handdator

Visa fullständig version : Duger den här kosten om jag ska börja träna mer?


Teagirl
2015-01-10, 20:42
Ja de som läst mina tidigare inlägg vet ju att jag har en ätstörning men jag försöker bli hälsosam och här på Kolozzeum finns ju många som är duktiga på det här med hälsa och kost så jag frågar här.

Just nu promenerar jag 2-2,5 timmar per dag men har tänkt börja träna också, 2-3 ggr/vecka är planen, träningen jag tänkt börja med är dans 1-2 ggr/vecka och kanske gym någon gång i veckan (inte bestämt helt hur jag ska lägga upp träningen).

Nu äter jag så här

frukost: 1 dl havregryn, 1 dl äggvita, 1,5 dl cashewmjölk
lunch: 2,5 dl lättkvarg+ 300 gr hallon
Middag: 2,5 dl lättkvarg+ 300 gr hallon
Kväll: 2,5 dl lättkvarg+ 2 skivade päron i kvargen+ 2 hembakta smörgåsar med lättkeso på

Vad tror ni, kommer jag orka med träningen och utvecklas eller är det något jag behöver ändra på när jag börjar träna? Jag vill inte gå upp i vikt av träningen utan målet är att jag ska bli mer vältränad och fast i kroppen men mest att träna för att det är roligt. Och jag vet ju av erfarenhet att om man äter för lite så orkar man inte träna så bra. Men är det jag äter nu lagom eller för lite om man ska träna? Eller för mycket?

Jag brukade äta ett mål mat till tidigare också, då åt jag en portion gröt till per dag men sen kändes det som för mycket så jag vågar inte längre äta det utan håller mig till det jag skrivit ovan. Jag är rädd för att gå ner i vikt i och med att det kan trigga anorexin samtidigt som jag skulle vilja tappa några kilo men inte så att jag blir sjuk.

Så vad tror ni om den denna kost i kombination med träning?

Är 162 cm lång och vet inte exakt vad jag väger men runt 49 kg just nu. Lägsta vikten var 34 kg så jag har ju jobbat mig upp nu för att få börja träna och nu är det äntligen dags att få börja träna. Vill göra det bra den här gången.

R Scarpa27
2015-01-10, 21:05
ska du börja träna tkr jag du ska börja äta också. mer och riktig mat...
varför går du över 2h varje dag?

och din kost är inte direkt hälsosam heller. för dålig variation och dålig mat för din kropp.

cero
2015-01-10, 21:08
Har du fått en remiss från läkare för att få prata med någon kostkunnig?

Krutpaket
2015-01-10, 21:09
Är ingen expert så vill inte ge några konkreta råd. Mitt tips är att du kontaktar en riktig nutrionist typ.

Kolo är bra o det finns många kunniga. Men i ditt fall behövs kanske nån med rätt expertis. Men som somsagt snacka med ett proffs. Finns att få tag på via vården tror jag.

Edit: Hoppas du hittar nån kunnig. Och lycka till. Träning är kul om.man gör det av rätt anledning.

Ozziking
2015-01-10, 21:13
Lär dig äta klok mat, sedan kan du börja träna.

Om du redan motionerar så pass mycket varje dag.. Känns det inte riktigt som om mer träning skulle gynna dig i dagsläget. Det är ganska stört beteende. Måste du gå så mycket?

Sniggel
2015-01-10, 22:06
Inget fel i att vara så aktiv som du verkar vara/planerar att vara. Men kosten ser ut att vara planerad av någon som har för avsikt att gå ner i vikt. Eller av någon som har en ätstörning...

Vilket du förstås redan nämnt att du har så det är inte så konstigt.

Varenda livsmedel har antingen ett lågt kalorivärde eller är extra mättande eller både och. Dessutom ser kosten väldigt ensidig ut. Ett fåtal livsmedel som gör det lättare att ha koll.

Jag påstår, helt utan någon särskild utbildning på ätstörningar, att du har stora svårigheter med att släppa på kontrollen och dina gamla beteendemönster. Den här kosten kanske är "mer frikostig och avslappnad" än hur du ätit förut. Men den ser ut att vara långt ifrån vad du behöver rent närings- och energimässigt och dessutom har jag svårt att se att den hjälper dig att utveckla en sundare inställning till kost.

* Havregryn - väldigt mättande mat. Nyttigt ja och ingen big deal som enskilt livsmedel. Cashewmjölk låter dock som ett vettigt.
* Äggvita - väldigt mättande och väldigt kalorifattigt. Varför inte helt ägg? Mer kalorier och ffa mer näring. Beslutet att välja just äggvita skriker av "jag vill inte bli tjock!!!". Eller hur?
* Kvarg - typisk/populär deffmat. Väldigt mättande, väldigt proteinrikt, väldigt kalorifattigt, ffa eftersom det är lättkvarg. Samma resonemang som med äggvitan här. Valet ser ut att vara gjort utav rädsla för kalorier.
* Hallon - väldigt nyttiga bär. Inget man äter för kaloriernas skull utan snarare för smak och för nyttigheterna. Nu är du dock väldigt aktiv och behöver få i dig energi i kvantiteter. På det planet bidrar inte hallon.
* Päron - ungefär samma argument som hallon. Något högre kalorimängd men fortfarande väldigt mättande i jämförelse med kalorierna det bidrar med
* Smörgåsar - bröd är nog det enda livsmedlet du lyckades få med som är kaloritätt (förutom cashewmjölk antar jag). 2 skivor räcker dock inte långt även om det skulle vara tjocka sådana. Lättkeso som pålägg känns som det är valt av samma anledning som kvargen är vald. Varför inte smör, sylt och 4 skivor ost (minst 17%-ig) per macka?

Jag dissar upplägget och dessa var mina anledningar till varför. Sammanfattat:

* För mycket fokus på lågkalorimat och mättande mat
* För "simpel" kost för att träna bort dina ätstörningar
* Något ensidig kost (för få livsmedelsgrupper) vilket kanske inte ger dig vad du behöver rent nräingsmässigt. Detta är utöver att kosten ser väldigt energifattig ut.

Pretorian
2015-01-10, 23:26
Duger den här kosten om jag ska börja träna mer?

Nej. Du måste äta riktig mat och fler kalorier.

Teagirl
2015-01-11, 14:00
Så om jag lägger till en portion gröt till som jag åt förut så blir det ändå inte riktigt bra?

Varför går jag inte ner i vikt om jag äter så här trots att jag borde ligga på kaloriunderskott? Det gör mig rädd för att öka på maten för att jag är rädd att gå upp i vikt då eftersom jag står still i vikt på det jag äter nu. Kan det gå att lägga till något utan att gå upp i vikt eller kommer jag göra det oavsett vad det är?

Sniggel- du satte fingret rätt på det mesta du skrev, att jag äter så ensidigt är för att jag då har total kontroll på vad jag äter, inte behöver ta massa beslut varje dag om vad jag ska äta och har koll på kalorier och maten känns "ren" . Sen är kvarg med bär eller päron bland det godaste jag vet så det spelar in mycket också, jag tycker verkligen det är gott. Jag gillar allt det jag äter faktiskt även om jag har svårt att njuta av det pga ångesten. Cashewmjölken är inte så energität, 20 kcal/100 gr.

Senilstudent
2015-01-11, 14:18
Kyckling, potatis, kött, ris, pasta, såser, bönor, linser, broccoli och kikärter etc etc saknas,

Ozziking
2015-01-11, 14:22
Varför vill du ligga på kaloriunderskott? Får du behandling för ditt beteende?

Teagirl
2015-01-11, 16:38
Varför vill du ligga på kaloriunderskott? Får du behandling för ditt beteende?

Vill gå ner lite i vikt, bara några kilo. Blev tvingad att gå upp 17 kg först men väger lite mindre än den högsta vikten nu. Vill inte gå ner massor och bli sådär sjuk igen men bara några kilo. Ett eller ett par. Är väldigt missnöjd med kroppen och vikten just nu och det känns som att det skulle bli bättre om jag vägde lite mindre, kanske 46-48 kg. Behöver inte väga 34 kg igen, dit vill jag inte utan jag vill göra det på ett bra sätt. Men min kropp verkar inte fatta att den ska gå ner i vikt, har räknat ut hur mycket kalorier jag äter och borde gå ner i vikt men gör det inte, så jag har antagligen låg ämnesomsättning efter alla år av svält.

Om jag ska bestämma mig för att stå still i vikt så vill jag veta att jag kan äta en portion gröt utöver det jag äter nu utan att gå upp i vikt. Tror ni det skulle gå? Jag skulle kunna tänka mig att prova på att vara viktstabil runt 49 kg en period för att se om jag kan vänja mig vid den här kroppen men jag är rädd att jag kommer gå upp om jag lägger till minsta lilla och det vill jag ju inte.

Och så växlar min vikt så mycket, det diffar liksom 2 kg från dag till dag vilket är väldigt jobbigt.

Nej, ingen hjälp längre. De anser väl inte att det behövs nu när jag väger så mycket.

Ozziking
2015-01-11, 17:47
Eller så styrketränar du och bygger muskler så får du en fin kropp utan att behöva tänka på att gå ner i vikt. Det känns inte som om ditt psyke är starkt nog för att kunna hantera det då du har tydliga problem med maten, inget illa menat.

Du äter verkligen lite kalorier, min första gissning är förstörd metabolism... Det är inte att leka med.

Viktdiffen beror på vätska. Det är normalt.

Sniggel
2015-01-11, 18:41
Trodde att fokuset var att träna och ge kroppen vad den behöver. Men det låter snarare som att ätstörningstendenserna försöker smyga sig tillbaka.

Du låter glad över att få träna. Men det verkar som om glädjen bottnar i att träning kan få dig att gå ner i vikt snarare än att bli vältränad.
Har man, som normal person, 2 timmars promenader om dagen och regelbunden träning utöver det så antingen deffar man (och träningsvolymen är tillfällig eftersom priot är att gå ner i vikt, att bli mer vältränad i andra hand) eller så vill man bli mer vältränad och tycker att träningen är kul.

I det senare fallet bör man inte vara restriktiv med näring, så som du är. Så jag tycker det verkar som att träningen ger dig njutning främst eftersom du associerar det med kontroll över din kroppsvikt/kroppsform.

Så 2 problem isåfall som jag ser det:
1. Du behöver antagligen vara extra noga med näring om du har haft ätstörningar tidigare (och fortfarande har i viss utsträckning) av rent fysiologiska skäl.
2. Du riskerar att falla tillbaka i gamla mönster om du inte bl a vågar prova att lägga till livsmedel som du är "rädd för att äta". Du måste få uppleva att det går att äta normalt (som "vi andra" gör) och att din vikt kommer att stabiliseras nånstans trots att du äter sånt du tidigare varit rädd för att äta. Du kanske inte kommer vara helt nöjd med hur du ser ut men det lär isåfall bero på de orealistiska ideal du eftersträvar nånstans i bakhuvudet (många på kolo har förmodligen en del, mer eller mindre, lindriga problem med detta själva. Även om "vi" inte alltid vill erkänna det för oss själva).

De här idealen är något som du måste träna bort. T ex genom att uppleva att du mår bättre av att äta mer frikostigt året runt, men kanske väga 48-55 kg (ren gissning). Vilket då är mer än vad du känner dig bekväm med, just nu. Men du blir mer bekväm med det med tiden och när du får i dig ordentligt med näring och förbättrar hälsan, kanske din prestationsförmåga även förbättras och isåfall får du förmodligen även en positiv effekt på kroppskomposition i det långa loppet.

Pretorian
2015-01-11, 21:52
"Jag gillar allt det jag äter faktiskt även om jag har svårt att njuta av det pga ångesten"

Jag tror inte några "tendenser försöker smyga sig tillbaka" utan dom är redan där.

R Scarpa27
2015-01-11, 22:01
tror denna tråd inte hjälper det där är ett problem jag hoppas någon hjälper dig irl med...
svårt att njuta av lättkvar pga ångest...
fan jag skulle få ångest att äta lättkvarg för det är så äckligt...

börja ät för din egen skull och höj fettet.
du kommer få positivare tankar när du får i dig mer mat som tillför hlvts mycket annat viktigt.

Senilstudent
2015-01-11, 22:04
tror denna tråd inte hjälper det där är ett problem jag hoppas någon hjälper dig irl med...
svårt att njuta av lättkvar pga ångest...
fan jag skulle få ångest att äta lättkvarg för det är så äckligt...

börja ät för din egen skull och höj fettet.
du kommer få positivare tankar när du får i dig mer mat som tillför hlvts mycket annat viktigt.
Lättkvarg är fan godare än vanlig, arlas är min favorit. Tycker att den med 9% fett smakar skitäckligt! *mini

cero
2015-01-11, 23:38
Nej, ingen hjälp längre. De anser väl inte att det behövs nu när jag väger så mycket.

Sök upp en privat. Uppenbarligen är du i behov av behandling och råd.

Zupwtf
2015-01-14, 13:24
Asså du äter ju ingen mat ?
Är bara massa kvarg,bär osv. ät vanlig mat.

Varför är du så orolig för att gå upp några kilo I vikt ?
tror du att du fastnar där och aldrig mer kommer kunna gå ner ett kilo eller vaddå ? ?

Kolla livsmedelsverket matmodell och jämför med din så ser du att det skiljer endel, och du får lite begrepp om vilken mat man menar du ska äta.

King Grub
2015-01-14, 13:28
Asså du äter ju ingen mat ?
Är bara massa kvarg,bär osv. ät vanlig mat.

Varför är du så orolig för att gå upp några kilo I vikt ?
tror du att du fastnar där och aldrig mer kommer kunna gå ner ett kilo eller vaddå ? ?

Kolla livsmedelsverket matmodell och jämför med din så ser du att det skiljer endel, och du får lite begrepp om vilken mat man menar du ska äta.

Asså personer som inte har en aning om vad en ätstörning innebär behöver inte yttra sig utan gör bäst i att hålla i sig borta från sådana trådar.

Zupwtf
2015-01-14, 15:24
Asså personer som inte har en aning om vad en ätstörning innebär behöver inte yttra sig utan gör bäst i att hålla i sig borta från sådana trådar.

Nej förlåt så mycket att man staller lite sådana frågor så TS får tänka till lite angående sin inställning till kost och sin vikt. Måste vara jätte farligt.....

Enda jag menar är ett råd till den som började tråden att äta vanlig mat istället då kund vill orka med träningen. Kanske helt ute och cycklar, är ingen kost expert och isåfall bortse från vad jag skrivit.

Starkeadolf79
2015-01-14, 16:00
Nej förlåt så mycket att man staller lite sådana frågor så TS får tänka till lite angående sin inställning till kost och sin vikt. Måste vara jätte farligt.....

Enda jag menar är ett råd till den som började tråden att äta vanlig mat istället då kund vill orka med träningen. Kanske helt ute och cycklar, är ingen kost expert och isåfall bortse från vad jag skrivit.

Här räcker nog inga poster på ett forum för att "tänka till".

TS ta kontakt med tidigare vårdinstans.

vale_tudo
2015-01-14, 18:45
Hej Teagirl,

Jag tycker du borde släppa kontrollen vid vad du äter, vad jag menar är alltså köp eller låna en kokbok och lär dig laga mat, det du tycker ser gott ut och enkelt. Vissa kokböcker står det redan vad en portion eller portioner ger i kcal och hur mycket protein,fett och kolhydrater i maten. Detta kan vara ett litet steg mot din ätstörning. Kanske får ett intresse för matlagning samtidigt :).

Prata med en god vän som du KAN lita på och som kan hjälpa dig men vänd dig också till vården eller en privat terapeut.



Du fixar detta lätt!! kör på!

Teagirl
2015-01-15, 18:25
Usch, jag börjar tro lite på att det är anorexin som är på väg att bli starkare igen, för nu säger rösten i huvudet att jag inte får äta smörgåsarna på kvällen trots att jag promenerat 1,5 timme, tränat på gymmet och ska ut på en kvällspromenad om en liten stund.

Om jag tar bort mackorna kommer kaloriintaget hamna på 1150 kcal. Det är skumt för jag har ju stått still i vikt på den tidigare dieten med undantag för att vikten pendlat typ 1,5 kg upp och ner från dag till dag och idag vägde jag över en sådan där magisk gräns som jag aldrig vill väga över.

Jag VILL ju äta mackorna, jag vill inte svälta mig, jag vill inte bli sjuk och svag igen. Men rösterna i huvudet säger att jag inte får.

Om jag börjar äta mer igen,går jag automatiskt upp i vikt då? Eller om jag inte klarar att äta kvälls-smörgåsarna i låt säga en vecka, kommer jag då gå upp i vikt om jag sedan börjar äta dom igen eller hur fungerar kroppen? Viktig fråga för mig, för jag vill verkligen veta hur det fungerar. Om man äter mindre en period sänks ju ämnesomsättningen, det har jag sett på blodprover från svältperioder. Men gäller det även kortare perioder som en månad eller ett par veckor?

Tolkia
2015-01-15, 18:35
Det viktiga här, och som du själv just nu inte verkar vilja låtsas om riktigt, är att DU JUST NU AKTIVT ODLAR DIN ANOREXI. Alla dina inlägg i den här tråden kan sammanfattas med typ "nu har jag precis blivit utsläppt från behandlingen, nu skall jag minsann banta ned mig igen".

Ta kontakt med din gamla behandlare igen; du verkar i nuläget inte klara situationen ensam. Det är absolut inte unikt, och det är ingen skam.

En bekant till mig dog nyligen i anorexi som hon odlat av och till under typ 10 år. Tro mig när jag säger att det inte är värt det.

Teagirl
2015-01-15, 19:27
Min behandlare har slutat så det var därför behandlingen avbröts. Jag bad om vidare hjälp med ätstörningen redan i oktober innan den behandlaren slutade för att jag kände att jag inte klarade mig själv men de på min enhet anser inte att jag behöver den sortens hjälp längre och de har inte heller kunnig personal eftersom min förra behandlare tillhörde ett annat område och jag bara fick gå där en period som ett undantag. Så jag vet inte var jag ska vända mig faktiskt. Har pratat om det med läkare, behandlare och chefen på enheten där jag går och får inget gensvar. Även mina föräldrar har försökt trycka på om att jag behöver hjälp men de lyssnar inte på dom heller.

Beemel
2015-01-16, 07:41
Vill inte gå ner massor och bli sådär sjuk igen

Hur sjuk du är har inte bara att göra med vikten. Oavsett vad du väger så är du "sådär sjuk" så länge du fortsätter med den här undermåliga kosten till den mängden träning, Det är för lite mat även helt utan träning.
Att du är rädd för att gå upp i vikt när du är underviktig är det som är det sjuka, inte bara vad vågen visar...

Pretorian
2015-01-16, 09:37
Förlåt att jag lägger mig i men kan inte någon som har erfarenhet av detta skicka ett PM till TS med någon kontaktperson? Vi kan ju inte göra något.

Teagirl
2015-01-17, 17:14
Jag tror jag har fått svar på min fråga här i tråden, det verkar som att alla är eniga om att min kost inte är så optimal för att få bra resultat av träningen. Vilket är synd då jag har svårt att ens få i mig det jag skrivit och inte ens alltid klarar det. Jobbigt att tänka att jag behöver äta mer. Jag hade hoppats att det jag äter skulle vara tillräckligt och bra nog eftersom tanken på att äta mer eller annorlunda är väldigt jobbig. Har alltså en del att jobba med.