handdator

Visa fullständig version : Alternativa benövningar?


El Diablo
2004-04-01, 12:00
Nu har det då till slut kommit till den punkten då det bara är att inse att min korsrygg inte klarar av att jag kör knäböj eller benpress. Detta efter överläggningar med sjukgymnast ch framförallt en mer eller mindre ständig värk i ryggen.

Jag behöver med andra ord hjälp att hitta alternativa sätt att träna benen. Förutom benspark och lårcurl, jag har då faktiskt ingen aning vad f*n jag ska göra just nu.

Förslag, erfarenheter?

z_bumbi
2004-04-01, 12:09
Enbensböj
Utfall
Rakbensmarklyft
Finnen (Glutehamraises)

Kör rehab på ryggen.

Stretcha och ändra tekniken inför vanlig knäböj.

Vad är det som är fel på ryggen?

El Diablo
2004-04-01, 12:52
Det går tillbaka ett par år i tiden min rygghistoria men det började med att jag klämde ett par diskar i korsryggen. Den skadan i kombination med en väldigt markerad svank och dålig(läs ingen) hjälp med rehab från första början har lett fram till dagens situation. Sista veckorna har varit riktigt dåliga så jag insåg i morse att det är dags att göra något åt problemet, trist att kanske vara tvungen att lägga ned den riktigt tunga styrketräningen men så ser det ut.

Ska och prata med en sjukgymnast nästa vecka, en ny sjukgymnast, och se vad han har att säga angående rehabilitering. Ska även prata med en läkare om en eventuell remiss till naparapat. Tack för tipsen. Ska testa några olika nya övningar nästa benpass som är... söndag eller måndag.

King Grub
2004-04-01, 13:16
Kanske hacklift kan fungerna, om ryggplattan är lång nog att ge stöd åt hela ryggen.

nordland
2004-04-01, 13:59
Börja stretcha mer........

Jag har haft samma problem som du. Diskarna klämdes pga att bäckenbenet roterat då höftböjjar musklerna var för stela.

Det första du bör göra är att stretcha hela underkroppen flera gånger dagligen. Det kommer att hjälpa......

spas
2004-04-01, 18:28
Har också rätt rejäla problem med ryggen, typ samma som du beskriver. Hacklift och hantelutfall är de som jag tycker är mest skonsamma för ryggen. Även lugna frontböjar brukar funka för mig.