handdator

Visa fullständig version : Viktresa: 193cm /163kg till hälsosammare vardag


Giio
2015-01-15, 14:18
OBS: Är inget grammatiskt geni och har problem att formulera mig på ett bra sätt.

Inleder med lite bakgrundshistoria,

För några år sedan vägde jag ca 120 kg och var 19 år gammal.

Mitt unga liv har varit stabil på runt 100 fram tills föräldrarnas seperation vid 15 års åldern och min far sa upp kontakten med oss för att leva med någon annans familj.

Depression,ADHD, AS-drag kombinerat med mobbing i nedre tonåren gjorde att jag drog mig tillbaka och tröståt mig upp till 120 pannor.

Då 2009 började jag träna och gjorde så i några månader tills jag gick in i väggen och tappade all lust på livet,

nu 2015 väger jag 163kg och är 192/193cm lång

2014 ansökte jag till Biggest loser men föll i sista uttagningen, Skaffade mig ett nytt jobb i oktober och har sedan dess blivit mycket starkare psykiskt.

Nu har jag bestämt mig att en gång för alla sätta stopp för viktökning och minska i vikt för att förlänga mitt liv och kunna njuta av vardagliga saker utan att behöva bli andfådd och känna mig "socialt" utesluten.


Gastric bypass är för min del utesluten då ärligt talat jag älskar mat och vill kunna avnjuta en finmiddag med vänner/familj utan att behöva må dåligt efteråt. vilket lämnar ett alternativ, träning och kosthållning.


Då jag inte tränat på några år så måste jag komma igång och har gjort de dom senaste månaderna men inte känt mig välkommen till gymmet pga mindre intelligenta människor. mer om detta i denna tråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=218582)


Jag behöver tips och motivationshöjare på vägen för att hålla mitt humör uppe och klara av denna hårda resa som jag har framför mig,

Kommer uppdatera veckovis men går inte in i detalj på exakt hur min träning ser ut då jag inte är helt säker på hur jag skall planera upplägget utan nu försöker jag träna två muskelgrupper/dag med vila på helgerna då jag bor 3 mil ifrån gymmet och ekonomin inte tillåter det än.

Bilder kommer upp vid ett senare tillfälle.

Ni får gärna komma med tips på kosthållning och upplägg.

jinx88
2015-01-15, 14:22
*yourock*

Vad glad jag blir att se att du startat journal och allt nu! Heja! Det kommer att gå super och är grymt stolt över dig :bow:. Jag vet hur det är när motivationen tryter, så lovar att jag så gott jag kan och så länge jag håller min egen motivation uppe (har en tendens att försvinna härifrån när min egen försvinner), att peppa dig!

:kickass: *hug*

Giio
2015-01-15, 14:28
Värt att nämna att jag endast fick 2 timmars sömn inatt, vilket jag känner kommer få en negativ effekt på dagens benpass.

Tänkte köra benspark följt av press och knäböj samt curls,

Av någon skum anledning mår jag bra dagen efter ett benpass, den muskelgruppen som verkar ge mig bäst feedback/kvitto på att träningen verkligen fungerar.

Giio
2015-01-15, 15:07
När jag väl har er på tråden, Var i helskotta kan man hitta meshpants som passar en herre i min storlek?

VoDaresVins
2015-01-15, 15:26
Vill bara önska stort lycka till med träningen. Kör hårt! :hbang:

Exdiaq
2015-01-15, 15:27
Aldrig varit i din viktklass (132kg som mest, nu kring 100kg) så vet inte vilka storlekar det handlar om. Men hittar du inget i Sverige så kanske beställa från USA är en idé?

Jag har beställt från Finish Line (http://www.finishline.com/) 2ggr (båtfrakt med JetCarrier (http://www.jetcarrier.com/)) och var klart nöjd. Dollarn var dock billigare då så vet inte hur pass det skiljer sig åt prismässigt nu.

Exdiaq
2015-01-15, 15:28
Värt att nämna att jag endast fick 2 timmars sömn inatt, vilket jag känner kommer få en negativ effekt på dagens benpass.

Tänkte köra benspark följt av press och knäböj samt curls,

Av någon skum anledning mår jag bra dagen efter ett benpass, den muskelgruppen som verkar ge mig bäst feedback/kvitto på att träningen verkligen fungerar.

Bara att köra, snabbt in, snabbt ut!

Brimon
2015-01-15, 15:52
Helvete vad jag tror och verkligen hoppas att de ska gå bra för dig! Ska absolut följas!

maattee10
2015-01-15, 15:56
jag kommer definitivt följa och stötta dig! Lycka till nu:hbang:

GaindalfTheWhey
2015-01-15, 16:12
Sådär, nu har jag satt prenumeration på den här tråden. Hoppas det går vägen för dig!

new
2015-01-15, 16:16
Kommer att följas! Hur ser din kost ut idag?

Giio
2015-01-19, 19:00
Veckans första träningspass.


Vid dagens start vägde jag 158.7kg ner 0.4 från Lördag, Väger mig två gånger i veckan Måndag och Lördagar.


Idag tränade jag Bröst och Triceps, känns otroligt bra efteråt om man bortser från att jag inte kan lyfta armarna mer än upp till hakan

Dagens kost var Köttfärslimpa till lunch, kaffe till fika och nu blir det 200g kyckling och wokgrönsaker,

Ursäktar för att jag inte skriver i detalj vad jag gjorde men jag lovar det blir nog bättre med tiden :)


Giio Out

F Ultra
2015-01-21, 20:06
När jag väl har er på tråden, Var i helskotta kan man hitta meshpants som passar en herre i min storlek?

Ingen aning var man hittar mesh, men körde själv med vanliga mjukisbyxor från Dressmal XL när jag började (vägde då 220kg).

Giio
2015-05-18, 15:42
Ingen aning var man hittar mesh, men körde själv med vanliga mjukisbyxor från Dressmal XL när jag började (vägde då 220kg).

Dock så är jag den typen av människa som inte tycker om mjukisbyxor alls :(

Köpte ett par mesh shorts av lite sämre kvalite i tyskland för 50 kr styck så har 4 stycken på lager. Däremot skulle jag behöva ett par byxor också så får ta en tur till Dressmann och kolla om de fått in något.

Stora skor och stora kläder. det är inget stort urval av butiker man har :(

Giio
2015-05-19, 11:17
Igår var första dagen igen på två månader.

Kosten ser ut som följande:

Frukost: två skivor hembakt bröd med ägg och tonfisk

Mellanmål: ett styck äpple

Lunch: Laxsallad

Mellanmål/ Före träning: Två bananer och ett äpple.

Efter träning/kvällsmat: 250 gram Ravioli med tomatsås

Totalt kcalintag: 1430

Träningspasset: (rep*sets)
Uppvärming 10*3 inåtrotation och 10*3 utåtrotation
10*3 bänkpress i smith utan vikt

Bröst:
Bänkpress 5*4 ā 45kg
Sned bänkpress 5*3 ā 25kg
Hantelflyes 5*5 20kg

Triceps:
Pushdowns 5*4 50kg 1 set med dropset från 65kg
Pullover med Z 5x5 20kg
Skullcrusher hantel 5*5 20 kg

Avslutningnsvis 25min löpband i rask promenadtakt.

Giio
2015-05-25, 16:05
Från 160 upp till 175 ner till 159kg på några veckor.

Jävla JoJo-vikt.

Förra veckan gick perfekt med ett underbart avslut i söndags med en motionsrund på 11.67 km varav 5km var jogg/löp. Tog totalt 1 och 58 minuter och en död GIIO på soffan efteråt.

Idag står det bröst och triceps på schemat.

Dagligt kcal intag ligger mellan 1700-2000 beroende på var jag äter min lunch.

Har även blivit extra petnoga med att mäta upp mat med dl mått i brist på en våg när det är dags för kvällsmat.

Har möte hos dietisten den 22/6 och är lite nyfiken på hur hon kommer reagera på viktminskningen och mitt upplägg.

Hon kommer antagligen bli lite småsure på att jag ligger så lågt kcal intag om man räknar enligt Harris benedict metoden.

Hade dock ett litet missöde i Lördags då jag var bjuden på 30 årsfest och intog en hel del mängd jäger och tequila.

Kanske det som triggade igång motionsideén i söndags.

Har funderat på att öppna upp en blogg men är rätt kass på att skriva dagliga uppdateringar och fläka ut med bilder osv.
Jag tycker inte att kameror hör hemma på gymmet och bilder mig själv håller jag privat för en jämnförelse.

Mitt mål just nu är att klara 90 dagar utan några sötsaker och äta så hälsosamt som möjligt för att förhoppningsvis kunna underlätta depressionen som kommer till höst.


Detta är min sista väg innan magsäcks OP vilket jag vill undvika till 100%

Hoppas att under 2016 väga runt 100 kg.

Ingen aning om någon läser detta men wish med luck.

Giio Out

Giio
2015-05-26, 08:32
Dags för en liten uppdatering.

Igår kväll så var planen att köra Bröst/Triceps. Dålig sömn och missen av frukosten måste ha påverkat mig mer än vad jag trodde

Efter uppvärmingen så körde jag igång med brösten och kände efter 35 minuter att detta är totalt värdelös, Motivationen sjönk som en betongklump i mitten av Atlanten och ilskan började gro inom mig.

Gick då vidare till Triceps vilket jag presterade mycket bättre, Efter Triceps kände jag att jag behövde gå av mig ilskan och steg upp på löpbandet.

30 minuter och 4 km senare var jag klar och bestämde mig för att köra och handla.

Veckans meny kommer bestå av Lax, Kycklingfilé, Sparris, Creme freiche, råris/Bulgur, och äpple

Sagt och gjort så även om man har sina värsta dagar så kommer det alltid en ny dag.
Jag tar en dag i taget. kämpar för just den dagen och säger till mig själv att det kommer bli bättre.

Jag hoppas att jag en dag kommer våga lägga ut bilder på min kropp, att jag en dag kan gå på stranden utan att skämmas och att jag en dag kan springa ett lopp.


"One day is all it takes, The one day you stop fight for your own dreams, that is the day you gave up on freedom"

Stridshage
2015-05-26, 09:51
Det här kommer absolut följas! Keep up the good work!

Ricken13
2015-05-26, 09:55
Från 160 upp till 175 ner till 159kg på några veckor.

Jävla JoJo-vikt.

Förra veckan gick perfekt med ett underbart avslut i söndags med en motionsrund på 11.67 km varav 5km var jogg/löp. Tog totalt 1 och 58 minuter och en död GIIO på soffan efteråt.

Idag står det bröst och triceps på schemat.

Dagligt kcal intag ligger mellan 1700-2000 beroende på var jag äter min lunch.

Har även blivit extra petnoga med att mäta upp mat med dl mått i brist på en våg när det är dags för kvällsmat.

Har möte hos dietisten den 22/6 och är lite nyfiken på hur hon kommer reagera på viktminskningen och mitt upplägg.

Hon kommer antagligen bli lite småsure på att jag ligger så lågt kcal intag om man räknar enligt Harris benedict metoden.

Hade dock ett litet missöde i Lördags då jag var bjuden på 30 årsfest och intog en hel del mängd jäger och tequila.

Kanske det som triggade igång motionsideén i söndags.

Har funderat på att öppna upp en blogg men är rätt kass på att skriva dagliga uppdateringar och fläka ut med bilder osv.
Jag tycker inte att kameror hör hemma på gymmet och bilder mig själv håller jag privat för en jämnförelse.

Mitt mål just nu är att klara 90 dagar utan några sötsaker och äta så hälsosamt som möjligt för att förhoppningsvis kunna underlätta depressionen som kommer till höst.


Detta är min sista väg innan magsäcks OP vilket jag vill undvika till 100%

Hoppas att under 2016 väga runt 100 kg.

Ingen aning om någon läser detta men wish med luck.

Giio Out

Klart man läser. :thumbup:

Det är j-vligt inspirerande med folk som har bestämt sig så som du har gjort. Så det här ska jag följa. :)

kaer
2015-05-26, 10:04
Igår kväll så var planen att köra Bröst/Triceps. Dålig sömn och missen av frukosten måste ha påverkat mig mer än vad jag trodde

Efter uppvärmingen så körde jag igång med brösten och kände efter 35 minuter att detta är totalt värdelös, Motivationen sjönk som en betongklump i mitten av Atlanten och ilskan började gro inom mig.

Gick då vidare till Triceps vilket jag presterade mycket bättre, Efter Triceps kände jag att jag behövde gå av mig ilskan och steg upp på löpbandet.

Vi har alla såna pass ibland. Helt plötsligt blir man tvärtrött eller får blixtrande huvudvärk, eller kramp.

Ado2000
2015-05-26, 10:16
Kommer helt klart följas, d e bara å köra hårt å inte ge upp.

En sak som jag ställer mig frågande till är vart du bort ? 3 mil till närmaste gym är jävligt mycket.

Giio
2015-05-26, 11:09
Kommer helt klart följas, d e bara å köra hårt å inte ge upp.

En sak som jag ställer mig frågande till är vart du bort ? 3 mil till närmaste gym är jävligt mycket.

Alltså tränar på Friskis i Swedbank Stadion, Jobbar inne på Stadion och tränar efter jobb.

Bor i Trelleborg, men av ekonomiska skäl och förmåner från jobb så är det billigare och bättre för mig att träna direkt efter jobbet innan jag kör hem.

Problemet lär komma under semestern men det får jag lösa då på något vänster .

Ado2000
2015-05-26, 13:59
Alltså tränar på Friskis i Swedbank Stadion, Jobbar inne på Stadion och tränar efter jobb.

Bor i Trelleborg, men av ekonomiska skäl och förmåner från jobb så är det billigare och bättre för mig att träna direkt efter jobbet innan jag kör hem.

Problemet lär komma under semestern men det får jag lösa då på något vänster .

Jaha okej så du kör i Malmö alltså. Men ditt friskis kort borde inte det också gälla på de anläggningarna som även finns i Trelleborg ?

tankoovich
2015-05-26, 14:03
Följer detta! Kör hårt! Spääännande!

Giio
2015-05-26, 17:05
Jaha okej så du kör i Malmö alltså. Men ditt friskis kort borde inte det också gälla på de anläggningarna som även finns i Trelleborg ?

Tyvärr inte då det är olika föreningar med skild ekonomi.

Giio
2015-05-26, 17:08
Update 2015-05-26

Blev en oväntad och ovälkommen vilodag, efter en incident!

Iaf maten idag har varit helt okej.

70 gram Laxfile, Champinjoner, sparris och 50g råris till kvällsmat samt en grillad kycklingfilé och bönsallad till lunch

Dricker enbart vatten förutom till frukosten då det blir ett glas mjölk.

killenigrillen
2015-05-27, 05:16
Du är grym! Lycka till nu, kommer läsa så ofta jag kan :)

J.V
2015-05-27, 05:43
Från 160 upp till 175 ner till 159kg på några veckor.

Jävla JoJo-vikt.Efter journalstart gick du upp till 175 och sedan ner till 159 igen? Har jag förstått det rätt då?

Det enda jag egentligen reagerat på än så länge är att du verkar ligga grymt lågt på kalorierna. Det brukar gå bra ett par dagar men sedan får man ett jävla sug på att trycka i sig allt man kommer över och då är det svårt att stå emot. Det är jag expert på. :D Då har jag också legat på 1800-2000kcal trots att jag väger 90. Klarar du av det utan att få ordentliga svullardagar så är det ju fantastiskt och bara att köra på, men annars kan du utan tvekan gå upp till 3000kcal och ändå gå ner i bra tempo, du verkar ju röra på dig en hel del!

Kör hårt! Lycka till. :)

Giio
2015-05-27, 08:47
Efter journalstart gick du upp till 175 och sedan ner till 159 igen? Har jag förstått det rätt då?

Det enda jag egentligen reagerat på än så länge är att du verkar ligga grymt lågt på kalorierna. Det brukar gå bra ett par dagar men sedan får man ett jävla sug på att trycka i sig allt man kommer över och då är det svårt att stå emot. Det är jag expert på. :D Då har jag också legat på 1800-2000kcal trots att jag väger 90. Klarar du av det utan att få ordentliga svullardagar så är det ju fantastiskt och bara att köra på, men annars kan du utan tvekan gå upp till 3000kcal och ändå gå ner i bra tempo, du verkar ju röra på dig en hel del!

Kör hårt! Lycka till. :)

Yes, det är korrekt,

Jag har ett öppet sinne angående detta, målet är att klara mig 90 dagar och sedan höja energiintaget så att jag ligger enbart 500-1000 kcal minus.

Svår omställning men med rätt planering och verktyg så kan man få i sig rätt många måltider under en dag.

Det är ännu ett av mitt bekymmer som lär dyka upp under semestern när man åker iväg.

Ajasoro
2015-05-27, 09:12
Ska bli spännande att följa och jag önskar dig lycka till! :D

Giio
2015-05-29, 07:18
Dagens uppdatering:

Igår blev en väldigt knäpp dag.

Sov 2 timmar och vaknade med strålande/bultande huvudvärk och tog ledigt från jobb, Somnade om och vaknade 17.30 Segare än sirap men fri från huvudvärken.

Fick iaf 4 km promenad på kvällskvisten men kaloriintaget låg alldeles för lågt.

Iaf så fick jag beskedet från transportstyrelsen där de beslutat att återkalla mitt körkort på grund av en krock som skedde i februari månad...

Detta skapar ett jädra problem då jag förlitat mig på de 35 minuterna det tar med bil hem efter gymmet för att få i mig mat inte allt försent efter träning och att inte äta försent på kvällen.

Letar nu efter en lösning som inte kommer kosta skjortan, skall idag söka möjligheten att lösa ett månadskort till en bra kostnad i Trelleborg.

J.V
2015-06-06, 11:12
Tråkigt med körkortet!

Hur går det annars? *popcorn*