handdator

Visa fullständig version : Nedre triceps / Armbåge smärta


Taragon
2015-01-11, 16:27
Hej.

Fick smärta i nedre triceps mot armbågen efter ett överkroppspass.
Smärtan kom inte som en smäll under passet utan började kännas lite efter passet. känns i bägge triceps/armbågar men mer i vänster.

Nya övningar jag körde var "skullcrushers" samt omvänd bicepscurl hela vägen upp. Körde skullcrushers bakom huvudet fast med 1 hantel så fick kanske en konstig vinkel? Har funkat bra att köra med stång förut men det var upptaget just när jag skulle köra så improviserade.

Ipren samt liniment verkar fungera och det har blivit bättre nu när jag vilat 3 dagar men inte helt återställd.

Hur ska man fortsätta. testa träna eller vila längre och sen smygstarta?
Kan det vara en bursa eller kanske muskelfäste? tacksam för hjälp.

mvh

pezrulezhaakon
2015-01-11, 16:54
Hej.

Fick smärta i nedre triceps mot armbågen efter ett överkroppspass.
Smärtan kom inte som en smäll under passet utan började kännas lite efter passet. känns i bägge triceps/armbågar men mer i vänster.

Nya övningar jag körde var "skullcrushers" samt omvänd bicepscurl hela vägen upp. Körde skullcrushers bakom huvudet fast med 1 hantel så fick kanske en konstig vinkel? Har funkat bra att köra med stång förut men det var upptaget just när jag skulle köra så improviserade.

Ipren samt liniment verkar fungera och det har blivit bättre nu när jag vilat 3 dagar men inte helt återställd.

Hur ska man fortsätta. testa träna eller vila längre och sen smygstarta?
Kan det vara en bursa eller kanske muskelfäste? tacksam för hjälp.

mvh

Mest troligt att du gjort något ovant och/eller att övningsutförandet inte varit på topp.
Om du har en svullnad på baksidan av överarmarna innan armbågen, eller att det gör ont att trycka på den punkten, så kan det vara bursan.
Om smärtan är lite mer diffus så kan det vara en överbelastning av senan/fästet.
Gör det ont lite mer på sidan av armbågsleden kan det vara överbelastning av ligament, som oftast kommer av snedbelastning.

Taragon
2015-01-11, 17:00
Mest troligt att du gjort något ovant och/eller att övningsutförandet inte varit på topp.
Om du har en svullnad på baksidan av överarmarna innan armbågen, eller att det gör ont att trycka på den punkten, så kan det vara bursan.
Om smärtan är lite mer diffus så kan det vara en överbelastning av senan/fästet.
Gör det ont lite mer på sidan av armbågsleden kan det vara överbelastning av ligament, som oftast kommer av snedbelastning.

Ingen svullnad eller smärta när jag trycker utan är mer som du skriver en diffus smärta. Mest i mitten av överarmens baksida längst ner mot armbågen.

Taragon
2015-01-11, 18:34
Om det nu är överansträngt muskelfäste vad ska man göra då?
Självklart inte träna triceps men vad mer?
Stretcha eller inte stretcha?
Träna allt som går som inte aktiverar triceps eller vila helt?

:Virro:Virro:Virro

pezrulezhaakon
2015-01-11, 20:13
Om det nu är överansträngt muskelfäste vad ska man göra då?
Självklart inte träna triceps men vad mer?
Stretcha eller inte stretcha?
Träna allt som går som inte aktiverar triceps eller vila helt?

:Virro:Virro:Virro

Vila helt ettpartre dagar från belastande tricepsträning. Sedan kan du testa att mjukstarta med lite lättare excentrisk träning. Öka belastningen långsamt sålänge smärtan inte ökar.

Räkna med nån vecka eller två till att börja med.

Taragon
2015-01-12, 10:36
Vila helt ettpartre dagar från belastande tricepsträning. Sedan kan du testa att mjukstarta med lite lättare excentrisk träning. Öka belastningen långsamt sålänge smärtan inte ökar.

Räkna med nån vecka eller två till att börja med.

Ska pröva det