handdator

Visa fullständig version : Stämmer detta påstående?


coloz
2015-01-14, 19:49
Kan vara min deffnojja som spökar men läste detta på ett annat forum och trots att jag tyckte det lät konstigt så var det ingen annan som reagerade på det svaret.

"Whey-80 är väl inget att föredra under deff (för att det är vassle protein) då nästan allt skulle oxideras till energi pga deff? Whey-80 ska tas på morgonen och kring träning om du frågar mig. Kasein proteindrinkar skulle vara bättre."

Sverker
2015-01-14, 19:54
Antar vi att vassleprotein ökar proteinsyntesen i samband med styrketräning är det positivt att ge proteinsyntesen en kick även vid viktminskning.

25 gram vassleprotein är 100 - 120 kcal och felmarginalen i kaloriintaget från dag till dag.

King Grub
2015-01-15, 21:39
Vassleprotein stimulerar muskeluppbyggnaden vilket kasein inte gör, och vassleprotein är fettförbrännande vilket kasein inte är.

Ozziking
2015-01-15, 21:44
Vassleprotein stimulerar muskeluppbyggnaden vilket kasein inte gör, och vassleprotein är fettförbrännande vilket kasein inte är.

Trodde kaseinprotein var någon form av mjölkprotein också? med tanke på att det finns i t.ex. Kvarg/keso.

A.Steinbach
2015-01-15, 21:55
Trodde kaseinprotein var någon form av mjölkprotein också? med tanke på att det finns i t.ex. Kvarg/keso.

Ja kasein är ett mjölkprotein. Och?

King Grub
2015-01-15, 22:01
Skrev jag något som fick dig att tro att så inte var fallet?

Bara för att både vassle- och kaseinprotein är mjölkproteiner betyder det inte att dom måste ha samma egenskaper. Om något är dom varandras motsatser.

Ozziking
2015-01-15, 22:10
Skrev jag något som fick dig att tro att så inte var fallet?

Bara för att både vassle- och kaseinprotein är mjölkproteiner betyder det inte att dom måste ha samma egenskaper. Om något är dom varandras motsatser.


Tänkte mer på att eftersom det var mjölkprotein skulle de ha liknande egenskaper.

Hm, tack!

King Grub
2015-01-15, 22:14
Vassleprotein tas upp snabbt, stimulerar proteinsyntesen men minskar inte proteinnedbrytningen. Kaseinprotein tas upp långsamt, minskar proteinnedbrytningen men stimulerar inte proteinsyntesen. Vassleprotein har en rad hälsobefrämjande egenskaper från främjande av insulinkänsligheten till immunförsvar och även spekulationer om att det skulle vara fördelaktigt vid cancerbehandling och för hjärt- och kärlsjukdom i vissa situationer. Kasein däremot ökar risken för t ex diabetes.

coloz
2015-01-15, 22:58
Vassleprotein har en rad hälsobefrämjande egenskaper från främjande av insulinkänsligheten till immunförsvar och även spekulationer om att det skulle vara fördelaktigt vid cancerbehandling och för hjärt- och kärlsjukdom i vissa situationer. Kasein däremot ökar risken för t ex diabetes.

Intressant!! Tack för svar