handdator

Visa fullständig version : Kombinera gammalt favorit program med nytt, synpunkter?


Zaraki
2015-01-18, 17:01
God eftermiddag!

Jag har tänkt köra en längre period med halvkropp för att få in lite mer volym mot mina vanliga helkropps pass.

Har alltid hållit Brandon Campbell's PHUL program väldigt högt.
http://www.muscleandstrength.com/workouts/phul-workout
Men ville ändra lite små grejer, och det var då jag hittade Daniel Richter's nya över/under och tyckte det såg intressant ut!
http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-over-under/
Med inspiration av en gammal favorit och en ny flört så fick jag ihop det här som jag tänkt köra.
För att ändå inte gå för mycket ifrån att köra basövningarna ofta som i helkropp så har jag med lite varianter av dem enligt Richter's program.

Överkroppspass 1
Militärpress 5x5 (bas)
Lutande bänkpress 4x8 (variant bänk)
Flyes 3x10
Hantelrodd 4x8
Latsdrag 3x8
Liggande tricepsextension 3x10
Alternerande hantelcurl 3x10

Underkroppspass 1
Knäböj 5x5 (bas)
Raka marklyft 4x8 (variant mark)
Utfall 3x8
Benspark 3x8
Crunches 3x10
Vadpress 3x15

Överkroppspass 2
Bänkpress 5x5 (bas)
Lutande hantelpress 4x8 (variant militärpress?)
Sidolyft 3x10
Skivstångsrodd 4x8
Sittande rodd 3x8
Tricep pushdown 3x10
Stångcurl 3x10

Underkroppspass 2
Marklyft 5x5 (bas)
Frontböj 4x8 (variant böj)
Benpress 3x8
Lårcurl 3x8
Hängande benlyft 3x10
Vadpress 3x15

Tanken är att behålla Richter's progressions tänk med att börja på ganska låg % av rm och öka 2,5kg/pass på Press, Bänk, Böj och Mark, men även på varianterna såsom Frontböj, Rakamark, Lutande bänkpress.

Känner mig inte riktigt bekväm med att göra ett eget program, men att modifiera existerande kändes lagom avancerat, men ändå mycket som kan bli konstigt.

Så tar gärna emot lite synpunkter och kritik på ovan, tack! :)

Diomedea exulans
2015-01-18, 17:05
Ser änna bra ut. Jag skulle nog bytt ut en av roddövningarna på överkroppspass 2 mot en latsdag/chins-övning. Eventuellt behållt båda roddövningarna och lagt till en latsdag/chins-övning..

Zaraki
2015-01-18, 17:17
Ser änna bra ut. Jag skulle nog bytt ut en av roddövningarna på överkroppspass 2 mot en latsdag/chins-övning. Eventuellt behållt båda roddövningarna och lagt till en latsdag/chins-övning..

Tack :)

Hmm kanske inte är så dumt, frågan är om man kan komma undan med att slänga in 2-3 set chins utöver roddövningarna.

Låter ju inte så farligt mycket extra, om det ens är lönt då jag bara klarar runt 5-6st?

Diomedea exulans
2015-01-18, 17:19
Tack :)

Hmm kanske inte är så dumt, frågan är om man kan komma undan med att slänga in 2-3 set chins utöver roddövningarna.

Låter ju inte så farligt mycket extra, om det ens är lönt då jag bara klarar runt 5-6st?

Ja, det är nog lönt. Chinsmusklerna får ju även träning under all annan lats/bicepsträning, så din totala träningsmängd räcker nog för att bli starkare i chins.

Zaraki
2015-01-18, 18:16
Sjyst, tack!
Ska ta och pröva mig fram med chinsen, känner jag att det finns ork så kör jag dem på bägge överkroppspassen utöver allt annat, antingen börjar eller avslutar med dem.

Annars har jag bara bytt ut Lutande hantelpress på överkroppspass 2 mot axelpress med hantlar, tycker det var närmare en variant för Militärpress.
Sedan bytt dagar på Flyes och Sidolyft.

En helt annan frågeställning som dök upp, nu kör jag ju bara basövningarna en gång i veckan vardera, för att sedan köra en variant på dom.
Tror ni det fungerar att ändå öka bra i tex Knäböj, frontböjen bör väl kunna förra över lite till vanliga böjen?

Diomedea exulans
2015-01-18, 20:30
Japp, även marklyften och benpressen har överföring till knäböj så det ska nog gå fint.

Zaraki
2015-01-18, 21:35
Japp, även marklyften och benpressen har överföring till knäböj så det ska nog gå fint.

Tack för tipsen det var hyggligt!
Ska börja testa detta med start imorn, varför vänta :D

Diomedea exulans
2015-01-18, 21:43
Lycka till, kör hårt! :)