handdator

Visa fullständig version : Crossfit, bra eller anus?


Aliaas
2015-01-14, 23:25
Tänkte starta denna tråd för att få kollos allmänna åsikter kring crossfit.

Är själv inte alls så insatt i träningsformen men tror mig veta att det är grundat i att utföra vissa moment eller cirkelträningsliknande grenar under en viss tidsbegränsning (?)

Utifrån det jag dock har sett på tuben med riktiga skräckexempel på extremt dålig teknik och rentav livsfarliga lyft är jag tämligen skeptisk.

Exempel:
watch?v=opYj0XICHvQ

watch?v=xI84tQBiY0E

men som sagt är det någon här som utför crossfit och vad är det som får er att göra det?
Och ni andra vad har ni för uppfattning? vad är bra/dåligt? :)

Diomedea exulans
2015-01-14, 23:26
Har inte gjort det men tror det är bra skit om man har bra teknik.

baton69
2015-01-14, 23:52
Det finns både för- och nackdelar med det tycker jag. Man kan ta det bra och skippa det dåliga :)

Personligen tycker jag att vissa grundtankar är bra - att variera sin träning, att träna både kondition, styrka, smidighet och snabbhet. Där många Crossfittare förstör för sig är att de försöker göra allt samtidigt, gärna på samma pass, utan vila. Bättre tycker jag det är att dela upp styrkepass och konditionspass och då och då köra "metcons" som det heter när du gör saker på tid.

Sen måste man skilja på Crossfit som tävlingsgren, Crossfit som träningsform och träning för att bli bra på Crossfit. Crossfit som tävling är det du kan se om du kollar lite på Crossfit Games. Många av dem är grymt duktiga, framför allt på den individuella sidan. Det är imponerande saker de lyckas utföra på kort tid och de bästa är genomgående bra på mycket. Problemet med Games är att många domare inte vet vad de sysslar med - de är mer fans än domare i vissa fall. Klippet du har här på det där "marklyftet" är ett ypperligt exempel på hur Crossfit totalt underminerar sitt rykte. De måste lösa det problemet om Crossfit ska tas mer på allvar som tävlingsgren.

Crossfit som träningsform är det som du kan se som generella "wods" där det vanligaste upplägget just nu är att man köra någon styrka i början av passet, vissa "boxar" följer t.o.m. 5/3/1 för huvudlyften i början. Efter det brukar det vara någon teknik, t.ex. ryck/stöt eller gymnastiska övningar (armhävningar ståendes på händer, muscle-ups osv). Slutligen en metcon för att få upp flåset och helst köra stenhårt tills du nästan spyr (om man raljerar lite). Om instruktörerna lär ut god teknik i styrke- och teknikdelen samt lägger upp vettiga metcons (dvs inte blandar massa tekniskt svåra lyft med hög puls), tror jag att detta är ett fantastiskt bra upplägg för gemene man om målet är att bli generellt starkare och mer "fit". Problemet är att det är rätt stora "om". Jag har aldrig testat på något crossfitgym, men precis som med PTs på gym gissar jag att kvaliteten varierar väldigt mycket. Hittar man rätt blir det säkert bra.

Vill man träna för att bli bra på Crossfit som tävlingsgren tror jag iaf att det mest effektiva är traditionell styrketräning och framförallt tyngdlyftningsträning, men då med inslag av gymnastiska övningar och mer kondition när tävlingarna närmar sig. Se exempelvis Crossfit Invictus programmering för tävlande (här (http://www.crossfitinvictus.com/category/wod/competition/)).

Jag tycker i alla fall att det är ignorant att kalla Crossfit "anus" - det blir ett väldigt generellt statement för en träningsform som ser väldigt annorlunda ut på många olika ställen i världen. Crossfit är inte optimalt för alla, långt ifrån, men vilken träningsform är optimal för alla? Som med allt ska den dock utföras på korrekt sätt och det är väl där skon generellt klämmer. Men helt ärligt ser jag väldigt många intressanta tekniker på ett vanligt gym också, så det är knappast ett problem med Crossfit, utan med tränande individer i allmänhet.

Edit: Sen vill jag också tillägga att många "Crossfit fail compilations" som finns på tuben precis lika gärna kan vara klipp från en random gymtränande, men som de satt "crossfit" på för att Crossfit fails är något som framför allt bodybuilders verkar älska att titta på och fnissa ;)

exevision
2015-01-15, 06:11
Angående crossfit, Rippetoe intervjuas:
LM_7pN-TJgM#t

AeternusRex
2015-01-15, 08:22
Det är trams.

ARMSTARK
2015-01-15, 08:28
Som träning istället för ingenting är det nog väldigt bra. Men som redan diskuterats i åratal har många som kör CF usel teknik, rent ut sagt farlig teknik.
Nu ska man väl inte sticka under stolen att många på gymen också har väldigt dålig teknik. Jag har sett övningar utförda där det är omöjligt att avgöra vilken muskel som tränas. Kanske var gamla CF:are. ;)

DenverBroncos
2015-01-15, 08:36
Vill man bli bra på crossfit tränar man crossfit. Vill man bli stark styrketränar man och vill man bli snabb så konditions- eller sprinttränar man.

http://tyngre.se/artiklar/kondition-med-burpees-och-battle-ropes/

Har dock aldrig fattat kritiken mot dålig teknik, det kan ju inte träningsformen hjälpa att folk lyfter dåligt? Träningsformen förespråkar ju inte dålig teknik?

crizzan
2015-01-15, 08:37
Angående crossfit, Rippetoe intervjuas:
LM_7pN-TJgM#t

+1

Man blir stark på det man tränar säger jag. Gör du många olika saker blir du inte specifikt bra på något.

Snubben
2015-01-15, 08:43
All träning är bra träning, så länge det utförs på ett bra sätt.

Vad jag ser som problemet med CF är att det har växt snabbare än vad som faktiskt var bra. Detta resultera i massa lyckosökare (både sådana som lär ut, till de som står bakom CF) hoppade på och skulle börja tramsa (folk som inte kan något/lära ut något). Kombinationen med massiv marknadsföring "Detta är så häftigt" kombinerat med människor som är rädda för gymmet "för man vill juh inte bli stor som en bodybuilder" sökte sig dit. Ta en dålig lärare och ett totalt frågetecken till student så kommer du få katastrof.

Jag tror inte CF i sig är dåligt, är det den typen av träning man vill komma åt (explosiv, snabb, hurtig, inte maxa men påfrestande) så är den säkerligen superduper. Jag tror faktiskt jag hade varit en som verkligen hade gillat CF. Däremot så tror jag många (precis som mig) drar sig från att besöka ett sådant ställe då man nästan vet tre saker på förhand

(1) De som lär ut är med stor, tyvärr, sannolikhet inte så bra.
(2) Teknik smenik. SÅdant är sekundärt.
(3) Folk som tränar där (må vara förutfattad mening)

Tråkigt, Cf kanske är vettigt om ett par år när hypen har lagt sig och lyckosökarna har börjat med cross-runing-swim-fit-jumprope-challenge-everst-bike-strength.

L-Sami
2015-01-15, 08:57
Det är en hög skaderisk i den sporten jämfört med renodlad kroppsbyggningsträning. Givetvis väldigt utmanande och grymt om man behärskar många moment, så långsam stegring och tekniknötning är väl viktigt för en nybörjare om man ger sig på den sporten. Tyvärr så känns det att nybörjare stressas fram till att rycka och stöta tunga vikter och utföra andra gymnastiskaövningar de inte behärskar på nolltid.

PureWhey
2015-01-15, 11:38
Vill man bli bra på crossfit tränar man crossfit. Vill man bli stark styrketränar man och vill man bli snabb så konditions- eller sprinttränar man.

http://tyngre.se/artiklar/kondition-med-burpees-och-battle-ropes/

Har dock aldrig fattat kritiken mot dålig teknik, det kan ju inte träningsformen hjälpa att folk lyfter dåligt? Träningsformen förespråkar ju inte dålig teknik?

Jo. X reps så snabbt som möjligt = dålig teknik. Speciellt under långa WoDs eller vad det nu kallas som under tävlingar.

Beemel
2015-01-15, 11:44
Har dock aldrig fattat kritiken mot dålig teknik, det kan ju inte träningsformen hjälpa att folk lyfter dåligt? Träningsformen förespråkar ju inte dålig teknik?

Det må så vara men det råder ju ingen tvekan om att det verkar som om crossfit lockar fram dålig teknik även om det inte är planen.
Tror det beror på att utövare redan från ett tidigt stadium i sin träning ska utföra ganska avancerade tekniska övningar... PÅ TID!! En individ som knappt har hunnit lära sig grunden uppmuntras att göra så många reps som möjligt under begränsad tid. Även om tanken är att övningarna ska utföras korrekt (duh) så tyder mycket på att just crossfittor i större utsträckning än exempelvis renodlade tyngd/styrkelyftare utvecklar kass teknik.

baton69
2015-01-15, 11:47
Vill man bli bra på crossfit tränar man crossfit. Vill man bli stark styrketränar man och vill man bli snabb så konditions- eller sprinttränar man.

http://tyngre.se/artiklar/kondition-med-burpees-och-battle-ropes/

Har dock aldrig fattat kritiken mot dålig teknik, det kan ju inte träningsformen hjälpa att folk lyfter dåligt? Träningsformen förespråkar ju inte dålig teknik?

Fast det där stämmer ju inte. Vill du bli bra på crossfit tränar du typ mest tyngdlyftning med inslag av styrkelyft och gymnastik, samt kondition när tävlingarna närmar sig. Som sagt, kolla t.ex. Crossfit invictus competition eller the outlaw way, som har programmering för "tävlande". Nu närmar sig i och för sig kvalet till games, så antagligen har de börjat lägga in mer kondition nu, men om du tittar hur de tycker man ska träna i exempelvis augusti, kommer du se att det inte liknar det som många associerar med Crossfit.

Om du sedan tittar på "eliten" inom crossfit är det för mig omöjligt att påstå något annat än att de är väldigt imponerande atleter, där många kvalat in till landslagen inom tyngdlyftning, trots att de är grymma på allt det andra också.

J.V
2015-01-15, 11:47
Kan säkert vara bra om man vill ha allroundfysik och inte toksatsar på varken styrka eller massa. Däremot med stressen när man satsar på bra tider i diverse WODs är dynga, de flesta matar ju på alldeles för bråttom och får värdelös teknik som följd.

Snubben
2015-01-15, 11:57
Om du sedan tittar på "eliten" inom crossfit är det för mig omöjligt att påstå något annat än att de är väldigt imponerande atleter, där många kvalat in till landslagen inom tyngdlyftning, trots att de är grymma på allt det andra också.

.. sen så kommer majoriteten av eliterna från en gedigen bakgrund av ren och skär tyngdlyftning.

baton69
2015-01-15, 12:01
.. sen så kommer majoriteten av eliterna från en gedigen bakgrund av ren och skär tyngdlyftning.

Majoriteten...? Men visst finns det några som gjort det också. Jag skrev ju själv att jag tror tyngdlyftningsträning är bäst för att bli bra på Crossfit? *rolleyes*

Snubben
2015-01-15, 12:14
Majoriteten...? Men visst finns det några som gjort det också. Jag skrev ju själv att jag tror tyngdlyftningsträning är bäst för att bli bra på Crossfit? *rolleyes*

Mja, i din sista mening framstår det som om det är crossfitten som gjort att de kvalat in till t.ex. landslag i tyngdlyftning när det faktiskt är deras år och år av nötande inom tyngdlyftningen som har kvalat in dem. Kanske bara är jag som tyder tokigt, men men.

baton69
2015-01-15, 12:20
Mja, i din sista mening framstår det som om det är crossfitten som gjort att de kvalat in till t.ex. landslag i tyngdlyftning när det faktiskt är deras år och år av nötande inom tyngdlyftningen som har kvalat in dem. Kanske bara är jag som tyder tokigt, men men.

Ok, jag förstår vad du menar. Min poäng är att Crossfit lett till att de kunnat kvala in till landslag i tyngdlyftning SAMTIDIGT som de är bra på allt det andra. Det tycker jag är imponerande. Det är ju just det - de är starka och explosiva samtidigt som de är uthålliga etc. Har man mål som liknar det är det troligen en bra idé att träna på det viset (vilket som jag tidigare påpekat inte betyder att man tränar "traditionell crossfit", utan snarare mycket mer styrka med progression och periodisering).

Jag menar inte att Crossfit är bäst på att bli bra på tyngdlyftning, självklart är tyngdlyftning bäst för det. Det är dock en bra tävlingsform om du vill vara mångsidig.

RagnarÖhman
2015-01-15, 13:01
Att gå från crossfit till landslag i OL är väl bara ett bevis på undermålig standard i landets OL del. Finns ju inga crossfitters(vad jag vet) i tysklands, spaniens,rysslands,kinas osv osv. Det är väl USA som har mest crossfitters i OL landslag eller?

Angående CF: Det är väl en bra sport för de som är mediokra på alla övningar. I min gamla klubb fanns det några killar som var bra på lite allt möjligt men inte bäst på något specifikt. Där passar CF in för de som vill pressa sig lite mer än motionsnivå.

Fast det där stämmer ju inte. Vill du bli bra på crossfit tränar du typ mest tyngdlyftning med inslag av styrkelyft och gymnastik, samt kondition när tävlingarna närmar sig. Som sagt, kolla t.ex. Crossfit invictus competition eller the outlaw way, som har programmering för "tävlande". Nu närmar sig i och för sig kvalet till games, så antagligen har de börjat lägga in mer kondition nu, men om du tittar hur de tycker man ska träna i exempelvis augusti, kommer du se att det inte liknar det som många associerar med Crossfit.

Om du sedan tittar på "eliten" inom crossfit är det för mig omöjligt att påstå något annat än att de är väldigt imponerande atleter, där många kvalat in till landslagen inom tyngdlyftning, trots att de är grymma på allt det andra också.

baton69
2015-01-15, 13:05
Att gå från crossfit till landslag i OL är väl bara ett bevis på undermålig standard i landets OL del. Finns ju inga crossfitters(vad jag vet) i tysklands, spaniens,rysslands,kinas osv osv. Det är väl USA som har mest crossfitters i OL landslag eller?

Angående CF: Det är väl en bra sport för de som är mediokra på alla övningar. I min gamla klubb fanns det några killar som var bra på lite allt möjligt men inte bäst på något specifikt. Där passar CF in för de som vill pressa sig lite mer än motionsnivå.

Jo, visst är det så. Sen finns det inte så många crossfitare från tyskland, spanien, ryssland eller kina heller. Faktum kvarstår att de inte är dåliga tyngdlyftare bara för att de utövar crossfit också, allt är ju relativt.

Och det här med att det bara är mediokra personer som blir bra på det. Seriöst, jag förstår att tyngdlyftare och styrkelyftare älskar sin sport och på grund av att de är äldre sporter går det inte att jämföra Crossfit med dem. Men det är inte så att vilken tyngdlyftare som helst kan ändra sin träning lite grand och snubbla in och bli bäst på crossfit. Det kräver satsningar och uppoffringar precis som andra sporter. Att bli bäst på Crossfit är inte "att pressa sig lite mer än motionsnivå", det är garanterat mycket mer än så... Att det sedan är en sport som sprider sig fruktansvärt mycket snabbare än tyngdlyftning eller styrkelyft tyder bara på att konkurrensen kommer öka ännu mer över tid.

RagnarÖhman
2015-01-15, 13:09
Absolut inte, dock kan de inte uppnå hög nivå på lyftning när de kombinerar två sporter. Du kan vara bra på CF och skaplig olympisk lyftare absolut.

Jo, visst är det så. Sen finns det inte så många crossfitare från tyskland, spanien, ryssland eller kina heller. Faktum kvarstår att de inte är dåliga tyngdlyftare bara för att de utövar crossfit också, allt är ju relativt.

filmjölk
2015-01-15, 13:36
Nu skall jag vara lite perverterad och säga att istället för att titta på hur atleterna failar i olika övningar (vilket iofs är underhållande på sitt sätt) så titta på hur ffa. de kvinnliga utövarna ser ut. De har väldigt snygga atletiska kroppar - så visst verkar det funka, iaf. om målet är att se vältränad och snygg ut.

3bz
2015-01-15, 19:41
Nu skall jag vara lite perverterad och säga att istället för att titta på hur atleterna failar i olika övningar (vilket iofs är underhållande på sitt sätt) så titta på hur ffa. de kvinnliga utövarna ser ut. De har väldigt snygga atletiska kroppar - så visst verkar det funka, iaf. om målet är att se vältränad och snygg ut.

Kan vara bra att ha i åtanke att många av dem har bakgrunder inom annan sport. Förutom detta så är ju de som syns/visas upp mest de som har fått bäst resultat så urvalet är ju lite snett. Men visst, det är väl mer sannolikt att någon som är på en hög nivå inom CF har en mer estetisk kroppssammansättning än någon på motsvarande nivå inom styrkelyft då man inom crossfit delvis premieras för att ha lägre andel kroppsfett då kroppsviktsmoment är ganska viktiga.

filmjölk
2015-01-16, 00:19
Kan vara bra att ha i åtanke att många av dem har bakgrunder inom annan sport. Förutom detta så är ju de som syns/visas upp mest de som har fått bäst resultat så urvalet är ju lite snett. Men visst, det är väl mer sannolikt att någon som är på en hög nivå inom CF har en mer estetisk kroppssammansättning än någon på motsvarande nivå inom styrkelyft då man inom crossfit delvis premieras för att ha lägre andel kroppsfett då kroppsviktsmoment är ganska viktiga.

Motsvarande nivå för sl-damer (exklusive plussen och -83 (eller är det -84?)) brukar ju ha snarlika snygga kroppar som de som tränar crossfit, så även det verkar vara en effektiv träningsform för tjejer som vill bli snygga.

3bz
2015-01-16, 01:59
Motsvarande nivå för sl-damer (exklusive plussen och -83 (eller är det -84?)) brukar ju ha snarlika snygga kroppar som de som tränar crossfit, så även det verkar vara en effektiv träningsform för tjejer som vill bli snygga.

Vet inte om jag håller med, men det kanske är skillnaden i klädsel som lurar mig, böjdräkter + t-shirt + knälindor och ett brett bälte, jämfört med hotpants och en liten topp.

smeander
2015-01-16, 12:29
Som med allt annat beror det på den som utför det. Gör man det bra är det bra, gör man det dåligt är det dåligt.



Skickat från ishallen

Gorilla
2015-01-17, 10:34
Crossfit har skador bland eliten, det går inte att förneka. Precis som alla andra sporter där eliten investerar kropp och själ för att bli så bra som möjligt. Att tävlingmomentet dessutom uppmuntrar fortsatt arbete långt efter det är säkert är beklagligt. Detta förekommer dock även i andra sporter, kolla bara på banan-marklyft i SL.

Om vi tar ett steg bort från eliten och kollar på nyttan för gemene man. 99% av alla utövare kommer ägna sig åt GPP (General Physical Preparedness) programmering. Det finns i min mening ingen sport eller hobby som åstadkommer lika stora förändringar i en persons liv som Crossfit. Korrekt instruerad kommer gemene man få bättre rörelsemönster, vara bättre förbered för livets utmaningar och vara mer medveten om sin hälsa.

Shqypnia
2015-01-17, 10:52
Det har blivit 'coolt' att hata Crossfit. Har inga åsikter om det då jag aldrig testat det. Det verkar helt klart intressant, känns dock inte som min grej.

Decepticon
2015-01-17, 12:29
Crosslift är för pajasar, end of story.

Latissimus Dorsi
2015-01-17, 12:30
Det har blivit 'coolt' att hata Crossfit. Har inga åsikter om det då jag aldrig testat det. Det verkar helt klart intressant, känns dock inte som min grej.
+1
Crosslift är för pajasar, end of story.

Är du 14?

svenbanan
2015-01-17, 12:56
Crosslift är för pajasar, end of story.

Jaha, och jag som tolkade ditt tidigare inlägg som att du var emot CF. Men du sysslar alltså med detta.

Dessutom: Vafan?!? Jag är helt säker på att jag skrev nåt i denna tråden igår. Är det nån moderator som raderat mitt inlägg utan att ens meddela det? Jäkla forum att spöka!

z_bumbi
2015-01-17, 14:41
Crossfit har skador bland eliten, det går inte att förneka. Precis som alla andra sporter där eliten investerar kropp och själ för att bli så bra som möjligt. Att tävlingmomentet dessutom uppmuntrar fortsatt arbete långt efter det är säkert är beklagligt. Detta förekommer dock även i andra sporter, kolla bara på banan-marklyft i SL.

Om vi tar ett steg bort från eliten och kollar på nyttan för gemene man. 99% av alla utövare kommer ägna sig åt GPP (General Physical Preparedness) programmering. Det finns i min mening ingen sport eller hobby som åstadkommer lika stora förändringar i en persons liv som Crossfit. Korrekt instruerad kommer gemene man få bättre rörelsemönster, vara bättre förbered för livets utmaningar och vara mer medveten om sin hälsa.

De har många ganska allvarliga skador inom de som icke är elit och skadorna har långa tider ignorerats eller att man har skyllt på att folk inte har rätt teknik eller att de inte blivit rätt instruerade... Har övningarna som körs, och sättet de körs på, så hög skaderisk så funkar det inte att bara skylla på enskilda.

svenbanan
2015-01-17, 15:49
De har många ganska allvarliga skador inom de som icke är elit och skadorna har långa tider ignorerats eller att man har skyllt på att folk inte har rätt teknik eller att de inte blivit rätt instruerade... Har övningarna som körs, och sättet de körs på, så hög skaderisk så funkar det inte att bara skylla på enskilda.

Ja under hela åttio- och nittiotalet sopades detta under mattan. Först på senare år har detta uppmärksammats.

Nej, just fan CF har ju bara funits ett fåtal år... ;)

Decepticon
2015-01-17, 19:17
Jaha, och jag som tolkade ditt tidigare inlägg som att du var emot CF. Men du sysslar alltså med detta.

Dessutom: Vafan?!? Jag är helt säker på att jag skrev nåt i denna tråden igår. Är det nån moderator som raderat mitt inlägg utan att ens meddela det? Jäkla forum att spöka!

Du är lustig Du. Frågan vara om CF var bra eller anus, då säger jag anus. Ingen seriös byggare sysslar med detta trams. Vill man ha en fritidssysselsättning där man rör mycket på sig och tränar både muskler och kondition, så är CF säkert bra, men låt mig små le ..

Agitator
2015-01-17, 19:58
Anus!

Finner större nöje i att gå till gymmet. Marka, Böja, Rodda, Pressa och socialisera.
Sedan jagar jag 3 km på löpbandet under 10! Så man behöver inte slösa allt för mycket tid på att bara nöta tråkig träning :)

svenbanan
2015-01-17, 20:06
Du är lustig Du. Frågan vara om CF var bra eller anus, då säger jag anus. Ingen seriös byggare sysslar med detta trams. Vill man ha en fritidssysselsättning där man rör mycket på sig och tränar både muskler och kondition, så är CF säkert bra, men låt mig små le ..

Först återger du vad frågan var. Sedan verkar det som om du direkt tyckar att frågan är en annan...

Du inser att alla inte är byggare va?

Nelli
2015-01-17, 20:09
När CF kom hade jag samma inställning till det som alla som är mot det här. Hög skaderisk, tok stressig träning med dåligt utförande och så vidare. Speciellt efter att ha sett en arbetskamrat köra ett pass från nätet utan någon som instruerat honom. Fyfan gjorde ont bara jag kollade på.

Men efter att nu har prövat på en Box det är jag hel såld. Det är kanske för att jag haft tur och de boxar jag testat och framförallt där jag tränar är teknik, utförande och skalning så man klarar hela WOD, med korrekt teknik, viktigast.
Det är även uppvärmning med rörlighets träning på varje pass.

Nej det kommer inte bygga maximal muskelvolym eller göra dig snabbast i löpspåret men det är inte det som är målet.
Jag som kört en del " byggning " och mycket styrkelyft känner att jag har en hel del svagheter när det kommer till komplett styrka, överkroppen/bål tar slut betydligt snabbare än benen.

En kombination om man vill bygga lite för en fysik man eftersträvar kan vara något. Man behöver ju inte träna endast CF.
Vad det är
-brutalt roligt, sammansvetsande, man träffar likasinnade på ett annat sätt än på gymmet.
-Man får konstant utmaning, både fysiskt och psykiskt, roligt att testa nya saker och lära sig nya tekniker och lyft.
Allt detta förutsatt att man har bra coacher som alltid men det märker man snabbt om man testar passen på boxarna.

Så ja, CF är bra förutsatt att man använder huvudet /bra coacher och beroende på mål såklart som med allt annat....

Hett tips för alla som har en negativ åsikt, häng med på ett pass på en Box och se vad du tycker. De flesta boxar har en eller flera prova på pass.

Tallisker
2015-01-17, 20:22
Du är lustig Du. Frågan vara om CF var bra eller anus, då säger jag anus. Ingen seriös byggare sysslar med detta trams. Vill man ha en fritidssysselsättning där man rör mycket på sig och tränar både muskler och kondition, så är CF säkert bra, men låt mig små le ..

Tycker du också är rätt lustig med din barnsliga jävla inställning. Nej, ingen byggare sysslar med crossfit, lika lite som MMA-fighters sysslar med friidrott, cyklister med curling eller snickare med programmering. Men vad har det med något att göra? tråden handlade väl inte om huruvida CF är bra för muskelbygge? Eller menar du att allt inom träning som inte är seriös byggning är trams? Du småler åt CF... Vet du hur många som småler åt byggning? Har svårt att se hur det skulle vara mer tramsigt att träna för att prestera bra än att träna enbart för stora muskler...

Kommer aldrig förstå den här inställningen som många har, att all träning som inte har samma syfte som deras egen är trams.. Känns så jävla sandlådeaktigt. Jag har all respekt för alla träningsformer, en människa som tycker om att pressa sig själv fysiskt är någon jag kan relatera till, sen genom vilken träningsform människan föredrar att göra det är helt upp till honom/henne.

Mina personliga iställning till CF som träningsform är som många andras, tanken är bra, men dom behöver bli bättre på att lära ut teknik och ändra uppläggen så inte nybörjare försöker pressa sig på tid i tekniskt krävande övningar. Med tid kommer erfarenhet, så förhoppningsvis kommer dom väl börja inse detta så småningom och då tror jag kan det kan bli något riktigt bra av det hela.

Strixen
2015-01-18, 12:35
Tycker du också är rätt lustig med din barnsliga jävla inställning. Nej, ingen byggare sysslar med crossfit, lika lite som MMA-fighters sysslar med friidrott, cyklister med curling eller snickare med programmering. Men vad har det med något att göra? tråden handlade väl inte om huruvida CF är bra för muskelbygge? Eller menar du att allt inom träning som inte är seriös byggning är trams? Du småler åt CF... Vet du hur många som småler åt byggning? Har svårt att se hur det skulle vara mer tramsigt att träna för att prestera bra än att träna enbart för stora muskler...

Kommer aldrig förstå den här inställningen som många har, att all träning som inte har samma syfte som deras egen är trams.. Känns så jävla sandlådeaktigt. Jag har all respekt för alla träningsformer, en människa som tycker om att pressa sig själv fysiskt är någon jag kan relatera till, sen genom vilken träningsform människan föredrar att göra det är helt upp till honom/henne.

Mina personliga iställning till CF som träningsform är som många andras, tanken är bra, men dom behöver bli bättre på att lära ut teknik och ändra uppläggen så inte nybörjare försöker pressa sig på tid i tekniskt krävande övningar. Med tid kommer erfarenhet, så förhoppningsvis kommer dom väl börja inse detta så småningom och då tror jag kan det kan bli något riktigt bra av det hela.

CF är för fjollor, så det är bra att någon säger som det är.

svenbanan
2015-01-18, 13:22
Verkar vara många som känner sig lite osäkra på sin sexualitet här.

Tallisker
2015-01-18, 14:40
CF är för fjollor, så det är bra att någon säger som det är.

Det är helt okej att du tycker så, nån gång i framtiden när du kommer in i puberteten och börjar mogna lite kommer du förhoppningsvis släppa den här "min pappa är bättre än din pappa"-mentaliteten och inse vilken löjlig inställning det där är.

Alla är inte så osäkra på sig själva att dom måste framställa sig själva som superhårda megacoola hardcorebyggare...

Fartman
2015-01-18, 14:48
Tror nog som många andra här inne att med tiden när sporten, dess utövare och boxar/klubbar mognat lite så kan det nog bli rätt bra. Man märker ju redan nu att dom värsta mongona verkar ha gått vidare mot nästa "stora grej". Sen tror jag inte att det direkt är något som jag personligen skulle bli så fäst vid.

forestgrove
2015-01-18, 16:05
CF är för fjollor, så det är bra att någon säger som det är.

Du kan väl knappast påstå att Klokov är en fjolla?

yxa
2015-01-18, 16:49
crossfit är väl lite som 10kamp folk som är dåliga på alla grenar?

Diomedea exulans
2015-01-18, 16:53
CF är för fjollor, så det är bra att någon säger som det är.

Helt rätt. Heterosexuella män håller sig till att träna till 100 % för utseendets skull, för att när det är tävlingsdags spraya kroppen med brun-utan-sol, olja in den och sedan spänna musklerna på scen iförd tangatrosor.

RagnarÖhman
2015-01-18, 18:41
Du kan väl knappast påstå att Klokov är en fjolla?

Kanske när han började med CF ? ;)

Nelli
2015-01-18, 19:34
Helt rätt. Heterosexuella män håller sig till att träna till 100 % för utseendets skull, för att när det är tävlingsdags spraya kroppen med brun-utan-sol, olja in den och sedan spänna musklerna på scen iförd tangatrosor.

:hbang::hbang:

Jokester
2015-01-19, 01:20
Grundtanken med CF är väl bra. Tycker det största problemet är vad nybörjare/okunniga har för förväntningar om det. Har många vänner som haft orimligt höga förväntningar på estetiska resultat av CF. En drog tyvärr på sig en ganska hemsk skada.
Många oinsatta/nybörjare tror ju att några månaders CF är vägen till en rippad strandfysik, alltså en fysik som tar 5-10 år för de flesta att uppnå. De i min närhet som börjar med CF gör det nästan uteslutande för att få en finare fysik.
Frågan är ju om det bara är okunskap som ligger bakom eller dålig (bra?) marknadsföring från CF folket som gör att folk tror att CF är vägen till drömfysiken.

svenbanan
2015-01-19, 02:51
Grundtanken med CF är väl bra. Tycker det största problemet är vad nybörjare/okunniga har för förväntningar om det. Har många vänner som haft orimligt höga förväntningar på estetiska resultat av CF. En drog tyvärr på sig en ganska hemsk skada.
Många oinsatta/nybörjare tror ju att några månaders CF är vägen till en rippad strandfysik, alltså en fysik som tar 5-10 år för de flesta att uppnå. De i min närhet som börjar med CF gör det nästan uteslutande för att få en finare fysik.
Frågan är ju om det bara är okunskap som ligger bakom eller dålig (bra?) marknadsföring från CF folket som gör att folk tror att CF är vägen till drömfysiken.

Det står (eller stod i alla fall) en jävla massa bullshit på crossfit.com i faq:en. Där det tex hävdas att CF är det bästa en bodybuilder (ren) kan ägna sig åt. Greg Glassman (grundaren) figurerar i massor av videos där han ibland slänger ur sig de mest groteska och hemsnickrade teorier om allt möjligt. Tex har han sagt nån gång att det inte finns nåt stöd för att periodisering av träning skulle funka (han kallar det för "witchcraft"). Så det är ju inte orimligt att många får en helt orealistisk bild av vad de kan förvänta sig. Som tur är finns det många inom CF HQ som säger en massa vettiga saker också. Även Glassman har såklart presenterat en massa vettiga ideer. Största problemet jag har med CF är nog just att de inte riktigt tagit avstånd från alla de här helsjuka påståendena, och att det verkar rätt lågt i tak där ibland. Det är ju rätt många som verkat inom CF men blivit utsparkade (eller lämnat självmant) för att det skurit sig rejält med HQ (Rippetoe är väl en av dessa). Dave Castro som väl är den stora frontfiguren nu när Glassman väl är helt neralkad och bortplockad ur rampljuset verkar ju inte vara särskilt sympatisk om man läser en del storys kring hur medarbetare blivit behandlade.

Jag tycker nog ändå att summan av det hela är att crossfit är rätt vettigt. Men det är under förutsättning att man inte går på de största sjunkbomberna som fortfarande verkar plaska runt.

pezrulezhaakon
2015-01-19, 04:32
CF är väl ett kul tidsfördriv för de som vill leka med det.
Klart det finns progressionsmöjligheter där, eftersom man blir bättre på det man gör.
Sålänge tekniken hålls är det nåt att ha, annars kan det kvitta.

Det går heller inte att jämföra rakt över med traditionell styrketräning, eller inriktning mot OL eller SL. Olika sätt att träna erbjuder olika resultat.

Sedan var det rätt kul att få veta att man går 300 minuters utbildning. WOW... liksom...

LizaK
2015-01-19, 04:44
Kul upplägg för mångsidig träning.
Dock är det inte alls min kopp té, aldrig varit och kommer aldrig att bli.
..tränar INTE någon styrkerelaterad övning på tid, det skulle nämligen förmodligen resultera i dålig teknik (för min del).

Niklassson
2016-10-11, 14:14
Har inget åsikt om Crossfit som träningsform det som irriterar mig är priset. Kan ha fel men är inte alla "boxar" väldigt dyra att vara medlem i?

paropirat
2016-10-11, 14:54
Har inget åsikt om Crossfit som träningsform det som irriterar mig är priset. Kan ha fel men är inte alla "boxar" väldigt dyra att vara medlem i?

Normalpris brukar ligga nånstans mellan 500-1000 kr/månad. Så det är rätt saftigt, ja.

ARMSTARK
2016-10-11, 15:19
CF är nog bra träning men det borde krävas mer kunskap för att vara instruktör för det. Allt för ofta ser man instruktörer som lär ut fel, eller inte korrigerar folk när de gör fel.
På gymet där jag tränar finns även möjlighet att träna CF, men de som tränar det gör det sällan mer än några månader. Det finns två skäl:
Det ena är att de hade en orealistisk inställning till resultaten, dvs de fick inte den kroppen de sett i CF-klippen på Youtube.
Det andra är att de blir skadade, nästan alla jag pratat med har skadat sig på ett eller annat sätt. Från stukat finger till diskbrock.

paropirat
2016-10-11, 15:43
CF är nog bra träning men det borde krävas mer kunskap för att vara instruktör för det. Allt för ofta ser man instruktörer som lär ut fel, eller inte korrigerar folk när de gör fel.
På gymet där jag tränar finns även möjlighet att träna CF, men de som tränar det gör det sällan mer än några månader. Det finns två skäl:
Det ena är att de hade en orealistisk inställning till resultaten, dvs de fick inte den kroppen de sett i CF-klippen på Youtube.
Det andra är att de blir skadade, nästan alla jag pratat med har skadat sig på ett eller annat sätt. Från stukat finger till diskbrock.

Jag tycker framförallt att man borde separera styrketräningen/tyngdlyftningen från MetCons mycket tydligare. Skivstångsträning i grupp är grymt för motivationen med hela den sociala biten osv. Vissa moment borde man utesluta helt ur MetCons: power cleans, snatchar och sånt blir sällan bra när man är uttröttad och klockan rullar. Lite enklare grejer som kettlebellsvingar och kroppsviktövningar går oftast bra. Skivstångskomplex tycker jag är en bra kompromiss mellan styrketräning och metcon.

Lipservice
2016-10-11, 20:18
Jag betalar 420kr månaden på min box. Men då har jag även 2 instruktörer som på varje pass kan stå och bedömma mina lyft och ge mig tips. Så med 24/7 "gymkort" och instuktörer till det för 420kr månaden kan det fan inte bli bättre för min del.

Tränar jag själv kan jag inte komma i närheten av pushen jag får under ett pass. Därav har min kropp formats väldigt positivt sen i maj då min "karriär" tog sin början inom Crossfit.
Är det variationen, övningarna, instruktörerna, det fartfyllda äventyret, den stora gemenskapen eller bara jävlaranamma som gör Crossfit till en hit för mig vet jag inte.
Men på min karta, så finns det inget slut på vägen i varje fall.
Tack för mig.

Kalle40
2016-10-11, 20:22
Rent teoretisk kanske det är sant att periodisering inte funkar, men det funkar praktiken, det är en plan, det hjälper psykologiskt mentalt att ha en plan inför tung träning.
Rent teoretiskt hade det såklart varit bättre att alltid "lyfta precis lagom" men det är liksom omöjligt i praktiken.
Periodisering är ju ett sätt att undvika överträning och tvinga sig själv mentalt och fysiskt att nå nya nivåer/höjder- det funkar i praktiken!

Isseman
2016-10-11, 20:22
Jag betalar 420kr månaden på min box. Men då har jag även 2 instruktörer som på varje pass kan stå och bedömma mina lyft och ge mig tips. Så med 24/7 "gymkort" och instuktörer till det för 420kr månaden kan det fan inte bli bättre för min del.

Tränar jag själv kan jag inte komma i närheten av pushen jag får under ett pass. Därav har min kropp formats väldigt positivt sen i maj då min "karriär" tog sin början inom Crossfit.
Är det variationen, övningarna, instruktörerna, det fartfyllda äventyret, den stora gemenskapen eller bara jävlaranamma som gör Crossfit till en hit för mig vet jag inte.
Men på min karta, så finns det inget slut på vägen i varje fall.
Tack för mig.

Låter jäääkligt bra! Vart tränar du? Vilka coacher har du? :)

ATJL
2016-10-12, 08:09
En fråga som i stort anknyter till ämnet och som jag ställt tidigare i annan tråd, utan framgång:

Om man redan baserar sin träning på traditionell styrketräning (fria vikter, basövningar) och traditionell kondition (löpning, cykling, simning, roddmaskin) i separata pass;
fyller då cirkelträning som komplement någon egentlig funktion, som inte redan tillgodoses genom den ordinarie träningen?

Mvh

paropirat
2016-10-12, 08:24
En fråga som i stort anknyter till ämnet och som jag ställt tidigare i annan tråd, utan framgång:

Om man redan baserar sin träning på traditionell styrketräning (fria vikter, basövningar) och traditionell kondition (löpning, cykling, simning, roddmaskin) i separata pass;
fyller då cirkelträning som komplement någon egentlig funktion, som inte redan tillgodoses genom den ordinarie träningen?

Mvh

Nej, skulle jag säga. Jag tror till och med att ditt upplägg är mer optimalt än crossfit: du får ut mer av att fokusera på en grej i taget. CF tränar man för att det är roligt, för gemenskapen eller för att tävla i det, som jag ser det. Det är inget magiskt med träningsformen i sig.

Macroman
2016-10-12, 09:00
En fråga som i stort anknyter till ämnet och som jag ställt tidigare i annan tråd, utan framgång:

Om man redan baserar sin träning på traditionell styrketräning (fria vikter, basövningar) och traditionell kondition (löpning, cykling, simning, roddmaskin) i separata pass;
fyller då cirkelträning som komplement någon egentlig funktion, som inte redan tillgodoses genom den ordinarie träningen?

Mvh

Nej, det är snarare ett bättre upplägg. Det enda som skulle kunna höja CF över detta är motivationsfaktorn.

Illustrerade mannen
2016-10-12, 09:08
Nej, skulle jag säga. Jag tror till och med att ditt upplägg är mer optimalt än crossfit: du får ut mer av att fokusera på en grej i taget. CF tränar man för att det är roligt, för gemenskapen eller för att tävla i det, som jag ser det. Det är inget magiskt med träningsformen i sig.

Jag gör ungefär så. Tränar på ett crossfitgym (Box😜) men deltar inte i några gemensamma "wods" eller vad det nu heter. Enorma ytor, mycket utrustning, lite folk under mina tider, ingen tycker det är märkligt när jag gör/försöker göra diverse övningar, extremt trevligt folk (även om jag inte socialiserar) - helt enkelt perfekt!
Men jag påstår inte att jag tränar "crossfit" - snarare så att den form av träning jag gillar kallas så av andra. Det går också alldeles utmärkt att träna SL utan att någon tycker det är konstigt.

ATJL
2016-10-12, 09:35
Ok. Om jag utvecklar resonemanget lite till:

Om man tränar för att, i brist på ett bättre begrepp, träna funktionellt kopplat till en idrott eller ett yrke (brottning, brandman, rugby, militär etc), finns det då någon vinst med att intergrera styrke/konditionsträning i cirkelpass, för att sas träna arbetskapacitet där bägge sakerna blir en faktor.

Lite luddigt, men jag tror ni fattar?

Enkelt beskrivet, vilket upplägg vore bättre för en tex en brandman om man tränar 6pass/vecka:

Alt 1:
3 pass styrka (helkropp, tex SL 5x5). 3 pass kondition (löpning, distans, intervall, backe).
Mao varannan dag kondition/styrka.


Alt 2:
2 styrka, 2 löpning, två cirkelträningspass.
Mao rullande dag för dag med styrka-löpning-cirkel-repetera...


Förtydligande: Vi pratar inte nödvändigtvis just typiska cf wods. Snarare träning där man släpar/bär en räddningsdocka, välter däck, tränar hinderbana etc.

paropirat
2016-10-12, 09:55
Ok. Om jag utvecklar resonemanget lite till:

Om man tränar för att, i brist på ett bättre begrepp, träna funktionellt kopplat till en idrott eller ett yrke (brottning, brandman, rugby, militär etc), finns det då någon vinst med att intergrera styrke/konditionsträning i cirkelpass, för att sas träna arbetskapacitet där bägge sakerna blir en faktor.

Lite luddigt, men jag tror ni fattar?

Enkelt beskrivet, vilket upplägg vore bättre för en tex en brandman om man tränar 6pass/vecka:

Alt 1:
3 pass styrka (helkropp, tex SL 5x5). 3 pass kondition (löpning, distans, intervall, backe).
Mao varannan dag kondition/styrka.


Alt 2:
2 styrka, 2 löpning, två cirkelträningspass.
Mao rullande dag för dag med styrka-löpning-cirkel-repetera...


Förtydligande: Vi pratar inte nödvändigtvis just typiska cf wods. Snarare träning där man släpar/bär en räddningsdocka, välter däck, tränar hinderbana etc.

Vill du bli en bra brandman ska du göra de saker som en brandman gör, vill du bli en bra rugbyspelare ska du spela rugby osv. Utöver det är det mest "funktionella" du kan göra att ha muskelmassa överhuvudtaget (=möjlighet att producera kraft) och att träna nån slags kondition (=starkt hjärta). Man blir bra på det man gör, helt enkelt. Det där med funktionell träning har blivit lite snedvridet i mitt tycke. Det har ingen särskild överföring till det övriga livet att göra wallballs: du blir bara bra på att göra wallballs...

ARMSTARK
2016-10-12, 11:07
Vill du bli en bra brandman ska du göra de saker som en brandman gör, vill du bli en bra rugbyspelare ska du spela rugby osv. Utöver det är det mest "funktionella" du kan göra att ha muskelmassa överhuvudtaget (=möjlighet att producera kraft) och att träna nån slags kondition (=starkt hjärta). Man blir bra på det man gör, helt enkelt. Det där med funktionell träning har blivit lite snedvridet i mitt tycke. Det har ingen särskild överföring till det övriga livet att göra wallballs: du blir bara bra på att göra wallballs...

1/2 OT: Fast en brandman behöver inte ens klara de saker som en brandman gör i jobbet, numera har man sänkt kraven för att även kvinnor ska klara fystesten. Tex behöver en brandman inte längre orka rädda en vuxen man. Känns tryggt om olyckan skulle vara framme, men huvudsaken är ju att alla kan vara med. :Virro