handdator

Visa fullständig version : Kritik på upplägg, deff-period


Zaraki
2015-01-18, 21:13
God afton!

Tänkte se om jag kan få lite kritik på mitt kostupplägg som jag tänkt köra med under en liten deff-period.

Väger idag 81kg och har planer på att hårdna till lite och gå ner mot ca 75-76kg.

Har räknat på att jag är viktstabil på strax över 2500 kcal och tänker köra på de klassiska -500/dagen med en liten avstickare.

Kosten nedan kommer köras strikt måndag-fredag.
Lördag och Söndag har jag tänkt köra kaloribalans och lite friare kost för att inte tröttna.

Så här ser det då ut:

Frukost (runt 06:30)
Keso mini, 250g
Bär, 100g
Äpple, 1st
Ägg, 2st
Omega 3, 3st
Vitamin D, 2st

485,43,35,19

Lunch (runt 12:00)
Laxfilé, 167g (variera med nötfärs 12%)
Potatis, 200g
Krossade tomater, 78g
Broccoli, 267g
Whey, 1dl

753,73,48,27

Middag (runt 19:00)
Kyckling (sallads), 200g
Ris, 50g
Tomat (eller 150g morötter), 300g
Mjölk lätt, 5dl
Gräddfil, 1dl

780,72,69,23

Totalt: 2018,188,152,69
(kcal, protein, kolhydrater, fett)

Hört att man ska vara lite försiktig med mjölkprodukter men det där ska väl inte vara någon större fara?
Frukt och grönt är med i tillräckliga mängder?

Tack på förhand! :)

marcuus
2015-01-19, 00:02
Skulle generellt dela upp kostintaget vid fler tillfällen under dagen och inte bara ha tre måltider utspridda på en dag. Sju timmar mellan lunch och middag, finns en gyllene regel att äta minst sex måltider per dag.

GulligaGurkan
2015-01-19, 00:24
Skulle generellt dela upp kostintaget vid fler tillfällen under dagen och inte bara ha tre måltider utspridda på en dag. Sju timmar mellan lunch och middag, finns en gyllene regel att äta minst sex måltider per dag.

Varför är det bättre att äta massa gånger? I min mening onödigt att peta i sig smårätter (man får aldrig bli riktigt mätt) och dessutom svårgenomförbart. Äta 2-3 gånger om dagen är mycket lättare

Donkens
2015-01-19, 00:30
Skulle generellt dela upp kostintaget vid fler tillfällen under dagen och inte bara ha tre måltider utspridda på en dag. Sju timmar mellan lunch och middag, finns en gyllene regel att äta minst sex måltider per dag.

Och vad bidrar den gyllene regeln till?

Shqypnia
2015-01-19, 12:25
skulle generellt dela upp kostintaget vid fler tillfällen under dagen och inte bara ha tre måltider utspridda på en dag. Sju timmar mellan lunch och middag, finns en gyllene regel att äta minst sex måltider per dag.


- 999

RageBob
2015-01-19, 12:44
Sprider man ut ett minus-kcals intaget på 6 måltider kommer man va konstant hungrig, även efter måltiden. Detta gör det svårt att hålla deffen i längden, beroende på hur stort minus man ligger på.

3 "större" måltider (fortfarande på kcal minus), ger någon form av mättnad några timmar och hjälper till att hålla motivationen uppe resten av dygnet.

Så funkar det för mig, kan va annorlunda hos andra.

Zaraki
2015-01-19, 17:56
Sprider man ut ett minus-kcals intaget på 6 måltider kommer man va konstant hungrig, även efter måltiden. Detta gör det svårt att hålla deffen i längden, beroende på hur stort minus man ligger på.

3 "större" måltider (fortfarande på kcal minus), ger någon form av mättnad några timmar och hjälper till att hålla motivationen uppe resten av dygnet.

Så funkar det för mig, kan va annorlunda hos andra.

Det var lite så jag resonerade, 2000kcal är ju väldigt lite och skulle jag sprida ut det på flera mål skulle det nog bli jobbigt.
Jag kör ju eaa innan och efter träningspass också.

Men om det finns någon fördel med att ha något litet mellan lunch och middag kanske man kan slänga in något litet litet, eller kan det kvitta resultatmässigt?

Paperbasket
2015-01-19, 17:59
Skulle generellt dela upp kostintaget vid fler tillfällen under dagen och inte bara ha tre måltider utspridda på en dag. Sju timmar mellan lunch och middag, finns en gyllene regel att äta minst sex måltider per dag.

Va?

GulligaGurkan
2015-01-19, 18:24
Va?

Tämligen säker på att han trollar. Massa halvskumma inlägg

J3T69
2015-01-19, 19:41
Skulle generellt dela upp kostintaget vid fler tillfällen under dagen och inte bara ha tre måltider utspridda på en dag. Sju timmar mellan lunch och middag, finns en gyllene regel att äta minst sex måltider per dag.

Det kan du glömma, finns inga belägg att du måste äta 6 måltider per dag.
Går lika bra att äta 3 ggr. Eller hur du vill.

Beemel
2015-01-19, 19:47
Skulle generellt dela upp kostintaget vid fler tillfällen under dagen och inte bara ha tre måltider utspridda på en dag. Sju timmar mellan lunch och middag, finns en gyllene regel att äta minst sex måltider per dag.

Nej.

Bro-science overload.

PureWhey
2015-01-21, 12:33
-Citerade fel person, på mobil.-

Skitsnack.

Physiques
2015-01-21, 13:08
Skulle generellt dela upp kostintaget vid fler tillfällen under dagen och inte bara ha tre måltider utspridda på en dag. Sju timmar mellan lunch och middag, finns en gyllene regel att äta minst sex måltider per dag.

That's a lot of bullashiet.