handdator

Visa fullständig version : Hjälp, crossfit för 1000kr/ mån elr Ej


wl23
2015-01-11, 16:46
Hej :)


Jag har funderingar på att börja träna crossfit. Jag känner att jag har fastnat lite med träningen, när jag själv går på gym. Så är inte jag lika motiverad, skulle behöva en kick start! Jag är inte direkt vältränad med andra ord nybörjare! Planen är att gå på minst 3 pass/vecka, i ca 1 år eller mer och jag kan tänka mig att resultatet blir goda om man verkligen håller sin planen. Det verkar som seriösa personer som verkligen tar träning på allvar. Man blir själv motiverad.

FRÅGA, är det värt att betala ca 1000kr/mån,när man lika gärna kan gå på sats eller liknade, för en billigare peng.

StarkaUlf
2015-01-11, 16:47
Jag tycker inte det är värt att betala 1000 kr/månad. Vem tar så mycket betalt?

För den årsumman får jag tillgång till ett gym i 4-5 år. Ännu längre om man går till en atletklubb.

ceejay
2015-01-11, 16:47
Nej fyfan. Aldrig.

Paperbasket
2015-01-11, 16:50
Hade du gått till ett gym hade det troligen inte varit värt den summan.

Frågan är, vad får du för 1000 kr i månaden?

Om:

Fri tillgång till gym plus fri tillgång till pass med instruktör.

Så låter det mer rimligt om man har de pengarna.

Ponitus
2015-01-11, 16:52
För mig? Aldrig.
Men för dig kanske det är ett "måste".

Annars kan du säkert betala för motivation på annat, billigare, sätt.

Blaine
2015-01-11, 16:56
Är det inte ännu dummare att betala så mycket om man INTE är särskilt tränad? Då betalar du en hiskelig summa för att endast komma igång (vilket är en liten anledning). Att i stället betala betydligt mindre och börja på egen hand för att få in tränings-flowet och motivationen känns mer rimligt. Sedan, när du är igång med träningen, blir det nog lättare att avgöra om det är (eller hade varit) värt att betala den summan för något som du kanske redan känner att du kan åstadkomma.

1000 x 12 = 12 000 kr på ett år. Det är mycket.

wl23
2015-01-11, 16:59
crossfit gymmen i Stockholm, tar ca så mycket betalt

ceejay
2015-01-11, 17:00
åk till en atletklubb med tyngdlyftningsstänger istället.
Betalar du 200-300 i månaden istället.

Tyrwing
2015-01-11, 17:03
åk till en atletklubb med tyngdlyftningsstänger istället.
Betalar du 200-300 i månaden istället.

+1

Blaine
2015-01-11, 17:07
crossfit gymmen i Stockholm, tar ca så mycket betalt

Bara för att utbudet ser ut så behöver det inte vara värt. De vet dock antagligen att personer är villiga att betala så mycket, vilket är oroväckande, när andra billigare och minst lika bra eller bättre alternativ finns. Men jag kan förstå att en del, som har råd och intresse för crossfit, är villiga att betala sådana summor för att ingå i en gemenskap och hålla motivationen uppe.

h051n
2015-01-11, 21:33
Man slipper ju folk som mig om man betalar 1000kr i månaden, sen om det är bra eller ej kan jag ej kommentera hehe

Nilzeen
2015-01-11, 21:48
Det låter helt sanslöst dyrt. Hur kan det va så stor skillnad att det är mer än dubbelt så dyrt i Stockholm än i t.ex Malmö?

rooz
2015-01-11, 21:52
Det låter helt sanslöst dyrt. Hur kan det va så stor skillnad att det är mer än dubbelt så dyrt i Stockholm än i t.ex Malmö?

Högre hyra, mer "exklusiv" profilering.

Krutpaket
2015-01-11, 21:55
Har för mig att jag t.o.m sett en CF klubb i Stockholm som tar närmare 2000kr per månad. Sjukt. Och ovärt enligt mig. Men gillar man CF så är det ju såklart inget att snacka om ;)

oscarovegren
2015-01-11, 22:02
Sök dig till en atletklubb. Lägre månadskostnad och kunnigare folk. Behöver du få en övning förevisad så hjälper vem som helst dig där utan kostnad

Old Nick
2015-01-11, 22:19
Du kommer inte att bli mer motiverad bara för att du lägger ut skitmycket pengar.

baton69
2015-01-11, 23:06
Har aldrig varit på något av Crossfit-gymmen här i Stockholm, men gissar att både Nordic och Solid är bra baserat på vilka instruktörer som är där. Även fit4life har duktiga personer. Hela poängen med passen är ju att du faktiskt har instruktör varje gång - vilket är anledningen till priset. Behöver du det för att motiveras tror jag det är ett bra sätt. Dessutom kommer du lära dig en god teknik i många övningar.

Atletklubbarna kan säkert lära dig bättre knäböj, mark, bänk, ryck och stöt, men sådana klubbar passar inte alla, beroende på mål och vilken typ av personer du vill träna kring. De flesta crossfit-gymmen har prova på-pass som är gratis och atletklubbar kan du garanterat få komma och testa på - så pröva själv och se vad du gillar bäst är mitt tips!

Donkens
2015-01-12, 02:23
Man slipper ju folk som mig om man betalar 1000kr i månaden, sen om det är bra eller ej kan jag ej kommentera hehe

Varför drar du inte bara till Nexus i Sthlm? Cirka 550 kr så har du crossfit med en grym sal. Du kan även prova kombiera med thaiboxning där då det hör ihop mycket.

spas
2015-01-12, 10:14
För 1000:-/månad få det ingå happy ending i passen.

Shqypnia
2015-01-12, 11:07
För kolo medlemmar är träning mer än bara ett intresse/hobby osv. skulle snarare påstå det är en livstil. Ur det perspektivet är 1000kr/mån inte mycket. Med det sagt ska man inte blir lurad så du bör fråga dig själv vad du får utav dina 1000kr/mån. Anser du att det är värt varje krona så bör du satsa på de!

Krutpaket
2015-01-12, 11:56
För kolo medlemmar är träning mer än bara ett intresse/hobby osv. skulle snarare påstå det är en livstil. Ur det perspektivet är 1000kr/mån inte mycket. Med det sagt ska man inte blir lurad så du bör fråga dig själv vad du får utav dina 1000kr/mån. Anser du att det är värt varje krona så bör du satsa på de!

Jag håller med min albanska broder :D (om du nu är alban och jag inte misstolkar ditt nick...)

Shqypnia
2015-01-12, 12:00
Jag håller med min albanska broder :D (om du nu är alban och jag inte misstolkar ditt nick...)
Haha helt rätt tolkat *flex*

Krutpaket
2015-01-12, 12:02
Haha helt rätt tolkat *flex*

Anade d. Är själv från balkan så kände igen nicket + att din ort är Illyria. Det va också en liten ledtråd hehe

Beemel
2015-01-12, 12:05
För kolo medlemmar är träning mer än bara ett intresse/hobby osv. skulle snarare påstå det är en livstil. Ur det perspektivet är 1000kr/mån inte mycket. Med det sagt ska man inte blir lurad så du bör fråga dig själv vad du får utav dina 1000kr/mån. Anser du att det är värt varje krona så bör du satsa på de!

Fast bara för att man kanske tycker träningen är värd 1000kr i månaden betyder ju inte att man vill betala det om det finns billigare och likvärdiga alternativ.

Shqypnia
2015-01-12, 12:16
Anade d. Är själv från balkan så kände igen nicket + att din ort är Illyria. Det va också en liten ledtråd hehe

Vartifrån är du 😊

Fast bara för att man kanske tycker träningen är värd 1000kr i månaden betyder ju inte att man vill betala det om det finns billigare och likvärdiga alternativ.


Absolut. Därför jag även sa att man inte ska låta sig luras.

Krutpaket
2015-01-12, 17:38
Vartifrån är du 😊

Bosnien :)

BobaFett
2015-01-12, 18:10
Bosnien :)

Eeej bosanac :cool:

Välkommen.

Fattar inte vem som ska betala dig 1000:- för att du ska träna crossfit men det hade inte varit värt det även om du fick 5000:-

:d

Vad är ditt mål med träningen?

Krutpaket
2015-01-12, 21:04
Eeej bosanac :cool:

Välkommen.


Eeej, djesi brate!! :) Tack!

vale_tudo
2015-01-12, 21:31
Djeste!! :)

OnT: Inte värt att slösa 1000 kr / mån på crossfit.

Loke
2015-01-12, 22:29
Det finns så mycket som är svårt att förstå i den här tråden. Invandrare som skriver på utrikiska: PM, kanske?

Lyftare som föreslår att besöka atletklubb för den som vill köra crossfit: Crossfit är lite bredare än det smala nörderi som pågår på de flesta atletklubbar. Det är verkligen föredömligt om man lyckas leverera crossfit på just eran klubb och på en service- och kvalitetsnivå som är jämförbar med "riktiga" crossfitgym, men jag tror det när jag ser det.

Crossfittare som vill betala 1000 kronor i månaden: Jag tror nog man kan hitta aktörer som levererar träning som innefattar mycket av det som gör crossfit bra, utan att det blir riktigt så dyrt som 1000 kr per månad.

phatboi
2015-01-12, 22:56
Det finns så mycket som är svårt att förstå i den här tråden. Invandrare som skriver på utrikiska: PM, kanske?

Lyftare som föreslår att besöka atletklubb för den som vill köra crossfit: Crossfit är lite bredare än det smala nörderi som pågår på de flesta atletklubbar. Det är verkligen föredömligt om man lyckas leverera crossfit på just eran klubb och på en service- och kvalitetsnivå som är jämförbar med "riktiga" crossfitgym, men jag tror det när jag ser det.

Crossfittare som vill betala 1000 kronor i månaden: Jag tror nog man kan hitta aktörer som levererar träning som innefattar mycket av det som gör crossfit bra, utan att det blir riktigt så dyrt som 1000 kr per månad.

ja gud va jobbigt med 2 meningar på ett språk man själv inte kan :smash:

new
2015-01-12, 23:43
Vem vill betala ett lakan i månaden för 0 gains?

Shqypnia
2015-01-13, 00:08
Ja precis herregud vad jobbigt med en utländsk hälsningsfras...

Återigen. Bedöm kvalitén på det och utvärdera därefter. Mår du bra av det så satsa på det. Folk röker för det och mer varje månad..

Stjarnan
2015-01-13, 07:07
På crossfitboxen jag tränar i kostar det ca 800:- /månaden. Du får du coachade pass (crossfit, olympiska, gymnastik, rörlighet), oändligt med skivstänger (som de flesta gymmen inte har). Dessutom finns det annan rolig utrustning som sällan finns på gymmet. Klätterrep, ringar med ordentlig stålvajer, trapbars, bra hopprep.

För mig är det helt klart värt det då det inte går att jämföra stämmningen mellan en crossfitbox och ett gym!

LkpgOL
2015-01-13, 07:26
crossfit gymmen i Stockholm, tar ca så mycket betalt

Om du nu bor i Stockholm finns det bra mycket billigare gym/atletklubbar. Rekommenderar alla dagar i veckan en atletklubb före en crossfitbox om du vill komma igång med lyftning.

Kedaran
2015-01-13, 07:30
Prova på en gång eller två och se vad du tycker om stämningen, instruktörerna och grupptänket.
Om det får dig att komma till gymmet 3 gånger varje vecka även när motivationen tryter så är det ju värt det alla gånger! Om du är ny och du kan lära dig bra teknik från början så är det något som kommer betala sig själv gång på gång under hela din karriär!

Lycka till

exor
2015-01-13, 07:35
Atletklubb..
Nordic tar 1.500 per månad för medlemsskap, några lärarledda gruppass, en träningsyta & folk som skriker på varandra är det du får.

Snubben
2015-01-13, 07:38
På crossfitboxen jag tränar i kostar det ca 800:- /månaden. Du får du coachade pass (crossfit, olympiska, gymnastik, rörlighet), oändligt med skivstänger (som de flesta gymmen inte har). Dessutom finns det annan rolig utrustning som sällan finns på gymmet. Klätterrep, ringar med ordentlig stålvajer, trapbars, bra hopprep.

För mig är det helt klart värt det då det inte går att jämföra stämmningen mellan en crossfitbox och ett gym!

Du sålde in det med bra hopprep, så hiskligt sunkigt när man får ett vanligt snöra med två handtag.. :D

Annars, om du inte har behov av en "coach", kan du snegla på t.ex. Nordic Wellness eller liknande. Vissa av dem har oftaste en liten del som är inriktiga mot crossfit, med stänger, ställningar, bollplanksgrejjer, rep etc.

AeternusRex
2015-01-13, 09:57
Vem vill betala ett lakan i månaden för 0 gains?

Exakt. Det finns gott om lekparker där det finns fullgod crossfit utrustning.

Shqypnia
2015-01-13, 10:09
Låt oss säga att TS betalar 1000kr/mån under ett år, det blir 12000kr. Om hen under de 12 månader utvecklas till det bättre fysiskt men också psykiskt så är 12000kr inte mycket pengar för en sådan livsförändring.

spoonchest
2015-01-13, 10:24
Det var rätt duktigt betalt. Inte konstigt att det är en sån öm tå för många crossfittare.
Jag kom på mig själv med att göra ett crossfitpass (Whaaaad) av högsta funktionalitet på jobbet förra veckan.

Morty
2015-01-13, 10:41
För tusen spänn i månaden ska det ingå personlig coaching alltså, eller i alla fall månatliga avstämningar hur träningen går, mot vilka mål man tränar osv.

z_bumbi
2015-01-13, 10:54
Är det bra instruktörer, små grupper, något så när fri tillgång till gymmet och möjlighet att få hjälp med tekniken vid sidan av så är det inte dyrt. Är det inte på det viset kan det vara allt från nästan rimligt till svindyrt.
Skulle jag vara intresserad så skulle jag göra som i alla andra träningssammanhang dvs testa några tillfällen och se hur det verkar. Helst både med instruktörer och på egen hand. Med instruktörer får du förhoppningsvis inte göra något annat än introduktioner men på egen hand kan du kolla hur det verkar för övriga tränande.

AeternusRex
2015-01-13, 11:03
Var glad att du inte bor i kalmar. Kostar 750 spänn per tillfälle eller 3000-7000 i månaden. Det är oklart lite har tappat bort crossfit fjanten så jag får verifiera det där senare.

Stjarnan
2015-01-13, 11:05
Du sålde in det med bra hopprep, så hiskligt sunkigt när man får ett vanligt snöra med två handtag.. :D

Annars, om du inte har behov av en "coach", kan du snegla på t.ex. Nordic Wellness eller liknande. Vissa av dem har oftaste en liten del som är inriktiga mot crossfit, med stänger, ställningar, bollplanksgrejjer, rep etc.

Haha, ja men det är såna smågrejer som gör skillnaden!

Jag tycker det är riktigt bra med coacher som programmerar och som leder passen, hjälper till med tekniken och pushar på. Enligt mg ät det värt summan jag betalar!

MtotheM
2015-01-13, 11:20
Lyftare som föreslår att besöka atletklubb för den som vill köra crossfit: Crossfit är lite bredare än det smala nörderi som pågår på de flesta atletklubbar.

Det finns dock en poäng i det. Dom allra flesta instruktörer jag har sett inom crossfit är inte särskilt insatta i varken ryck, stöt, böj, bänk eller mark. Då blir det helt enkelt pannkaka i längden, speciellt i crossfit där man ofta kör otroligt högt repsantal och därmed banar in en teknik som är helt åt helvete. Jag tycker nog att det är bättre att gå ner till en atletklubb något år iaf, och sedan övergå till crossfit.

Stjarnan
2015-01-13, 11:47
Det finns dock en poäng i det. Dom allra flesta instruktörer jag har sett inom crossfit är inte särskilt insatta i varken ryck, stöt, böj, bänk eller mark. Då blir det helt enkelt pannkaka i längden, speciellt i crossfit där man ofta kör otroligt högt repsantal och därmed banar in en teknik som är helt åt helvete. Jag tycker nog att det är bättre att gå ner till en atletklubb något år iaf, och sedan övergå till crossfit.

Mycket bra poäng!

Det varierar självklart från box till box vilken typ av utbildning coacherna har. Jag har turen att vara på en box där de som coachar är högt utbildade (Eleiko Strength Coach steg 1, 2 och 3, Eleiko Powerlifting, steg 1 och 2).

Men som du säger är det en god idé att besöka en Atletklubb och lära sig lyften från grunden.

baton69
2015-01-13, 12:15
Vill också slå ett slag för Sats i Stockholm. Finns anläggningar överallt och om det nu är crossfit du är inne på är Sats Regeringsgatan ett väldigt bra alternativ där många duktiga håller hus. De kör ju inte "crossfit" utan sin egen "Prformance", men det är i princip exakt samma sak. Utöver prformance-passen får du ju tillgång till alla andra gym också där du kan göra vad du vill.

Beemel
2015-01-13, 12:51
Låt oss säga att TS betalar 1000kr/mån under ett år, det blir 12000kr. Om hen under de 12 månader utvecklas till det bättre fysiskt men också psykiskt så är 12000kr inte mycket pengar för en sådan livsförändring.

Svårt att sätta pengar på hälsan. Men jag är benägen att hålla med om att 12000 inte är mycket för att må bättre. Men det ska ju då jämföras med att man faktiskt kan få samma förändring för en tredjedel av priset (eller till och med gratis i vissa fall)

Shqypnia
2015-01-13, 13:31
Svårt att sätta pengar på hälsan. Men jag är benägen att hålla med om att 12000 inte är mycket för att må bättre. Men det ska ju då jämföras med att man faktiskt kan få samma förändring för en tredjedel av priset (eller till och med gratis i vissa fall)

Jag tror man kan få bättre resultat om man tränar själv på ett vanligt gym. Men det som funkar för A funkar inte alltid för B.

cheunce
2015-01-13, 13:58
Åker man utan för centrala Stockholm (tex Solna och CrossFit Tegen) så kostar det "bara" ca 500-600 kronor i månaden. Visa av boxarna har man fri till gång till dygnet runt.

Kunskapen bland instruktörerna variera ju en del. Men på tex CrossFit Tegen har de en väldigt bra Oly instruktör. Bäst är att kolla runt och gå och provträna på de olika ställena.

Kan tillägga att jag själv inte tränar på Tegen, men har tränat för deras Oly Instruktör.

hurril
2015-01-13, 18:47
Jag är inget jättefan av CrossFit men att bara titta på 1000 per månad och redan där avgöra att det är för mycket pengar torde göra er alla hemlösa. Ingen av er har väl mindre än det i hyra?

Titta på vad du får och väg in om DET är värt att betala för. Jag förstår att om allt du gör är att runka kabel så blir en långsjal väl mastigt men det finns andra saker också.