handdator

Visa fullständig version : Bent-over rows vs. Chin-ups


Somoti
2015-01-17, 16:59
Är framåtlutande rodd lika bra som chins i muskel aktivering?

Somoti.

StarkaUlf
2015-01-17, 17:03
For which muscle(s)?

Commando1980
2015-01-17, 17:06
Och med vilket utförande?

Somoti
2015-01-17, 17:21
Framför allt latissimus dorsi.
Chins utförda på vanligt brett vis och vanlig framåtlutande rodd med skivstång eller hantlar.
Jag undrar om man kan ersätta en med den andra utan att muskel aktiveringen förändras?

Somoti.

Seedstream
2015-01-17, 18:20
Då det är olika övningar med olika utföranden lär det ju ta olika.
Många kör båda, du får väl testa vilket känner ger dig mest pump i ryggen eller något.

svenbanan
2015-01-17, 18:24
Framför allt latissimus dorsi.
Chins utförda på vanligt brett vis och vanlig framåtlutande rodd med skivstång eller hantlar.
Jag undrar om man kan ersätta en med den andra utan att muskel aktiveringen förändras?

Somoti.

Du kan säkerligen klara dig på bara en av dessa två övningar om du bara tittar på latsen. I alla fall om du inte har någon typ av specialbehov, som typ elit i bodybuilding. Men det finns ju en hel del andra muskler i ryggen som också kan behöva tränas. Där tar det ju olika på dessa övningar (och olika varianter av rodd).

svenbanan
2015-01-17, 18:26
Då det är olika övningar med olika utföranden lär det ju ta olika.
Många kör båda, du får väl testa vilket känner ger dig mest pump i ryggen eller något.

+1 på första delen -3 på det fetade

Somoti
2015-01-17, 19:03
Hur tar det olika om man bortser ifrån lats aktivationen?

Seedstream
2015-01-17, 19:21
Hur tar det olika om man bortser ifrån lats aktivationen?

Skivstångsrodden drar du mot magen, chins drar du upp kroppen mot brösten.

Diomedea exulans
2015-01-17, 19:26
Hur tar det olika om man bortser ifrån lats aktivationen?

Har för mig att rodd tar mer på rhomboiderna.

Tallisker
2015-01-17, 19:32
Chins fokuserar på lats och biceps. Roddövningar tar förutom detta även på baksida axlar och skulderbladsmuskulaturen, roddövningar är med andra ord mer heltäckande. Roddövningar är nödvändiga som antagonistträning till pressövningar för att inte få framåtroterade axlar, så om man tvunget ska välja mellan chins och rodd bör man definitivt välja rodd. Dock ser jag ingen som helst logisk anledning till varför man inte skulle köra båda delar.

Somoti
2015-01-17, 20:48
Skivstångsrodden drar du mot magen, chins drar du upp kroppen mot brösten.

Vilka muskler förutom latissimus aktiveras när du drar mot magen och när du drar upp kroppen mot bröstet?

Seedstream
2015-01-17, 21:21
Vilka muskler förutom latissimus aktiveras när du drar mot magen och när du drar upp kroppen mot bröstet?

Det är samma muskler (Biceps, lats) men olika delar aktiveras. Ryggen är en stor muskelgrupp.

Precis som bänkpress och flyes tar olika, eller hammercurls och hantelcurls etc etc.

Scratch89
2015-01-17, 21:23
Jag skulle säga att de aktiverar ryggmuskulaturen relativt lika.

svenbanan
2015-01-17, 21:27
Vilka muskler förutom latissimus aktiveras när du drar mot magen och när du drar upp kroppen mot bröstet?

När du gör pullups/chins så är det lats och biceps som gör jobbet. Kanske nån ytterligare muskel också, men främst dessa.

Vid stångrodd så är även bakre delta inblandad (särskilt ifall du håller lite bredare och låter armbågarna peka utåt, vilket rimligtvis gör att du träffar bröstkorgen snarare än magen). Även de musklerna som sitter mitt på bröstryggen typ mellan skulderbladen hjälper till (rhomber och nedre trapezius antar jag det är mest), i varierande grad beroende på vilken vinkel du har på överkroppen och var du träffar.

Aping
2015-01-17, 23:52
Chins fokuserar på lats och biceps. Roddövningar tar förutom detta även på baksida axlar och skulderbladsmuskulaturen, roddövningar är med andra ord mer heltäckande. Roddövningar är nödvändiga som antagonistträning till pressövningar för att inte få framåtroterade axlar, så om man tvunget ska välja mellan chins och rodd bör man definitivt välja rodd. Dock ser jag ingen som helst logisk anledning till varför man inte skulle köra båda delar.
Jag kan ha fel här men jag har för mig att det främst är höga rodd (dvs varianter av face-pulls) som motverkar framåtrotation?

Seedstream
2015-01-18, 00:00
Kan tänka mig att chins tar lite mer på änglavingarna än rodd, har nog fel.

Kantorn
2015-01-18, 00:55
När du gör pullups/chins så är det lats och biceps som gör jobbet. Kanske nån ytterligare muskel också, men främst dessa.

Nej, traps, rhombs och bakre delts arbetar också, kolla på klippet nedan vid 4:15 så ser du hur hela övre ryggen arbetar dynamiskt.
Skillnaden mellan ett korrekt utfört vertikalt och horisontellt drag är minimal, bakre delts rekryteras lite mer i ett horisontellt medans lats rekryteras mer i ett vertikalt, eller iaf enligt Bret Contreras EMG studie.

OT, om jag var tvungen att välja mellan en fri rodd och chins så skulle jag ha valt chins.

swkOeoEcKW0

svenbanan
2015-01-18, 02:17
Nej, traps, rhombs och bakre delts arbetar också, kolla på klippet nedan vid 4:15 så ser du hur hela övre ryggen arbetar dynamiskt.
Skillnaden mellan ett korrekt utfört vertikalt och horisontellt drag är minimal, bakre delts rekryteras lite mer i ett horisontellt medans lats rekryteras mer i ett vertikalt, eller iaf enligt Bret Contreras EMG studie.

OT, om jag var tvungen att välja mellan en fri rodd och chins så skulle jag ha valt chins.

swkOeoEcKW0
Bakre delta gör väl bra mycket mer nytta då axlarna ska dras bakåt än nedåt om jag fattat saken rätt.

Jag inbillar mig att det blir mer av en utmaning att dra ihop skulderbladen (dvs att musklerna därikring får jobba mer) vid en roddövning än vid en pullup pga dragriktningen. Visst att man drar ihop skulderbladen även vid en pullup, men då ska man nog se till att dra upp sig hela vägen till stången nuddar bröstbenent. Många nöjer sig med att få hakan över.

Om jag var tvungen att välja sex övningar skulle jag välja pullups, inverterad rodd och hantelrodd, samt marklyft, frivändningar och ryggresningar.

AeternusRex
2015-01-18, 02:53
Nä det talas om att motverka framåtrotation är det självförvållad sådan vi pratar om för att klarifiera. Många som har problemet kan inte göra nåt åt det