handdator

Visa fullständig version : Någon skillnad för quadriceps parallella/ATG?


Kantorn
2015-01-18, 22:21
Rubriken säger det mesta, blir det någon direkt skillnad för quadsen när man går under parallellt i böj?
Anledningen till att jag undrar är för att jag nyligen har börjat köra knäböj igen efter 6 veckor utan den, anledningen till att jag fick ta en paus från den var för att en gammal skada började jävlas med mig igen (buktande disk).
Jag har dock valt att skrota ATG böj som jag är van vid pga "butt winken" som uppstår när jag går under parallellt.
Så jag är helt enkelt nyfiken på om jag förlorar något nämnvärt på detta?
Jag vill ha för mig att jag läste för några år sedan att det enda man får mer av att gå ATG är gluteus, stämmer detta?

PS, jag har gjort allt för att försöka få bort min butt wink, som tex bålstabilitetsträning, stretchningar, sett över utförandet, kör i klackade skor osv.
Det verkar dock omöjligt och jag misstänker att jag helt enkelt inte är byggd för att kunna utföra ATG utan att detta uppstår, något som verkligen inte får ske då min buktande disk är vid L5-S1, alltså precis där butt winken sker.

pezrulezhaakon
2015-01-19, 04:40
Rubriken säger det mesta, blir det någon direkt skillnad för quadsen när man går under parallellt i böj?
Anledningen till att jag undrar är för att jag nyligen har börjat köra knäböj igen efter 6 veckor utan den, anledningen till att jag fick ta en paus från den var för att en gammal skada började jävlas med mig igen (buktande disk).
Jag har dock valt att skrota ATG böj som jag är van vid pga "butt winken" som uppstår när jag går under parallellt.
Så jag är helt enkelt nyfiken på om jag förlorar något nämnvärt på detta?
Jag vill ha för mig att jag läste för några år sedan att det enda man får mer av att gå ATG är gluteus, stämmer detta?

PS, jag har gjort allt för att försöka få bort min butt wink, som tex bålstabilitetsträning, stretchningar, sett över utförandet, kör i klackade skor osv.
Det verkar dock omöjligt och jag misstänker att jag helt enkelt inte är byggd för att kunna utföra ATG utan att detta uppstår, något som verkligen inte får ske då min buktande disk är vid L5-S1, alltså precis där butt winken sker.

Egentligen spelar det väl ingen roll om det är skillnad eller inte. Du måste ju göra det du kan, och den träningen du gör kommer ju bli bättre än att du kör ATG eller inget alls.

Det finns inget generellt svar på frågan då det samtidigt beror på hur utförandet ser ut i böjen.
Däremot tenderar frontböj att "ta" lite mer i quadriceps i jämförelse, sett till kroppens position i övningen.
Å andra sidan kan man ha mer belastning i vanlig knäböj, så resultatet på just quadriceps, kan vara tämligen lika.

krubkungen
2015-01-19, 10:32
Ja har för mig att jag har läst att Vastus Medialis (tear drop) stimuleras mera ju djupare du går i böjen.

King Grub
2015-01-19, 10:34
To target the quadriceps femoris, a squat depth of 90 degrees appears to be optimal.

http://www.lookgreatnaked.com/articles/the_biomechanics_of_squat_depth.pdf