handdator

Visa fullständig version : Varför presterar jag alltid dåligt på måndagar?


Senilstudent
2015-01-12, 21:13
Som rubriken säger, varenda måndag går det skit i gymmet; jag blir trött, kan inte lyfta lika mycket och jag känner mig heeelt utmattad efter varje set. Känner ni någonsin att det är såhär? Hur kan jag börja prestera bättre på måndagar?

Seedstream
2015-01-12, 21:26
Förutsatt att du äter och sover likadant som resten av dagarna är det väl kanske den allmäna måndags-depressionen.

Tolkia
2015-01-12, 21:27
Ändra något du gör på helgen? Festa mindre, vänd inte på dygnet, jobba mindre extra som tidningsbud, bearbeta din måndagsångest eller vad det nu är du gör på helgerna som gör att du är utschasad på måndagarna. Eller acceptera läget om du inte vill ändra på vad det nu är.

Diomedea exulans
2015-01-12, 21:31
Du kan ju utnyttja det hela och lägga dina bästa muskelgrupper på måndagar och träna de släpande muskelgrupperna andra dagar. Eller börja ha måndag som vilodag.

Senilstudent
2015-01-12, 21:38
Förutsatt att du äter och sover likadant som resten av dagarna är det väl kanske den allmäna måndags-depressionen.

Ändra något du gör på helgen? Festa mindre, vänd inte på dygnet, jobba mindre extra som tidningsbud, bearbeta din måndagsångest eller vad det nu är du gör på helgerna som gör att du är utschasad på måndagarna. Eller acceptera läget om du inte vill ändra på vad det nu är.
Festar inte, vänder inte på dygnen (somnar samma tid men går upp senare), har ingen ångest på måndagar då jag gillar att gå i skolan. Latar och tränar för det mesta på helgerna *mini

Senilstudent
2015-01-12, 21:39
Du kan ju utnyttja det hela och lägga dina bästa muskelgrupper på måndagar och träna de släpande muskelgrupperna andra dagar. Eller börja ha måndag som vilodag.
Tror nog att jag ska vila på måndagar, eller så kör jag kondition då *jorgen*

Diomedea exulans
2015-01-12, 21:40
Tror nog att jag ska vila på måndagar, eller så kör jag kondition då *jorgen*

Bingo! Om du inte är så bekymrad över eventuella lidande resultat med konditionsträningen så är det väl en bra lösning.

Senilstudent
2015-01-12, 21:42
Bingo! Om du inte är så bekymrad över eventuella lidande resultat med konditionsträningen så är det väl en bra lösning.
Försämras resultaten i styrka ifall man tränar kondition?

Aliaas
2015-01-12, 21:47
Försämras resultaten i styrka ifall man tränar kondition?

nepp, snarare förbättrar.

Om du lyckas att kompensera med extra kalorier vill säga:)

Diomedea exulans
2015-01-12, 21:48
Försämras resultaten i styrka ifall man tränar kondition?

Beror på.

Om man joggar så sänder det ut signaler i kroppen som har en viss hämmande effekt på muskelbygge. De där signalerna förstör inte speciellt mycket dock; joggar du, säg, en halvtimme tre gånger i veckan lär det inte vara någon fara. För övrigt verkar dessa signaler inte gälla andra konditionsformer, att simma och cykla verkar t ex vara okej.

Sen har vi även det att konditionsträningen förbränner kalorier, så har man problem med att gå upp i vikt så kan konditionsträningen hämma styrkeökningarna av det skälet.

Och för det tredje så kan extrem konditionsträning trötta ut musklerna så det blir svårt att prestera på topp på gymmet (kanske inte så bra att maxa i böj när man joggat en mil dagen innan).

Men det är alltså troligen ingen fara att konditionsträna. Det finns ju massor atleter som är jättestarka och har bra kondition (bland kampsportare, t ex).

spoon
2015-01-13, 15:59
Du kanske har glömt bort att du festade i helgen?

Sånt kan ske för senila studenter.

ceejay
2015-01-13, 16:01
Jag presterar oftast bäst på måndagar. :)

Matsa
2015-01-13, 16:57
Hur tränar du resten av veckan? Du kanske är som mest sliten på måndagar pga träningspassen innan? Du kanske sitter stilla mycket under helgen och är seg pga det?

Gpajpen
2015-01-14, 07:42
Jag gjorde måndag till stående vilodag ett antal år sen av just denna anledning.

Beemel
2015-01-14, 07:55
Och för det tredje så kan extrem konditionsträning trötta ut musklerna så det blir svårt att prestera på topp på gymmet (kanske inte så bra att maxa i böj när man joggat en mil dagen innan).


För det första att jogga en mil är INTE extrem konditionsträning.
För det andra, om man regelbundet tränar kondition så tror jag inte en mils jogging förstör särskilt mycket för knäböjen, även om det var dagen innan.
Visst springer man milen på under 40 så kanske det kan påverka, men joggar man den på 50-60 min är det ganska lugnt. Åtminstone är det min upplevelse av det hela (jag har iofs aldrig sprungit milen särskilt snabbt...)

frippe33
2015-01-14, 11:05
Sounds like somebody got a case of the mondays!

https://www.youtube.com/watch?v=2AB9zPfXqQQ

Sheogorath
2015-01-14, 11:13
Jag har alltid sett det som något naturligt att man har fluktuationer i veckorna... Jag presterar ofta dåligt på fredagar och bra på tisdagar.

Gnistan
2015-01-14, 15:20
Som rubriken säger, varenda måndag går det skit i gymmet; jag blir trött, kan inte lyfta lika mycket och jag känner mig heeelt utmattad efter varje set. Känner ni någonsin att det är såhär? Hur kan jag börja prestera bättre på måndagar?

Här har du en till som har olika bra dagar.
Rätt naturligt om man tanker efter.

Morty
2015-01-14, 15:37
Fredagsfys, långpass lördag, dubbelpass med upp till 5h totaltid på söndagar, bästa slappardagen på måndag. Way to go.