handdator

Visa fullständig version : "Traps" och dess funktion. Rätt och fel vid träning av trapezius??


Slaxes
2015-01-19, 10:53
Tja.

Reflekterade kort över trapezius funktion. Jag ser merparten av alla som tränar traps genom att hålla hantlar eller stång och endast fokusera på att föra stången rakt uppåt. Jag har fått för mig att detta verkligen inte tränar trapezius till fullo fast att det känns som det.

När jag tränar trapezius så använder jag lägre vikt än merparten (typ) och lägger även stor fokus på att föra ihop skulderbladen innan jag för vikterna uppåt. Trapezius funktion ligger väl desto mera i att föra ihop skulderbladen snarare än att lyfta en vikt rakt uppåt?

Frågan blir: Tränar personer som bara fokuserar på att lyfta vikten rakt uppåt "osmart" och missar stor utveckling på trapezius?

AeternusRex
2015-01-19, 10:55
Möjligen. Jag har alltid "hängt" upp och bak axlarna det blir satans mycket mer tryck i dom då

PureWhey
2015-01-19, 10:56
http://www.anatomiguiden.se/html/trapezius.html

Slaxes
2015-01-19, 11:16
Möjligen. Jag har alltid "hängt" upp och bak axlarna det blir satans mycket mer tryck i dom då

Ja, ungefär som mig då fast jag drar axlarna bak och skuldrorna ihop innan jag rör vikten uppåt. :)

Slaxes
2015-01-19, 11:17
http://www.anatomiguiden.se/html/trapezius.html

Tack för länk

Kralligare
2015-01-19, 13:02
Man behöver inte "rulla" med axlarna som många gör, lyft rakt upp, håll kvar och spänn muskeln, släpp sakta ner.

Slaxes
2015-01-19, 13:05
Man behöver inte "rulla" med axlarna som många gör, lyft rakt upp, håll kvar och spänn muskeln, släpp sakta ner.

Nejnej, rullning är inte så bra har jag förstått. Det jag menade är bara att du har skulderbladen ihop innan du lyfter rakt uppåt. :)

Loke
2015-01-19, 13:07
Ptja, jag tycker väl att den som tror sig verkligen träna hela trapezius optimalt med en enda rörelse är lite osmart, oavsett vilken rörelse det är. Trapzius har verkligen en stor röra av olika funktioner.

Arne Persson
2015-01-19, 13:55
Nejnej, rullning är inte så bra har jag förstått. Det jag menade är bara att du har skulderbladen ihop innan du lyfter rakt uppåt. :)

Varför är inte en rullning (bakåt) bra?

Slaxes
2015-01-19, 14:33
Varför är inte en rullning (bakåt) bra?

Detta kanske är en myt som jag har fått höra på flera håll. Men det låter som en onaturlig rörelse att sätta vikten (som oftast är väldigt tungt) i rullande bana för att träna trapezius. Tror även att det sliter på axelfästena och ledkapslarna och sätter dom i ett skadebelagt läge.

pezrulezhaakon
2015-01-19, 14:40
Rullning är inte nödvändig.

Arne Persson
2015-01-19, 15:00
Detta kanske är en myt som jag har fått höra på flera håll. Men det låter som en onaturlig rörelse att sätta vikten (som oftast är väldigt tungt) i rullande bana för att träna trapezius. Tror även att det sliter på axelfästena och ledkapslarna och sätter dom i ett skadebelagt läge.

Jag brukar rekommendera shrugs med bakåtrullning för att öka och bidraga med fuktionell rörlighet och välbefinnande av axelpartiet för speciellt nybörjare mm som är i behöv av ökad rörlighet. Denna rullning skall endast göras när man tränar med lättare vikter. Vid tung träning är det upp och ner som gäller. Övningarna skall självfallet köras med full ROM.
Framåtrullning skall däremot inte köras, kan bl.a påverka de båda nyckelbenslederna negativt.

Strixen
2015-01-19, 15:33
Tja.

Reflekterade kort över trapezius funktion. Jag ser merparten av alla som tränar traps genom att hålla hantlar eller stång och endast fokusera på att föra stången rakt uppåt. Jag har fått för mig att detta verkligen inte tränar trapezius till fullo fast att det känns som det.

När jag tränar trapezius så använder jag lägre vikt än merparten (typ) och lägger även stor fokus på att föra ihop skulderbladen innan jag för vikterna uppåt. Trapezius funktion ligger väl desto mera i att föra ihop skulderbladen snarare än att lyfta en vikt rakt uppåt?

Frågan blir: Tränar personer som bara fokuserar på att lyfta vikten rakt uppåt "osmart" och missar stor utveckling på trapezius?
Du tänker helt rätt, pressa ihop skulderbladen och dra rakt upp, klämt åt muskeln lite extra i toppläget och släpp sakta ner. INTE rulla, men det vet du ju redan :)

RobinEH
2015-01-19, 18:55
Levator scapulae bör onekligen göra mer än trapezius vid shrugs där kroppen är rak och vikten förs lodrätt.

Gällande trapezius

http://www.dynamicchiropractic.com/content/images/hammer1_1_6615.gif
Conspicuously, only the fibres from the superior nuchal line assume any major degree of downward orientation. The other fibres of the nuchal portion of trapezius pass more transversely to the clavicle. The fascicles from C7 and T1 are almost transverse in orientation with the scapula in neutral position.
It is evident from this pattern that the nuchal portion of trapezius is not disposed to elevate the scapula. Foremost, its fibres act on the clavicle and not on the scapula, but even then, its fibres are orientated transversely so as to draw the clavicle backwards or medially, but not upwards. Only the fibres from the superior nuchal line might be accorded some capacity to apply vertical forces to the clavicle, but their small size limits their strength in this action. Applying a force coefficient of 50 N cmm2 to their physiological cross- sectional area restricts their maximum force in this regard to some 15 N (Table 1). Furthermore, towards their insertion, these fibres approach the clavicle in almost a horizontal plane. Consequently, whatever upward action they might have would be dissipated in the cervical fascia before the fibres reached the clavicle.
Johnson, G., Bogduk, N., Nowitzke, A., & House, D. (1994). Anatomy and actions of the trapezius muscle. Clinical Biomechanics, 9(1), 44-50. doi:10.1016/0268-0033(94)90057-4

Vill man träna trapezius med shrugs så bör man därav vara något framåtlutad och föra vikten lodrätt. Axlarna skall således inte komma upp mot öronen utan en bit bakom huvudet. Och som alla vet så är det urlöjligt med en horisontell rörelse såvida man inte använder kabel.

Sheogorath
2015-01-19, 19:01
Ptja, jag tycker väl att den som tror sig verkligen träna hela trapezius optimalt med en enda rörelse är lite osmart, oavsett vilken rörelse det är. Trapzius har verkligen en stor röra av olika funktioner.

Den här synpunkten är en av få relevanta i tråden hittills.

Sheogorath
2015-01-19, 21:33
Det finns faktiskt en rörelse som aktiverar hela m. trapezius och det är utåtrotation av skulderbladet, som trapezius i sin helhet utför tillsammans med nedre delen av m. serratus anterior. Trapzius har ett väldigt brett ursprung med ett förhållandevis smalt fäste och när trapezius kontraherar utan att rhomboideus och levator scapule håller emot kommer skulderbladet att utåtrotera, d.v.s. det som händer när man gör en press över huvudet.

http://www.physiospot.com/wp-content/uploads/2013/05/Trapezius.png

http://www.flexibilityrx.com/wp-content/uploads/2014/09/Scapular-Upward-Rotation.jpg

Med väldigt simpla biomekaniska glasögon på så får man alltså komplett trapeziusaktivering i t.ex. en militärpress, men sätter man på sig lite mer avancerade glasögon kanske man ser att det inte är orimligt att en så stor och komplex muskel som trapezius har motorenheter som är dedikerade till specifika rörelser. D.v.s. att vissa motorenheter bara aktiveras om du skickar signalen "sänk skulderbladet!" till muskeln och att andra motorenheter bara aktiveras om du skickar signalen "dra upp skulderblad!" osv. Sen är det inte alls säkert att det i sig påverkar själva muskelutveckling eftersom det inte är givet (troligt?) att muskeltillväxt är så specifik som nere på motorenhetsnivå.

Med tanke på att just pressar över huvudet för många är ganska känslig träning sett till slitage och överbelastning kring axelleden medan trapezius sannolikt är en muskel som tål väldigt mycket pisk kanske man inte ska tänka att man kan komma undan med bara pressar över huvudet. Det är däremot ett icke-problem eftersom ALLA som tränar pressar även tränar rodd, kanske marklyft osv. Trapezius får sitt av ens träningsprogram i stort och behöver man tillväxt i någon viss del eller styrka i något visst moment så kan man träna det specifikt.

Den ultimata trapeziusövningen är nog den gamla klassikern frivändning-press.

6JmCOjnsKi4

Ado2000
2015-01-21, 15:55
Det finns faktiskt en rörelse som aktiverar hela m. trapezius och det är utåtrotation av skulderbladet, som trapezius i sin helhet utför tillsammans med nedre delen av m. serratus anterior. Trapzius har ett väldigt brett ursprung med ett förhållandevis smalt fäste och när trapezius kontraherar utan att rhomboideus och levator scapule håller emot kommer skulderbladet att utåtrotera, d.v.s. det som händer när man gör en press över huvudet.

http://www.physiospot.com/wp-content/uploads/2013/05/Trapezius.png

http://www.flexibilityrx.com/wp-content/uploads/2014/09/Scapular-Upward-Rotation.jpg

Med väldigt simpla biomekaniska glasögon på så får man alltså komplett trapeziusaktivering i t.ex. en militärpress, men sätter man på sig lite mer avancerade glasögon kanske man ser att det inte är orimligt att en så stor och komplex muskel som trapezius har motorenheter som är dedikerade till specifika rörelser. D.v.s. att vissa motorenheter bara aktiveras om du skickar signalen "sänk skulderbladet!" till muskeln och att andra motorenheter bara aktiveras om du skickar signalen "dra upp skulderblad!" osv. Sen är det inte alls säkert att det i sig påverkar själva muskelutveckling eftersom det inte är givet (troligt?) att muskeltillväxt är så specifik som nere på motorenhetsnivå.

Med tanke på att just pressar över huvudet för många är ganska känslig träning sett till slitage och överbelastning kring axelleden medan trapezius sannolikt är en muskel som tål väldigt mycket pisk kanske man inte ska tänka att man kan komma undan med bara pressar över huvudet. Det är däremot ett icke-problem eftersom ALLA som tränar pressar även tränar rodd, kanske marklyft osv. Trapezius får sitt av ens träningsprogram i stort och behöver man tillväxt i någon viss del eller styrka i något visst moment så kan man träna det specifikt.

Den ultimata trapeziusövningen är nog den gamla klassikern frivändning-press.

6JmCOjnsKi4

Å nu vill jag lära mig denna övning utan att riskera å slå ut mina egna tänder å spräcka läppen någon som vet hur man ska gå tillväga ?

Sheogorath
2015-01-21, 16:33
Å nu vill jag lära mig denna övning utan att riskera å slå ut mina egna tänder å spräcka läppen någon som vet hur man ska gå tillväga ?

Tyngdlyftningsklubb och/eller YouTube. Kan sätta min mormor (eeiiw!) på att den där skvatt-änd-milk-gubben med mage [insert namn; min trötta hjärna har tappat det] har en massa instruktionsvideos.

vale_tudo
2015-01-21, 17:04
https://www.youtube.com/watch?v=Nf6D2ym9HSI

kan vara värt o pröva?

svenbanan
2015-01-21, 19:09
Tyngdlyftningsklubb och/eller YouTube. Kan sätta min mormor (eeiiw!) på att den där skvatt-änd-milk-gubben med mage [insert namn; min trötta hjärna har tappat det] har en massa instruktionsvideos.

Rippetoe? GOMAD?

Ado2000
2015-01-21, 19:54
Tyngdlyftningsklubb och/eller YouTube. Kan sätta min mormor (eeiiw!) på att den där skvatt-änd-milk-gubben med mage [insert namn; min trötta hjärna har tappat det] har en massa instruktionsvideos.

:laugh::laugh::laugh:

Sheogorath
2015-01-21, 19:54
Rippetoe? GOMAD?

Rippetoe (tack!) i kombination med massa go' mad (som vi säger i Skåne) låter utmärkt.

svenbanan
2015-01-21, 23:22
Rippetoe (tack!) i kombination med massa go' mad (som vi säger i Skåne) låter utmärkt.

tacka vet jag gofika! Kanske med en 3-4 liter mjölk till...

filmjölk
2015-01-21, 23:29
Med trapezius i byggarsammanhang avser man ju inte hela trapezius utan enbart dess övre del. Vem bryr sig om utveckling i något annat än överdelen av trapezius? Ingen? that´s right, ingen gör det.

Överdelan av trapezius får väldigt bra träning i marklyft, oh-pressar, frivändningar, upright rows och även sidolyft. Komplettera med shrugs och det är allt som behövs.

svenbanan
2015-01-22, 00:07
Med trapezius i byggarsammanhang avser man ju inte hela trapezius utan enbart dess övre del. Vem bryr sig om utveckling i något annat än överdelen av trapezius? Ingen? that´s right, ingen gör det.

Överdelan av trapezius får väldigt bra träning i marklyft, oh-pressar, frivändningar, upright rows och även sidolyft. Komplettera med shrugs och det är allt som behövs.

De byggare som pratar om att bygga tjockare rygg snarare än bredare rygg då? De kanske kan vara lite intresserade...

Diomedea exulans
2015-01-22, 00:35
Vem bryr sig om utveckling i något annat än överdelen av trapezius? Ingen? that´s right, ingen gör det.


Nja, inte vet jag det? Det är väl bara det att byggare kallar det "upper middle back" eller nåt.

Johan_P
2015-01-22, 10:15
Ang. rullande axlar vid shrugs:

Shoulder Shrugs Errors (shoulder rolls)

- Rolling (horizontal movement) is nonsensical
- Weight moves perpendicular to gravity
- In an upright posture, the upper traps and middle traps resist weights against gravity (downward force) as they elevate the scapula
- Although it is true the middle and lower trapezius can also retract the scapula on a continuum of planes
... they resist such a load retracting against a resistance on a transverse plane during general back exercises
... or by upward rotation on a frontal plane during shoulder exercises
- Bottom line: It's only necessary to raise and lower the shoulders during shrugs. The lower and middle trapezius will be exercised during other basic exercises
- Also see ROM Criteria

http://www.exrx.net/Kinesiology/Errors.html#anchor972930

Sheogorath
2015-01-22, 10:32
:thumbup:

ExRx benar upp det hela bra, som vanligt.

Isseman
2015-01-22, 10:34
överdelan av trapezius får väldigt bra träning i marklyft, oh-pressar, frivändningar, upright rows och även sidolyft. Komplettera med shrugs och det är allt som behövs.

+1