handdator

Visa fullständig version : Träning för MP?


timpsiii
2015-01-19, 15:24
MOD får gärna placera om tråden om den ligger fel!

Jag ser ofta på insta osv att folk som tävlar i MP ofta kör med lättare vikter, fokuserar mer på TUT och form än tyngre vikter (bortsett från de 3 stora oftast). Jag har börjat träna 3 veckor med lättare vikter, få pump, fokusera på teknik för att sedan varva detta med 3 veckor styrka och tyngre bara för att ej tappa på den fronten. Tanken är att försöka ta mig in på MP om ca 1 år och vill då vara väl förberedd.

Hör olika från olika håll men vad jag kan utläsa från de som tävlar, utan att ha kontakter eller liknande från en säker källa, så fokuseras det mest på utförande. Är detta korrekt och är det mer på detta sättet jag bör träna om jag skulle vilja pröva på MP scenen inom en snar framtid? Tacksam för tips och synpunkter!

DJJOHANSSON
2015-01-21, 00:46
Mp?

ceejay
2015-01-21, 00:51
Men's physique?

GulligaGurkan
2015-01-21, 01:22
Min första tanke, kanske lite dum, var militärpress... Men den förklarande texten var samtidigt förvirrande ur ett militärpress-perspektiv, men jag kom inte på något annat. Men's physique låter mer troligt

svenbanan
2015-01-21, 02:40
Militärpolis?

Stjarnan
2015-01-21, 07:05
MOD får gärna placera om tråden om den ligger fel!

Jag ser ofta på insta osv att folk som tävlar i MP ofta kör med lättare vikter, fokuserar mer på TUT och form än tyngre vikter (bortsett från de 3 stora oftast). Jag har börjat träna 3 veckor med lättare vikter, få pump, fokusera på teknik för att sedan varva detta med 3 veckor styrka och tyngre bara för att ej tappa på den fronten. Tanken är att försöka ta mig in på MP om ca 1 år och vill då vara väl förberedd.

Hör olika från olika håll men vad jag kan utläsa från de som tävlar, utan att ha kontakter eller liknande från en säker källa, så fokuseras det mest på utförande. Är detta korrekt och är det mer på detta sättet jag bör träna om jag skulle vilja pröva på MP scenen inom en snar framtid? Tacksam för tips och synpunkter!

Vid kroppsbyggning är väl det primära att träna för kontakt med bra utförande. En viktig del i MP är att få en bra ratio mellan midja och axelpartiet. Så att träna mage, får att få bra kontroll på de muskulaturerna vid posering kan vara till en fördel. Sedan är vidden en fördel (axlar, lats)

hugok
2015-01-21, 09:14
Det mest logiska är att MP står för Miljöpartiet, dom tränar väl med lätta vikter där.

Skämt åsido, Bara för att någon som tränat 10+ år och har en bra fysik tränar med lätta vikter, TUT och allt betyder inte att dom inte byggt upp sin grund på annat vis. Varje del i träningen har sin plats i tidsföljden.

Snubben
2015-01-21, 09:31
Militärpolis?

Du vet att du har gjort din plikt när det är det första tanken som dyker upp i huvudet..

timpsiii
2015-01-21, 16:17
Precis, det är alltså Men's Physique det handlar om! Jag förstår att det varierar för alla. Jag tycker själv jag svarar bättre volymmässigt osv på mer TUT och lättare vikter, men försöker som sagt varva detta och träna tungt för att inte tappa styrkan.

snelhest
2015-01-21, 21:17
Vad är poängen med att starta tråden med en massa fåniga förkortningar på i sin tur obegripliga begrepp? Jag har aldrig sett någon träna med tut på mitt gym. Däremot finns det säkert en och annan miljöpartist och folk som tränar till "men's physique." Med "men's physique" menar jag då styrketräning med betoning på överkropp och inte för mycket benträning.

Krutpaket
2015-01-21, 21:28
svårt att säga hur du ska träna. vet inte ditt utgångsläge. Men som nån skrev, breda axlar, bra lats, smal midja.

dmoller
2015-01-22, 01:47
Du vet att du har gjort din plikt när det är det första tanken som dyker upp i huvudet..

Eller kollat igenom serien "The Unit" ett par gånger :)

BobaFett
2015-01-22, 10:12
Träna för att bli så stor som möjligt bara. Ingen skillnad på MP och annan typ av bodybuilding när det gäller träning egentligen.

Det som avgör hur du placerar dig är helt enkelt dina gener. Det handlar om estetik och sånt är subjektivt. Utgå ifrån symmetri, lägg krut på de kroppsdelar som du tycker skulle ge en snyggare fysik. Det kanske kan vara större axlar, armar, bra magmuskler, bra vader etc. Sen får du hoppas att domarna har samma åsikt vad som är snyggt som du tycker.

Mens physique är svårt att tävla i för någon som fått 1:a placering av en domare kan lika gärna fått 8:e av någon annan.

Jag själv ska tävla i Mens Physique inom kort har jag tänkt. Får se vilken tävling det blir.

100
2015-01-22, 15:42
Träna för att bygga massa, deffa innan tävling.