handdator

Visa fullständig version : Osymetriska bröst


KarlzzonJ
2015-01-13, 21:11
Tjena allihopa.
Just to clear up, jag är en kille.
Kort o gott, mitt högra brösa är inte lika stort som det vänstra. Några tips på övningar eller hur jag ska göra för att jämna ut? Är det förresten någon annan som har/har haft samma "problem"?
Tacksam för svar!

Seedstream
2015-01-13, 22:29
Har samma problem med brachiallis. Du ska typ undvika bänkpress m. skivstång och köra hantelpress, och om du är ojämnt stark ska du sänka vikten på båda för att fokusera på utförandet istället. Något sånt.

MaxHBG
2015-01-13, 22:32
kör 1-2 set extra för den sidan som lackar?

Rug
2015-01-13, 22:41
Kör lika på båda och bry dig inte så mycket är mitt tips

Diomedea exulans
2015-01-13, 22:44
Kolla så du har bra teknik. Att du inte håller stången snett när du bänkpressar, eller nåt.

KarlzzonJ
2015-01-13, 22:46
Har samma problem med brachiallis. Du ska typ undvika bänkpress m. skivstång och köra hantelpress, och om du är ojämnt stark ska du sänka vikten på båda för att fokusera på utförandet istället. Något sånt.
Okej. Men varför skulle hantelpress vara bättre än bänk just för att få symetriska bröst?
Tack för svaret!

Diomedea exulans
2015-01-13, 22:47
Okej. Men varför skulle hantelpress vara bättre än bänk just för att få symetriska bröst?
Tack för svaret!

För att i hantelpress så kan du inte fuska genom att låta ena sidan ta i mer för att få upp vikten.

NICKXXXXXX
2015-01-13, 22:49
kör 1-2 set extra för den sidan som lackar?

Jag har aldrig riktigt förstått mig på när folk rekommenderar detta för osymmetriska muskler. Betyder detta alltså att muskeln kommer att växa mer om han kör 1-2 sets extra? Varför inte göra det för allt då?

KarlzzonJ
2015-01-13, 22:58
För att i hantelpress så kan du inte fuska genom att låta ena sidan ta i mer för att få upp vikten.
Åfan. Ska testa det! Kan man köra nån övning med bara ena sidan eller blir det konstigt då?

GulligaGurkan
2015-01-13, 23:12
Jag har samma problem men det får vara som det är. Det är nog jag som tänker på det mest ändå. Sen vill jag inte sluta bänka heller då mina axlar inte gillar hantelpress, samt att jag vill bli bra i bänken

Diomedea exulans
2015-01-13, 23:15
Åfan. Ska testa det! Kan man köra nån övning med bara ena sidan eller blir det konstigt då?

Vet inte!

KarlzzonJ
2015-01-13, 23:18
Jag har samma problem men det får vara som det är. Det är nog jag som tänker på det mest ändå. Sen vill jag inte sluta bänka heller då mina axlar inte gillar hantelpress, samt att jag vill bli bra i bänken

Om vi bortser från problemen med dina axlar, blir du bra i hantelpress så blir du väl bra i bänk?

StarkaUlf
2015-01-13, 23:51
Om vi bortser från problemen med dina axlar, blir du bra i hantelpress så blir du väl bra i bänk?

Inte nödvändigtvis. Jag blev inte det.

KarlzzonJ
2015-01-13, 23:52
Inte nödvändigtvis. Jag blev inte det.
Nehe.. känns ju som att det är i princip samma övning fast olika redskap

GulligaGurkan
2015-01-14, 01:02
Nehe.. känns ju som att det är i princip samma övning fast olika redskap

Annat som spelar in också. Håller med om att det är mycket som är likt, och till viss del går de nog hand i hand, men stabilitet och sånt skiljer. Man blir bra på det man övar på :)

Toni Radanov
2015-01-14, 03:27
Bah, alla är osymetriska lite överallt. Jag personligen är som två helt olika människohalvor (kan diskuteras gällande människa-biten, kan vara annan art) som sytts ihop...



Finns en fördel med att ha en större och en mindre sida = Välj den sida du känner för när du tar twittragrambook-selfies! The slim look or the buff look, win!

KarlzzonJ
2015-01-14, 05:51
Annat som spelar in också. Håller med om att det är mycket som är likt, och till viss del går de nog hand i hand, men stabilitet och sånt skiljer. Man blir bra på det man övar på :)
Okej. Tack för hjälpen! Kör ett bröstpass idag så får vi se hur det känns sen! :)

Bah, alla är osymetriska lite överallt. Jag personligen är som två helt olika människohalvor (kan diskuteras gällande människa-biten, kan vara annan art) som sytts ihop...



Finns en fördel med att ha en större och en mindre sida = Välj den sida du känner för när du tar twittragrambook-selfies! The slim look or the buff look, win!

Haha ja det är ju sant. Har faktiskt märkt det själv, dock så vore det nice med lika stort på båda sidor!

Sparven från Minsk
2015-01-14, 08:41
Har samma problem som dig fast min högra tutte är stöttre. Körde förut extra set på vänster sida men gav inte så mycket.

Gick till sjukgymnast. Visade sig att vänster serratus och nedre trapz på vänster sida hade dålig aktivering. En kompis kollade mig i bänkpressen, mycket riktigt så pressade jag ganska snett. Höger gjorde mer av jobbet i alla övningar typ.
Började om, sänkte vikten, rehab för serratus och trapz, tänker i varje rep i alla övningar hur vänster styr, vänster sida avgör hur tungt eller hur många reps det blir :D

Nu säger jag inte att du har samma fel som mig, men är en möjlig orsak.

KarlzzonJ
2015-01-14, 09:11
Har samma problem som dig fast min högra tutte är stöttre. Körde förut extra set på vänster sida men gav inte så mycket.

Gick till sjukgymnast. Visade sig att vänster serratus och nedre trapz på vänster sida hade dålig aktivering. En kompis kollade mig i bänkpressen, mycket riktigt så pressade jag ganska snett. Höger gjorde mer av jobbet i alla övningar typ.
Började om, sänkte vikten, rehab för serratus och trapz, tänker i varje rep i alla övningar hur vänster styr, vänster sida avgör hur tungt eller hur många reps det blir :D

Nu säger jag inte att du har samma fel som mig, men är en möjlig orsak.

Okej. Skönt att du fick koll på saken iallafall! Kostar det nånting att hälsa på en sjukgymnast eller?

EDIT: Ja det gör det förmodligen kom jag på, men hur mycket på ett ungefär?

Beemel
2015-01-14, 12:02
Jag har aldrig riktigt förstått mig på när folk rekommenderar detta för osymmetriska muskler. Betyder detta alltså att muskeln kommer att växa mer om han kör 1-2 sets extra? Varför inte göra det för allt då?

Man kan ju även tolka det som att man kör 1-2 set mindre på den större/dominanta sidan.