handdator

Visa fullständig version : Hög ämnesomsättning ?


FPHJ
2015-01-18, 23:04
Hej, jag har varit aktiv sedan jag var runt fem år. Från 5-16 år så tränade jag fotboll och efteråt på gym från och till. Fram till December så hade jag min längsta sammanhängande period av gymmande på runt 3 mån, dvs jag är fortfarande väldigt ny..

Nu till mitt problem. Jag fyller 18 i maj, är idag runt 179 lång och min morgonvikt ligger på 61 kg. Enligt Bmi-skalan betyder detta att jag ligger precis på gränsen till att vara underviktig, vilket inte känns bra :confused:. Tro mig, jag äter inte mindre än någon annan. Många gånger äter jag mer än mina kompisar men ändå så lägger jag inte på mig någon vikt alls. Innan jag började gymma låg jag runt 59,8 kg och som mest var jag uppe i 63 kg. Blev sedan sjuk och ligger nu på 61 kg.

Jag vet att jag måste få i mig mer än vad jag gör av med, men jag har absolut ingen aning hur? Skulle därför vara tacksam för några direktiv i rätt riktning.

Tack på förhand.

King Grub
2015-01-18, 23:12
men jag har absolut ingen aning hur?

Ät mer. Går du inte upp i vikt trots att du vill behöver du äta mer. Det finns inget annat sätt. Även om du tycker att du äter mycket så är det uppenbarligen inte tillräckligt.

Klein
2015-01-18, 23:18
Att äta en stor frukost varje dag är hjälpligt om man vill gå upp i vikt. Att dricka en signfikant andel av sitt energiintag är också rekommenderat: tex mjölk, yoghurt smoothies etc. Fokusera i övrigt på energität kost med lågt fiberinnehåll typ lax, fläskkotletter, ägg, vitt bröd.

cero
2015-01-18, 23:38
Om du äter stora mänger mat men trots det inte lägger på dig något så är det ju en indikation att du inte behöver mer vikt. BMI är ett trubbigt verktyg som är gjort för stora grupper människor och är därför inte individanpassat. Om du vill lägga på dig muskelmassa så är det ju en annan sak.

Donkens
2015-01-19, 01:06
Majonnäs till mackan istället för kaviar, 3% mjölk istället för 1,5%, stek äggen och ät det med vitt bröd, juice i stället för vatten, sockerflingor istället för sockerfria. Ja du, och bea till pizzan, och tänk förfan inte på att lämna sista biten kvar på tallriken för att den kylts ner lite!

AeternusRex
2015-01-19, 10:42
Hade samma problem i många år 58 kg på 182 i din ålder. Jag kunde äta ohyggliga mängder utan att lägga på mig nåt, lite som den där långe göken i ullared, metabolismen gick i 600 helt enkelt det avtog och lade sig på normal nivå när jag var 25-28. Jag käkade frukost,mellis, lunch, mellis och två middagar på kvällen och inte höll jag mig från chips och godis heller. Det resulterade i magra 7 kg upp på åren 17-24. Så ät mer! Du kan ju kolla upp om du har hyperaktiv förbränning.

austria
2015-01-19, 11:10
Hade samma problem i många år 58 kg på 182 i din ålder. Jag kunde äta ohyggliga mängder utan att lägga på mig nåt, lite som den där långe göken i ullared, metabolismen gick i 600 helt enkelt det avtog och lade sig på normal nivå när jag var 25-28. Jag käkade frukost,mellis, lunch, mellis och två middagar på kvällen och inte höll jag mig från chips och godis heller. Det resulterade i magra 7 kg upp på åren 17-24. Så ät mer! Du kan ju kolla upp om du har hyperaktiv förbränning.

Det var inte så att du var mer aktiv när du var yngre då?
Den vanliga förklaring är väl att man oftast är mer aktiv och rör sig mer som yngre.

z_bumbi
2015-01-19, 11:12
HJag vet att jag måste få i mig mer än vad jag gör av med, men jag har absolut ingen aning hur? Skulle därför vara tacksam för några direktiv i rätt riktning.

Tack på förhand.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

AeternusRex
2015-01-19, 11:33
Det var inte så att du var mer aktiv när du var yngre då?
Den vanliga förklaring är väl att man oftast är mer aktiv och rör sig mer som yngre.

Min kropp gick i rasande tempo jag var så spinkig så länge att jag fick göra en massa undersökningar så det inte var nåt fel på mig. Jag åt mer då än under bulken i höstas och i höstas lade jag på mig 8kg. Visst jag hade säkert kunnat krama på mig nåt kilo till om jag suttit still. Men det löste sig efter dom parametrarna sjukvården propagerar efter.

FPHJ
2015-01-19, 17:54
Ät mer. Går du inte upp i vikt trots att du vill behöver du äta mer. Det finns inget annat sätt. Även om du tycker att du äter mycket så är det uppenbarligen inte tillräckligt.

Jag tänkte det ;) Men finns det något pålitligt sätt att ta reda på ungefär hur mycket man förbränner per dag? Jag har sett någon ekvation någonstans, men är dessa trovärdiga?

Att äta en stor frukost varje dag är hjälpligt om man vill gå upp i vikt. Att dricka en signfikant andel av sitt energiintag är också rekommenderat: tex mjölk, yoghurt smoothies etc. Fokusera i övrigt på energität kost med lågt fiberinnehåll typ lax, fläskkotletter, ägg, vitt bröd.Majonnäs till mackan istället för kaviar, 3% mjölk istället för 1,5%, stek äggen och ät det med vitt bröd, juice i stället för vatten, sockerflingor istället för sockerfria. Ja du, och bea till pizzan, och tänk förfan inte på att lämna sista biten kvar på tallriken för att den kylts ner lite!

Jag har börjat dricka en smoothie på morgonen innehållande:

100 g Havregryn
2 msk jordnötssmör
3 dl mjölk
1 dl whey-80
1 banan

Är detta något jag bör fortsätta med? Eller är det på tok för mycket? Tror den ligger på runt 900 + kcal.

Om du äter stora mänger mat men trots det inte lägger på dig något så är det ju en indikation att du inte behöver mer vikt. BMI är ett trubbigt verktyg som är gjort för stora grupper människor och är därför inte individanpassat. Om du vill lägga på dig muskelmassa så är det ju en annan sak.

Jo, det är ju precis det jag vill. Lägga mig på hälsosam vikt, i form av muskler. Vill alltså inte gå upp i vikt bara för viktens skull.

Hade samma problem i många år 58 kg på 182 i din ålder. Jag kunde äta ohyggliga mängder utan att lägga på mig nåt, lite som den där långe göken i ullared, metabolismen gick i 600 helt enkelt det avtog och lade sig på normal nivå när jag var 25-28. Jag käkade frukost,mellis, lunch, mellis och två middagar på kvällen och inte höll jag mig från chips och godis heller. Det resulterade i magra 7 kg upp på åren 17-24. Så ät mer! Du kan ju kolla upp om du har hyperaktiv förbränning.

Är det till läkare man vänder sig då, eller finns det något enklare sätt? För ett läkarebesök känns onödigt ;)

FPHJ
2015-01-19, 17:56
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

Bra guide, tackar!

slempi
2015-01-20, 01:02
Nej, det är nog inte för mycket. Du borde väl behöva nästan 3000 kcal om dagen om du vill öka i vikt. Har du så svårt att gå upp i vikt kanske du ska lägga dig på så mycket överskott att du går upp för mycket i vikt. När du når den punkten kan du backa i kalorier till ett vettigt mellanläge.

FPHJ
2015-01-20, 07:56
Nej, det är nog inte för mycket. Du borde väl behöva nästan 3000 kcal om dagen om du vill öka i vikt. Har du så svårt att gå upp i vikt kanske du ska lägga dig på så mycket överskott att du går upp för mycket i vikt. När du når den punkten kan du backa i kalorier till ett vettigt mellanläge.

Okej, hur mycket är "för mycket"? Hur snabb viktuppgång är hälsosam?

exor
2015-01-20, 09:23
Kuriosa; Jag var på akuten och träffade en Överläkare som var speciallist på sköldkörteln. Efter massvis med tester så visade det sig att jag hade den högsta utsöndringen av sköldkörtelhormon som hon hade sett..

Latrommi
2015-01-20, 10:52
Vart tar det stopp för dig när du äter? Är det att du känner dig proppmätt eller bara att du helt enkelt inte känner dig hungrig? Det första problemet är nog lättast att åtgärda med högre energimängd per volymenhet och flytande kalorier och det andra är nog mest en rutinfråga, att inte vänta tills du är hungrig med att äta.

slempi
2015-01-20, 11:09
Okej, hur mycket är "för mycket"? Hur snabb viktuppgång är hälsosam?

För mycket är när du äter såpass mycket på morgonen att du inte håller dig på resten av dagen på de kalorier du har kvar att äta. Att dra i sig ca 1/3 av det man borde få i sig en dag på en av dagens stora tre måltider tycker jag låter väldigt rimligt faktiskt. Äter nästan lika mycket som du själv på morgonen (ett paket bacon, fyra ägg, ett par glas mjölk).

Det är också svårt att säga hur snabb viktuppgång som är hälsosam. Ett-två kg i månaden till en början för någon som styrketränar skulle jag säga, något långsammare senare. Detta är endast kvalificerade gissningar.

AeternusRex
2015-01-20, 11:40
Jao om det finns misstankar om att det är någon form av fysiskt fel (som i mitt fall) så är det en komplicerad procedure med mycket prover. Eller va iaf för snart 20 år sedan. Dock så är det många som ligger nära gränsvärden för vad som kan anses undermåligt men icke sjukligt. En handfull per skolklass ca (enl doktorn) hos vissa stannar det livet ut hos andra stabiliserar det sig "nån Gång"

FPHJ
2015-01-20, 12:12
Vart tar det stopp för dig när du äter? Är det att du känner dig proppmätt eller bara att du helt enkelt inte känner dig hungrig? Det första problemet är nog lättast att åtgärda med högre energimängd per volymenhet och flytande kalorier och det andra är nog mest en rutinfråga, att inte vänta tills du är hungrig med att äta.

Till frukost har jag varit dålig eftersom jag är alltför trött. Men annars i skolan äter jag tills det tar stopp. Hemma varierar det dock eftersom päronen envisas med att köpa "City Gross Matkasse", vilket är enligt mig, varken tillräckligt mycket eller tillräckligt gott..

z_bumbi
2015-01-20, 13:02
Om du siktar på att gå upp 12 kg under ett år så bör det bli ganska så lagom, ha också en övre gräns på ca 3 kg per månad så kommer du oavsett hur du gör få en skapligt balanserad viktuppgång utslaget på den totala tiden. Idag om ett år väger du då ca 73 kg och har också tränat regelbundet i ett år så du har förhoppningsvis fått en skaplig grund att träna vidare ifrån.

Färdiga matkassarna brukar vara väldigt enkla att förstärka genom att köpa mer potatis, ris eller pasta men annars är det bara att köpa hem några kilo pasta och kanske några lämpliga konserver och göra ett ytterligare mål per dag.

Latrommi
2015-01-20, 13:05
Till frukost har jag varit dålig eftersom jag är alltför trött. Men annars i skolan äter jag tills det tar stopp. Hemma varierar det dock eftersom päronen envisas med att köpa "City Gross Matkasse", vilket är enligt mig, varken tillräckligt mycket eller tillräckligt gott..

Om det på morgonen är främst "lathet" som hindrat så är allt du får i dig bättre såklart :) Havregrynen kan eventuellt vara fyllande och minska intaget runt lunch men om du känner dig lika hungrig med/utan havregryn så är det bara köra på. Annars kan du pröva att ersätta det med lite mer jordnötssmör och 10% yogurt eller liknande med lite mer mjölk som givetvis är fullfet.

Vid alla andra måltider får du se till att äta det som du tycker är lätt att äta med mycket energi, extra smör och ost på mackan, extra sås till maten osv..

BobaFett
2015-01-20, 17:14
Gör en omvänd deff d.v.s. väg allt du äter och räkna kalorierna. Ät kanske 3000kcal om dagen så ska du se att det händer grejor. Om inget händer inom ett par veckor så öka kaloriintaget.

Det är det enda sättet som är 100% garanterat att du kommer lyckas.

Annars kan du köra på känn och slänga i dig chips, pizza etc.

FPHJ
2015-01-20, 22:06
Gör en omvänd deff d.v.s. väg allt du äter och räkna kalorierna. Ät kanske 3000kcal om dagen så ska du se att det händer grejor. Om inget händer inom ett par veckor så öka kaloriintaget.

Det är det enda sättet som är 100% garanterat att du kommer lyckas.

Annars kan du köra på känn och slänga i dig chips, pizza etc.

Försökte detta men upptäckte att jag var för dålig på att uppskatta den maten som serverades i skolan.. Tyvärr så får vi mycket grytor och annat som ej är lagat separat

FPHJ
2015-01-20, 22:08
Om du siktar på att gå upp 12 kg under ett år så bör det bli ganska så lagom, ha också en övre gräns på ca 3 kg per månad så kommer du oavsett hur du gör få en skapligt balanserad viktuppgång utslaget på den totala tiden. Idag om ett år väger du då ca 73 kg och har också tränat regelbundet i ett år så du har förhoppningsvis fått en skaplig grund att träna vidare ifrån.

Färdiga matkassarna brukar vara väldigt enkla att förstärka genom att köpa mer potatis, ris eller pasta men annars är det bara att köpa hem några kilo pasta och kanske några lämpliga konserver och göra ett ytterligare mål per dag.

Om det på morgonen är främst "lathet" som hindrat så är allt du får i dig bättre såklart :) Havregrynen kan eventuellt vara fyllande och minska intaget runt lunch men om du känner dig lika hungrig med/utan havregryn så är det bara köra på. Annars kan du pröva att ersätta det med lite mer jordnötssmör och 10% yogurt eller liknande med lite mer mjölk som givetvis är fullfet.

Vid alla andra måltider får du se till att äta det som du tycker är lätt att äta med mycket energi, extra smör och ost på mackan, extra sås till maten osv..

Tack för tipsen, ska försöka alltid ha tillagad pasta eller spannmål för värmning.

cero
2016-12-30, 15:52
Finns det siffror på hur mycket energiomsättningen sjunker med åldern?

tomten1
2016-12-30, 16:52
Spagetti + riven mozzarella (https://api.opv.se/WS/Arla/Arla.se/v141/Image.aspx?opvno=nkc3deu4lgqkqefnfoo77a2nyi000000&itype=Png500p).

Dessert: Glass + kolasås + banan + spraygrädde


Svårt att få till en enklare och godare kaloribomb. :)

King Grub
2016-12-30, 16:58
Finns det siffror på hur mycket energiomsättningen sjunker med åldern?

Någon procent per år.

Bob90
2016-12-30, 17:01
Spagetti + riven mozzarella (https://api.opv.se/WS/Arla/Arla.se/v141/Image.aspx?opvno=nkc3deu4lgqkqefnfoo77a2nyi000000&itype=Png500p).

Dessert: Glass + kolasås + banan + spraygrädde


Svårt att få till en enklare och godare kaloribomb. :)

Tycker pizza är rätt så gott och enkelt också :d

Skrollovicz
2016-12-30, 19:25
En påse godis efter träning kan vara det bästa tilltaget. Att äta mängder med fet mat tror jag inte på om det innebär att basen i kosten som är nyttig helt sonika blir onyttig.

cero
2016-12-30, 20:34
Någon procent per år.

Sedär. Källa? Skulle vilja veta när man 'peakar' och när det börjar gå utför.

Mr Eks
2016-12-30, 21:04
sedär. Källa? Skulle vilja veta när man 'peakar' och när det börjar gå utför.

efter 30 går det utför mannen

King Grub
2016-12-30, 21:43
Jag är källan. Grundkunskaper från vanliga läroböcker.

Peakar runt 25.

Starke75an
2016-12-30, 21:51
Varför minskar det??

PureWhey
2016-12-30, 21:52
En påse godis efter träning kan vara det bästa tilltaget. Att äta mängder med fet mat tror jag inte på om det innebär att basen i kosten som är nyttig helt sonika blir onyttig.



Mängder med fisk låter väl inte helt fel? Inte prövat iofs.


Skrivet slarvigt med telefonen

cero
2016-12-30, 22:10
Att äta mängder med fet mat tror jag inte på om det innebär att basen i kosten som är nyttig helt sonika blir onyttig.

Stora mängder bra fetter ska väl inte vara några problem?

King Grub
2016-12-30, 22:28
Varför minskar det??

Åldersrelaterade hormonförändringar och försämrad mitokondriefunktion.

På det kommer muskelförlust, på befolkningsnivå, men det kan vi motverka med träning långt upp i åldrarna.