handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni om konditionsträning?


JeffSeid
2015-01-12, 00:13
Hej, ja min fråga lyder såsom min rubrik lyder.
Vad anser ni som styrketränar som mig minst 4 ggr i veckan ang konditionspass? Kan detta hjälpa att ge en resultat om man bortser från fettförbränningen? Har ni märkt något när ni har börjat springa en till två gånger i veckan då ni inte tränar på gymmet?

Mvh en ''nybörjare''.

AntonHakan
2015-01-12, 05:42
Jag tycker att det är en bra grej att utföra någon form av pulshöjande träning tex simning, cykling, valfri idrott och i detta fall löpning.
Jag började lägga in mer löpning och andra typer av träning för flåset och jag upplever att allt från återhämtning mellan seten till att leva mitt övriga liv går betydligt lättare, man blir inte svettig lika lätt om man måste stressa någonstans och så kan jag käka lite extra :)
Dessutom mår jag bättre både psykiskt och fysiskt.

Så spring på!!

Sheogorath
2015-01-12, 07:04
Ett ganska bra resultat är att man slipper dö i förtid och har bättre chanser att hålla sig frisk på ålderns höst. Det tycker jag verkar vara en bra grej.

Pretorian
2015-01-12, 07:49
Jag är inte så förtjust i konditionsträning och gör det i princip aldrig. Jag anser mig inte ha tid att göra saker jag tycker är tråkigt.

Men av just den anledningen som Sheo skriver så borde jag ta tag i det ändå. Jag behöver verkligen konditionsträna.

Snubben
2015-01-12, 08:12
Jag är inte så förtjust i konditionsträning och gör det i princip aldrig. Jag anser mig inte ha tid att göra saker jag tycker är tråkigt.

Men av just den anledningen som Sheo skriver så borde jag ta tag i det ändå. Jag behöver verkligen konditionsträna.

Testa rodd, roligare än man tror.

Hobbes
2015-01-12, 08:25
Testa rodd, roligare än man tror.

Personligen, såsom typ-1 diabetiker älskar jag all form av konditionsträning. Det ger bättre blodsocker värden, ökar insulinkänsligheten osv.

Utöver det får jag ut mer av livet. Jag älskar att vara i naturen exempelvis och det om något ger mig så mycket att ha bra kondition och uthållighet ger mig mer kvalitetstid när jag är utomhus.

För mig handlar det nog inte så mycket om att leva längre såsom att leva NU och verkligen uppleva det på bästa möjliga sätt.

Håller med Snubben, testa rodd, så in i helsike roligt och det ger så mycket.

Kralligare
2015-01-12, 08:37
Tråååkigt, tar en promenad ibland ..

cero
2015-01-12, 09:05
Ett ganska bra resultat är att man slipper dö i förtid och har bättre chanser att hålla sig frisk på ålderns höst. Det tycker jag verkar vara en bra grej.

:)

cero
2015-01-12, 09:06
Jag är inte så förtjust i konditionsträning och gör det i princip aldrig. Jag anser mig inte ha tid att göra saker jag tycker är tråkigt.

Men av just den anledningen som Sheo skriver så borde jag ta tag i det ändå. Jag behöver verkligen konditionsträna.

Börja i någon sport.

massakay
2015-01-12, 09:23
Själv kör jag crosstrainer ca 2-3 gånger i veckan ca 30- 40 minuter per gång, och har bättre flås och orkar mer i gymmet då. Kan hålla ett högre tempo med mindre vila mellan övningarna. Får ut mer av passet då jag hinner köra fler övningar på samma tid, än om jag har sämre flås. För mig är tid en bristvar, då jag jobbar 6 dagar i veckan med två små barn, hus, hund, som så många andra i dagens samhälle. Så jag rekommendera absolut någon form av konditionsträning. Man måste bara hitta det som passa en själv, så det blir gjort. :)

Beemel
2015-01-12, 09:30
Jag gillar konditionsträning, så länge jag slipper göra den inomhus.

anvihl
2015-01-12, 09:40
Man mår gudomligt när man konditionstränar mycket, iaf jag. Pigg, alert, glad, "klar" i skallen, aldrig sjuk, man kan äta mer och man är full av energi.

Konditionstränar jag inte blir jag hängig, deppig, sur, smått förkyld hela tiden etc. Lustigt kanske, men så är det för mig. Sen om man har kass kondis kan bara det faktum att man får bättre kondis göra att man presterar bättre i övningar som knäböj, marklyft etc.

xanton
2015-01-12, 09:54
Jag tränade 4pass styrketräning och 3pass HIIT. Blev övertränad, sen jag slutade med konditionen så blev jag bättre igen och kunde bygga muskler och tappa fett igen. Men denna effekt hade säkerligen funkat viktmässigt om jag slutade med styrketräningen. Så om man inte tar ut sig för mycket totalt sett så kommer det säkert gå bra. Lätt till medel konditionsträning 1-3ggr i veckan låter sunt.

Slartibartfast
2015-01-12, 10:01
Jag kör ett HIIT pass på cykel var fjärde dag. Jag hatar varje sekund av det. Fyfan vad vidrigt konditionsträning är.

spas
2015-01-12, 10:12
Jag kör ett HIIT pass på cykel var fjärde dag. Jag hatar varje sekund av det. Fyfan vad vidrigt konditionsträning är.

Samma här, vidrigt var ordet. Men sen när vi är 100 år gamla och friska som gubbar i yoghurtreklamer så kommer vi nog vara glada ändå.

z_bumbi
2015-01-12, 10:15
Utöver det får jag ut mer av livet. Jag älskar att vara i naturen exempelvis och det om något ger mig så mycket att ha bra kondition och uthållighet ger mig mer kvalitetstid när jag är utomhus.

För mig handlar det nog inte så mycket om att leva längre såsom att leva NU och verkligen uppleva det på bästa möjliga sätt.

Typ så och det behöver inte ens handla om att gå ut i naturen utan hur mycket man orkar i vardagen. Det finns klara siffror som visar på hur viktigt en skaplig kondition är för hälsa, effektivitet på jobbet (vilket gör att man orkar med en fritid) osv.

Ajemän
2015-01-12, 10:16
En förutsättning för en god hälsa och ett bra liv. Man är inte 20 hela livet...

Tomas W
2015-01-12, 10:22
Tycker om det i perioder men försöker alltid få med minst ett pass i veckan kondition, nu ligger det på 3 stycken. Upplever skillnad på vanliga styrketräningen när jag är i bättre kondition, orkar med passen och övningarna bättre.

Shqypnia
2015-01-12, 11:00
Jag är inte så förtjust i konditionsträning och gör det i princip aldrig. Jag anser mig inte ha tid att göra saker jag tycker är tråkigt.

Men av just den anledningen som Sheo skriver så borde jag ta tag i det ändå. Jag behöver verkligen konditionsträna.

Tänkte skriva ett identiskt inlägg. Måste börja med det lite smått.

mattilainen
2015-01-12, 11:09
jag cyklar på min inomhuscykel någon/några gånger i veckan och försöker hålla bra tempo,. Sen tränar jag kampsport 90 minuter åt gången och här måste jag säga att det är här jag får min kondition ifrån. Roligt utan att tänka på det men jobbigt som fan!

arthax
2015-01-12, 11:20
Utöver det får jag ut mer av livet. Jag älskar att vara i naturen exempelvis och det om något ger mig så mycket att ha bra kondition och uthållighet ger mig mer kvalitetstid när jag är utomhus.



Känner likadant!

Att vara stark är inte mycket värt om man knappt orkar lyfta fötterna från marken efter att ha sprungit 10km. Nej, en kombination av de två (eller valfri konditionsträning) tror jag på.

Snubben
2015-01-12, 11:22
Nu får någon mer insatt rätta mig men för att få ta del av hälsoeffekterna av konditionsträning så behöver man väl ändå inte köra ett stenhårt pass i stil med HIIT, löpning 10km 3ggr i veckan eller rodd 50km/veckan? Det räcker väl med måttlig aktivitet som är lite utmanande 2-3 ggr i veckan?

z_bumbi
2015-01-12, 11:42
Nu får någon mer insatt rätta mig men för att få ta del av hälsoeffekterna av konditionsträning så behöver man väl ändå inte köra ett stenhårt pass i stil med HIIT, löpning 10km 3ggr i veckan eller rodd 50km/veckan? Det räcker väl med måttlig aktivitet som är lite utmanande 2-3 ggr i veckan?

För de grundläggande hälsoeffekterna (förbättringarna) räcker det (gränsfall med 2 gånger beroende på vad man gör) men sen finns det en ökad hälsoeffekt av bättre kondition och också av mer regelbunden fysisk aktivitet. Inte för att det behöver vara särskilt jobbigt det heller för om man förbättrar konditionen så blir det som var jobbigt tidigare lättare och vardagsmotionen går från att vara något man märker till att något man gör utan att tänka på det.

Diomedea exulans
2015-01-12, 12:33
Älskar det. Men jag har för dåliga knän för att jogga. :smash:

ChB
2015-01-12, 17:50
Konditionsträning är givet. Jag älskar att svettas rejält, att ta ut mig till bristningsgränsen, och där är ju ett stenhårt intervallpass överlägset. Man mår bättre, både nu och i framtiden, och man kan äta lite mer.

massakay
2015-01-12, 18:36
Älskar det. Men jag har för dåliga knän för att jogga. :smash:

Samma här, ena knät funkar inte med jogging. Men det är därför jag kör crosstrainer i stället. Funkar kanon föra knäna:)

Diomedea exulans
2015-01-12, 18:51
Samma här, ena knät funkar inte med jogging. Men det är därför jag kör crosstrainer i stället. Funkar kanon föra knäna:)

Känns som att det är lätt hänt att man oavsiktligt växlar ner till "promenadtakt" i crosstrainern bara (en skön grej med joggning är att man alltid är i "rätt växel). Plus att man inte kan crosstraina på vägar. :P

Sheogorath
2015-01-12, 20:03
Personligen föredrar jag spinning. Att successivt träna upp sin kropp för att tåla löpning och sen löpträna förståndigt är nog det bästa man kan göra för sin hälsa egentligen men det har helt enkelt inte varit hållbart för mig. Alla satsningar har gått åt skogen av ena eller andra anledningen. Spinning "tål" jag bra och jag tycker det är roligt. Därför blir det kontinuitet och det är ju en grundförutsättning för hälsoeffekterna hur som helst. :thumbup:

Stoltz
2015-01-12, 20:13
Ett ganska bra resultat är att man slipper dö i förtid och har bättre chanser att hålla sig frisk på ålderns höst. Det tycker jag verkar vara en bra grej.

Och du tror inte koncentrationscurl har samma effekt? :D


Srs bznz: Har precis börjat konditionsträna igen, när man blivit för lat för att ligga överst vet man att det är fan dags att ta tag i det.

Diomedea exulans
2015-01-12, 20:14
Personligen föredrar jag spinning. Att successivt träna upp sin kropp för att tåla löpning och sen löpträna förståndigt är nog det bästa man kan göra för sin hälsa egentligen men det har helt enkelt inte varit hållbart för mig. Alla satsningar har gått åt skogen av ena eller andra anledningen. Spinning "tål" jag bra och jag tycker det är roligt. Därför blir det kontinuitet och det är ju en grundförutsättning för hälsoeffekterna hur som helst. :thumbup:

Tror du det kan funka för mig att börja löpa jättelugnt och successivt bygga upp mina knäns tålighet? Jag kan jogga korta sträckor utan problem.

Morty
2015-01-12, 20:32
Skitkul. Oftast. Ibland en total pest, värre än yersinia pestis itself. De totala kontrasterna och hur det är möjligt att skala av allt från dig själv, tills du verkligen möter din kärna, gör konditionsträning till något osannolikt intressant, roligt och beroendeframkallande.

Ni som hatar det, kör ni bara steady state? Pröva spinning. Eller kör ett fokat intervallpass, där fokus bara kan vara några sekunder framåt så går tiden av sig själv. På en cykel, ge detta ett försök:
5-15 minuter uppvärmning
3 min så hårt att du flåsar och andas riktigt djupt efter 90 sekunder
3 minuter plättlätt
5x60/60-intervaller där du kör ännu hårdare än på treminutarn varje minut, och återhämtar dig på andra minuten.
3 minuter plättlätt
10x30/30-intervaller där du kör än hårdare.

Diomedea exulans
2015-01-12, 20:34
Det är steady state jag gillar (utan att googla det antar jag att steady state betyder att man håller samma tempo hela tiden). Det är då man kan låta tankarna vandra.

Morty
2015-01-12, 20:40
Tror du det kan funka för mig att börja löpa jättelugnt och successivt bygga upp mina knäns tålighet? Jag kan jogga korta sträckor utan problem.

Nyckelord: Graderad exponering.

cero
2015-01-12, 21:27
Älskar det. Men jag har för dåliga knän för att jogga. :smash:

Samma här. Konstigt nog fungerar dem att lyfta vikter och sporta med. Är nog det montona arbetet som mina knän inte gillar. :(

Diomedea exulans
2015-01-12, 21:28
Samma här. Konstigt nog fungerar de att lyfta vikter och sporta med. Är nog det montona arbetet som mina knän inte gillar. :(

Exakt min tanke. Plus att jag har joggat mycket i det förgångna, så menisker, ledband mm är nog nedslitna i just de vinklarna.

Tolkia
2015-01-12, 21:38
Tror du det kan funka för mig att börja löpa jättelugnt och successivt bygga upp mina knäns tålighet? Jag kan jogga korta sträckor utan problem.
Kan du jogga korta sträckor (som jag antar är mer än 50 m) utan problem så är det inte osannolikt att ditt problem är att du har för bråttom när det börjar (har inte typ alla som börjar springa det, inklusive jag själv?). Följ något löpprogram för absoluta nybörjare, alltså ett sådant som börjar med gå-jogga-gå-jogga och FÖLJ det verkligen, utan att trappa upp snabbare än vad programmet tillåter när du börjar känna att det funkar och är kul. Underhåll knän/fotleder/vad det nu är som är problemet vid sidan av.

On topic: It's the best. Inte alla sorter dock (crosstrainer, som någon nämnde, tycker jag är döden, och jag beundrar dem som orkar stå där).

Diomedea exulans
2015-01-12, 21:42
Kan du jogga korta sträckor (som jag antar är mer än 50 m) utan problem så är det inte osannolikt att ditt problem är att du har för bråttom när det börjar (har inte typ alla som börjar springa det, inklusive jag själv?). Följ något löpprogram för absoluta nybörjare, alltså ett sådant som börjar med gå-jogga-gå-jogga och FÖLJ det verkligen, utan att trappa upp snabbare än vad programmet tillåter när du börjar känna att det funkar och är kul. Underhåll knän/fotleder/vad det nu är som är problemet vid sidan av.


Precis de tankegångar jag har haft. Tror jag ska börja med ett färdigt nybörjarjoggningsschema, ett sånt där de börjar med löjligt lite joggning (typ en minut per pass).

(Förut när jag började jogga, i tonåren, så gav det sig själv… Jag hade så dålig kondition att jag nog ändå inte kunde jogga mer än en minut.)

Sheogorath
2015-01-12, 22:01
Kan du jogga korta sträckor (som jag antar är mer än 50 m) utan problem så är det inte osannolikt att ditt problem är att du har för bråttom när det börjar (har inte typ alla som börjar springa det, inklusive jag själv?). Följ något löpprogram för absoluta nybörjare, alltså ett sådant som börjar med gå-jogga-gå-jogga och FÖLJ det verkligen, utan att trappa upp snabbare än vad programmet tillåter när du börjar känna att det funkar och är kul. Underhåll knän/fotleder/vad det nu är som är problemet vid sidan av.

On topic: It's the best. Inte alla sorter dock (crosstrainer, som någon nämnde, tycker jag är döden, och jag beundrar dem som orkar stå där).

Jag föredrar crosstrainer framför löpning alla dagar i veckan :D

Fö är det ju precis som du säger. "Man" skyndar för snabbt, varje gång man ska börja löpträna. Hade man verkligen gett sig dän på det som Blekingeborna säger hade det ju gått. Löpträning enligt ett förnuftigt schema utan att sabba återhämtningen med tung benträning och höga ambitioner i början.

cero
2015-01-12, 22:04
En annan sak som hjälpte mig delvis var att springa barfota på gräs (konstgräsplan om du har en i närheten). Man får en helt annorlunda löpteknik som kan avslasta knäna. Testa kombinera med ett nybörjarprogram. Dock är det risk att man får ont i benhinnorna istället. :D

Diomedea exulans
2015-01-12, 22:05
Hade man verkligen gett sig dän på det som Blekingeborna säger hade det ju gått.

Haha, jag är ju från Blekinge. Detta är ett tecken från ovan på att jag kommer lyckas.

Spunken
2015-01-13, 08:05
Konditionsträning är awesome! Var förr ute och sprang/joggade mycket men har på senare dagar gått över helt till konditionsmaskiner. Några har redan nämnt motionscykel, crosstrainer och roddmaskin, men jag vill slå ett slag för skiergen. Förrädiskt jobbig! :devil:

Sheogorath
2015-01-13, 08:26
Haha, jag är ju från Blekinge. Detta är ett tecken från ovan på att jag kommer lyckas.

Halle luja! :D

massakay
2015-01-13, 08:35
Följ något löpprogram för absoluta nybörjare, alltså ett sådant som börjar med gå-jogga-gå-jogga och FÖLJ det verkligen, utan att trappa upp snabbare än vad programmet tillåter när du börjar känna att det funkar och är kul. Underhåll knän/fotleder/vad det nu är som är problemet vid sidan av.

Bra tips! Vill verkligen jogga, så ett sådant nybörjarprogram ska jag testa och verkligen följa det, som du skrev :)

shut teh face
2015-01-13, 08:43
Älskar konditionsträning, minst lika mycket som styrketräningen.

Kör 50/50 kondition/styrketräning, alla andra har redan nämnt de flesta fördelar, och en sak till är vadträningen, de är i bra form trots att de inte belastas i övrigt (konditionsträningen och vardagsmotionen)

tlk
2015-01-13, 09:11
Jag tycker konditionsträning blev roligare så fort jag skaffade mig en pulsklocka. Blir mest roddmaskin, för övrigt... lite kallt att ut och springa nu.

krubkungen
2015-01-13, 09:45
Brukar köra HIIT på cykel, 1-2ggr i veckan. Vill försöka slänga in ett spinning pass också. Sen när vädret börjar bli mer gynnsamt, påbörja löpning. HIIT passen är för övrigt ett helvete, men roligt 😀


Sent from my iPhone using Tapatalk

Morty
2015-01-13, 10:49
Jag tycker konditionsträning blev roligare så fort jag skaffade mig en pulsklocka. Blir mest roddmaskin, för övrigt... lite kallt att ut och springa nu.

Allt som ger feedback gör det roligare! Jag använder wattmätare och datorprogrammet trainerroad som ritar upp intervallerna och räknar åt mig, det är super.

Landström
2015-01-13, 11:08
Jag tycker konditionsträning blev roligare så fort jag skaffade mig en pulsklocka. Blir mest roddmaskin, för övrigt... lite kallt att ut och springa nu.

Kallt för löpning? 22 minusgrader var inga problem i söndags :)

Snubben
2015-01-13, 11:39
Haha, ja det där går juh inte att argumentera mot.. :D

tlk
2015-01-13, 12:25
Allt som ger feedback gör det roligare! Jag använder wattmätare och datorprogrammet trainerroad som ritar upp intervallerna och räknar åt mig, det är super.

Wattmätare är just en av anledningarna till att jag gillar roddmaskinen. Som du säger ju mer feedback desto bättre.

Kallt för löpning? 22 minusgrader var inga problem i söndags :)

lol'd. Jag springer barfota. Blir svinkallt så fort det når 0C.

cAase
2015-01-13, 13:59
Har försökt mig på löpning massvis med gånger men alltid givit upp efter 1 km. Jag tycker det är så förbannat tråkigt. Spinning är det som gäller. Att sätta sig på cykeln, dra upp surfplattan och kolla på film/serier är underbart, man glömmer helt bort att man tränar.

Vet dock inte om jag kan påstå att jag känner mig piggare och bättre generellt, möjligtvis tvärtom, blir något tröttare. Dock är det väl inte konditionsträningen i sig utan att den totala träningsvolymen blir större. Kör 4 konditionspass och 3 styrketräningspass. Dock har jag varit förkyld avsevärt mindre sen jag började.

JeffSeid
2015-01-14, 21:16
Har försökt mig på löpning massvis med gånger men alltid givit upp efter 1 km. Jag tycker det är så förbannat tråkigt. Spinning är det som gäller. Att sätta sig på cykeln, dra upp surfplattan och kolla på film/serier är underbart, man glömmer helt bort att man tränar.

Vet dock inte om jag kan påstå att jag känner mig piggare och bättre generellt, möjligtvis tvärtom, blir något tröttare. Dock är det väl inte konditionsträningen i sig utan att den totala träningsvolymen blir större. Kör 4 konditionspass och 3 styrketräningspass. Dock har jag varit förkyld avsevärt mindre sen jag började.

I feel you... *facepalm* Men jag är så jävla motiverad så jag har krigat mig igenom varje pass som har varit 7km. Men efter första gången vart allt så mycket enklare, första 2 km är de jobbigaste tycker jag men sen efter 3,4,5,6 flyter allt på bara bättre och bättre efter varje pass. Sprang 1,4 mil i somras 4 dagar i veckan så ca 5,6 mil varje vecka. Det var alltid så att jag hatade de första 2 km men sedan om man krigade igenom sig dem flöt allt på as bra. Så pröva kriga dig igenom några löppass på kanske 5 km till att börja med?:)

JeffSeid
2015-01-14, 21:18
Älskar det. Men jag har för dåliga knän för att jogga. :smash:

Prövat simning eller något liknande? Du vinner så galet mycket på kondition träningen i längden och även på kort sikt! :)

Diomedea exulans
2015-01-14, 21:37
Prövat simning eller något liknande? Du vinner så galet mycket på kondition träningen i längden och även på kort sikt! :)

Ja. Simning är okej, bra prehab/rehab för axlarna med! Men simhallen i min stad har dumma öppettider. :smash:

z_bumbi
2015-01-15, 08:51
Konditionsträning är så mycket mer än att bara jogga så vill man träna så är det sällan något som hindrar. Ro, paddla, cykla, gå på pass, gå en tur i skogen, dansa, öka vardagsaktiviteten, åka skridskor/rullskridskor osv osv.

ARMSTARK
2015-01-15, 10:04
Kallt för löpning? 22 minusgrader var inga problem i söndags :)

Haha, sådär höll jag också på en gång i tiden, själv tycker man att man är hardkåår, alla andra tycker att man är dum i hyvvet. :d