handdator

Visa fullständig version : Kan någon påminna mig om det viktiga med träningen?


Restart
2015-01-13, 08:35
Jag vill bygga, det är allt jag vill göra. Jag vill ha stora pistoler, matchande axlar, en bred rygg, enorma ben, Zeuz bröst osv. Men jag dras med av den nördhets som oftast antingen innebär crössfett eller 1RM hets där tunga vikter ska lyftas med ett par flashiga Adidaslyftarskor, med knähöga strumpor utanpå ett par 2XU tights och ett linne med typ "MM SPORTS TEAM ELITE SUPREME EXTREME HARDCORE XXX". Det viktiga är att typ köra tre repetitioner för att bli stark, jahapp. Folk sysslar med typ RSR som om att man ska bli någon olympisk lyftare eller något. Vem fan bryr sig. Jag vill bara ta på mig mina gamla fotbollsshorts med typ sponsring av "Pizzeria Venezia" och ett billigt skitlinne från ÖB.

Så, exakt, vad är det viktiga för att bli "stor". 10-12 repetitioner, kontakt, 3 sek på varje repetition, kanske 3-4 set, ja ni vet, det som är "basic". Vad är det?

King Grub
2015-01-13, 08:36
Kontinuitet.

cero
2015-01-13, 08:47
Bli stark som fan och träna kontinuerligt. Resten är detaljer.

Restart
2015-01-13, 09:16
Bli stark som fan och träna kontinuerligt. Resten är detaljer.

Fast visst, styrkan har ett visst samband. Det är bara att kolla på alla ostbågskrökta marklyftsryggar på gymmet, markar mycket visst, men har en fysisk av en löptränare. Som sagt, jag bryr mig varken om vilka strumpor jag har på mig när jag tränar, eller hur stark jag är. Jag vill bara få så mycket massa som möjligt och för detta är jag curla rosa 10 kiloshantlar.

exevision
2015-01-13, 09:19
Fast visst, styrkan har ett visst samband. Det är bara att kolla på alla ostbågskrökta marklyftsryggar på gymmet, markar mycket visst, men har en fysisk av en löptränare. Som sagt, jag bryr mig varken om vilka strumpor jag har på mig när jag tränar, eller hur stark jag är. Jag vill bara få så mycket massa som möjligt och för detta är jag curla rosa 10 kiloshantlar.

Att man marklyfter hyffsade vikter fast med usel teknik betyder inte att man är stark, snarare svag och att man snart kommer att skada sig. Vilket i sin tur leder till avbrott från träningen.

Slaxes
2015-01-13, 09:41
Träna varje dag om du kan. Detta med ett träningsupplägg som gör att olika muskelgrupper inte krockar med varandras återhämtning. Träningsupplägget "Push Pull Legs" förespråkar jag.

Kontinuitet kort sagt.

cero
2015-01-13, 09:47
Fast visst, styrkan har ett visst samband. Det är bara att kolla på alla ostbågskrökta marklyftsryggar på gymmet, markar mycket visst, men har en fysisk av en löptränare. Som sagt, jag bryr mig varken om vilka strumpor jag har på mig när jag tränar, eller hur stark jag är. Jag vill bara få så mycket massa som möjligt och för detta är jag curla rosa 10 kiloshantlar.

"Ett visst samband"?

De har ett väldigt tydligt samband, om man jämför med sig själv. Ökar du din styrka ökar du muskelmassan.

mattilainen
2015-01-13, 09:55
fortsätt träna och tro inte allt händer över ett par veckor/månader.

Krutpaket
2015-01-13, 09:59
Det viktiga, tror jag, är att du tränar regelbundet och att du har kul. Dem går lite hand i hand liksom. Har man kul när man tränar så vill man träna ofta och mycket. Och det i samband med bra kost, progression samt TID ger resultat.

Jag vet att det kan vara lätt att dras med i olika trender eller vågor. Plötsligt snackar alla om typ SL 5x5 och alla råd till alla kretsar kring SL 5x5 så man hoppar på det själv. Sen duger inte det utan det snackas om volym, TUT osv. så man dras med i det. Sen börjar alla snacka om och pusha typ crossfit och då hoppar man på det.

Hur tränar du idag? Kör du styrkelyftsinspirerat, men inte trivs med det? Sluta då. Börja träna så som DU vill och skit i vad andra säger och allt som har med "trender" att göra.

Mitt tips: kör halvkropps pass eller PPL 2 gånger i veckan så får du bra volym per pass samt bra totalvolym sett över veckan. Du har en bra frekvens dessutom. Sen får du styra intensiteten själv. Håll dig mellan 6-12 reps, kanske t.o.m 15 reps i vissa övningar. Fokusera på att ha kul, träna regelbundet och ha nån form av progression.

Är ingen expert, har inga empiriska studier som stödjer mina påståenden eller tips. Bara något jag tror kan vara bra i detta fall.

Stor Hård Ådrig
2015-01-13, 10:02
Muskelökning är en funktionell anpassning din kropp gör för att kunna fungera bättre i de omständigheter den försätts i. Det vill säga den kommer att ge dig mer muskler för att du ska kunna lyfta tyngre. Den förstår inte att du vill upp på en bodybuilding-scen bara för att du kör 3-sek repetitioner med en silverhantel.

Mao, fokusera på progression i de stora övningarna så kommer du nå dina mål.

Shqypnia
2015-01-13, 10:06
Så länge du ser resultat gör du något rätt. Sedan justerar du därefter. Vad som är optimalt eller inte anser jag är en personlig formulering. Det är kanske optimalt att köra P P L men det blir inte optimalt om du kör det när du tycker det är tråkigt som fan och det inte alls passar in i din livstil.

Slaxes
2015-01-13, 10:19
Det kommer att ta år att få en vinnande fysik. När jag ser en riktigt sjuk fysik så ser jag inget annat än tid framför mig. Jag tror och kan nästan säga "vet" att det enda som står mellan mig och världseliten i exempelvis mens physique bara är några års träning.

Som nämnts tidigare, fokusera på de stora - Axlar, bröst, övre rygg och ben.

monsa123
2015-01-13, 10:31
Progression, variation och kontinuitet är det viktigaste.

Määng
2015-01-13, 13:09
Allt detta med PPL och träna varje dag osv är ju också en trend.

bighulken
2015-01-13, 13:19
Att ha roligt!!!........och uppleva tillfredsställelse efter passen!!

Samt se fram emot nästa pass, och orka vänta ...........
Detta får man kanske om man tränar ett tag......

Diomedea exulans
2015-01-13, 13:27
Kolla i min journal och gör tvärtom.