handdator

Visa fullständig version : Borde inte benpress vara bättre än böj?


ReXi
2015-01-17, 22:58
Hej!

Borde inte benpress bygga mer massa/styrka än bak, eller frontböj?

Jag menar borde det inte vara bättre att reppa på 250kg+ i benpress än tex 80kg i böj?

King Grub
2015-01-17, 23:01
250 kilo i benpress motsvarar inte 80 kilo i knäböj. Pressar i en fixerad bana i lutning, utan din egen kroppsvikt och ur ett helt annat biomekaniskt läge. Knäböj aktiverar fler muskelfibrer och ger större styrke- och muskelmasseutveckling är benpress (även om också benpress är en bra övning).

ReXi
2015-01-17, 23:02
Då förstår jag! Tack för ett snabbt och bra svar.

Toni Radanov
2015-01-17, 23:08
Beror ju på hur mycket man fuskar med knäböjen såklart. Har man en usel och jättegrund knäböj så får man inte ut mycket av den. Utgår man från bra teknik osv så är det Grub säger korrekt.

Sen finns det många olika sorts benpressar och olika lutningar + inställningar som justerar vinkeln så man kan inte speciellt exakt korrelatera vad X kilo i benpress motsvarar i knäböj osv. Knäböj aktiverar klart mer eftersom stången ligger på traps/skuldror och är således jävligt långt från golvet. Ben + bål + rygg är mellan stång och golv, i en benpress är bara ben mellan ryggstödet och "golvet" (fotplattan) = mindre total träning och dessutom kan man inte få samma höftvinkel i en benpress för knäna kommer slå i kroppen innan man når motsvarande knäböjsdjup. Sitter man brett med benen händer ju inte detta men prova hur många kg du orkar så... Inte mycket om du ska ha knäna i ansiktet-djupt. :p

Seedstream
2015-01-17, 23:52
Många brukar börja med benpress när du är färsk, och sen avsluta passet med benpress, då du inte behöver tänka på lika mycket med ställning etc.

Toni Radanov
2015-01-18, 02:12
Inget snack om att benpress är "lättare" och ger därför mer om man nu har usel böjteknik och inte vill investera en stund i att fixa till den. Man får vad man ger. Benpress är lätt att göra = ger okej resultat. Böj är svårare, för de flesta, ger mer. Välj vilket som passar bäst men kan rekommendera böjen. Båda i värsta fall. :p

oscarovegren
2015-01-18, 03:09
Benpress ger inte i närheten av samma funktionella styrka som knäböj.

Beemel
2015-01-18, 04:45
Många brukar börja med benpress när du är färsk, och sen avsluta passet med benpress, då du inte behöver tänka på lika mycket med ställning etc.

Antar att du menar knäböj en av gångerna?

Jorgen
2015-01-18, 09:22
Benpress ger inte i närheten av samma funktionella styrka som knäböj.

Funktionell styrka för vad?

kalle_kula
2015-01-18, 09:28
Funktionell styrka för vad?

Haha, jag undrar också. Bättre funktionell styrka för böj och varianter av böj kanske? :D

Jorgen
2015-01-18, 09:31
Haha, jag undrar också. Bättre funktionell styrka för böj och varianter av böj kanske? :D

Ja, så är det såklart. :)
Då kan man oas säga att alla övningar ger funktionell styrka, man blir ju bra på bamsecurls om man gör många bamsecurls. :D

Har aldrig förstått begreppet funktionell styrka bara.

Peter.B
2015-01-18, 09:52
Ja, så är det såklart. :)
Då kan man oas säga att alla övningar ger funktionell styrka, man blir ju bra på bamsecurls om man gör många bamsecurls. :D

Har aldrig förstått begreppet funktionell styrka bara.

Jag har också funderat kring det begreppet. Men antar egentligen att det handlar om överföring till andra aktiviteter såsom att springa, hoppa, lyfta andra tunga saker (tänk typ marklyft) och liknande kvaliteter. Funktionellt i den benämningen att det tränar eller förbättrar flera egenskaper på en gång. Typ även rörlighet, balans osv.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Jorgen
2015-01-18, 09:57
Jag har också funderat kring det begreppet. Men antar egentligen att det handlar om överföring till andra aktiviteter såsom att springa, hoppa, lyfta andra tunga saker (tänk typ marklyft) och liknande kvaliteter. Funktionellt i den benämningen att det tränar eller förbättrar flera egenskaper på en gång. Typ även rörlighet, balans osv.

Vi hamnar lite OT, men då är alltså hantelcurls sittandes på en boll bättre än bänkpress?
Eller för den delen knäböj på boll är bättre än vanliga böj?

Peter.B
2015-01-18, 10:04
Vi hamnar lite OT, men då är alltså hantelcurls sittandes på en boll bättre än bänkpress?
Eller för den delen knäböj på boll är bättre än vanliga böj?

Det skulle jag ju spontant inte säga. Detta mestadels för att dessa övningar missar lite av poängen och den huvudsakliga anledningen till att göra dem och styrketräna - att bygga styrka och muskler. Dessutom tillkommer andra faktorer som skaderisk.

Sedan tvivlar jag på att hantelcurls eller knäböj på en boll har bättre överföring än klassiska styrkeövningar till vardagliga aktiviteter där styrka kan behövas, såsom att putta en bil eller flytta en tung och omständlig möbel.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Jamerson
2015-01-18, 10:09
Funktionell styrka är ett av alla dessa begrepp som är till för att sälja träningskort. Sluta använda det.

Alla förstår ju att knäböj har en bättre överföring till de allra flesta aktiviteter i verkliga livet än benpress. Du kan naturligtvis få extremt stora och starka ben av enbart benpress, benspark och legcurls. Så är du enbart intresserad av det så kör på. Är du intresserad av att använda denna styrka ihop med resten av kroppen så knäböjer och marklyfter du.

Är det verkligen så invecklat?

King Grub
2015-01-18, 10:14
Eller för den delen knäböj på boll är bättre än vanliga böj?

Absolut. Om man vill bli bra på knäböj stående på en boll. ;)

Jorgen
2015-01-18, 10:16
Det skulle jag ju spontant inte säga. Detta mestadels för att dessa övningar missar lite av poängen och den huvudsakliga anledningen till att göra dem och styrketräna - att bygga styrka och muskler. Dessutom tillkommer andra faktorer som skaderisk.

Sedan tvivlar jag på att hantelcurls eller knäböj på en boll har bättre överföring än klassiska styrkeövningar till vardagliga aktiviteter där styrka kan behövas, såsom att putta en bil eller flytta en tung och omständlig möbel.

Det beror kanske lite på hur ofta man puttar bilar och bär tunga möbler.
För gemene man tror jag inte det händer så ofta.

Du tränar ju fler muskler och mer balans om du utför övningarna på en boll, sen blir naturligtvis träningsvikterna lägre och skaderisken högre, men om det är värt det beror ju på hur du behöver din funktionella styrka.

Funktionell styrka är ett av alla dessa begrepp som är till för att sälja träningskort. Sluta använda det.

Alla förstår ju att knäböj har en bättre överföring till de allra flesta aktiviteter i verkliga livet än benpress. Du kan naturligtvis få extremt stora och starka ben av enbart benpress, benspark och legcurls. Så är du enbart intresserad av det så kör på. Är du intresserad av att använda denna styrka ihop med resten av kroppen så knäböjer och marklyfter du.

Är det verkligen så invecklat?

Det är nog lite mer invecklat än så ja.
Kan man inte använda styrka i benen uppbyggd av benpress med resten av kroppen menar du? Starka ben är starka ben, oavsett om du böjt eller benpressat dig till styrkan.

En varierad träning är nog det bästa alternativet.

GulligaGurkan
2015-01-18, 10:16
Den mest funktionella styrkan borde väl i så fall vara att kunna utföra minst en chin, om man mot förmodan skulle trilla utför ett stup, men få tag i kanten.
Då tackar man sig själv för alla timmar hängandes i en stång i en halvsvettig lokal

Jorgen
2015-01-18, 10:18
Absolut. Om man vill bli bra på knäböj stående på en boll. ;)

Vem vill inte det? :D

Funktionell styrka är ett lulllull begrepp. *flex*

Peter.B
2015-01-18, 10:20
Det beror kanske lite på hur ofta man puttar bilar och bär tunga möbler.
För gemene man tror jag inte det händer så ofta.

Du tränar ju fler muskler och mer balans om du utför övningarna på en boll, sen blir naturligtvis träningsvikterna lägre och skaderisken högre, men om det är värt det beror ju på hur du behöver din funktionella styrka.



Det är nog lite mer invecklat än så ja.
Kan man inte använda styrka i benen uppbyggd av benpress med resten av kroppen menar du? Starka ben är starka ben, oavsett om du böjt eller benpressat dig till styrkan.

En varierad träning är nog det bästa alternativet.

Kanske inte så ofta för gemene man i Sverige, men poängen kvarstår att det är mest i sådana tillfällen som det är funktionellt att lyfta tresiffrigt.

Jag tror att man får göra en avvägning mellan hur mycket balans och hur mycket styrka man vill träna i förhållande till skaderisk, och då blir det genast enklare för de flesta att välja vanliga knäböj som "mer funktionell" övning. Men återigen beror det väl på mål.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Seedstream
2015-01-18, 10:39
Antar att du menar knäböj en av gångerna?

Haha oj. Börjar med knäböj, avrundar med benpress.

Jamerson
2015-01-18, 11:09
Det är nog lite mer invecklat än så ja.
Kan man inte använda styrka i benen uppbyggd av benpress med resten av kroppen menar du? Starka ben är starka ben, oavsett om du böjt eller benpressat dig till styrkan.

En varierad träning är nog det bästa alternativet.

Nu handlar ju tråden om vad som är bäst, eller rättare sagt om benpress är bättre än knäböj. Bättre på vad? Om du av någon kroppslig eller psykisk svaghet inte kan utföra knäböj så är ju benpress bättre. Utöver det så ber jag mötet ge mej en enda anledning till varför man skulle välja benpress framför knäböj om inga andra hinder finns.

Man får ju vara bra dum om man inte begriper att knäböj är en bättre övning som har bättre överföring till ALLA uppkomliga situationer utanför gymmet än benpress.

Bortsett från att din sambo hittat en benpressmaskin i skogen, laddat den med 400kg och fastnat med huvet och enda sättet att rädda henne är att pressa så hon kommer loss. Undertecknad skulle dock fundera på huruvida dessa "fastnaibenpressgener" bör föras vidare och fundera på saken först under ett mustigt knäböjpass.

bubbe
2015-01-18, 11:20
Nu handlar ju tråden om vad som är bäst, eller rättare sagt om benpress är bättre än knäböj. Bättre på vad? Om du av någon kroppslig eller psykisk svaghet inte kan utföra knäböj så är ju benpress bättre. Utöver det så ber jag mötet ge mej en enda anledning till varför man skulle välja benpress framför knäböj om inga andra hinder finns.

Man får ju vara bra dum om man inte begriper att knäböj är en bättre övning som har bättre överföring till ALLA uppkomliga situationer utanför gymmet än benpress.

Bortsett från att din sambo hittat en benpressmaskin i skogen, laddat den med 400kg och fastnat med huvet och enda sättet att rädda henne är att pressa så hon kommer loss. Undertecknad skulle dock fundera på huruvida dessa "fastnaibenpressgener" bör föras vidare och fundera på saken först under ett mustigt knäböjpass.

Frågan var om benpress är bättre på att bygga muskelstorlek/styrka. Styrka blir ju såklart väldigt diffust eftersom styrka kan innebära flera olika saker, som du skriver i vad? Man får ingen vidare knäböjsstyrka av att köra enbart benpress, men å andra sidan blir man starkare i benpress av att köra knäböj (överförbarhet).
Vad gäller massa så finns det säkert de som kan träna lika bra i benpress för muskelstimuli och adaption som man kan göra i knäböj.

En anledning att köra benpress istället för knäböj kan vara tex en person som inte kört knäböj tidigare vill kunna sätta igång att träna benen mer än vad rörlighet, koordination, övrig muskelstyrka och teknik tillåter för tillräcklig belastning i knäböj.

Old Nick
2015-01-18, 11:46
Vi hamnar lite OT, men då är alltså hantelcurls sittandes på en boll bättre än bänkpress?
Eller för den delen knäböj på boll är bättre än vanliga böj?

Levde vi våra dagliga liv balanserandes på bollar skulle det förmodligen vara så ja.

Kantorn
2015-01-18, 12:16
Är man ENDAST ute efter styrka och hypertrofi i benen och inte är intresserad av funktionell styrka och allt det andra som en knäböj ger så skulle jag våga påstå att en benpress är bättre just pga att man kan fokusera mer på benen.
Den är även betydligt mycket svårare att göra fel i och för benen så är rörelsemomentet detsamma så dom vet inte skillnaden.
Lyle Mcdonald har skrivit en artikel om detta här (http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/squat-versus-leg-press-for-big-legs.html/).

Luca Brasi
2015-01-18, 17:36
Vissa personer kan lyckas med att översträcka knäna i benpress så att brosket i knäet går åt helvete.

Diomedea exulans
2015-01-18, 17:40
Om man är heterosexuell man är viktade crunches den övning som ger mest funktionell styrka. Den ger nämligen hypertrofi åt den sexigaste muskeln, den raka bukmuskeln. Och att attrahera det motsatta könet är viktigt för att kunna bilda familj och skaffa barn, vilket för många män är livets högsta mål.

Jämfört med att skaffa familj är "kunna lyfta tunga saker" extremt oviktigt.

Toni Radanov
2015-01-18, 20:37
tycker begreppet "funktionell" styrka är lite småfarligt att använda då det tolkas och används med syfte på så olika saker av människor.

Ett bättre beskrivande begrepp vore kanske "relevant styrka". Relevant för rörelsen man strävar efter att bli bättre i genom att välja övning X.

Tex eftersom att man sitter ihopkurad i benpressen så ger den inte speciellt mycket relevant styrka till böjen då man aldrig når samma position i utförandena. Detsamma gäller ju omvänt och för många andra övningar.

En backhoppare sitter i benpress-ställning inför upphoppet, för dem är benpress reko! En person som böjer sig ner för att plocka upp en tappad snusdosa? Nah. Då böjs knappst något jävla ben förvisso men ni hajjar. ;)

En knäböj stärker _fler_ muskler som används i _fler_ rörelser som är _mer_ naturliga för oss i vardagen och i träning, således är det en mer relevant övning för ... allt annat. Benpress är inte orelevant, bara mindre relevant. Därför är böj > benpress på min hierarkiska trappa av bättre > sämre övningar.

That's my take on shit concerning all form av träning och övningar. En sak är säker: man kan inte benpressa sig till en bra böj iaf. Sry 4 many OT's.

Luca Brasi
2015-01-18, 22:13
Om man är heterosexuell man är viktade crunches den övning som ger mest funktionell styrka. Den ger nämligen hypertrofi åt den sexigaste muskeln, den raka bukmuskeln. Och att attrahera det motsatta könet är viktigt för att kunna bilda familj och skaffa barn, vilket för många män är livets högsta mål.

Jämfört med att skaffa familj är "kunna lyfta tunga saker" extremt oviktigt.

Vilken muskel...eller nevermind förresten.