handdator

Visa fullständig version : Träning för undvika överbliven hud?


LIFT
2015-01-15, 18:27
Flickvännen min har genomfört gastric bypass för ett halvår sedan och gått ner cirka 25 kg nu.
Hon har för några få veckor sedan börjat träna med mig på gymmet och hon oroar sig över löshud/överbliven hud.

Hon har frågat runt sina nära om vad som är bäst, varav hennes pappa tror att hon bör endast köra kondition, och andra säger endast styrke.

Jag själv antar att man bör köra mer styrke än kondition och funderar om detta är korrekt?
Och vad ska man satsa på i repsantal? Antar man kör den vanliga 'standarn' 8-12 reps på de flesta muskelövningar?

För övrigt så funderar jag om det blir stor skillnad ifall man tränar styrke eller inte om man går ner fort och mycket ner i vikt? Tänkte att denna överblivna huden kommer ändå vara ganska omöjlig att kringå? Även om träningen kan hjälpa till litegranna.
Hon har tänkt gå ner runt 15 kg mer.

JamesD
2015-01-15, 19:22
Begriper inte varför träningsform skulle påverka om huden drar ihop sig eller ej?

mattilainen
2015-01-15, 19:25
gym kan ju i alla fall göra att hon fyller ut huden lite och på så vis inte får lika mycket hängande lös hud och detta ger ju även en betydligt "snyggare" kropp än att enbart gå ner i vikt utan styrketräning.

King Grub
2015-01-15, 21:08
Det är till största delen genetiskt. Hur eller vad man tränar påverkar inte. Har man mycket hudbristningar kommer man att få mer lös hud efter en stor viktnedgång.