handdator

Visa fullständig version : (15 åring) bör jag deffa eller bulka? (bilder finns)


Hephox
2015-01-11, 21:45
Tjena tjena är 15 år och ser ut såhär i nuläget. http://imgur.com/A4R3NYY
http://imgur.com/7TRPe8I

http://imgur.com/y5d4hq9

Jag vet dock inte om jag bör deffa eller göra en "clean bulk". Väger i nuläget 72,6 kg (vägt mig på morgonen innan frukost). och är runt 171-172 cm "kort".
anledningen till att jag inte vet om jag ska bulka eller deffa är för att jag ibland inbillar mig att jag är "tjock" och ibland tycker jag att jag ser alldeles för smal. *gah!* *facepalm*

Mitt mål är att förhoppningsvis inom 4-6 år ha en liknande fysik som den här snubben. http://cs618818.vk.me/v618818829/961a/eurpIlBXQFM.jpg

Dessutom har jag en fråga angående om protein pulver. jag tänkte börja med det igen och undrar om man ska köra på kassein,vassle eller blandat

just nu verkar det luta åt whey-80 "cookies and cream" pga att det verkar se ut som att vassleprotein är att föredra?

Senilstudent
2015-01-11, 21:49
Du ser redan jäkligt fit ut.

Vad ligger din bf och dina stats på i nuläget?

R Scarpa27
2015-01-11, 21:56
absolut inte deffa ... det bet du nog om bäst själv antar jag...
ät på som vanligt och käka bra när du tränar och växer... du är 15...
skolmat, hemmamat, pizza med polarna osv ;) ba kör på lixom.

Hephox
2015-01-11, 22:01
Du ser redan jäkligt fit ut.

Vad ligger din bf och dina stats på i nuläget?
i basövningarna?
Mark-110 kg (gick upp relativt lätt)

Bänk-60 kg 8-10 reps första setet och därefter brukar det bli 5-6:or (har inte vågat maxa här då jag för det mesta tränar själv)

Böj-65 kg 8-12 reps i 4-5 set (om inte mer)

min bf kanske ligger på 16 % eller vad tror du? *flex*

Hephox
2015-01-11, 22:03
absolut inte deffa ... det bet du nog om bäst själv antar jag...
ät på som vanligt och käka bra när du tränar och växer... du är 15...
skolmat, hemmamat, pizza med polarna osv ;) ba kör på lixom.

Jo har också tänkt på att deffa som 15 år är itne det bästa man kan göra inte med min vikt och längd iaf.

hehe är nog inte den mest normala 15 åringen. Har inte käkat skräpmat eller godis på ett braaa tag.

på julafton höll jag mig till kött och potatis :hbang:

s7b
2015-01-11, 22:04
Vassleprotein räcker gott och väl. Whey-80 är ett bra märke.

Rutinerad och hård styrketräning + ett svagt kaloriöverskott + 2g protein/kv och du kommer troligen bli en beast.

Hephox
2015-01-11, 22:10
Vassleprotein räcker gott och väl. Whey-80 är ett bra märke.

Rutinerad och hård styrketräning + ett svagt kaloriöverskott + 2g protein/kv och du kommer troligen bli en beast.
Kör på whey 80 nu när det är rea på den.

har provat att räkna kalorier och det är jävligt svårt i skolmatsalen att kunna se på ett ungefär hur många gram osv det är.

dessutom är jag osäker på hur mycket kalorier jag ska ha i mig.
styrketränar 6 gånger i veckan och går i skolan och rör mig relativt lagom där.
Såg någonstans att jag bör ha 2600 för bulk?

s7b
2015-01-11, 22:16
Kör på whey 80 nu när det är rea på den.

har provat att räkna kalorier och det är jävligt svårt i skolmatsalen att kunna se på ett ungefär hur många gram osv det är.

dessutom är jag osäker på hur mycket kalorier jag ska ha i mig.
styrketränar 6 gånger i veckan och går i skolan och rör mig relativt lagom där.
Såg någonstans att jag bör ha 2600 för bulk?

Det finns många olika faktorer som påverkar hur mycket kalorier du behöver. Kalorisystemet är en bra fingervisning men kan heller aldrig vara 100% on point.

Om vi utgår från att du står stilla i vikten just nu så behöver du egentligen bara lägga till ett mellanmål om dagen för att få i dig mer än vad du brukar äta, t ex.

Latissimus Dorsi
2015-01-11, 22:17
Träna stenhårt i ett halvår med någon slags split där du bulkar upp till 80, så ska du se på gains. 2700-2900 kalorier-ish.

jflycore
2015-01-11, 22:20
Ät, ät, ät och träna, träna, träna!
Men framförallt, ÄT.
Du har säkerligen en hel del eget testo just nu och kan göra riktigt bra ökningar på alla sätt och vis om du äter och tränar rätt.
Va inte rädd för att lägga på dig, även om lite är fettvikt.
Även om du skulle bulka fram till du är 20, så är du fortfarande ung och kommer säkerligen kunna genomföra en diet till önskad fett% rätt lätt.

s7b
2015-01-11, 22:20
Träna stenhårt i ett halvår med någon slags split där du bulkar upp till 80, så ska du se på gains. 2700-2900 kalorier-ish.

Varför skulle han ha sådan panik när han är 15? Han har en guldtid framför sig och världens chans att bygga kvalitativa muskler. Sakta men säker muskelökning på låg fettprocent.

R Scarpa27
2015-01-11, 22:24
Jo har också tänkt på att deffa som 15 år är itne det bästa man kan göra inte med min vikt och längd iaf.

hehe är nog inte den mest normala 15 åringen. Har inte käkat skräpmat eller godis på ett braaa tag.

på julafton höll jag mig till kött och potatis :hbang:

pizza och burgare är bra byggarmat.
godis är inte heller dåligt.
helheten & variationen mister... att begränsa sig kan vara onödigt ;)
men trivs man med det javisst..men behöver absolut inte vara mer opti eller ge bättre resultat.

Hephox
2015-01-11, 22:30
Träna stenhårt i ett halvår med någon slags split där du bulkar upp till 80, så ska du se på gains. 2700-2900 kalorier-ish.
har funderat på att byta till PPL
Det finns många olika faktorer som påverkar hur mycket kalorier du behöver. Kalorisystemet är en bra fingervisning men kan heller aldrig vara 100% on point.

Om vi utgår från att du står stilla i vikten just nu så behöver du egentligen bara lägga till ett mellanmål om dagen för att få i dig mer än vad du brukar äta, t ex.

har även hört att man bör dela upp sina måltider och käka 6-7 gånger om dagen... just nu käkar jag frukost lunch och middag och ibland kan det bli ett par ägg till mellanmål eller innan jag lägger mig.

jag har ju dock inte möjligheten att gå runt med matlådor bara för att käka oftare *gah!*

s7b
2015-01-11, 22:31
har funderat på att byta till PPL


har även hört att man bör dela upp sina måltider och käka 6-7 gånger om dagen... just nu käkar jag frukost lunch och middag och ibland kan det bli ett par ägg till mellanmål eller innan jag lägger mig.

jag har ju dock inte möjligheten att gå runt med matlådor bara för att käka oftare *gah!*

Käka lite mer vid en måltid då ;)

phatboi
2015-01-11, 22:37
Bulka. Du kan nog köra rätt hårt med bulken men du MÅSTE INTE. Du kan köra en clean bulk som du själv säger. Du kan nog köra en sådan hela det här året typ och sen eventuellt deffa lite. Men absolut inte nu.

EDIT: Ät som det passar dig. Så länge du får i dig protein, fett osv. + tillräckligt med kalorier och kan prestera på gymmet så kan du äta så ofta/sällan du vill. När det gäller träningen kan du ju splita som någon sa, men du måste inte välja nån avancerad "proffs-split". Keep it simple och kör hårt.

Latissimus Dorsi
2015-01-11, 22:49
har funderat på att byta till PPL


har även hört att man bör dela upp sina måltider och käka 6-7 gånger om dagen... just nu käkar jag frukost lunch och middag och ibland kan det bli ett par ägg till mellanmål eller innan jag lägger mig.

jag har ju dock inte möjligheten att gå runt med matlådor bara för att käka oftare *gah!*
Då har du hört fel man kan äta 1,2,3,3.5,4.24 eller 9 gånger om dagen, spelar ingen större roll igentligen. Så länge du är på 1.5-2.25g/kg kv i protein och äter dina kalorier är de lungan.

Aliaas
2015-01-11, 23:11
Jo har också tänkt på att deffa som 15 år är itne det bästa man kan göra inte med min vikt och längd iaf.

hehe är nog inte den mest normala 15 åringen. Har inte käkat skräpmat eller godis på ett braaa tag.

på julafton höll jag mig till kött och potatis :hbang:
Varför? Vilk du inte leva ett skönt liv?

Grotesk
2015-01-11, 23:39
Deffar gör du när du har en ansenlig mängd muskelmassa som göms bakom lite för mycket späck.

Hephox
2015-01-12, 09:35
Bulka. Du kan nog köra rätt hårt med bulken men du MÅSTE INTE. Du kan köra en clean bulk som du själv säger. Du kan nog köra en sådan hela det här året typ och sen eventuellt deffa lite. Men absolut inte nu.

EDIT: Ät som det passar dig. Så länge du får i dig protein, fett osv. + tillräckligt med kalorier och kan prestera på gymmet så kan du äta så ofta/sällan du vill. När det gäller träningen kan du ju splita som någon sa, men du måste inte välja nån avancerad "proffs-split". Keep it simple och kör hårt.

Okej! Fortsätter käka som jag gjort innan då. Men jag måstw väll inte räkna kalorier såläge jag har koll på min vikt och ser att jag går upp i vikt?

Då har du hört fel man kan äta 1,2,3,3.5,4.24 eller 9 gånger om dagen, spelar ingen större roll igentligen. Så länge du är på 1.5-2.25g/kg kv i protein och äter dina kalorier är de lungan.

Okej! :D

Varför? Vilk du inte leva ett skönt liv?

Lever redan ett skönt liv. Ett skönt liv för mig är att ha en någorlunda bra fysik och äta bra.

s7b
2015-01-12, 17:36
Varför? Vilk du inte leva ett skönt liv?

Vad är ett skönt liv? Vad som är "skönt" för dig kanske inte är rätt för någon annan.

Shqypnia
2015-01-12, 17:48
Varken bulka eller deffa. Träna, ät mat hemma, ät dig mätt så du kan prestera bra samt växa sakta. Träffa tjejer. Lev livet.

Hephox
2015-01-12, 17:52
Gjorde något jag aldrig gjort förut... Tog nämligen gröt till mellanmål innan gympasset :)

Aliaas
2015-01-12, 18:59
Vad är ett skönt liv? Vad som är "skönt" för dig kanske inte är rätt för någon annan.
Jag tvivlar på att ett asketiskt leverne är något en 15-åring skulle föredra, speciellt inte då det denne inte låtet sig göra ej skulle påvetka honom nämnbart negativt.

Om det inte är av religiösa skäl eller på grund av njutning i känslan av självbehärskning (vilket om det överväger ens vilja är oroväckande)

Hephox
2015-01-12, 19:21
Jag tvivlar på att ett asketiskt leverne är något en 15-åring skulle föredra, speciellt inte då det denne inte låtet sig göra ej skulle påvetka honom nämnbart negativt.

Om det inte är av religiösa skäl eller på grund av njutning i känslan av självbehärskning (vilket om det överväger ens vilja är oroväckande)

Trivs relativt bra så som jag lever nu så vad är problemet?

R Scarpa27
2015-01-12, 19:30
Trivs relativt bra så som jag lever nu så vad är problemet?

finns säkerligen inga problem, du bestämmer själv och gör som du vill, och känner nog säkerligen bäst hur du vill göra :)

dock är nog grunden på det alias påstår att godis och (skräpmat nu vad du anser vara skräp) kan vara gott ibland och smidigt...

skräp är en dålig helhet och dålig variation inte någon specifik vara egentligen...
sen finns ju bättre och sämre varor såklart, men har man kalorier över och täckt macros kan man ju käka lite vad som kan jag tycka ibland.

Aliaas
2015-01-12, 19:33
Trivs relativt bra så som jag lever nu så vad är problemet?
Lugn, menar bara att när du poängterar och framför att du motstått frestelsen av skräpmat samt också lyckats undvika julmat. Så är det underförstått att du gjort detta trotts en viss önskan att äta fritt. Detta beteende är inte nödvändigt för någon normal individ och framförallt inte för dig.

Jag vill dig väl tro inget annat, och försöker bara gå dig på tankar som kan ge en bättre tillvaro.

Hephox
2015-01-12, 21:35
Lugn, menar bara att när du poängterar och framför att du motstått frestelsen av skräpmat samt också lyckats undvika julmat. Så är det underförstått att du gjort detta trotts en viss önskan att äta fritt. Detta beteende är inte nödvändigt för någon normal individ och framförallt inte för dig.

Jag vill dig väl tro inget amjölnnat, och försöker bara gå dig på tankar som kan ge en bättre tillvaro.

Vill jag äta godis så gör jag det :) Gick upp inatt pga lågt blodsocker och tryckte i mig ett par kakor med k.

Anser bara att kroppen inte behöver "skräpmat" men sen vet jag ju själv också att man inte lägger på sig 10 kg bara av att äta en burgare.

Aliaas
2015-01-12, 21:41
Vill jag äta godis så gör jag det :) Gick upp inatt pga lågt blodsocker och tryckte i mig ett par kakor med k.

Anser bara att kroppen inte behöver "skräpmat" men sen vet jag ju själv också att man inte lägger på sig 10 kg bara av att äta en burgare.

Dåså, då är jag med låter bra:)

Ontopic: Tycker du ska försöka att helt enkelt äta mera än vad du gör idag. Väga dig och utvärdera hur mycket du gått upp men framförallt hålla koll i spegeln, du har stora möjligheter att öka riktigt jävla bra. Tönk också såhär att träningen du utför helst skall vara så långe som möjligt och för att få den rolig är det enligt mig viktigt att inte stå å stampa utan att verkligen utvecklas. Hellre att du äter lite för mycket och tjänar på dit pass i form av ökad muskelmassa än att du underäter och passet går till spillo (så att säga) :D

Tolkia
2015-01-12, 21:54
Ni som känner att tramsbehovet är omåttligt, vänligen håll er i allmänt (jag har raderat lite larv). Sedan tycker jag att man skall vara jääävligt försiktig innan man rekommenderar en tonåring att "bulka allt det som går", äta allt vederbörande ser osv., särskilt när personen inte är underviktig. Det är ovärt att äta sig fet som barn p.g.a. att det gör det svårare för en att hålla normalvikt längre fram (se ungefär tusen tidigare inlägg av Grub på det temat). Det är helt ovärt att grundlägga ett metabolt syndrom i tonåren, hur lätt man än tycker att det verkar att deffa/banta.

Lagom är en bra grej. Och en svår grej, vilket är anledningen till att så många misslyckas med den.

Hephox
2015-01-13, 12:22
Dåså, då är jag med låter bra:)

Ontopic: Tycker du ska försöka att helt enkelt äta mera än vad du gör idag. Väga dig och utvärdera hur mycket du gått upp men framförallt hålla koll i spegeln, du har stora möjligheter att öka riktigt jävla bra. Tönk också såhär att träningen du utför helst skall vara så långe som möjligt och för att få den rolig är det enligt mig viktigt att inte stå å stampa utan att verkligen utvecklas. Hellre att du äter lite för mycket och tjänar på dit pass i form av ökad muskelmassa än att du underäter och passet går till spillo (så att säga) :D

Ni som känner att tramsbehovet är omåttligt, vänligen håll er i allmänt (jag har raderat lite larv). Sedan tycker jag att man skall vara jääävligt försiktig innan man rekommenderar en tonåring att "bulka allt det som går", äta allt vederbörande ser osv., särskilt när personen inte är underviktig. Det är ovärt att äta sig fet som barn p.g.a. att det gör det svårare för en att hålla normalvikt längre fram (se ungefär tusen tidigare inlägg av Grub på det temat). Det är helt ovärt att grundlägga ett metabolt syndrom i tonåren, hur lätt man än tycker att det verkar att deffa/banta.

Lagom är en bra grej. Och en svår grej, vilket är anledningen till att så många misslyckas med den.

Har börjat äta lite mera till mat och även börjat käka lite mellanmål.

Latissimus Dorsi
2015-01-13, 13:21
Lol btw ät vad fan du vill jag lever på skräpmat och gainer, och är ändå i skarp form.

L Ericson
2015-01-13, 16:48
Av bilden att döma verkar du ha optimalt utgångsläge för en tämligen liberal kosthållning. Varför inte bara fokusera på att träna korrekt, tungt och tillräckligt samtidigt som du låter hungern reglera måltidsfrekvensen?
I ditt läge hade jag nog bara släppt alla tankar på särskilda kosthållningar, jobbat som fan på gymmet och sedan låtit tiden/vågen utvisa om du bör reglera något.

Hephox
2015-01-13, 22:09
Av bilden att döma verkar du ha optimalt utgångsläge för en tämligen liberal kosthållning. Varför inte bara fokusera på att träna korrekt, tungt och tillräckligt samtidigt som du låter hungern reglera måltidsfrekvensen?
I ditt läge hade jag nog bara släppt alla tankar på särskilda kosthållningar, jobbat som fan på gymmet och sedan låtit tiden/vågen utvisa om du bör reglera något.

Kollar du i min gamla tråd så kan du se mitt schema. Där jag kör väldigt mycket högreps 8-12 och ganska många set 3-8 beroende på övning

AeternusRex
2015-01-15, 08:31
Ät mat träna rätt och kom ihåg din kropp är inte själv klar med att växa förrens du är 25. Jag tränade min första vända när jag var 18-23 och hade makabra problem att få muskler så lider du inte av det bekymret så är det bara att köra på. Jag vet att det kan vara svårt men sikta långt fram sikta högt och idka tålamod.

Hephox
2015-02-14, 18:34
Ät mat träna rätt och kom ihåg din kropp är inte själv klar med att växa förrens du är 25. Jag tränade min första vända när jag var 18-23 och hade makabra problem att få muskler så lider du inte av det bekymret så är det bara att köra på. Jag vet att det kan vara svårt men sikta långt fram sikta högt och idka tålamod.

Hehe Har inte varit inne på forumet på ett tag:em: men jo jag har ju inte som mål att bli rippad på 2 månader utan jag vet att det tar tid.
Jag tycker själv att jag knappt har ökat något i muskler men om man kollar på bilderna så verkar det ju som att något har hänt iallafall.

Är dessutom flera på gymmet som sagt att jag börjat bli lite grövre men när man ser sig själv i spegeln så ser jag mig dom en pinne *gah!*

Har även börjat äta mera och ligger nu på 74,8 kg-75 kg