handdator

Visa fullständig version : ZMA slås ut av kalcium?


Donkens
2015-01-19, 12:57
Hej, jag är inte den som gillar och sprida ut mitt intag av kosttillskott, gillar att få i mig allt med en gång.

Det jag tar för tillfället är ju ZMA, Omega 3, D3 Vitamin och SN HMB kalciumbundet.

Jag läser på många forum att många har delade uppfattningar om ZMA nu ska kombineras med D vitamin och kalcium. En del säger att dem klarar sig fint med att kombinera dessa, andra säger att man är helt tokig för då slår D vitaminet ut zink och magnesiumet och så kommer D vitaminet tas upp sämre samtidigt.

Jag tar ju dessutom HMB 4 kapslar, tror det är cirka 3 gram och det är ju "kalciumbundet". Har inte liksom förstått det hela, men jag tror jag får i min cirka 800g kalcium bara utav HMB, är det smart att få i sig så mycket? Eller är det inte exakt samma kalcium som det är i mjölk och liknande?

Jag brukar ta HMB innan läggdags tillsammans med ZMA, har lagt D vitamin åt morgonen men man kan ju glömma och ta det någon morgonen, har enklare att göra det på kvällen. Min undran är om till och med HMB'n med kalciumet också minskar upptaget av zink och magnesium.

Mickee
2015-01-19, 13:37
Började med ZMA och HMB vid årsskiftet och funderade på det samma.

På ZMA-burken stod det "2 kapslar intas dagligen, förslagsvis innan nattsömn. Försök undvika konsumtion av kalciumrika livsmedel i direkt anslutning till intag då det kan försämra upptaget."

Så jag delade upp min HMB till frukost, lunch och före träning. Och tar då sen ZMA till kvällen.

Antar att det borde räcka men är inte insatt direkt i det hela.

Sen har jag läst någon gräns på 800-1000 mg kalcium per dag. Och jag tror inte det är någon skillnad på den från HMB och den från mejeriprodukter.

Beemel
2015-01-19, 14:20
Började med ZMA och HMB vid årsskiftet och funderade på det samma.

På ZMA-burken stod det "2 kapslar intas dagligen, förslagsvis innan nattsömn. Försök undvika konsumtion av kalciumrika livsmedel i direkt anslutning till intag då det kan försämra upptaget."

Så jag delade upp min HMB till frukost, lunch och före träning. Och tar då sen ZMA till kvällen.

Antar att det borde räcka men är inte insatt direkt i det hela.

Sen har jag läst någon gräns på 800-1000 mg kalcium per dag. Och jag tror inte det är någon skillnad på den från HMB och den från mejeriprodukter.

Jag delar också på HMB och ZMA på just detta vis. Men antagligen är min kvällskvarg nog lika inverkande på ZMA upptaget. Fast oavsett vilket så tycker jag (placebo eller ej) att jag sover bättre.

Toni Radanov
2015-01-19, 14:31
järn och kalcium bråkar med varandra, zink/mag = vet ej men har inte för mig att det är så.

RobinEH
2015-01-19, 14:36
Upptaget av zink kan påverkas negativt av stort intag av kalcium hos djur. Oklart hur det är för oss människor.

Upptaget av magnesium påverkas inte så värst negativt av kalcium. Vitamin D kan förbättra upptaget något samtidigt som ett högt intag av vitamin D kan öka mängden magnesium som förloras i urinen. Stora doser zink kan försämra upptaget.

Summa summarum, undvik att kombinera zink och magnesium. :D

Mickee
2015-01-19, 14:36
Jag delar också på HMB och ZMA på just detta vis. Men antagligen är min kvällskvarg nog lika inverkande på ZMA upptaget. Fast oavsett vilket så tycker jag (placebo eller ej) att jag sover bättre.

Mm käkar min kvarg till frukost då jag antar det "förstör" upptaget lika mycket (om inte mer beroende på mängd) än HMB gör.

RobinEH
2015-01-19, 14:52
RDI för kalcium ligger förresten på 800-900mg. Så 800g är nog att ta i.