handdator

Visa fullständig version : Tips på 2-split?


dominera
2015-01-16, 16:37
Har kört både 3-split och helkropp tidigare, precis som jag kört 2-split. Utav dessa är 2-split definitivt min personliga favorit och det passar mig perfekt i mitt vardagliga liv också, köra igenom kroppen 2ggr/v på 4 pass. Jag skulle vilja ha lite tips på hur man kan lägga upp en 2-split då jag skulle behöva förnya mig lite.

Har kört över/under ganska länge nu och har stannat av lite, speciellt vad gäller utvecklingen för överkroppen. Min underkropp blir större och starkare än min överkropp, jag gissar på att anledningen är kvalitén på passen, svårt att få in hela överkroppen på ett pass. Därför tänkte jag testa en push/pull med ben inlagt i dessa. Vilken version skulle vara bäst?

Har sett en del som kör:

D1: Rygg, ben (biceps)
D2: Bröst, axlar (triceps)

Alt

D1: Rygg, biceps
D2: Bröst, axlar, ben (triceps)

Alt

D1: Drag + baksida lår
D2: Press + framsida lår
(eller tvärtom)

Vilken 2-split skulle ni satsa på? Rekommendera gärna andra 2-splittar som ni gillar

ddr
2015-01-16, 18:07
Har själv testat:
D1: Baksida Lår, Överkropp Press
D2: Framsida Lår, Överkropp Drag

Baksida Lår = Raka Mark + Bencurl
Överkropp Drag = Inga Marklyft

(Vader tillsammans med baksida lår och mage med framsida lår)

Vilket jag lätt föredrar framför rena Push/Pull pass alternativt Överkropp/Underkropp.

Ajemän
2015-01-16, 19:47
Jag gillar

Böj, bänk, militärpress

Mark, chins, rodd

drkrupp
2015-01-17, 00:42
Jag kör
1. press, chins, mark, bänk, rodd
2. lår, hamstring, biceps, triceps

8-10 reps varannat pass, 4-6 reps varannat. Mycket superset.

Jamerson
2015-01-17, 08:56
Jag kör en tidseffektiv "2-split" de veckor jag inte har tid att köra min vanliga träning:

D1: Böj och Bänk
D2: Mark och Pendlayrodd/Militärpress superset

Om man tänker sej att man jobbar upp till ett tungt arbetset för att sedan dra av 10-20% och göra ett par volymset i böj, bänk och mark och supersetta 7st triplar i pendlayrodd och militärpress så tar dessa pass inte längre än en timme styck.

Har jag tid och ork så lägger jag till assistansövningar som jag känner att jag behöver.

Krutpaket
2015-01-17, 11:21
Har kört både 3-split och helkropp tidigare, precis som jag kört 2-split. Utav dessa är 2-split definitivt min personliga favorit och det passar mig perfekt i mitt vardagliga liv också, köra igenom kroppen 2ggr/v på 4 pass. Jag skulle vilja ha lite tips på hur man kan lägga upp en 2-split då jag skulle behöva förnya mig lite.

Har kört över/under ganska länge nu och har stannat av lite, speciellt vad gäller utvecklingen för överkroppen. Min underkropp blir större och starkare än min överkropp, jag gissar på att anledningen är kvalitén på passen, svårt att få in hela överkroppen på ett pass. Därför tänkte jag testa en push/pull med ben inlagt i dessa. Vilken version skulle vara bäst?

Har sett en del som kör:

D1: Rygg, ben (biceps)
D2: Bröst, axlar (triceps)

Alt

D1: Rygg, biceps
D2: Bröst, axlar, ben (triceps)

Alt

D1: Drag + baksida lår
D2: Press + framsida lår
(eller tvärtom)

Vilken 2-split skulle ni satsa på? Rekommendera gärna andra 2-splittar som ni gillar

Min favorit:

Måndag: Underkropp
Knäböj 3-4x5
Marklyft 3-4x5
Benpress 3-4x8
Vader 3-4x15
Mage 3-4x10
Korsrygg 3-4x10

Tisdag: Överkropp
Bänkpress 4-5x5
Skivstångsrodd 3x5
Chins 3x5
Militärpress 4x5
Dips 4x5
Skivstångscurl 4x5

Torsdag: Underkropp
Knäböj 3x10
Stela marklyft/rumänska marklyft 3x10
Benspark 2x15
Bencurl 2x15
Mage 3x15
Hypersträck 3x15
Vader 3x20

Fredag: Överkropp
Inclinepress 4-5x10
Latsdrag 3x10
Sittanderodd/hantelrodd 3x10
Sidolyft 4x10
Baksida axlar 3x10
Tricepspress 3x10
Scottcurl 3x10

Lagom volym och intensitet som passar mig. Får med både låg och hög reps.

Kantorn
2015-01-17, 11:52
Jag rekommenderar dig inte att köra ben och rygg på samma pass då ben och rygg är dom mest krävande att träna.
Håll dig till en över/under eller kör en push/pull.
Kör du dock en push/pull så lägg upp det smart, kör du tex marklyft så är det inte så klokt att köra detta dagen innan eller dagen efter böj/quads då dessa tränas i mark, det kan även bli för mycket för korsryggen.
När jag körde push/pull så skrotade jag normala mark och körde rumänska (https://www.youtube.com/watch?v=XowKMitOVNc) istället då dessa inte tränar quads, tränar hams mer och är snällare mot det centrala nervsystemet.

Krutpaket
2015-01-17, 12:05
Det går dock att köra en push/pull i stil med:

Push:
Knäböj
Benpress
Bänkpress eller inclinepress
Axelpress eller sidolyft
Dips eller tricepspress
Vadpress

Pull:
Marklyft
Rodd
Chins eller lats
Bicepscurls
Mage och korsrygg
Eventuellt traps och baksida axlar

Då kan man köra Push, Pull, Push hela tiden. Eller variera Push/Pull/Push - Pull/push/pull