handdator

Visa fullständig version : Missar jag något viktigt med denna kost?


Konradsson
2015-01-12, 18:16
Jag planerar att lägga upp min kost som följande.

Frukost: havregrynsgröt, ägg och en shake med grönsaker. Gröten äts med en hemmagjord "mjölk" av mandlar, havre, råris och solrosfrön.
Lunch och middag: tonfisk/lax/kyckling och pasta/ris.
Kvällsfika: samma som frukost, men te istället för shake.

Som ni ser har jag uteslutit rött kött, bröd och mjölkprodukter. Det jag undrar är om jag går miste om några viktiga näringsämnen med detta kostupplägg?

Aliaas
2015-01-12, 18:50
Jag planerar att lägga upp min kost som följande.

Frukost: havregrynsgröt, ägg och en shake med grönsaker. Gröten äts med en hemmagjord "mjölk" av mandlar, havre, råris och solrosfrön.
Lunch och middag: tonfisk/lax/kyckling och pasta/ris.
Kvällsfika: samma som frukost, men te istället för shake.

Som ni ser har jag uteslutit rött kött, bröd och mjölkprodukter. Det jag undrar är om jag går miste om några viktiga näringsämnen med detta kostupplägg?
Beror nog på hur mycket grönsaker och vilka, sen kan nog kanske kreatin nivåerna bli lite låga (inte för att det är livsviktigt mwn alltid bra med mer i träningen ). Sen kanske D-vitamin och kalcium kan vara i underkant utan mjölkprodukter.

Får man fråga varför du uteslutit bröd och mjölkprodukter?

R Scarpa27
2015-01-12, 19:32
tråkig iaf o, du ska lägga upp den kosten varje dag.
och att utesluta bröd borde vara förbjudet :D

Konradsson
2015-01-12, 21:34
Beror nog på hur mycket grönsaker och vilka, sen kan nog kanske kreatin nivåerna bli lite låga (inte för att det är livsviktigt mwn alltid bra med mer i träningen ). Sen kanske D-vitamin och kalcium kan vara i underkant utan mjölkprodukter.

Får man fråga varför du uteslutit bröd och mjölkprodukter?

Mjölkprodukter ger mig mycket akne, för att inte nämna cancerrisken. Bröd är helt enkelt tråkigt när man inte äter smör, ost, skinka osv.

Aliaas
2015-01-12, 21:44
Mjölkprodukter ger mig mycket akne, för att inte nämna cancerrisken. Bröd är helt enkelt tråkigt när man inte äter smör, ost, skinka osv.

Aight.

Någon form av tillskott i form av D-vitamin och kanske kalcium skulle jag råda till (Antingen från kosttillskott eller föda) sen förespråkar jag dessutom Kreatin-monohydrat för träningens skull:)

Konradsson
2015-01-12, 21:59
Aight.

Någon form av tillskott i form av D-vitamin och kanske kalcium skulle jag råda till (Antingen från kosttillskott eller föda) sen förespråkar jag dessutom Kreatin-monohydrat för träningens skull:)

Bra tips! Kalciumbehovet tror jag är täckt, eftersom min hemmagjorda mjölk består av nötter och frön, och min grönsaksshake innehåller spenat och grönkål.

D-vitamin blir nog svårare att inkludera, speciellt de dagar då jag inte äter fisk. Jag får väl överväga kosttillskott.

R Scarpa27
2015-01-12, 22:35
Mjölkprodukter ger mig mycket akne, för att inte nämna cancerrisken. Bröd är helt enkelt tråkigt när man inte äter smör, ost, skinka osv.

mjölkfritt margarin? becel, carshamn, milda m.m m.m kan ju duga kanske?
skivad kalkon/kyckling ist för skinka...
havreost.

Konradsson
2015-01-12, 22:49
mjölkfritt margarin? becel, carshamn, milda m.m m.m kan ju duga kanske?
skivad kalkon/kyckling ist för skinka...
havreost.


Jo, men det blir ganska dyrt i slutändan. Det kommer också bli svårt att hitta alla dessa produkter då jag inte bor i Sverige.

R Scarpa27
2015-01-12, 22:54
Jo, men det blir ganska dyrt i slutändan. Det kommer också bli svårt att hitta alla dessa produkter då jag inte bor i Sverige.

dyrt? becel är ju billigt, mkt billigare än smör...
och becel finns i varenda land jag varit i iaf.

och göra egen havreost är superbilligt.

Konradsson
2015-01-12, 23:06
dyrt? becel är ju billigt, mkt billigare än smör...
och becel finns i varenda land jag varit i iaf.

och göra egen havreost är superbilligt.

Du tycker verkligen om bröd! Jag ska kolla om jag hittar dessa produkter, tack för tipset.

R Scarpa27
2015-01-12, 23:12
Du tycker verkligen om bröd! Jag ska kolla om jag hittar dessa produkter, tack för tipset.

tro fan man tkr om bröd som en del av bagare i yrket.
bröd har nog varit min största kolhydratskälla since i was borned :d

Sia
2015-01-13, 08:36
Mjölkprodukter ger mig mycket akne, för att inte nämna cancerrisken. Bröd är helt enkelt tråkigt när man inte äter smör, ost, skinka osv.

Alternativt pålägg för bröd som är snabbt att göra: Mosad avokado med flingsalt. :) Funkar kanon enligt mig med en skiva kalkon/kyckling på också.

LizaK
2015-01-19, 03:53
Tips på pålägg:
Hummus (köp färdig eller gör egen)
Tofu/dylika soyabaserade pålägg
Stekt ägg + tomatpuré/ketchup
Kokt ägg + salt & peppar/Kalles
Svart caviar, dill, citron + avokado
Skaldjur, dill, lätt/fettfri majonäs (synda!)
Koksolja är galet gott på ett sött bröd
Kokt potatis + Kalles
Böcklingpastej
Makrill i tomatsås + kokt ägg
Sill

..m.m..
Smörgåsar kan göras hur roliga eller tråkiga som helst..