handdator

Visa fullständig version : Kreatin och ärrvävnad


hammark9
2015-01-11, 15:36
Sitter på massor av ärrvävnad i ena baksida lår och undrar om det är ok att äta kreatin. Jag tänker att muskeln ökar i storlek men inte ärrvävnaden vilket gör att mindre vikt i benövningar läggs på ärrvävnaden? Ifall jag har rätt är det ju bara positivt.

Har även hört från andra att det skulle vara dpligt och öka skaderisken ännu mer. De har dock inte gett någon förklaring

Det jag ändrar är alltså om det jag skrev överst är sant och om det är ok att äta kreatin med ärrvävnad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sheogorath
2015-01-11, 18:21
Ju tyngre du belastar baksidan desto större är risken att du river upp en ny bristning, om det är ärrvävnad i muskeln du talar om. Kreatin gör att du kan belasta tyngre. Det skulle vara ett argument mot kreatin under en läkningsfas om du inte är förståndig med övningsval och belastning.

hammark9
2015-01-11, 19:32
Ju tyngre du belastar baksidan desto större är risken att du river upp en ny bristning, om det är ärrvävnad i muskeln du talar om. Kreatin gör att du kan belasta tyngre. Det skulle vara ett argument mot kreatin under en läkningsfas om du inte är förståndig med övningsval och belastning.


Jo men nu tänker jag att det gått förbi läkningsfasen. Kreatinet ökar muskelstorleken och inte ärrvävnaden vilket borde göra att mindre belastning läggs på ärrvävnaden eftersom att storleken på den är densamma, ellerhur?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sheogorath
2015-01-11, 19:40
Jo men nu tänker jag att det gått förbi läkningsfasen. Kreatinet ökar muskelstorleken och inte ärrvävnaden vilket borde göra att mindre belastning läggs på ärrvävnaden eftersom att storleken på den är densamma, ellerhur?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag skulle säga att ökad muskelvolym och muskelstyrka bara kommer skydda dig om du fortsätter belasta submaximalt. Om du utnyttjar kreatinets effekt och belastar så tungt du kan kommer du om något öka skaderisken, precis som jag skrev.

hammark9
2015-01-11, 19:41
Jag skulle säga att ökad muskelvolym och muskelstyrka bara kommer skydda dig om du fortsätter belasta submaximalt. Om du utnyttjar kreatinets effekt och belastar så tungt du kan kommer du om något öka skaderisken, precis som jag skrev.


Jo det är sant, därför är det helt onödigt med kreatin om det bara är för det syftet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sheogorath
2015-01-11, 19:41
Jo det är sant, därför är det helt onödigt med kreatin om det bara är för det syftet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jepp.

hammark9
2015-01-11, 19:42
Jepp.


Ok man tackar för de snabba svaren :p


Skickat från min iPhone med Tapatalk