handdator

Visa fullständig version : Hungrig men mår illa av att äta


Amy
2015-01-15, 00:10
Hej!
Ska försöka förklara detta någorlunda kort..

Jag har nyss börjat träna ordentligt (omkring nyår - 4-5 dagar i veckan). Har ändrat min tidigare rätt dåliga kost (mycket McDonalds, chips, Cola, pizza osv) till proteinshakes, kyckling, ägg, grönsaker osv. Med andra ord en varierad kost där jag byter ett eller två mål om dagen till shake. Tar också en proteinshake efter träning för att återhämta m.m. Äter vitaminer och några kosttillskott (multivitamin på morgon och bcaa innan och efter träning).

Problemet är nu att jag de senaste 3-4 dagarna bara mår illa av att äta, trots att jag är vrålhungrig. Jag äter långsamt (dvs frossar inte i mig trots att hungern egentligen vill vrääääka i mig). Igår mådde jag illa i över 6 timmar efter att jag ätit. Det spelar ingen roll vad det är jag äter, det blir samma reaktion ändå.

Samtidigt har jag haft problem till och från med yrsel och illamående oavsett mat osv. Jag sover som vanligt omkring 7-9 timmar.

Någon som har någon idé eller förklaring på vad det kan vara? Något jag gör fel eller ska ändra på?

Tacksam för alla svar och eventuell hjälp jag kan få.
/Amy

Aliaas
2015-01-15, 00:13
Hej!
Ska försöka förklara detta någorlunda kort..

Jag har nyss börjat träna ordentligt (omkring nyår - 4-5 dagar i veckan). Har ändrat min tidigare rätt dåliga kost (mycket McDonalds, chips, Cola, pizza osv) till proteinshakes, kyckling, ägg, grönsaker osv. Med andra ord en varierad kost där jag byter ett eller två mål om dagen till shake. Tar också en proteinshake efter träning för att återhämta m.m. Äter vitaminer och några kosttillskott (multivitamin på morgon och bcaa innan och efter träning).

Problemet är nu att jag de senaste 3-4 dagarna bara mår illa av att äta, trots att jag är vrålhungrig. Jag äter långsamt (dvs frossar inte i mig trots att hungern egentligen vill vrääääka i mig). Igår mådde jag illa i över 6 timmar efter att jag ätit. Det spelar ingen roll vad det är jag äter, det blir samma reaktion ändå.

Samtidigt har jag haft problem till och från med yrsel och illamående oavsett mat osv. Jag sover som vanligt omkring 7-9 timmar.

Någon som har någon idé eller förklaring på vad det kan vara? Något jag gör fel eller ska ändra på?

Tacksam för alla svar och eventuell hjälp jag kan få.
/Amy

Hur lång är du och vad väger du?

Hur mycket äter du på en dag ungefär? Skriv ner typ vad du brukade äta innan problemen uppkom

Diomedea exulans
2015-01-15, 01:58
Vad märkligt. Du kanske är allergisk mot någonting du äter?

Yrsel kan bero på att du äter för lite.

Toni Radanov
2015-01-15, 03:47
Form av undernäring + järnbrist + ev. början till ätstörningar.

Hälsa på lokal vårdcentral och ta blodprov för att kolla relevanta värden och avgör själv om du vill säga till någon läkare vad du just sagt här för då är du troligen vidarelangad till dietist/psykolog.

Jag är tidigt ute men hey, det luktar just detta lång väg. Sett det förr både privat och i arbete.

R Scarpa27
2015-01-15, 08:54
Kika över dina tabeletter också, överdriven konsumtion av sådant kan leda till illamående speciellt överdriven konsumtion av zink.

Shqypnia
2015-01-15, 08:57
Det kan vara så att du gjort en så pass stor förändring att kroppen reagerar. Förhoppningsvis släpper det sinom tid.

agazza
2015-01-15, 09:49
Det kan vara så att du gjort en så pass stor förändring att kroppen reagerar. Förhoppningsvis släpper det sinom tid.

Det här tror jag på men gå på en undersökning och ta blodprover för att se hur kroppen mår ifall att.


För det andra bör du inte överdriva när du förändrat din livsstil för det kan göra att du fort tappar drivet att hålla i förändringen.

Gör man saker extremt så svänger det även extremt när det slår om.

Ibland kan man även bli illamående av att inta stora mängder shakes.

Är det rent proteinpulver, kaseinprotein, gainer eller vad är det?

hampfuz
2015-01-15, 10:08
Vad väger du samt hur lång är du? Hur mycket äter du varje dag? (i gram eller kalorier)

Krutpaket
2015-01-15, 10:43
Jag känner igen det där. Det som hände mig var att jag låg på alldeles för lågt kaloriintag, tränade för hårt (för mängden mat jag åt) och blev lite "utbränd" i kroppen helt enkelt.

Min lösning: Mer mat, mindre kosttillskott. Enda kosttillskottet jag använder nu är protein och d vitamin.

Mina tips:
1. Ta blodprover för säkerhetens skull.
2. Räkna ut hur många kalorier, protein osv. du stoppar i dig.
3. Om blodprover visar på någon brist - den läkare kommer ge dig lösningen
4. Om blodprover är ok, men kcal är lågt - öka kcal
5. Om det inte hjälper så kanske du behöver lite mer fett eller kolhydrater kanske

I bästa fall är blodprover och kost okej och kroppen vänjer sig om några dagar.

jinx88
2015-01-15, 10:58
Jag säger som Krutpaket, hade samma problem och har fortfarande stundvis. Tror att det är väldigt personligt, men för mig så blir det lätt lite för extremt med det "nyttiga". När jag inte är inne i träningsperioder (ja, dessvärre går det i perioder *rolleyes*) så kan jag äta så som du beskrev tidigare: McDonalds, chips osv osv.

Sedan när jag får för mig att jag vill ha ändring och börjar träna/gymma igen så brukar jag tänka på att äta bättre. Då blir det mycket som du säger proteinshakes, kyckling, grönsaker. Men ironiskt nog, när jag väl börjar träna och då med godare samvete skulle kunna äta lite chips eller vad man nu suktar efter, så slutar jag helt. Vägrar att röra sådant och mår illa av tanken. Har också då lätt börjat äta mindre (kcal-mässigt), trots att när jag tränar, borde äta mer. När jag har gjort så har jag också ofta mått illa och varit yr, oavsett vad jag har ätit.

Det kan vara tufft att balansera, kanske speciellt för tjejer då bantning och mindre kcal är det som många pratar om. Men ska du deffa fram muskler och träna, så måste man även äta ordentligt. Även om det låter skumt.

Lycka till!

Amy
2015-01-15, 19:42
Är ca 170cm och väger omkring 90.

Tidigare åt jag säkert upp mot 4000 kalorier/dag. Idag försöker jag hålla mig runt 1500-2000 per dag.

Amy
2015-01-15, 19:50
Tack för alla tips! Ska kika över tabletter och shakes (Dietprotein från svensktkosttillskott.se).

Ska även se till att få i mig tillräcklig med mat (just det jag vill, men har svårt för eftersom jag bara mår illa - aldrig haft ätstörningar tidigare och har alltid kunnat äta... Vill heller verkligen inte ha ätstörningar vilket är bland annat därför jag frågar! Älskar mat <3)

Blir till att boka tid hos vårdcentral och kolla värden också.

Har inte satt något totalförbud för sånt där gott (chips m.m.).. Verkar som att jag ska unna mig något ikväll eller imorgon :)

jinx88
2015-01-15, 20:12
Du har dragit ned på kcal-intag väldigt rejält, så kan vara det som spökar. Försök att ta det sakta kanske. Bra! Käka gott i helgen, hoppas att allt blir bra.

*cupid*

agazza
2015-01-15, 21:31
Tänk på att allt tar tid och små förändringar får stora resultat över tid. Man ska ha roligt och att man kan kombinera någon slags energikrävande aktivitet som dessutom är rolig med livet så ger det sig själv. Man måste bara vara konsekvent och lite systematisk

sent from my one+