handdator

Visa fullständig version : Supertunga övningar


Somoti
2015-01-14, 17:57
Vilka bodybuilding/styrketräningsövningar kan man träna tungt och vilka kan man träna supertungt.*flex*

Somoti.

delizh
2015-01-14, 18:01
Hur tungt är ''tungt''?
Du kan väl i princip träna alla övningar tungt/supertungt om inget görs fel.

Beemel
2015-01-14, 18:03
Hur tungt är ''tungt''?
Du kan väl i princip träna alla övningar tungt/supertungt om inget görs fel.

+1
Vid korrekt teknik så är det bara att köra hur tungt eller hur lätt du vill.

Somoti
2015-01-14, 18:15
Med supertunga övningar menar jag rent viktmässigt t.ex. så vet jag att bänkpress, marklyft, knäböj och benpress kan man ha supertunga vikter. Finns där andra övningar som man kan "ladda på" rejält med vikt?,

Somoti.

delizh
2015-01-14, 18:17
Med supertunga övningar menar jag rent viktmässigt t.ex. så vet jag att bänkpress, marklyft och knäböj kan man ha supertunga vikter. Finns där andra övningar som man kan "ladda på" rejält med vikt?

Somoti.

.Du kan väl i princip träna alla övningar tungt/supertungt om inget görs fel..

Blaine
2015-01-14, 18:28
Märklig frågeställning, det beror på hur mycket personen i fråga klarar av och ifall det utförs korrekt.

Om A kan lyfta 80 kg i marklyft (supertungt för denne) och B kan lyfta 250 kg i marklyft (supertungt för denne) så är det samma villkor för båda.

Men visst, övningar som hantellyft åt sidan kanske inte kan lyftas supertungt viktmässigt (dvs. vikter på 100+), men en stark jävel kanske tar mycket i det ändå som för dig blir "supertungt". Så ja, det varierar. Men om jag förstår dig rätt så är det nog basövningar som du menar kan lyftas "supertungt".

Latissimus Dorsi
2015-01-14, 18:30
Latsdrag och triceps pushdown kan du träna hur jävla tungt du vill i

Somoti
2015-01-14, 18:37
Det beror på hur mycket man kan ställa in drag maskinerna på.

Somoti.

delizh
2015-01-14, 19:00
Det beror på hur mycket man kan ställa in drag maskinerna på.

Somoti.

Beror även på hur mycket vikter det finns till marklyft, bänkpress, knäböj.

delta_mats
2015-01-14, 19:17
Shrugs, speciellt om du använder remmar.
Stående vadpress.

Gnistan
2015-01-14, 19:22
Med supertunga övningar menar jag rent viktmässigt t.ex. så vet jag att bänkpress, marklyft, knäböj och benpress kan man ha supertunga vikter. Finns där andra övningar som man kan "ladda på" rejält med vikt?,

Somoti.

Fråga dig:
Hur mycket kan jag köra på och samtidigt köra något så när bra, strikt.
Ingen annan kan veta bättte än vad du kan känna.
Sedan är det väl ur styrketränings synpunkt inte så smart att köra så "SUPERTUNGT" så ofta att man bara sliter ut sig va? Då har man nog lärt rätt lite.

Slaxes
2015-01-16, 10:13
Jag skulle säga att övningar som involverar flera muskelgrupper där dessa kan synergera med varandra och skapa mycket kraft är övningar som bör köras tungt. Isolerande övningar där endast en muskel ska tränas kan oftast inte köras supertungt utan att bli felaktigt utförd där andra muskler tvingas hjälpa till och kompensera, muskler du säkert inte har på schemat att träna den dagen. Människokroppen är en mästare på att kompensera andra musklers svagheter.

Du lurar exempelvis bara dig själv att tro att du är stark och kapabel när du bicepscurlar en för tung vikt och omedvetet (medvetna kompletterande cheatcurls är en annan femma) rör andra kroppsdelar och möjligtvis svingar dig igenom rörelsen.

OneManArmy
2015-01-16, 11:22
Vill du vara killen som snor varenda viktplatta på gymet så har du väl benpressen tex.

Beemel
2015-01-16, 12:29
Med supertunga övningar menar jag rent viktmässigt t.ex. så vet jag att bänkpress, marklyft, knäböj och benpress kan man ha supertunga vikter. Finns där andra övningar som man kan "ladda på" rejält med vikt?,

Somoti.

Då upprepar jag mig en gång till för att se om du förstår svaret denna gång. Så länge du kör med korrekt teknik så kan du köra så tungt du klarar, oavsett övning. Sen är det ju självklart så att man kör tyngre i vissa övningar än andra. Det är lättare att klara 200 i marklyft än i sidolyft med hantlar. Men att jämföra så är ändå bara konstigt.

XXXL
2015-01-16, 12:32
Sittande kabelrodd med dragremmar, då jävlar blir det åka av.