handdator

Visa fullständig version : Försämrad syn av mycket tv/dator/mobil?


Ozziking
2015-01-11, 14:32
En optiker sa detta till mig. Vad tror ni? Kan man få försämrad syn av att hålla på mycket med datorer & mobiler osv? Brukar få lite trötta, ömma/blodsprängda ögon själv, om jag sitter för länge. :d

Jockefoten
2015-01-11, 15:01
En optiker sa detta till mig. Vad tror ni? Kan man få försämrad syn av att hålla på mycket med datorer & mobiler osv? Brukar få lite trötta, ömma/blodsprängda ögon själv, om jag sitter för länge. :d

Om du har anlag för Myopia så kan långa intensiva perioder framför datorn/TV'n försämra din syn men det gäller även böcker.
Runt 80% av alla Asiater har anlag för Myopia. Vi Européer löper betydligt lägre risk där runt 30% har anlagen.
Finns mer att läsa här om du är intresserad:
http://www.nature.com/ng/journal/v45/n3/full/ng.2554.html

R Scarpa27
2015-01-11, 15:14
aldrig känt av detta.
hela samhället ärju uppbyggt på skärmar, kassajobb är ju att glo rakt in i en skärm varje dag året om.

hade dock ont avatt sitta för länge framför en skärm förr, dock ser jag till att hålla ett avstånd och inte glo 10 cm framför en skärm.

Antfield
2015-01-11, 16:13
Nej.

r1kkie
2015-01-11, 17:18
Om du har skärmen för nära ögonen har jag hört är dåligt.

Tyrwing
2015-01-11, 17:35
Om du har anlag för Myopia så kan långa intensiva perioder framför datorn/TV'n försämra din syn men det gäller även böcker.
Runt 80% av alla Asiater har anlag för Myopia. Vi Européer löper betydligt lägre risk där runt 30% har anlagen.
Finns mer att läsa här om du är intresserad:
http://www.nature.com/ng/journal/v45/n3/full/ng.2554.html

Funderar på om jag kan ha detta. Läste extremt mycket under perioden 6-19 år ca. Löjligt mycket, en dag försvann intresset och ca 1 år efter det hade min syn förbättrats(dock brytningsfel fortfarande). I dagsläget sitter jag väldigt mycket vid datorn med studier och spel, och synen är sämre än någonsin.

F Ultra
2015-01-11, 23:47
En optiker sa detta till mig. Vad tror ni? Kan man få försämrad syn av att hålla på mycket med datorer & mobiler osv? Brukar få lite trötta, ömma/blodsprängda ögon själv, om jag sitter för länge. :d

Får din optiker kramp om hen badar efter att ha ätit också?