handdator

Visa fullständig version : Vridning i marklyft


PrimalAeon
2015-01-17, 13:33
Har gjort lite observationer när min dam marklyfter. När hon närmar sig maxvikt för singlar så börjar hon vrida stången horisontellt. Strax under knät så ser det ut som att handen med övergrepp drar stången mot kroppen, medan handen med undergrepp puttar stången utåt. När det bara är uträtningen av höften kvar så rättar det till sig.

Har någon en idé om vad felet kan bero på och vad för åtgärder som kan tänkas hjälpa?

Jamerson
2015-01-17, 13:36
Skolios? Läste en Q&A med Boris Sheiko där någon frågade en liknande fråga och han trodde att det kunde vara skolios (sned ryggrad).

Isåfall så kör på med marklyftet så länge det inte gör ont eller ger besvär. En bra ryggmuskulatur hjälper oftast mot skolios.

EDIT: Verkar detta vara fallet så gå för guds skull till en läkare och ta inte medicinska råd från ett gäng googledoktorer på ett forum :)

Toni Radanov
2015-01-17, 13:45
sumo lr smalt? om sumo = handen hamnar mellan stången och knät och tvingar därför fram den. Riktigt illa och måste justeras med greppbredd/benbredd.

Om smalt = Hon latsar mer med övergreppsarmen och måste lära sig även spänna lats (rygg i helhet) med fokus på att dra stången intill kroppen även i den övre fasen av lyftet. Hade hon varit förbannat sne/lutat i överkroppen borde du ha sett det.

Är ju möjligt att när hon markar så har hon inte stången "släpandes längs benen" hela vägen upp som hon borde. Många markar med överhäng så det är luft mellan stång och lår = illa. Då kan sånt ske helt utan vettig orsak och tekniken är ju då fel från början. Säger inte att det nödvändigtvis är så men vi vet ju i princip inget om hennes utförande så felet kan vara enklare än man tror. Dvs sisådär teknik från början. Om så är fallet så försvinner vridningen när hon drar stången mot kroppen. Om inte, see below:

tips: filma så ser man orsaken direkt. Helst från en vinkel som är lika mycket från sidan som framifrån, helst både rakt framifrån och rakt från sidan. Kommer synas direkt!

Loke
2015-01-17, 14:06
Svårt att avgöra vad som är grunden till detta... Jag hade samma problem, kort därefter drog jag sönder min hamstring. Tror grunden var någon sorts obalans i höftregionen. Jag märkte inte av det på något annat sätt dock, och mina knäböjar var spikraka.

Jag skulle iaf noga observera hennes knän - gör de samma sak vid samma tillfälle under lyftet? Om inte, försök få dem att bete sig lika så kan lösningen ligga där. Lite absrakt, jag vet, men nåt att jobba med/tänka på iaf.

PrimalAeon
2015-01-17, 14:12
Hm intressant. När jag kollar videon så drar hon längs med ena benet, men inte andra. Ser faktiskt ut som att ena latsen arbetar mer. Problemet försvinner när hon kör en vikt hon klarar 3:or på.

Toni Radanov
2015-01-17, 22:45
Stången ska ha kontakt med kroppen (benen) oavsett vilket det är. Lär henne spänna triceps i startläget (botten) så hon har garanterat armarna helt raka och sen spänna latsen utan att svanka som en anka. Och när hon ska börja dra bör hon tänka "uppåt + bakåt" och inte sträva efter att bara ställa sig rakt upp då stången kommer dra henne framåt. Man måste överkompensera för att skifta tyngdpunkten till gemensamt centrum då stången väger mer än hennes kropp = drar fram hela paktet av lyftare och stång. Get what i'm sayin'?

Mer lats i starten så stången inte tillåts lämna banan den helst ska följa upp, som förvisso är osynlig, in mot låren hela vägen till utlåsning.

TDLR: Tricepsspänn raka armar. Spänn ryggen, lats främst. Axlar ner, får inte hänga framför kroppen. Mindset är dra uppåt + bakåt. = ingen rotation eller stång som är för långt fram vilket leder till att man tippar framåt eller skiftar tyngdpunkten på fötterna från häl till mitt/tår. En fin mark! :D