handdator

Visa fullständig version : Är överträning en myt?


tjohej
2015-01-17, 19:10
Jag har funderat lite på detta. Många verkar vara väldigt oroliga för att bli övertränade. Men finns det egentligen någon vetenskaplig fakta om detta? Eller är det också bara en av alla miljoner gym myter? Jag har läst lite om elit träning. De flesta som tränar på elit klass i olika sporter verkar träna ca 5-6 timmar om dagen 6 dagar i veckan från vad jag kunnat läsa. Tex http://www.thehealthsite.com/fitness/a-professional-athletes-fitness-regime-an-insiders-guide/

Så hur kan man bli övertränad även om man skulle träna bara på gym 1 timme om dagen 6 dagar i veckan? Jag tar där dock för givet att man inte har annan fysisk aktivitet, så som ett tungt jobb osv.
Visst, man kanske kan hävda att styrketräning är "hårdare" eller något, men jag tvivlar egentligen på att det skulle vara så mycket extremt mycket hårdare än många andra idrotter, speciellt de som tävlar på toppklass.

Det känns väldigt ologiskt att man skulle vara en egentlig risk att bli "övertränad" på 1 timme om dagen när de som tränar hårdast kör ca 5-6 gånger mer om dagen?

Seedstream
2015-01-17, 19:29
Överträning är väl en relativ sak antar jag. Någonting som kan ses som överträning för dig är uppvärming för någon annan.

Finns det är det väl då du kör för hårt för att kroppen ska kunna återhämta och du sliter sönder något. Kör du korrekt med teknik och så borde du inte göra illa dig. Rätta mig om jag har fel.

Tallisker
2015-01-17, 19:41
Du verkar helt missa att elitidrottare har spenderat många många år med att gradvis bygga upp sin kropps förmåga att tolerera stora mängder belastning. Utöver detta får man också ta i beaktande att bland de som tränar 6 timmar om dagen är 80-90% av den träningen oftast lågintensiv teknikträning, inte stenhård fysträning. Sen tillkommer även periodisering, en period av mycket och tung träning följs alltid av en lättare period där kroppen får återhämta sig.

Att överträning existerar råder det ingen tvekan om, självklart finns det en gräns för när kroppen utsätts för mer belastning än den hinner återhämta sig ifrån och fortsätter man förbi den gränsen tillräckligt länge så blir man övertränad. Skulle en vanlig svensson börja träna efter en elitidrottares upplägg skulle det inte dröja länge innan kroppen blir utsliten/går sönder.

Däremot kan nämnas att överträning inte sker så lätt som många tror och att oron för överträning i många fall är helt obefogad (men det är ju en bekväm ursäkt när man inte orkar masa sig iväg till gymet...). Överträning sker inte över en natt, kroppen börjar säga ifrån när det blir för mycket.

tjohej
2015-01-17, 19:52
Men finns det några länkar till "vetenskapliga" artiklar om detta? Eller någon referens? Det flyter runt så mycket myter där nån drar nått ur röven och sen börjar alla apa efter samma sak utan att egentligen kolla upp att det verkligen stämmer.

Tallisker
2015-01-17, 20:32
Men finns det några länkar till "vetenskapliga" artiklar om detta? Eller någon referens? Det flyter runt så mycket myter där nån drar nått ur röven och sen börjar alla apa efter samma sak utan att egentligen kolla upp att det verkligen stämmer.

Behöver du en vetenskaplig artikel som visar att det finns en gräns för hur mycket träning kroppen kan tillgodogöra sig innan det blir för mycket? Det här tillhör dom allra mest basic och grundläggande fakta som existerar inom träning, det är som att att ifrågasätta om man behöver sova för att kunna återhämta sig. Men visst, det finns säkert någon studie nånstans där ute, jag har dock aldrig besvärat mig med att leta reda på studier för något så givet, så kan inte hänvisa till någon...

Linjedomarn
2015-01-17, 20:59
Självklart finns "överträning". Dels kan man träna med för stor volym och för hög intensitet vilket resulterar i skador, vilket kan ses som överträning. Fysiologiska förändringar så som ökade nivåer av kortisol, och psykologiska förändringar så som depression, nedstämdhet osv.

Om det inte fanns så skulle de som verkligen brinner för sin idrott träna 12 timmar om dagen vilket ingen gör. Olika människor har olika nivåer av tolerans mot träning (både medfött och upptränat) men enligt mig så är mängden träning som resulterar i överträning mycket större än vad många tror (Så länge man får äta, sova och inte stressa livet av sig på ett högt belastande arbete dvs).

Men din frågeställning kan du ju besvara själv genom att dra iväg 2 riktigt grisiga pass på gymmet varje dag i några veckor.

upperkatt
2015-01-17, 21:03
Publicerades det inte en studie hyfsat nyss som visade symptom på överträning (konstant träning till fail)?

svenbanan
2015-01-17, 21:11
Men finns det några länkar till "vetenskapliga" artiklar om detta? Eller någon referens? Det flyter runt så mycket myter där nån drar nått ur röven och sen börjar alla apa efter samma sak utan att egentligen kolla upp att det verkligen stämmer.

Det är rätt enkelt att verifiera att dåliga saker händer ifall träningsmängden (och träningsintensiteten) överskrider återhämtningsförmågan AKA övertränar.

Försök dig på detta:
Dag1: Ge dig ut på en löptur som inte är alltför långsam och är ute såpass länge att du tycker det skulle ge dig en del som konditionsträning. Om du skulle klara att springa 10km på 50min om du verkligen tog i så kan du springa 7km i 5:30 tempo (dvs 38,5min) utan att det är en absolut maxansträngning. Dag2: Upprepa dag1. Dag3: Upprepa dag1 osv...

Min gissning är att dag1 känns helt okej. Dag2 lite jobbigare men fullt görbart. Men efter några dagar ligger du betydligt närmare ditt max (ditt nya sämre max eftersom du inte är fullt återhämtad) att det känns som om du får kämpa från första steget. Hur länge tror du att du pallar detta utan att du får nån "känning" i nån ljumske, vad, hälsena eller hamstring som gör att du skiter i ditt löppass? Ignorera dessa "känningar" och kom ihåg att överträning ej existerar. Inget dåligt kan komma av att bara köra på med lite pannben när det känns motigt. Detta kommer garanterat aldrig leda till vare sig muskelskador eller nån typ av nedsatt förmåga trots flera veckor av vila. Stressfraktur? Nej det kan man inte få även ifall man skulle få för sig att varannan dag istället köra lite kvalitet, som tex 3km i 4:00 tempo och med 3+3km upp- och nedvärmning.

Vad ska du med en studie till när det är så uppenbart vad som kommer ske? Bara prova om du inte tror på det... :devil:

Jamerson
2015-01-17, 21:50
https://www.youtube.com/watch?v=FEMSzANyQ0w

https://www.youtube.com/watch?v=Uzg19ME1OMA

https://www.youtube.com/watch?v=wY1CkvoBykw

https://www.youtube.com/watch?v=9GTjgd58RSQ

Kolla på de fyra klippen så vet du vad överträning är sedan. Punkt.

Kantorn
2015-01-17, 22:53
Det är verkligen ingen myt och att överträna sitt centrala nervsystem är inte svårt, detta är något väldigt många gör och dom får pga det sämre ökningar.
Detta är en stor anledning till varför man bör köra regelbundna deloads.

Toni Radanov
2015-01-17, 23:03
Tänkte skriva görmö här men pallar seriöst inte när folk ändå ska utgå från amerikanska youtubehjältars predikan om deloads och centrala nervsystem utan att de förklara hur allt förhåller sig, vilket skulle vara en nyttig föreläsning på 2-3 timmar för att man ska få en verklig insikt, utan bara säger att "and that's how it is" och folk köper det.


Men för att besvara TS fråga: Ja, för "normala" människor som tränar på gym oavsett splits osv är det en myt. För någon som verkligen kan få ur max ur sin kropp oavsett idrott så är det en viktig faktor och de tar hänsyn till överträning när de tränar. Dessa människor är inte "tja, har tränat i 1 år nu"-personer.

Linjedomarn
2015-01-17, 23:35
Det är verkligen ingen myt och att överträna sitt centrala nervsystem är inte svårt, detta är något väldigt många gör och dom får pga det sämre ökningar.
Detta är en stor anledning till varför man bör köra regelbundna deloads.

Det är det här jag menar.. Det krävs normalt sett ganska hög volym och intensitet för att ens komma i närheten av överträningsyndrom. Det finns ingen mening för den vanliga svensson som tränar en byggarsplit 4 dagar i veckan att köra deload varannan vecka och var fjärde så ska man vila helt med sjukskrivning från jobbet i sjukhussäng med fötterna i högläge medans aldrigvilas nya återhämtningsdryck pumpas direkt in i venerna.

bear.flowertwig
2015-01-17, 23:38
Minns tyvärr inte var jag läste om det men men läste iaf en intressant koppling mellan överträning och depression. Vilket inte alls låter orimligt (broscience varning utfärdad) eftersom psykiska tillstånd kan påverka fysiska och vice versa.

Hade varit intressant om man kunde mäta överträning. Försurning eller liknande i musklerna. Konditionsidrottare använder ju laktattester för att under/efter träning se var de ligger i relation till sin tröskelnivå (brytpunkt då kroppen inte klarar av att forsla bort laktat i samma omfattning som kroppen producerar det om man går över).

Luca Brasi
2015-01-18, 01:24
Man kan träna tills man får radomyolys och efterföljande dödlig njursvikt.
Kan man kanske se det som överträning eller är man en fjolla då?

Kantorn
2015-01-18, 01:53
Det finns ingen mening för den vanliga svensson som tränar en byggarsplit 4 dagar i veckan att köra deload varannan vecka

Var sa jag det? hur ofta man behöver deloada beror helt på programmet och hur ens vardag ser ut.
Jag personligen har aldrig deloadat en hel vecka, jag kör en rullade p/p/l med träning 5 dagar i veckan och var 6e eller 8e vecka så kör jag dom 3 kommande passen med 70% av mina normala vikter.
Dessa regelbundna deloads har gjort under för min träning, som tex mindre skador, frekventare ökningar och jag är allmänt piggare.
Och kör man en klassisk 4 split (aka underlägsen bro-split) med skyhög volym samt massa sets till failure så är det absolut inte svårt att överträna sitt centrala nervsystem.

hurril
2015-01-18, 01:56
Överträning är knappast en myt men det verkar samtidigt vanligt att kalla var och varannan svacka för överträning.

AeternusRex
2015-01-18, 02:06
Överträning är fysiskt representativt av utbrändhet. När måttet är rågat är det bara att hänga hatten på hyllan ett tag. Det är ju dock fysiskt enklare att återhämta sig än psykiskt.
Det är dock avsevärt svårare att knäcka sig själv fysiskt än psykiskt. Jag har använt det som exempel innan. Tempelriddarna kunde träna 12 timmar om dagen i dussinet år innan dom ansågs finurliga nog att slå ihjäl araber.

Jamerson
2015-01-18, 09:21
Det som de flesta kallar övertränad är vad de som tränar för en idrottslig prestation under inseende av kunniga utbildade tränare kallar nertränad. Under grundträningsperioder vill du bli nertränad för att sedan få en anpassning och bli starkare, snabbare eller uthålligare. Ni som tittar på Vinterstudion hör kanske skidåkarna prata om att "de hittat formen". Det betyder att de varit nertränade (dvs på gränsen till OTS) för att sedan lätta på träningsmängden (deload) för att få en formtopp (anpassning).

Om vi t.ex tar Russian Squat Routine som exempel. När du någonstans där mitt i ska köra 6x6 och 5x5 så är du förmodligen nertränad, för att sedan mot slutet av programmet få en anpassning och förhoppningsvis bli starkare i form av ett nytt 1RM. Skulle du däremot fortsätta skruva upp volym intensitet och frekvens och förutsatt att du är stark nog och har pannben att bara borra på i 2-3 månader trots att din kropp skriker åt dej att sluta (läs olympier i uthållighetssporter) plus att du har ett stressfyllt jobb och kämpigt på hemmafronten så KANSKE du börjar må VÄLDIGT dåligt, åker till sjukhuset och får diagnosen övertränad av farbror doktorn. OTS heter det, Overtraining Syndrome. Detta är anledningen till att toppidrottare i uthållighetssporter ofta är lite sjuka. De är helt enkelt på gränsen till OTS.

Mer läsning finns här för den intresserade: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3435910/

Sammanfattningsvis så kan man säga att 99% av de som styrketränar inte ens behöver fundera på om de är övertränade för att de är förmodligen 3 månader ifrån OTS.

Känner du dej sliten och vikterna är tyngre än vanligt? Bra, då är du på väg att bli starkare, oftast.

Wormzie
2015-01-18, 10:27
Rekommenderar fysiopoddens avsnitt om överträning om man vill veta mer.

Det handlar inte om "jag tränade rygg igår så tränar jag biceps idag blir jag övertränad" utan det handlar om en långvarig hög träningsvolym med otillräcklig återhämtning där både fysiska och psykiska faktorer är av stor betydelse. Har man otur återfår man aldrig sin tidigare förmåga och det är inte ovanligt att det kan ta 6-12 månader innan man är tillbaka på tidigare prestationsnivå.

Något som man bör göra däremot är "functional over-reaching", dvs att man tränar hårt under en period med hög träningsdos och sedan gör en taper där man skalar ner träningsvolymen för att tillåta återhämtning och förhoppningsvis superkompensation som gör att man blir lite starkare än tidigare.

Ajemän
2015-01-18, 10:39
Att vara överträna tar hårt på en, håååårt.

Jag blev det 2008 och allt som fanns på min hjärna var vila - samtidigt som jag hade ett extremt träningsbegär (onekligen, därav träningsvolymen). Det är väldigt psykiskt påfrestande...Vetskapen att kroppen långsamt ger upp, samtidigt som hjärnan är inställd till 100% på att man ska bli bäst.

Krutpaket
2015-01-18, 10:42
Det är självklart ingen myt. Det är t.o.m en diagnos läkare kan ställa.

Dock är det inte något de flesta åker ut för. Många känner sig då och då slitna samt att motivationen kan minska ibland osv. och då kallar man det gärna överträning. Men riktig överträning är mkt allvarligare än så.

tjohej
2015-01-18, 10:51
Men finns det inga studier med kontrollgrupper där man ustätter vissa grupper för olika mycket träning och sedan mäter resultaten? Vad jag förstår så borde det lätt gå att mäta med blodvärden osv?

Jag tänker att det borde finnas någon gräns för när man kan börja oroa sig och när det egentligen inte finns någon risk?

Jag tänker att om man tränar 2 dagar, sen vilar 1 osv osv (detta som kallas p/p/l? 1 timme åt gången väldigt hårt och i stort sätt vilar resten av den lediga tiden (inget jobb) sammt sköter kost och vila, så borde man inte ligga i risken att bli övertränad?

rolf
2015-01-18, 10:57
Men finns det inga studier med kontrollgrupper där man ustätter vissa grupper för olika mycket träning och sedan mäter resultaten? Vad jag förstår så borde det lätt gå att mäta med blodvärden osv?

Jag tänker att det borde finnas någon gräns för när man kan börja oroa sig och när det egentligen inte finns någon risk?

Jag tänker att om man tränar 2 dagar, sen vilar 1 osv osv (detta som kallas p/p/l? 1 timme åt gången väldigt hårt och i stort sätt vilar resten av den lediga tiden (inget jobb) sammt sköter kost och vila, så borde man inte ligga i risken att bli övertränad?

Pga etiska orsaker så utför man inte sådana interventioner. Det man har gjort är observera idrottare utan att lägga sig i, och göra tester/intervjuer på dem. Det finns flera kemiska och hormonella markörer som korrelerar med (functional och non-functional) overreaching och overtraining, men inga som är tillförlitliga nog att förutse eller förebygga OTS, än.

Det är inte 3 extra set biceps/triceps var tredje dag som är skillnaden mellan att utveckla OTS eller inte. De flesta motionärer kommer aldrig i närheten av det.

Krutpaket
2015-01-18, 11:29
Som Rolf sa så gör man inga sådana studier pga. etik och moral. Men man vet idag attt överträning, dvs. riktig diagnostiserad överträning, påverkar olika hormoner i kroppen. Jag tror att kortisol är en av dessa om jag inte missminner mig. Och sådana rubbningar kan leda till en massa problem

Gnistan
2015-01-18, 12:26
Rekommenderar fysiopoddens avsnitt om överträning om man vill veta mer.

Det handlar inte om "jag tränade rygg igår så tränar jag biceps idag blir jag övertränad" utan det handlar om en långvarig hög träningsvolym med otillräcklig återhämtning där både fysiska och psykiska faktorer är av stor betydelse. Har man otur återfår man aldrig sin tidigare förmåga och det är inte ovanligt att det kan ta 6-12 månader innan man är tillbaka på tidigare prestationsnivå.

Något som man bör göra däremot är "functional over-reaching", dvs att man tränar hårt under en period med hög träningsdos och sedan gör en taper där man skalar ner träningsvolymen för att tillåta återhämtning och förhoppningsvis superkompensation som gör att man blir lite starkare än tidigare.

Japp!
Gick in i väggen en gång riktigt rejält och sjönk i prestation rätt mycket och det höll i sig rätt länge med.
Var ingen rolig period. Blev skadad och sjuk med, Det hela hände givetvis inför ett EM.

tjohej
2015-01-19, 23:26
Som Rolf sa så gör man inga sådana studier pga. etik och moral. Men man vet idag attt överträning, dvs. riktig diagnostiserad överträning, påverkar olika hormoner i kroppen. Jag tror att kortisol är en av dessa om jag inte missminner mig. Och sådana rubbningar kan leda till en massa problem

Vadå pga etik och moral? Vad exakt är det man inte studerar för att det skulle vara "oetiskt"? Det låter väldigt främmande för mig vad det gäller studier. Någon källa på detta?

svenbanan
2015-01-19, 23:45
Vadå pga etik och moral? Vad exakt är det man inte studerar för att det skulle vara "oetiskt"? Det låter väldigt främmande för mig vad det gäller studier. Någon källa på detta?

Av samma anledning som man inte med flit smittar i en massa försökspersoner med diverse olika smittor för att testa vilka olika mediciner som faktiskt ger olika verkningar och biverkningar.

Att medvetet utsätta folk för överträning är kanske inte lika "elakt" som att injicera ebola, men det är ett litet steg på samma väg.

Toni Radanov
2015-01-19, 23:50
finns helt enkelt regler och bestämmelser gällande forskning som innebär att man inte får utsätta människor (eller djur till en viss gräns) för skit som är omoraliskt eller etiskt. Oftast sådant som kan få fysiska/psykiska konsekvenser mot det värre. I helhet det som gäller.

Att tvinga fram överträning i människors kroppar är direkt oetiskt. Samma att tex studera hur svält påverkar kroppen och fettförlust osv. Finns såna studier men då är de militära vilket har andra restriktioner i vissa länder eller väldigt gamla. Förr testade man allt på alla hejvilt haha! Nu för tiden är många saker helt enkelt omöjliga att utforska pga moral och etik.

Därför finns väldigt få studier inom vissa områden eftersom man tex inte får ge droger för icke-knarkare att testa hur tex kokain påverkar någon som aldrig provat några droger jämfört med en van missbrukare. Eller det mesta som involverar barn. Eller tex dopingpreparat.

Etik & moral = sätter begränsningar för forskning men oftast av en god anledning, deal with it. :p

Diomedea exulans
2015-01-19, 23:55
Man kan få för mycket av det goda av allt annat. Varför inte av träning?

F Ultra
2015-01-20, 20:02
Madcow:
Is Overtraining at the Muscular Level?

Actually knowing that workload is a proxy for microtrauma or stimulus, now learn about fatigue or the nervous system. The nervous system is what overtraining is about, it's not about tissue repair so much. You don't get exhausted, unable to concentrate, interrupted sleep patters, decreased performance and reaction times from doing too many sets of bis one day. This is your nervous system getting hammered. The nervous system is what recruits your muscles and to do heavy work it fires hard (rate coding). So knowing that workload is a proxy for stimulus to the muscles and hypertrophy, getting those extra reps by going to failure becomes particularly expensive. Not that failure is bad but simply that rate coding skyrockets and that impacts fatigue and accumulated fatigue is overtraining - it is not an accident that failure or HIT type protocols default to low volume and stress recovery (they just didn't realize it wasn't the muscles that were failing, it was their nervous system redlining i.e. failure is not a stimulus unless you are trying to get better at the neural level and that is a viable way to load the muscles progressively with more weight but it isn't as direct as Mr. Mentzer seemed to think).

So that's failure in a nutshell, and reaching failure is not necessarily a bad thing. But it's important to understand it because fatigue is the limited resource so fatigue limits workload which limits microtrauma which limits hypertrophy. So there is a balance and limited resources.

So How Does the Whole Overtraining and Nervous System Thing Fit into a Program?

Also the difference between the nervous system and performance/strength/muscular system in training can be seen in the two factor model where fitness and fatigue are separate factors. Interestingly and what makes this really important to separate those factors is that the nervous system recovers much faster than performance is lost. Basically, the rate of decay in fatigue is much higher and basically 3:1. Why is this important - higher workloads. A program that might kill someone over 10 weeks without break might be very stimulative for 3-4 weeks. Knowing that fatigue can be dissipated quickly, you wind up with periodization or an undulating set of blocks to where workload can be very high for a period, lowered for a brief period to allow recovery and then raised again. This allows a lot more work and microtrauma. Now this isn't necessary for most teens getting into this or anything, the name of the game there is to keep fatigue low enough to be tolerable and then scale the weights, but this relationship is very useful for elite lifters and athletes. This type of model is basically the standard at that level.

Morty
2015-01-20, 23:03
Jag har funderat lite på detta. Många verkar vara väldigt oroliga för att bli övertränade. Men finns det egentligen någon vetenskaplig fakta om detta? Eller är det också bara en av alla miljoner gym myter? Jag har läst lite om elit träning. De flesta som tränar på elit klass i olika sporter verkar träna ca 5-6 timmar om dagen 6 dagar i veckan från vad jag kunnat läsa. Tex http://www.thehealthsite.com/fitness/a-professional-athletes-fitness-regime-an-insiders-guide/

Så hur kan man bli övertränad även om man skulle träna bara på gym 1 timme om dagen 6 dagar i veckan? Jag tar där dock för givet att man inte har annan fysisk aktivitet, så som ett tungt jobb osv.
Visst, man kanske kan hävda att styrketräning är "hårdare" eller något, men jag tvivlar egentligen på att det skulle vara så mycket extremt mycket hårdare än många andra idrotter, speciellt de som tävlar på toppklass.

Det känns väldigt ologiskt att man skulle vara en egentlig risk att bli "övertränad" på 1 timme om dagen när de som tränar hårdast kör ca 5-6 gånger mer om dagen?

http://scholar.google.se/scholar?q=overreaching&btnG=&hl=sv&as_sdt=0%2C5

Många skulle absolut bli övertränade av att köra hårt 1 timma per dag. För att dra ett extremt exempel; hur tror du att det skulle gå att göra det med äldre personer, 80+?

Morty
2015-01-20, 23:14
Vadå pga etik och moral? Vad exakt är det man inte studerar för att det skulle vara "oetiskt"? Det låter väldigt främmande för mig vad det gäller studier. Någon källa på detta?

Det är väldigt basalt inom forskning att de försök där hypotesen är "interventionen är att studiedeltagarna kommer att må jättedåligt och eventuellt förstöra sin idrottsliga karrier" absolut inte godkäns av den etiska nämnden. På samma sätt finns det inte RCT-studier på rökning eftersom hypotesen där ju vore "rökarna kommer att få förhöjt blodtryck, ateroskleros, cancer i munhålan, luftrören och lunga, ökad risk för dödlighet osv osv".

Om du är intresserad av lite forskningshistoria och varför etiska nämnder är ett måste så kan jag rekommendera lite läsning om Vipeholmsexperimenten eller nazitysklands 'experiment' där de exempelvis tog reda på vid vilken kroppstemperatur en människa dör. Genom att sänka ner folk i isvatten tills de dog.
Det finns bla en p3 dokumentär om vipeholmsexperimenten (http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/65245?programid=2519).

cero
2015-01-20, 23:31
Tror det är vanligare att man skadar leder/fästen/ligament osv än att man övertränar muskulaturen.

Toni Radanov
2015-01-20, 23:51
Tror det är vanligare att man skadar leder/fästen/ligament osv än att man övertränar muskulaturen.

Yep. Enstaka områden/muskler/fästen belastas alltid hårdare än hela kroppen i helhet. Man är ju inte "övertränad" i tex ena låret eller ena armen. Oftast ryker en svagare del i kedjan innan hela kedjan anses övertränad. Tur det men det blir ändå pest eller kolera då båda är oönskade tillstånd!

Hellre bristning i randommuskel än avstängd kropp dock :p

cero
2015-01-20, 23:59
Rätt vanligt med kroniska inflammationer till följd av långa perioder överträning, ingen hit kan jag lova.

Mvh armbåge 2 års läketid

Sniggel
2015-01-21, 00:01
Minns tyvärr inte var jag läste om det men men läste iaf en intressant koppling mellan överträning och depression. Vilket inte alls låter orimligt (broscience varning utfärdad) eftersom psykiska tillstånd kan påverka fysiska och vice versa.

Hade varit intressant om man kunde mäta överträning. Försurning eller liknande i musklerna. Konditionsidrottare använder ju laktattester för att under/efter träning se var de ligger i relation till sin tröskelnivå (brytpunkt då kroppen inte klarar av att forsla bort laktat i samma omfattning som kroppen producerar det om man går över).

Nu är det här bara ett brosciencesvar men jag har själv märkt av att ju hårdare träningspass, desto mer "låg" känner man sig efter träning och desto mer varktig är denna känslan. Om träningsveckorna är ovanligt hårda mot vad man är van vid börjar den här nedstämda känslan hålla i sig mycket mer och kan vara något man upplever 1 tredjedel av dagarna. Tummar man på återhämtningen där kan jag se att det blir en konstant psykisk påfrestning.
Det är dock inte ofta jag nu för tiden tränar så pass hårt. Nedstämd i några timmar samma dag efter ett träningspass kan hända ibland. Likaså att man är nedstämd dagen efter. Men det brukar vara mycket mer positiv påverkan (ihållande effekt, ca 1-72 timmar, på humöret) än negativ (1-8 timmar). Den nivån tycker jag är lagom att hålla.

Fartman
2015-01-21, 01:07
Tror nog att de flesta av oss ambitiösa motionärer snarare har mer problem med att anpassa återhämtningen till sin träning än att man blir direkt övertränad pga för hård träning. Kan tex vara en rätt vanlig grej att man äter som en sparv för att man vill vara rippad. Eller att man som i mitt eget fall är en sopa som äter mycket skitmat som gör mig fet utan att direkt bidra till träningsprestation samtidigt som jag har dålig dygnsrytm med ojämna sömnvanor som följd. Jobbet ger endel stress av den långvariga typen och utöver styrketräningen så är också jag väldigt stillasittande och inaktiv. Ovanpå detta så her jag mig gärna i fyllan på helgerna. (Jag tror inte att jag är precis ensam om det här levernet även bland många som tränar)

Kan säga så att för en sån som mig så har träningen fått ny skjuts när jag började programmera in lite lättare veckor och deloads regelbundet istället för som tidigare när jag alltid skulle köra hårt och kände mig kroniskt sliten med liten/obefintlig utveckling under ett par år.

ARMSTARK
2015-01-21, 08:38
Det är väl kännt att den centrala nervsystemet kan bli överbelastat. Dock går det att "träna upp" det, efter 10-20 år på gymet (förutsatt att man inte bara lallar) är det väldigt liten risk att överträna sig om man kör någorlunda normalt.
Ta som ett exempel våra förfäder här uppe i norden, tror ni de tog en enda vilodag under hela sitt vuxna liv? De hade ett otroligt tungt arbete, innan kristendomen kom var det 7 dagars arbetsvecka, arbetsdagen varade så länge det var ljust.

Zorgus
2015-01-21, 10:14
Överträning existerar, och det sk överträningssyndromet är ett potentiellt allvarligt medicinskt tillstånd. Artikel i ämnet: http://www.nature.com/icb/journal/v78/n5/full/icb200070a.html

Overtraining is a process of excessive exercise training that may, if left unchecked, lead to a condition termed 'overtraining syndrome'. Overtraining syndrome is characterized by persistent fatigue, poor performance in sport despite continued training, changes in mood state and neuroendocrine factors and frequent illness, such as upper respiratory tract infection (URTI).1, 2 Overtraining syndrome reflects the body's inability to adapt to cumulative fatigue resulting from daily, intense exercise training that is not balanced with appropriate and sufficient rest.