handdator

Visa fullständig version : Ny som deffare, ser det ok ut?


darkwinduck
2015-01-13, 13:48
Hejsan alla!

Jag har nyss börjat med en deff där jag käkar en väldans massa protein. (enligt mig själv iallafall)

Jag är lite fundersam över om jag får i mitt allt jag behöver. Därav skapar jag detta inlägg för att få lite mer kött på benen av folk som kan detta.

Jag räknar rätt noga hur mycket kalorier och protein. Men har även börjat räkna fett och kolhydrater också.
Jag har gjort detta i lite mer än en vecka.

Jag tränar en hel del då jag utövar elitidrott men för tillfället långtids skadad. Men jag får väl 4 - 5pass i veckan. (gym/kondis i form av cykling)

Längd 196cm
Vikt 102kg
Ålder: Snart 23

En vanlig dag med 5 - 6 mål: (kan skilja sig lite men ungefär)
Kcal=2400
Protein=245
Kolhydrater=195
Fett=58

Ser detta bra ut? Proteinet är väl det ända som jag "vet" håller. Men får jag för lite/för mycket av de andra? Kalorier ligger jag på ett 1100kcal underskott om jag räknat det rätt. Är detta för stort?

Målet med detta är väl att få en definerad kropp.

Tacksam för svar och tack på förhand!


//T

Aliaas
2015-01-13, 13:50
Hejsan alla!

Jag har nyss börjat med en deff där jag käkar en väldans massa protein. (enligt mig själv iallafall)

Jag är lite fundersam över om jag får i mitt allt jag behöver. Därav skapar jag detta inlägg för att få lite mer kött på benen av folk som kan detta.

Jag räknar rätt noga hur mycket kalorier och protein. Men har även börjat räkna fett och kolhydrater också.
Jag har gjort detta i lite mer än en vecka.

Jag tränar en hel del då jag utövar elitidrott men för tillfället långtids skadad. Men jag får väl 4 - 5pass i veckan. (gym/kondis i form av cykling)

Längd 196cm
Vikt 102kg
Ålder: Snart 23

En vanlig dag med 5 - 6 mål: (kan skilja sig lite men ungefär)
Kcal=2400
Protein=245
Kolhydrater=195
Fett=58

Ser detta bra ut? Proteinet är väl det ända som jag "vet" håller. Men får jag för lite/för mycket av de andra? Kalorier ligger jag på ett 1100kcal underskott om jag räknat det rätt. Är detta för stort?

Tacksam för svar och tack på förhand!


//T
Enligt mig för lågt fett, satsa på ialafall 1g/kgkv

MrXpert
2015-01-13, 18:21
Darkwindukt - Jag blev rädd när jag läste ditt inlägg... väldigt rädd XD... Det ÄNDA som skiljer mellan oss är att du är 5 år äldre (plus att du tränar på kondisen o räknar kalorier noga). Längd, vikt, elitidrottare, långtidsskada, 5gympass i veckan, förstagångsdeffare stämmer på pricken haha. Vet inte riktigt hur stor skillnad det är mellan våra kaloribehov (åldern spelar roll har jag för mig) men ska helt klart följa denna tråden.

Jag är inte alls speciellt kunning så kan inte hjäpla dig speciellt mycket. Det ända jag är skeptisk mot är -1100 kcal om dagen. Vad jag lärt mig så är -500 det optimala om du vill bevara all din muskelmassa. Kvittar om du sköter allt det andra bra. Muskelmassan försvinner ändå vid ett sånt stort underskott. Eller ja.. det är vad jag hört!

Lycka till!

Shqypnia
2015-01-13, 18:28
Jag tkr det ser bra ut! Se bara till att variera med maten så det inte blir för tråkigt! Lycka till"

PureWhey
2015-01-13, 18:48
Skulle också kört lite högre fett.

Gpajpen
2015-01-13, 20:05
Tänkte mig att 60g fett/dygn får du absolut vara nöjd med på 2400kcal men såg att du planerar ligga -1100, då tror jag att det kommer fungera mycket bättre om du plussar på 500kcal och fördela det på kolhydrater och fett efter tycke och smak.

darkwinduck
2015-01-14, 09:37
Darkwindukt - Jag blev rädd när jag läste ditt inlägg... väldigt rädd XD... Det ÄNDA som skiljer mellan oss är att du är 5 år äldre (plus att du tränar på kondisen o räknar kalorier noga). Längd, vikt, elitidrottare, långtidsskada, 5gympass i veckan, förstagångsdeffare stämmer på pricken haha. Vet inte riktigt hur stor skillnad det är mellan våra kaloribehov (åldern spelar roll har jag för mig) men ska helt klart följa denna tråden.

Jag är inte alls speciellt kunning så kan inte hjäpla dig speciellt mycket. Det ända jag är skeptisk mot är -1100 kcal om dagen. Vad jag lärt mig så är -500 det optimala om du vill bevara all din muskelmassa. Kvittar om du sköter allt det andra bra. Muskelmassan försvinner ändå vid ett sånt stort underskott. Eller ja.. det är vad jag hört!

Lycka till!
hehe, den är rätt sjuk att nästan allt stämde in.. :D

Hoppas du lyckas med din deff också. :)

darkwinduck
2015-01-14, 09:43
Tacksam för alla svar. :)

Jag hade tänkt på det med det stora kaloriunderskottet och jag tänkte höja den lite med fett och kolhydrater då ni också instämmer med detta.

Dock ungefär 2 timmar efter jag postade detta inlägg ringde min lagläkare och berättade att jag fått en operationstid på torsdag 15/1.
Jag ska operera axeln och kommer inte kunna träna alls på cirka 3 veckor sen är det lång rehabilitering. Så det dröjer några månader innan jag kan gymma någorlunda "riktigt" igen...
Så jag kommer få tänka om i maten nu. Kommer tappa en hel del muskler och kondis.

Några tips på kosten när man i princip inte tränar och vill behålla musklerna så gott det går? Bara mycket protein och försöka ligga på plus minus 0 i kalorier?


//T

Shqypnia
2015-01-14, 10:33
Ja så länge du inte går ner i vikt och ligger högt med protein bör du teoretisk inte förlora muskler.

Hanse
2015-01-14, 10:42
Ja så länge du inte går ner i vikt och ligger högt med protein bör du teoretisk inte förlora muskler.

Beror ju iofs även på hur hans styrkträning ser ut.

darkwinduck
2015-01-14, 10:51
Jag kommer inte kunna styrketräna på cirka 2 månader sen efter de kan jag börja köra ben och mage ungefär... Lite oklart om hur lång tid det tar.