kör man samma bana finns det ju ingen direkt anledning till att växla mellan hantel- och skivstångspress förutom allmän rolighets-variation, eller?

Du måste stabilisera en hantel mycket mer än en skivstång, och du kommer djupare i bottenläget i en hantelpress vilket ger längre ROM.

MikaelB
2015-01-19, 21:57
Vid militärpress m. hantlar då?

Jag skulle inte rekommendera någon att ha tunga hantlar rätt ovanför huvudet, nej.

Seedstream
2015-01-19, 22:12
Så ungefär hur ska du ha hantlarna kontra hur du har skivstången? Ungefär samma fast kanske lite innåt eller?

groda
2015-01-19, 22:17
Det är väldigt irriterande med folk som klankar ihop hantlarna i toppläget, om de sen släpper hantlarna i golvet efter avslutat set börjar blodet koka.

Jag skulle inte rekommendera någon att ha tunga hantlar rätt ovanför huvudet, nej.

Jaså, varför det?

Är det ok med en tung stång?

MikaelB
2015-01-19, 22:20
Det beror ju på hur du greppar stången. Ha dom där det är bekvämt.

MikaelB
2015-01-19, 22:22
Jaså, varför det?

Är det ok med en tung stång?

Vad tror du själv skillnaden är?

groda
2015-01-19, 22:43
Vad tror du själv skillnaden är?

Jag gissar på att hantlarna antas vara "farligare"?, men det var bara en gissning. En tung stång verkar också rätt farlig.

Jag ställde frågan eftersom det kanske finns något jag inte vet.

pezrulezhaakon
2015-01-19, 22:44
Onödigt (om än extremt manligt) att slå ihop hantlarna.
(Ska isf med fördel kombineras med att man måste hjälpa gravitationskraften kraftigt när hantlarna ska återplaceras på golvet mellan seten)

hurril
2015-01-19, 22:50
Om hantlarna är breda så går de ihop oavsett om man vill det eller ej. (Om man inte har 1 meter breda axlar kanske.)

pezrulezhaakon
2015-01-19, 22:54
Om hantlarna är breda så går de ihop oavsett om man vill det eller ej. (Om man inte har 1 meter breda axlar kanske.)

Om en lika stor del av hanteln befinner sig innanför ledcentrum i axelleden, som utanför, så har man passerat in i det onödiga.

hurril
2015-01-19, 22:58
Om en lika stor del av hanteln befinner sig innanför ledcentrum i axelleden, som utanför, så har man passerat in i det onödiga.

What? Om hantelfaråthelvetet är 60cm brett så möts skivorna mitt över för mig.

(Nu gör jag det sällan eftersom det känns farligare än nyttigt att hantera så tunga hantlar [för mig!])

pezrulezhaakon
2015-01-19, 23:03
What? Om hantelfaråthelvetet är 60cm brett så möts skivorna mitt över för mig.

(Nu gör jag det sällan eftersom det känns farligare än nyttigt att hantera så tunga hantlar [för mig!])

Supinera underarmarna några grader då?

cero
2015-01-19, 23:07
Jag skulle inte rekommendera någon att ha tunga hantlar rätt ovanför huvudet, nej.

:confused:

hurril
2015-01-19, 23:11
Supinera underarmarna några grader då?

Min biff med hantelpress är att den är svår (för mig - återigen) att skala upp över cirka 55-60kg utan att jag tycker att det börjar kännas farligt. Att skivorna slår ihop är inget som stör mig direkt. Faktum är att det känns lite säkrare i och med att positionen i någon mening "reset:as."

cero
2015-01-19, 23:13
Min biff med hantelpress är att den är svår (för mig - återigen) att skala upp över cirka 55-60kg utan att jag tycker att det börjar kännas farligt. Att skivorna slår ihop är inget som stör mig direkt. Faktum är att det känns lite säkrare i och med att positionen i någon mening "reset:as."

Farligt hur? Om något går snett är det väl bara att droppa dem åt sidan.

hurril
2015-01-19, 23:18
Farligt hur? Om något går snett är det väl bara att droppa dem åt sidan.

Att jag kanske kommer lite snett när jag mackar på och sträcker mig eller att något händer. Plus själva grejen med att få ut hantlarna i position och komma tillbaka. Som sagt: jag försöker inte dissa övningen - jag gillar den väldigt mycket.

Majsan86
2015-01-19, 23:18
Gör som du vill har du lyckats sträcka ut armarna rakt ovanför huvudet så tror jag faktiskt inte den sista centimetern in eller ut har så hemskt stor betydelse eller? Jag kan givetvis ha fel, allt går ju plocka isär i sina minsta beståndsdelar.

new
2015-01-19, 23:20
Det är ett gym, inte ett bibliotek. Smäll så mycket ni vill, kasta inte hantlar i golvet bara.

hurril
2015-01-19, 23:20
Gör som du vill har du lyckats sträcka ut armarna rakt ovanför huvudet så tror jag faktiskt inte den sista centimetern in eller ut har så hemskt stor betydelse eller? Jag kan givetvis ha fel, allt går ju plocka isär i sina minsta beståndsdelar.

Men kan du inte svara på vilken risken är? Jag kör min axelhantelpress stående och sträcker alltid ut helt i toppen. (Även det en favoritövning.)

Majsan86
2015-01-19, 23:21
Men kan du inte svara på vilken risken är? Jag kör min axelhantelpress stående och sträcker alltid ut helt i toppen. (Även det en favoritövning.)
Jag menade inget till dig, var ämnat till den ursprungliga frågeställaren.

Majsan86
2015-01-19, 23:24
Jag låter dom nudda varann i toppen också for the record.
Men tycker personligen militärpress med stång är trevligare

MikaelB
2015-01-19, 23:26
Jag gissar på att hantlarna antas vara "farligare"?, men det var bara en gissning. En tung stång verkar också rätt farlig.

Jag ställde frågan eftersom det kanske finns något jag inte vet.

Ok. Jag tänkte mer kring säkerhet än övningen i sig.

filmjölk
2015-01-20, 00:34
Som den unge herr Hurril var inne på, större hantlar är farliga att hantera. även om man har styrkan att pressa dem, blir det bökigt, svajigt och svårt att kontrollera dem. Styrkan i själva pressen utvecklas mer än själva styrkan att kontrollera hantlarna, jag personligen tycker att den gränsen går nånstans vid 50kg.

Orkar man under 50kg är hantelpress skitbra och ganska komfortabel, över 50kg är det en sämre och farligare övning. En högst personlig åsikt.

On topic: man skall inte dänga ihop hantlarna, det är enbart en irriterande ovana om man gör det på flit.

Stora hantlar är i sig ganska sköra, så man skall inte släppa dem i golvet om man inte måste heller. undantaget om de är helgjutna, de kan hanteras mindre varsamt.

Ett Orm
2015-01-20, 00:37
Så som titeln säger, när man kör hantelpress och militär hantelpress, ska man gå ihop med hantlarna vid toppen, d.v.s. över huvudet och bröstet eller ska man köra med samma rörelsebana som vid skivstångspress?

Mvh

Underarmarna i lod i startläget och sen spikrakt upp och spikrakt ner igen, och igen, och igen.
Klart.

Bara blåbär släpper hantlarna i golvet med flit.

Gnistan
2015-01-20, 15:52
Men kör man samma bana finns det ju ingen direkt anledning till att växla mellan hantel- och skivstångspress förutom allmän rolighets-variation, eller?

Det du kan tjäna på vid hantelpress är att du kan gå nägot djupare ned med hantlar än vad du kan göra i bänken med stång där bröstet tar emot.
Gå djupt och tryck på explosivt så får du lite bättre starter i bänk, lite starkare i botten.
När jag tävlade en gång i tiden så fanns det i vår lokal en specialstång man kunde köra djupare bänkpressar med. Men en sådan stång har jag inte sett sedan dess och den är kanske inte för vanlig?

z_bumbi
2015-01-20, 15:59
När jag tävlade en gång i tiden så fanns det i vår lokal en specialstång man kunde köra djupare bänkpressar med. Men en sådan stång har jag inte sett sedan dess och den är kanske inte för vanlig?

Finns på några lyftarklubbar men i övrigt tvivlar jag på att man hittar så många. De är också bra för bänkrodd (sälrodd) men det är svårt att motivera kostnaden för de flesta föreningarna med tanke på det relativt smala användningsområdet.
Viss försiktighet krävs också då många är så svaga och stela i ytterläget (bänk) så att de lätt kan skada sig.

Gnistan
2015-01-20, 16:20
Finns på några lyftarklubbar men i övrigt tvivlar jag på att man hittar så många. De är också bra för bänkrodd (sälrodd) men det är svårt att motivera kostnaden för de flesta föreningarna med tanke på det relativt smala användningsområdet.
Viss försiktighet krävs också då många är så svaga och stela i ytterläget (bänk) så att de lätt kan skada sig.


Helt riktigt.
Man bör köre försiktigt med den stången och aldrig för tungt.
Finns ingen vits med att köra FÖR snortungt med hantlar heller som man ser i bland. Om man nu inte är stark nog att kunna hantera dem riktigt i rörelsen. Långsamt och kontrolerat ned och lite tryck bakom på uppväg.

Salami
2015-01-20, 18:20
Jag avslutar alltid med hantlar, mest pga det bara finns max 40kg hantlar på gymmet, men även för 35-37.5kg blir rätt tungt efter 5-10sett bänk, samt känns säkrare på dom vikterna.

Skulle nog aldrig våga köra över 45-50kg, är alltid rädd att dra av nått i axeln speciellt på första setet, samt att bänkarna är så smala så jag alltid glider av med ena skuldran.

Gnistan
2015-01-20, 19:16
Jag låter dom nudda varann i toppen också for the record.
Men tycker personligen militärpress med stång är trevligare

Beror väl på om man kör hantelpress liggande som jag alltid gör eller med stor vinkel, sittande.
Sittande hantelpress kan ju kanske delvis jämföras med millitärpress. Liggande hantelpress är däremot något annat och det kör jag bl. a för att bättra på mitt bänkpressande.
MVH
Gnistan

Majsan86
2015-01-20, 19:46
Ja jag vet inte varför men jag tänkte att det var axelpress det var tal om.

Seedstream
2015-01-20, 19:57
Ja jag vet inte varför men jag tänkte att det var axelpress det var tal om.

Frågan var ju kring båda så.

Majsan86
2015-01-20, 20:22
Ja jag missuppfattade det lite, men jag tror ändå inte att om man för ihop dom i toppen eller ej gör så mycket skillnad, då finns det nog viktigare saker att tänka på som djupet som nämnts, axlar tex. Ur träningssynpunkt nu då, hur säkerheten är med hantlar över 50 kg kommer jag nog aldrig behöva oroa mig för.

Gnistan
2015-01-20, 21:31
Ja jag missuppfattade det lite, men jag tror ändå inte att om man för ihop dom i toppen eller ej gör så mycket skillnad, då finns det nog viktigare saker att tänka på som djupet som nämnts, axlar tex. Ur träningssynpunkt nu då, hur säkerheten är med hantlar över 50 kg kommer jag nog aldrig behöva oroa mig för.

Tycker du har helt rätt. Ihop eller inte med hantlarna vid hantelpress är inte det viktiga.
Jag kan även inflika att jag inte heller kört med några 50 kiloshantlar även om jag var rätt stark en gång i tiden och kunde gjort det.