handdator

Visa fullständig version : Vart ska ni resa i år?


Sidor : [1] 2 3 4

Fridask
2015-01-10, 12:56
mNUL2TbnZEU

Hur sugen blir man inte på att resa när man ser och hör den här låten, så jag undrar vart ni ska resa det här året?

Jag funderar på att åka till Sydamerika, Colombia hade varit häftigt!

jflycore
2015-01-10, 13:05
New Zealand om 2 dgr, är borta minst 2 månader.

Slovenien i Maj.

Kanske Island i Juni.

Och kanske USA till hösten. Nordamerika isåfall.

Krutpaket
2015-01-10, 13:15
I år VILL jag åka till:

Istanbul
London
Liverpool
Barcelona
Mitt hemland och hemstad
USA ELLER Thailand till hösten/vintern

Tänker mig 2 veckor i hemlandet, ca 7-10 dagar om det blir USA eller Thailand. Reste blir weekends.

Krutpaket
2015-01-10, 13:20
New Zealand om 2 dgr, är borta minst 2 månader.

Slovenien i Maj.

Kanske Island i Juni.

Och kanske USA till hösten. Nordamerika isåfall.

Vart i Slovenien ska du om man får fråga?

Nordenator
2015-01-10, 13:21
Japan i april, fjällvandring i antingen Jotunheimen i Norge eller längs Kungsleden och gissningsvis någon resa till Belgien, Holland och/eller Tyskland.

jflycore
2015-01-10, 13:33
Vart i Slovenien ska du om man får fråga?

Brukar hänga i Tolmin-området.
Runt Most Na Soci, Tolmin, Bled, Soca-dalen :)

Blaine
2015-01-10, 13:42
New Zealand om 2 dgr, är borta minst 2 månader.

Slovenien i Maj.

Kanske Island i Juni.

Och kanske USA till hösten. Nordamerika isåfall.

Vissa har det bra.

TcAnders
2015-01-10, 13:46
Usa - Daytona Beach i Mars.

Tjeckien/Holland till hösten förmodligen.

Alexton
2015-01-10, 13:47
Blev erbjuden gratis boende i Tokyo över vår -> höst om jag ville. Låter rätt lockande då jag inte behöver betala någonting. Får hoppas det inte krockar med något annat.

billmaier
2015-01-10, 13:50
Fan va alla ska resa långt bort. Själv åker jag högst på kryssning till Estland.

jflycore
2015-01-10, 13:55
Vissa har det bra.

Jag ska inte klaga.
Resorna är mest pågrund av mitt flugfiske-intresse.
Plus att jag inte har något liv. Eller mkt annat att göra av med pengar på.
Och att det här är första året som jag är relativt "arbetsbefriad"... :)

Blaine
2015-01-10, 14:00
Jag ska inte klaga.
Resorna är mest pågrund av mitt flugfiske-intresse.
Plus att jag inte har något liv. Eller mkt annat att göra av med pengar på.
Och att det här är första året som jag är relativt "arbetsbefriad"... :)

Det låter mer som att du har ett liv, då jag rankar resor som något av det högsta man kan göra i livet. Så fortsätt medan du har möjlighet! För andra är det inte lika lätt tidsmässigt och ekonomiskt, även om viljan finns.

Krutpaket
2015-01-10, 14:02
Brukar hänga i Tolmin-området.
Runt Most Na Soci, Tolmin, Bled, Soca-dalen :)

Najs, det är väldigt vackert där :)

4623
2015-01-10, 14:07
Det som är princip bestämt är Amsterdam, Berlin och Kroatien. Var årets långresa går har jag inte bestämt än. Men är sugen på Brasilien eller Mexico.

Krutpaket
2015-01-10, 14:09
Det som är princip bestämt är Amsterdam, Berlin och Kroatien. Var årets långresa går har jag inte bestämt än. Men är sugen på Brasilien eller Mexico.

Vart i kroatien ska du?

Aliaas
2015-01-10, 14:11
Ska bila ner vid USAs östkust, inte planerat så mycket än då det är långt kvar tils vi ska bege oss ngn gång i höst men satsar på Los Angeles och San Fransisco :D

TheOne1994
2015-01-10, 14:12
Hurugarda Egypten 2:April.

Kimball
2015-01-10, 14:12
Blir en sväng till Koh Chang 2.5v i feb/mars, drar med mor och syster tillsammans med frugan! Familjemedlemmarna har aldrig varit utanför europa innan så det lär bli kul att introducera dem för allt :)

4623
2015-01-10, 14:16
Vart i kroatien ska du?

Skulle tro att det blir Split och Hvar igen.

Krutpaket
2015-01-10, 14:19
Skulle tro att det blir Split och Hvar igen.

Ok najs. Split är fint, men Hvar är ju mer badvänlig tycker jag. Bra kombo dem dem 2.

Är man 18-35 och gillar festa är Zrce grymt också.

KangaBanga
2015-01-10, 14:21
Reser en del men allt jag bryr mig om nu är svensk sommar, regn eller inte. Har varit hemma två gånger på sex år och båda gångerna över jul. Blir en roadtrip runt Tasmania i April i övrigt inget planerat

Yes
2015-01-10, 16:47
Har inte bestämt vart än men två veckor roadtrip i Europa är planerat. Det blir antingen öst eller väst, även om ärans och hjältarnas land är spikat. Sedan kanske det blir Thailand till vintern.

jflycore
2015-01-10, 17:02
Det låter mer som att du har ett liv, då jag rankar resor som något av det högsta man kan göra i livet. Så fortsätt medan du har möjlighet! För andra är det inte lika lätt tidsmässigt och ekonomiskt, även om viljan finns.

Jo, iofs. Jag älskar att resa, så det kommer såklart bli fantastiskt kul.
Har inte haft lika mkt tid att göra det förut som jag nu har i år :)

Najs, det är väldigt vackert där :)

Verkligen! Ett av dom vackraste länderna jag någonsin besökt :)

StarkaUlf
2015-01-10, 17:13
Ska bila ner vid USAs östkust, inte planerat så mycket än då det är långt kvar tils vi ska bege oss ngn gång i höst men satsar på Los Angeles och San Fransisco :D

Östkusten och LA/San Fransisco passar inte så bra ihop :D Om du inte menar att köra ända från östkusten över till västkusten.

Det blir iallafall LA en vecka för mig och hälsa på brorsan som ska göra sitt examensarbete där.

LoveMachine
2015-01-10, 17:26
Japan i två veckor maj/juni. Ska se på kendo-VM och åka runt och träan lite. Blir jag och några kendo-bums.

Prag i 1-2 veckor i juli för en konferens och kanske lite smygsmester.

Alaska (Fairbanks) i september om jag kommer kunna åka på konferensen och eventuellt lite smygsemester i samband med det.

Sen lär det tillkomma en fjällvandring. Troligtvis Kungsleden, men gärna Sarek eller Jotunheimen.

panzerpig
2015-01-10, 17:32
Kroatien i sommar (har en lägenhet på Istrien), sen kanske Togo i höst, hjälper en organisation där nere, inte varit där på flera år, brukar vara intressant och jävligt varmt.

Aliaas
2015-01-10, 17:44
Östkusten och LA/San Fransisco passar inte så bra ihop :D Om du inte menar att köra ända från östkusten över till västkusten.

Det blir iallafall LA en vecka för mig och hälsa på brorsan som ska göra sitt examensarbete där.
Haha menade självklart västkusten, jag och geografi går inte riktigt ihop;)

gohei
2015-01-10, 17:52
Inget bestämt men är rejält sugen på att dra till USA och besöka Comic Con nån gång i år.

Sparven från Minsk
2015-01-10, 18:07
Menorca i slutet av augusti.
Möjligen Berlin i början av april.

4623
2015-01-10, 18:19
Ok najs. Split är fint, men Hvar är ju mer badvänlig tycker jag. Bra kombo dem dem 2.

Är man 18-35 och gillar festa är Zrce grymt också.

Jo fick mersmak i somras. :)

xodd
2015-01-10, 18:23
Menorca i slutet av augusti.

Menorca är riktigt vackert. En hyrbil att utforska hela ön rekommenderas. Vi åkte runt och kollade in olika små bukter. Hittade några riktigt trevliga små bukter och vikar. En del var man helt själv på och vissa var det lite fler folk på. Viken som heter Cales Coves är helt klart värt ett besök. Bara stanna på nå Lidl innan man åker dit, köpa riktigt god salami, lite dricka osv... Satana va fint det va :P

*Flash*
2015-01-10, 19:17
Jag skulle vilja resa till Milano, Italien i juni för World Dog Show men vete sjutton om jag har pengar att avvara till det.
Sedan verkar dom inte ens ha uppdaterat sidan med domare då det enligt tikens uppfödare ska vara 3 domare som ska döma rasen men enbart 2 står med på sidan och den som dömer hanar vill jag ha till att döma tikar om jag ska åka då den som står som tikdomare kan döma lite knepigt ibland.*screwy**rolleyes*

Har jag pengar för det så blir det Litauen i augusti, även den gången blir det att åka utomlands för hundutställning.:d

Shqypnia
2015-01-10, 19:31
Albanien!

spoon
2015-01-10, 19:36
Ska köra bil genom Norge. Har tänkt på det många gånger men det har aldrig blivit av. Kostar ju lika mycket som att resa iväg någon annanstans. Ska försöka vandra lite och se vackra platser och styrkelyftskällare. Hade varit skoj att hälsa på hos dom andra klubbarna här. KK67, Brummendal, Odin och dom andra klubbarna som inte ligger i vårat distrikt.

bighulken
2015-01-10, 19:48
Till Gran Canaria nu typ!!!!......

Men måste fixa passet på måndag först! fick tid då.

Men gäller att hitta nån sista minuten resa också då, blir nog svårt, nu när vintern kom till sthlm, och snö råder........

Tänket går:.... köra 2 pass/dag där, ett på morgonen och ett på kvällen, på att hyfsat gym. Även besöka en bekant som har gym i las palmas, om han är där.

Sen hyra en gammal buggy jeep, och åka runt och undersöka/utforska ön igen.....på dagarna.

Bodde där på sommaren (sommarlov), när jag var liten. Farsan som bodde där.

Ja ja, drömma måste man ju......vi får väl se då......

3bz
2015-01-10, 20:07
Förhoppningsvis Sverige i augusti eller så. Annars 4 veckor i Brasilien i Maj och 10 dagar i Hawaii i Juni. Troligen Chicago och San Diego under hösten. Bara Hawaai som är "riktig semester" då alla andra resor är för att besöka familj eller vänner. Ser fram emot att se naturen och och den vulkaniska aktiviteten på Hawai'i.

Synd att det är så förbannat tråkigt att flyga, det blir ju bara sämre ju mer man gör det också...

Ponitus
2015-01-10, 20:23
Siktar på Australien lite senare iår.

Isseman
2015-01-10, 20:23
Ska åka till Mayrhofen/hintertux v8, Kläppen v.14 sen till midsommar blir det en tur med den här lillen i adriatiska havet med familjen i år igen.
http://www.ncl.co.uk/images/mg/NCL/p/103/jade-header-02.jpg

Sen ska jag åka med sambon till Bosnien, se och uppleva lite saker.
Sen får vi väl se om man blir sugen på något mer :naughty:

Tyrwing
2015-01-10, 20:48
Ingenstans, har inte råd att åka bort. :(

Termy
2015-01-10, 21:56
Är redan på Lanzarote sedan september och fram tills mars eller april. Sedan blir det förhoppningsvis Japan från början av juli till slutet av september, och sedan tillbaka hit till Lanzarote.

Flygplan
2015-01-10, 23:14
Som alla andra år. 5 resor a 3 veckor till asien.

Bobbokrull
2015-01-11, 09:27
New York
London
Las Vegas
Thailand

...är planen.

Rug
2015-01-11, 12:22
En weekend i europeisk storstad och förhoppningsvis 7-14 dagar på ett varmare ställe. Kanske Tel Aviv igen. New York till hösten vore också kul. Annars mest jobb tror jag.

Ignatius72
2015-01-11, 17:00
Ska åka till Mayrhofen/hintertux v8, Kläppen v.14 sen till midsommar blir det en tur med den här lillen i adriatiska havet med familjen i år igen.
http://www.ncl.co.uk/images/mg/NCL/p/103/jade-header-02.jpg

Sen ska jag åka med sambon till Bosnien, se och uppleva lite saker.
Sen får vi väl se om man blir sugen på något mer :naughty:

Hur pallar du kläppen efter Österrike? Man sitter ju mest i liften?!
Var själv i hintertux förra vintern och kom hem idag från Obergurgl/hochgurgl.
Håller på kolla på resa runt västkusten i USA till sommaren men allt blir så jevfla dyrt med tre ungar. Man kommer nästan aldrig undan två hotellrum.

Fredos
2015-01-19, 15:23
Jäkligt skön video måste jag säga! Grym låt också, jag har redan varit i Thailand i år, men är sugen på att resa igen. Men man måste ju jobba nu tyvärr. Kanske blir en tripp i vår till Spanien!

4623
2015-01-19, 15:27
Hur pallar du kläppen efter Österrike? Man sitter ju mest i liften?!
Var själv i hintertux förra vintern och kom hem idag från Obergurgl/hochgurgl.
Håller på kolla på resa runt västkusten i USA till sommaren men allt blir så jevfla dyrt med tre ungar. Man kommer nästan aldrig undan två hotellrum.

Hade jag haft tre ungar hade jag gladeligen betalat för ett extra hotellrum för att slippa dem. ;)

agazza
2015-01-19, 16:00
Ingenstans i år förhoppningsvis.

Möjligtvis att man inhandlar en husvagn och drar till lycksele camping och dräggar ner sig för omväxlingens skull

The_RobRoy
2015-01-19, 16:12
Ingenstans i år förhoppningsvis.

Möjligtvis att man inhandlar en husvagn och drar till lycksele camping och dräggar ner sig för omväxlingens skull

:d

Planerar inte längre mina resor för ett helt år framåt. Reser endel i jobbet och stannar då ibland över helgen i staden, t.ex. London som jag ska till snart.

Har en resa inbokad till Hongkong till våren och så har vi planerat att bila runt lite i Europa i juni, längre än så sträcker sig inte planerna. Men blir garanterat minst ett Hongkong besök till i år, troligtvis två till.

Lallle
2015-01-19, 20:04
Nån som har tips på sidor att hitta bra sista minuten och liknande? Känner till destination.se men tänkte höra om nån har fler alternativ!

dauit
2015-01-19, 20:42
Var i Val d'Isere veckan 2, Tärnaby någon gång under februari, Levi Finland i mars. Förmodligen Holland i juni och sedan kanske någon vecka någonstans i Europa, har inte bestämt mig än. Så långt har jag kommit i min planering, har inte råd och resa längre när man har börjat plugga igen.

Larsson
2015-01-19, 21:04
Har bara en resa inplanerad och det är en veckas karbienkryssning, om några veckor. Men blir säkert några resor i Europa också längre fram.

pbiddy
2015-01-19, 21:16
Tre resor bokade än så länge.


Gent, fyra nätter i slutet av januari för lite schysst öl.
London en weekend i maj för bröllopsdag.
Södra Frankrike i två veckor i sommar för lite avkoppling och bilande.


Har kvar ett par veckor semester efter det så om ekonomin tillåter kan det mycket väl bli New York till hösten. Eller Svalbard. Eller nåt annat coolt ställe :)

Raschmus
2015-01-21, 10:26
I år blir det Bad Gastein, Antibe/Cannes och Barcelona eller Moskva.

Snobbe
2015-01-21, 10:32
Blir nog new york i några dagar, sen senare i år så funderar jag på o dra till syd amerika på obestämd tid.

AeternusRex
2015-01-21, 10:37
Resa usch :-D

KalleBalik
2015-01-21, 10:47
Sticker till Berlin sista helgen i Januari, har aldrig varit i Tyskland tidigare så det ska bli intressant.

unsuspected
2015-01-21, 12:55
Planen är Sopot(Polen) för lite sol och bad, sen till Lofsdalen och cykla mtb. Sen kanske någon weekend i en europeisk storstad

Spettet
2015-01-21, 12:55
New York med familjen i sommar.

Vattenflaska
2015-02-17, 22:52
Försöker planera semestern och en resa i sommar men skulle gärna få lite tips på vart man bör åka.

Någon som sitter inne på några guldkorn och restips på 2-3veckor i (ev. maj) Juni. juli eller första delen av augusti.

Ifjol så var jag och sambon till Bali, det var riktigt trevligt, surf och skönt klimat, men vi vill gärna upptäcka nya resmål. Har varit i thailand tidigare, skulle ev, kunna tänka oss dit igen pga att det är rätt så prisvärt. Men helst nya ställen.

Oftast så köper vi bara flygbiljett och ordnar boende eftersom, vilket är smidigt, biljettpriset bör inte överstiga 7000:- (per pers) gärna inte några 40timmars resor till resmålet.

Surfmöjlighet vore ett stort plus (relativt snälla vågor =)), men annars så är vi väl ute efter strandhäng, bra mat och skönt klimat. Gärna bra sevärdheter.

Vi har funderat på Malaysia, Filippinerna, även Californien har kommit på tal, men jag inbillar mig att det är bra mycket billigare att resa i asien.

421
2015-02-17, 22:57
Nyår var i Gstaad och återvänder garanterat till Schweiz snart, annars brukar jag mest hamna någonstans spontant eller där jobbet skickar en. Utöver det är nog familjebesöken i USA och Israel måsten.

Lipservice
2015-02-17, 23:12
Pajala i Midsommar.

Shqypnia
2015-02-17, 23:18
Prishtina, Albanien.

DJJOHANSSON
2015-02-18, 00:40
De svenska storstäderna, holland, london, ibiza och östersjön.

Parti parti, mycki billi


Hoppas på en lottovinst så att jag kan runda av med några veckor i usa också.

Termy
2015-02-18, 00:51
Hem till Sverige ett par månader fr slutet av april (bor och jobbar på Lanzarote just nu). Japan 3 månader i sommar (om allt pappersarbete går igenom) för språkstudier. Sedan Lanzarote igen till höst i 6 månader till. Värme året runt ftw ^^

Sheogorath
2015-02-18, 07:10
Puerto Morelos / Cancun i Mexico nu om någon vecka.

Zalzero
2015-02-18, 08:48
Mauritius i april med min mor och min bror. Vi har inte varit där sedan vi flyttade därifrån 1975 :).

Calleman
2015-02-18, 09:21
Bila LA --> Vegas --> Nationalparker --> SF --> LA

Någon som har tips på ok boenden till ok priser längs vägen?

DJJOHANSSON
2015-02-18, 10:05
Hem till Sverige ett par månader fr slutet av april (bor och jobbar på Lanzarote just nu). Japan 3 månader i sommar (om allt pappersarbete går igenom) för språkstudier. Sedan Lanzarote igen till höst i 6 månader till. Värme året runt ftw ^^

Har du en lägenhet på lanzarote eller vad gör du där? Jobbar? :)

BlötSnö
2015-02-18, 11:38
Hem till Sverige ett par månader fr slutet av april (bor och jobbar på Lanzarote just nu). Japan 3 månader i sommar (om allt pappersarbete går igenom) för språkstudier. Sedan Lanzarote igen till höst i 6 månader till. Värme året runt ftw ^^

がんばって med pappersarbetet. Var någonstans ska du vara?

I år är jag också tre månader i Japan och studerar språk/semestrar. Har 4½ vecka av 10 kvar på kursen. Sedan två veckor ledigt innan hemfärd.
Kolozzeum håller svenskan vid liv. :d

Stonemountain
2015-02-18, 11:40
Mallorca/ Alcudia med familjen i två veckor under slutet av Juli.

Vattenflaska
2015-02-18, 11:59
Försöker planera semestern och en resa i sommar men skulle gärna få lite tips på vart man bör åka.

Någon som sitter inne på några guldkorn och restips på 2-3veckor i (ev. maj) Juni. juli eller första delen av augusti.

Ifjol så var jag och sambon till Bali, det var riktigt trevligt, surf och skönt klimat, men vi vill gärna upptäcka nya resmål. Har varit i thailand tidigare, skulle ev, kunna tänka oss dit igen pga att det är rätt så prisvärt. Men helst nya ställen.

Oftast så köper vi bara flygbiljett och ordnar boende eftersom, vilket är smidigt, biljettpriset bör inte överstiga 7000:- (per pers) gärna inte några 40timmars resor till resmålet.

Surfmöjlighet vore ett stort plus (relativt snälla vågor =)), men annars så är vi väl ute efter strandhäng, bra mat och skönt klimat. Gärna bra sevärdheter.

Vi har funderat på Malaysia, Filippinerna, även Californien har kommit på tal, men jag inbillar mig att det är bra mycket billigare att resa i asien.

Ingen som har något tips?

Funderar som sagt på Malaysia, flyga till Kuala lumpur och sedan ta oss till Perhentian island. Är det svårt att resa inom Malaysia? Något man bör tänka på? Något man inte får missa?

Red Apple
2015-03-22, 10:51
Det jag har planerat hittills: Riba del Garda i juni. Fjällvandring i juli. Weekend i Berlin i augusti.

Riba del Garda visste jag inte ens att det existerade förrän igår, och ska tydligen bli bjuden på både resa och hotell. Woop woop!

http://www.gardalake.com/wp-content/uploads/2012/05/riva-del-garda-9.jpg

Ser ut att vara hämtat ur Porco Rosso :D

Ignatius72
2015-03-22, 11:32
Det jag har planerat hittills: Riba del Garda i juni. Fjällvandring i juli. Weekend i Berlin i augusti.

Riba del Garda visste jag inte ens att det existerade förrän igår, och ska tydligen bli bjuden på både resa och hotell. Woop woop!

http://www.gardalake.com/wp-content/uploads/2012/05/riva-del-garda-9.jpg

Ser ut att vara hämtat ur Porco Rosso :D

Var vid Gardasjön (bardolino) förra sommaren och även en sväng till Riba. Trevliga ställen, blev jefvligt sugen på cykelträning där då vägar, terräng och väder kändes opti.

Kom precis hem från Österrike efter vinterns andra skidresa. Mycket bra. Tidigare planer på USA till sommaren fryser nog inne. Hinner helt enkelt inte. Blir kanske en vandringstur i Italien eller Österrike (igen) istället. Vi får se.

Callek
2015-03-22, 14:18
Ingen som har något tips?

Funderar som sagt på Malaysia, flyga till Kuala lumpur och sedan ta oss till Perhentian island. Är det svårt att resa inom Malaysia? Något man bör tänka på? Något man inte får missa?

Kom precis hem från Kap Verde, trevligt resemål som verkar funka rätt bra året runt. Det finns inte så mycket att göra där men gillar man att surfa så verkar vågorna rätt lämpliga.

Kan ju vara värt att kolla upp, tog runt 7.30 att flyga dit från Sverige.

ChuckTesta
2015-03-22, 14:38
'Murica

Magnus N
2015-03-22, 14:41
USA och troligtvis Washington till hösten

dmoller
2015-03-22, 18:53
Kambodja!

nanork
2015-03-22, 19:41
Resor inbokade till; Milano, Köln, New York, Amsterdam, Barcelona och Rom än så länge. En blandning av jobbresor och privata närmaste 4 månaderna.
Zürich, Hvar och Hongkong kommer senare i år.
Samt lite annat som ännu är lite oklart.

Helt klart lyxigt att få resa mycket i jobbet..
Tycker jag som gillar att resa iallafall :)
Blir väl inte jättemycket turistande när man reser i jobbet, men man får ändå se en del.

kaer
2015-03-23, 12:15
Island i juni, sjukt peppad, men fattar inte hur jag ska hinna med att göra allt jag vill. Finns ju 1000 saker att se/göra/besöka.

_slipknot1_
2015-03-23, 22:11
Köpenhamn i April, Ibiza i sommar, Kanarieöarna i höst och ev nåt till vintern.

awesomooo
2015-03-24, 06:58
Warszawa och Prag i sommar är bokat preliminärt. I vinter blir det väl någon resa, går snack om Buenos Aires i min umgängeskrets.

Red Apple
2015-03-24, 08:06
Min fjällvandring böts precis ut mot en vecka i Cannes. En del av mig är ledsen/besviken, men mest är jag nog astaggad!

Scratch89
2015-03-24, 09:57
Prag i början av maj!

Jokester
2015-03-24, 11:37
Miami och Havanna

dluddeckens
2015-03-24, 12:38
Min fjällvandring böts precis ut mot en vecka i Cannes. En del av mig är ledsen/besviken, men mest är jag nog astaggad!


Kan man skriva "böts"? Vill inte vara en snorig ordpolis, undrar mest. "Byttes" känns så otroligt mycket mer naturligt för mig.

4623
2015-03-24, 12:43
Kan man skriva "böts"? Vill inte vara en snorig ordpolis, undrar mest. "Byttes" känns så otroligt mycket mer naturligt för mig.

Varför skulle du inte kunna göra det? Jag själv använder det allt som oftast.

dluddeckens
2015-03-24, 12:51
Varför skulle du inte kunna göra det? Jag själv använder det allt som oftast.

Struntsamma, säkert något dialektalt.



Angående resor, så blir det nog Sardinien i år.

Nirrebirre
2015-03-24, 14:26
London i slutet av april/början av maj!

Mickee
2015-03-24, 14:28
Florida + NY om en månad :)

Red Apple
2015-03-24, 14:43
Kan man skriva "böts"? Vill inte vara en snorig ordpolis, undrar mest. "Byttes" känns så otroligt mycket mer naturligt för mig.

Har frågat en utav de aderton om detta för något år sen, och du har helt rätt.

AeternusRex
2015-03-24, 14:46
Det blir säkert Öland ett par gånger i sommar.

gohei
2015-07-06, 16:41
Någon som rest (flyg) inom Kina?

Nordenator
2015-07-06, 17:26
Någon som rest (flyg) inom Kina?

Nope, men åk inte med inhemska flygbolag då de inte behöver hålla sig till internationell standard.

eternallord
2015-07-06, 19:23
Någon som rest (flyg) inom Kina?

Japp?

Red Apple
2015-07-06, 19:25
Några tips på bra restauranger i Cannes som inte är ute efter att blåsa turister och har goda vegetariska alternativ?

_slipknot1_
2015-07-06, 19:27
Ska till Ibiza för första gången :hbang:

Angel
2015-07-06, 21:34
Har avverkat New York och Berlin hittills i år. Ska till Mallis i slutet av augusti och sen tror jag inte det blir mer pga jobbyte och typ noll semester kvar.

gohei
2015-07-06, 22:43
Nope, men åk inte med inhemska flygbolag då de inte behöver hålla sig till internationell standard.

Det ska jag troligtvis inte, som tur är då.

Japp?

Har du koll på hur noga det är med att låsa incheckat bagage? Har fått info om att allt incheckat måste vara låst men märkte idag att ytterfacket (som jag tänkte lämna tomt) ej går att låsa.

eternallord
2015-07-06, 23:09
Menar du att flygbolagen skulle kräva det? Inget jag brydde mig om (och ingen sa något heller), men om man är nervig så brukar flygplatserna där erbjuda stationer där man kan linda in sitt bagage i ett gäng lager plastfolie vilket jag antar att någon sorts försäkran för dom.

gohei
2015-07-06, 23:16
Menar du att flygbolagen skulle kräva det? Inget jag brydde mig om (och ingen sa något heller), men om man är nervig så brukar flygplatserna där erbjuda stationer där man kan linda in sitt bagage i ett gäng lager plastfolie vilket jag antar att någon sorts försäkran för dom.

Ja precis, har läst att de kan neka att ta emot bagaget annars. För min egen del så bryr jag mig inte men är inte säker på hur pass petiga dom är, och har inte hunnit ta kontakt med resebyrå om det än.

eternallord
2015-07-06, 23:21
Jag kan inte föreställa mig att det skulle vara ett problem iaf om du nu har det stora facket låst.

Yes
2015-07-07, 06:39
Några tips på bra restauranger i Cannes som inte är ute efter att blåsa turister och har goda vegetariska alternativ?
Har aldrig varit där men ett tips är att fråga på hotellet, eller varför inte random trevlig groda ute på gatan.

vicarious
2015-07-07, 11:10
Någon som har varit i Albanien? Funderar på resa dit i höst, verkar vara ett trevligt land och lite lugnare och mindre exploaterat än t ex Grekland.

TomasB
2015-07-07, 18:21
Några tips på bra restauranger i Cannes som inte är ute efter att blåsa turister och har goda vegetariska alternativ?

Allt i Cannes är rätt dyrt. Varit där säkert 5-6 ggr sen jag var 14. Min favorit-restaurang heter "le maschou" och har om jag minns rätt även vegetariskt. Däremot är det framförallt träkolsgrillad mat som är deras specialité. Det är så prisvärt som det blir i cannes.

http://www.tripadvisor.se/Restaurant_Review-g187221-d1034945-Reviews-Le_Maschou-Cannes_French_Riviera_Cote_d_Azur_Provence.html

(Ligga på stranden är löjligt, 20€ minst för en solstol. 10€ för en flarra vatten (och man behöver ju typ 5 per skalle och dag), lunch - 30-50€, och drinkar på det.

The_RobRoy
2015-07-07, 22:33
Ska åka och se mig runt lite i Belgien tillsammans med tjejen, har 3 heldagar där, boende i Bryssel.

Vad rekommenderar ni att man gör dagsutflykter till och vad är värt att göra i Bryssel? Det blir en dag i Brygge i alla fall. Är det värt att ta en dag i Gent också?

Angel
2015-07-07, 22:48
Någon som har varit i Albanien? Funderar på resa dit i höst, verkar vara ett trevligt land och lite lugnare och mindre exploaterat än t ex Grekland.


Tror Albanien gör sig bäst på sommaren....

An Iron Soul
2015-07-23, 15:26
Hade varit kul att åka på en alpin snowboardresa med UCPA.
Eller en träningsresa till Thailand och köra lite sparring eller nått sånt, äta gott käk och bara slappa på stränder.


Någon måste betala.. *gah!*

hahavaffan
2015-07-23, 15:28
Budapest imorgon! Rom om två veckor!

Tips?

gohei
2015-07-23, 15:41
Jag kan inte föreställa mig att det skulle vara ett problem iaf om du nu har det stora facket låst.

Verkade inte som dom brydde sig ett dugg om det haha.

Kom hem ifrån Kina för nästan en vecka sedan, en guidad tur, höjdpunkten var definitivt kinesiska muren. Helt sjukt vilket bygge.

forslund
2015-07-23, 15:48
Budapest imorgon! Rom om två veckor!

Tips?

Formel 1 går strax utanför Budapest på Hungaroring i helgen, fre-sön, 20-30 min med taxi. Har du tid och pengar för det är det något alla borde uppleva.

Annars bör du se parlamentshuset nere vid vattnet. Otroligt mäktig byggnad. Strax intill har du även en väldigt stor saluhall. Har dock för mig att den håller stängt vissa dagar så kolla upp det i så fall.

Magnus Larsson
2015-07-23, 15:51
Budapest imorgon! Rom om två veckor!

Tips?

Bada i varma källor. Raoul Wallenberg monumentet. Gå på en marknad (loppis). Drick mycket spritze

Yes
2015-07-23, 16:34
Budapest imorgon! Rom om två veckor!

Tips?
I Rom ska du boka allt i förväg annars kommer du bara stå och köa. Käka på La Terazza, se upp för ficktjuvar och bli inte överkörd.

Määng
2015-07-23, 16:56
Budapest imorgon! Rom om två veckor!

Tips?

Hop on hop off bus är ett bra sätt att färdas med då den kör till olika ställen så man kan stanna och kolla, tror den går varje halvtimme. Besök det gigantiska varuhuset, går snabbt att ta sig dit med tunnelbanan. Ät på restaurangen som är alldeles bredvid la fashion hotel (minns inte vad det hette). Buda sidan är trist, Pest är bättre.

J.V
2015-07-23, 17:42
Melbourne blir det definitivt. Förmodligen Byron Bay också.

Vinter
2015-07-23, 17:59
Melbourne blir det definitivt. Förmodligen Byron Bay också.

Jag skulle åka till Byron Bay två veckor början av augusti, men det blev Sri Lanka istället för att jag är snål. Men nästa år.. :d

Kallsone
2015-09-20, 09:59
Ska åka till zanzibar dec-jan. Någon som har lite tips på vad man inte får missa, hotell, äventyr?

LoveMachine
2015-09-20, 10:07
Sticker till Fairbanks (Alaska) om en vecka. Ska bli skönt att komma hemifrån även om det nu råkar vara en jobbresa. Då jag inte ska presentera något på konferensen så ska jag försöka smita iväg och hälsa på en tjej jag känner som bor där, kanske passa på att gå på en dagsvandring någonstans.

mij82
2015-09-20, 10:58
Jag skulle åka till Byron Bay två veckor början av augusti, men det blev Sri Lanka istället för att jag är snål. Men nästa år.. :d

Har du varit i Sri Lanka än? Ska dit i januari och intresserad av lite tankar och omdömen, tänkte röra oss stegvis ner från Colombo till Tissamahara med siktet inställt på göttiga stränder och nån safari/utflykt. Några tips? :)

Termy
2015-09-21, 23:38
Kom precis hem idag från 2.5 månaders vistelse i Tokyo. Nu blir det lugn och ro en vecka hemma i Sverige och sedan iväg till mitt gamla jobb på Lanzarote i 7 månader.

Kokosbjornen
2015-09-22, 08:01
7 veckor i Filipinerna, 9 dagar i Borneo, 4 i Kuala Lumpur och 5 dagar i Bangkok bokat med utresa i Februari. Första tre veckorna blir det kite surfing på Boracay.

J.V
2015-09-22, 08:43
Jag skulle åka till Byron Bay två veckor början av augusti, men det blev Sri Lanka istället för att jag är snål. Men nästa år..Boooh! Iofs lite billigare resor för mig. ;)

Åk lite senare på året helst, om du nu inte vill ha det svalt.


TapaTalk.

MrLomax
2015-09-22, 11:55
2015 blir det inte några fler resor, det är fullt med andra aktiviteter. Men planeringen för 2016 är i full gång.

Februari 2 veckor - Louisiana, USA.
Maj 1 vecka - Grekland eller Spanien.
Månadsskiftet maj/juni Finland.
Juli roadtrip Danmark, Tyskland, Polen.
November en sista-minuten till Kanarieöarna eller kanske Las Vegas eller Louisiana igen?

Ganska säker på att det blir många roadtrips i Sverige (Dalarna, Norrbotten, Skåne, Göteborg) också, även Norge/Oslo.

mini
2015-12-25, 22:15
2016 tänkte jag åka till Mauritius. Någon som har tips på vad man ska göra eller inte göra?

snej
2015-12-25, 22:45
Blir Thailand 2 veckor 17:e januari.. Inte i år men, nästan.

xodd
2015-12-25, 23:25
2016 tänkte jag åka till Mauritius. Någon som har tips på vad man ska göra eller inte göra?

Var på Mauritius under 10 dagar månadsskiftet mars-april för några år sedan. Det är i mitt tycke en stor resort-ö. Dyka, snorkla, sola, bada. Inte mycket mer, men oj va snorklingen va trevlig. Kunde ligga i under timmar och bara kika runt. Vi tog delvis en catamarancruise under en dag, men även en tripp till en ö som hette Ilot des deux cocos under en heldag.

Catamarancruisen va kalas. Heldagen på Ilot des deux cocos regnade tyvärr bort (och som det regnade. när vi vaknade på hotellet nästa dag och det va "never forget" osv på tvn fattade vi först inte vad som hänt, men det visade sig att regnet varit så intensivt att det blivit översvämningar i huvudstaden med resultatet att ett antal människor drunknat etc), annars ligger den i Blue bay marine park som sägs ha de bästa korallreven invid mauritius.

Vi bodde på nordöstra sidan. Matväg är det framför allt hotellet som gäller vilket jag personligen tycker är tråkigt även om maten på hotellet vi bodde på va fantastiskt. Taxi är dyrt. Huvudstaden är absolut inget att se.

All in all hade vi en väldigt bra resa, men vi är för rastlösa för ett ställe som mauritius i 10 dagar. Man kan väl sammanfatta det med - Gillar man snorkla och dyka (och det är det man vill göra) så åk dit, annars dont. Kolla så hotellet har ett "housereef". Räkna inte med att det finns så mycket annat runt omkring i matväg, så se till att hamna på ett hotell med schysst mat. Lokalbefolkningen blåser skiten av dig om dom får chansen.

mini
2015-12-26, 11:32
All in all hade vi en väldigt bra resa, men vi är för rastlösa för ett ställe som mauritius i 10 dagar. Man kan väl sammanfatta det med - Gillar man snorkla och dyka (och det är det man vill göra) så åk dit, annars dont. Kolla så hotellet har ett "housereef". Räkna inte med att det finns så mycket annat runt omkring i matväg, så se till att hamna på ett hotell med schysst mat. Lokalbefolkningen blåser skiten av dig om dom får chansen.

Äsch då. *mini
Kanske måste tillbaka till ritbordet då. Inte så mycket att jag inte kan slappa i 14 dagar, men tråkig mat kan förstöra min semester.

xodd
2015-12-26, 12:15
Äsch då. *mini
Kanske måste tillbaka till ritbordet då. Inte så mycket att jag inte kan slappa i 14 dagar, men tråkig mat kan förstöra min semester.

Jag tror det. Som sagt, vi hade toppenmat på vårat hotell (gigantisk buffé som varierades varje kväll med fin mat) men det blir samma samma efter ett par dagar ändå. När vi väl kollade så insåg vi att det skulle ta lång tid och kosta ganska mycket att ta sig till något annat, om man inte skulle gå till närliggande resort.

Hade jag gjort om resan för samma pengar hade jag antagligen valt Maldiverna i 5-6 dagar och sedan kanske åkt vidare österut typ Hongkong, Singapore eller liknande. Då hade man antagligen landat på samma peng men mycket mer "upplevelse" för pengarna.

Nordenator
2015-12-26, 12:37
Japan i april, fjällvandring i antingen Jotunheimen i Norge eller längs Kungsleden och gissningsvis någon resa till Belgien, Holland och/eller Tyskland.

Det blev Japan, Galdhöpiggen/Jotunheimen och Harz+Brocken/Wittenberg/Berlin - så det spelade ut ungefär som väntat med andra ord.

Nästa år är NYC bokat, det blir att fortsätta vandra längs Kungsleden (och gissningsvis ta Keb) och säkert någon fler resa på sommaren/hösten. Inte omöjligt att jag hamnar i något östeuropeiskt land då jag spenderat för lite tid i krokarna.

shadowfire
2015-12-26, 12:44
Tanzania, med Kilimanjaro+Safari+Zanzibar blev en klockren hit. Även om man inte vill klättra i berg, så kan jag varmt rekommendera safari (och då gärna någon mer dag än mina två dagar, så man hinner se och uppleva Serengeti också). Zanzibar var riktigt trevligt för sol/bad/relax, så en bra kombo av aktivitet/träning/slapp med andra ord.

För 2016 blickar jag framåt mot Ryssland och Argentina för att fortsätta mina Summits.

G_lund
2015-12-26, 13:33
Fattig student några år till.

Fick några veckor i usa i somras (NY, Washington, Florida) och en del roadtrips inom sverige.

2016 blir det nog bara en tågluff genom östeuropa/balkan. Känns som mest bang for buck.

mij82
2015-12-26, 14:00
Nån som varit på Seychellerna och då främst ön La Digue? Kommer förmodligen åka dit i höst men inte bestämt än så är intresserad av lite omdömen. :)

Termy
2015-12-26, 15:02
Det blev Japan (Tokyo) 2,5 månad i somras (språkskola, värdfamilj), nu jobbar jag 7 månader på Lanzarote (för 3e gången). Nästa år är ej planerat ännu... en snabbvisit till karnevalen på Teneriffa, men sedan vettefan.

Ignatius72
2015-12-26, 15:14
Närmast på agendan är Österrike, Hintertux till sportlovet. Planerar även en längre tur till sommaren. Innsbrück som basstation och lite utflykter. 2-3v. Varje höst blir man sugen på att åka till nåt varmare ställe men med kort varsel är det svårt att hitta nåt (5 i familjen) till någorlunda rimligt pris. Mao så borde vi planera detta nu.

AlexGBG
2016-05-22, 15:12
Även om det är förra årets tråd här så fortsätter jag här :)

Jag ska åka till Sverige på semester, och en 9 dagars avstickare till Sicilien i September.

Ser fram mot svalt och skönt väder!

mij82
2017-01-01, 20:51
Nån som har några särskilda tips gällande Toscana inkl. Florens samt något särskilt som inte bör missas i Cinque Terre?

För övrigt så är Seychellerna ett paradis!

hahavaffan
2017-01-02, 09:13
Sydafrika, Krügerparken, den högra byggnaden, slutet på november:
http://nyati-safari.se/typo3temp/pics/33181476ad.jpg

Petoria
2017-01-02, 09:19
Indonesien (mestadels Bali) i 6 månader, ska studera indonesiska och jobba på distans.

eternallord
2017-01-02, 09:51
Spännnde! Hur kommer det sig att du valde att studera indonesiska? Har du någon plan med språkstudierna eller är det mest att testa något nytt?

Petoria
2017-01-02, 09:59
Spännnde! Hur kommer det sig att du valde att studera indonesiska? Har du någon plan med språkstudierna eller är det mest att testa något nytt?

Min flickvän kommer från Indonesien och vi ska gifta oss i April så känns bra att lära mig språket eftersom hennes föräldrar inte kan engelska. Sen att mina arbetsgivare inte har något problem med det och låter mig ha kvar full lön även på distans gör det hela mycket bättre :D

Förutom Bali så har vi redan planerat Lombok, Gili öarna, Raja Ampat, Java (Mt Bromo, Yogyakarta, Jakarta, Bandung), Komodo. Tyvärr så kan jag inte lämna landet med det visumet jag får så måste hålla mig inom Indonesien men finns hur mycket som helst att se där ändå.

PerLedin
2017-01-02, 10:25
Skippar svensk januari nästan helt och åker till Florida och Kuba. ft Lauderdale som bas i Florida, sen hälften av tiden i Havanna och all inclusive-degande i Varadero. Väderprognosen säger -27 på torsdag när vi åker. Känns helt ok.

blåvitt
2017-01-02, 10:33
Cannes, Berlin, eventuellt något runt Gardasjön.

pepplez
2017-01-02, 10:36
Januari: alperna (Hopfgarten) med familjen
Mars: alperna (Chamonix) med jobbet
Maj: Kroatien med familjen
Ett gäng jobbresor till Tyskland

shut teh face
2017-01-02, 10:40
Förhoppningsvis kommer jag och frugan iväg en långhelg till något mysigt ställe, Italien kanske, det har vi snackat om rätt länge .. :D

Det blir annars ett gäng resor upp till fjällen och åker skidor och snöskoter, detta tycker jag är så mycket roligare än att åka utomlands. Frugans föräldrar har en underbar timmerstuga mitt uppe på fjället, och nu har de köpt ett större hus eftersom de ska flytta dit permanent .. avis!
Sedan bor vi på Gotland så sommaren brukar man vilja spendera här.

Jobbresor blir det Munchen i Mars eller San Fransisco i höst, kanske båda

4623
2017-01-02, 10:44
Börjar med Gran Canaria i januari. Åre eller liknande i februari. Förmodligen LA i april, Polen i maj, Italien i juli. Sen förhoppningsvis någon längre resa i höst och över jul/nyår.

The_RobRoy
2017-01-02, 12:06
Sydafrika, Krügerparken, den högra byggnaden, slutet på november:
http://nyati-safari.se/typo3temp/pics/33181476ad.jpg

Nice, vi har inte bokat än, men vi ska också till Kruger, troligen i oktober.

Osukaru
2017-01-03, 13:22
Två veckor i Costa Rica med start om ett par dagar - har någon erfarenheter och tips skulle det uppskattas!

hahavaffan
2017-01-03, 14:02
Nice, vi har inte bokat än, men vi ska också till Kruger, troligen i oktober.Ser fram emot lite tips sen då :)

pbiddy
2017-01-03, 20:41
Precis hemkommen från Gent där vi var över nyår.

Runt påsk blir det en weekend/all inclusive-vecka beroende på semestermöjligheter.

I sommar blir det två veckor i hyrt hus på Algarvekusten i Portugal och sen roadtrip norrut i Sverige och sen nedåt i Norge i tio dagar.

Beroende på ekonomi planeras även en vecka i USA i oktober.

Flygplan
2017-01-03, 21:43
Har inte rest så mycket senaste halvåret så kommer kompensera det med extra mycket resande 2017, minst 5 resor över 4 månader. Har totalt 400.000 flygpoäng att bränna dessutom... Kommer bli mycket första- och businessklass :)

Börjar med 4 veckor Indonesien/Thailand/Vietnam i Jan/Feb.

eternallord
2017-01-03, 23:47
Min flickvän kommer från Indonesien och vi ska gifta oss i April så känns bra att lära mig språket eftersom hennes föräldrar inte kan engelska. Sen att mina arbetsgivare inte har något problem med det och låter mig ha kvar full lön även på distans gör det hela mycket bättre :D

Förutom Bali så har vi redan planerat Lombok, Gili öarna, Raja Ampat, Java (Mt Bromo, Yogyakarta, Jakarta, Bandung), Komodo. Tyvärr så kan jag inte lämna landet med det visumet jag får så måste hålla mig inom Indonesien men finns hur mycket som helst att se där ändå.

Kul, grattis! Indonesiska kan nog vara jäkligt tufft, men roligt med ett så ovanligt språk!

shut teh face
2017-01-04, 09:30
Har inte rest så mycket senaste halvåret så kommer kompensera det med extra mycket resande 2017, minst 5 resor över 4 månader. Har totalt 400.000 flygpoäng att bränna dessutom... Kommer bli mycket första- och businessklass :)

Börjar med 4 veckor Indonesien/Thailand/Vietnam i Jan/Feb.
Det är bra att du gör skäl för ditt nickname iaf.

AlexGBG
2017-01-04, 09:44
Kul, grattis! Indonesiska kan nog vara jäkligt tufft, men roligt med ett så ovanligt språk!


Det jobbigaste tror jag är att man inte har hört så mycket Indonesiska. Till skillnad från många andra asiatiska språk är det ju inget tonalt språk, och dom använder ju samma bokstäver som vi gör i Sverige vilket gör allt mycket lättare =)

Petoria
2017-01-04, 16:03
Kul, grattis! Indonesiska kan nog vara jäkligt tufft, men roligt med ett så ovanligt språk!

Tack så mycket!

Det jobbigaste tror jag är att man inte har hört så mycket Indonesiska. Till skillnad från många andra asiatiska språk är det ju inget tonalt språk, och dom använder ju samma bokstäver som vi gör i Sverige vilket gör allt mycket lättare =)

Ja exakt, väldigt enkel grammatik också, finns t.ex inget plural eller grammatiskt genus.

Flygplan
2017-01-04, 16:34
Det är bra att du gör skäl för ditt nickname iaf.

:D 2002 var jag visserligen ingen flygnörd ännu. Ett random nickname som slumpade sig ganska bra med mitt liv 15 år senare ;)

r3mpuh
2017-01-04, 23:57
Rom/Italien.
Möjligtvis även Falun.
Hotell Falun har även en separat byggnad med hotellrum på deras innergården vars rum var aschill imo. :)

Snobbe
2017-01-05, 11:33
drar till Sri Lanka snart, ska bli skönt att slippa vintern lite :)

DJJOHANSSON
2017-01-05, 14:32
Har tänkt o åka utomlands i 14-18 dagar i juli. Rutten är inte låst ännu, hatade London och sa att jag aldrig skulle dit igen men jag vill ge det en chans till. Kommer eventuellt beta av amsterdam redan i juni.. (defqon 1 NL)

London -> amsterdam -> budapest -> split kroatien (ultra europe) -> ibiza ->hem

nicotin
2017-01-06, 09:36
Har samma sits som Flygplan, har slutat jobb som resande efter 17 år på resande fot och med nästan 1,2 miljoner poäng på div allianser skall jag ta frugan på en resa runt favoritställena .

Vi börjar med att flyga SAS från ARN-LHR i C sen vidare från LHR till Singapore i Singapore Airlines First Suits.

Sen med samma kärra i samma klass till SYD där vi åker runt och hälsar på lite människor som jag lärt känna under åren sen vidare med Qantas till Cook öarna där vi stannar 2 veckor.

Sen tillbaka till SYD och flyger Quantas First till Los Angeles och sen BA first från LAX till LHR och sen BA Business till Arlanda.

Kostat totalt 7.980SEK/person i skatter och bränsletillägg totalt för oss båda samt även bränt hotell poäng för uppgraderingar och rena bokningar och hyrbils bokningar.


Tog några dagar att boka detta så det skulle matcha samt även lite trix via IATA biljettsystem men fan det gick :)



http://i64.tinypic.com/2qkif84.jpg

ARN LHR 240° (SW) 234° (SW) 911 mi
LHR SIN 078° (E) 078° (E) 6,765 mi
SIN SYD 133° (SE) 133° (SE) 3,908 mi
SYD MEL 232° (SW) 220° (SW) 439 mi
MEL RAR 087° (E) 076° (E) 3,471 mi
RAR SYD 243° (SW) 229° (SW) 3,102 mi
SYD LAX 061° (NE) 049° (NE) 7,488 mi
LAX LHR 034° (NE) 022° (N) 5,456 mi
LHR ARN 045° (NE) 045° (NE) 911 mi
Totalt 32,449 miles

Brofessorn
2017-01-06, 09:56
Om jag har tur kanske jag får möjlighet att åka till Karlstad, vore kul att få se storstan.

Flygplan
2017-01-06, 12:47
Har samma sits som Flygplan, har slutat jobb som resande efter 17 år på resande fot och med nästan 1,2 miljoner poäng på div allianser skall jag ta frugan på en resa runt favoritställena .

Vi börjar med att flyga SAS från ARN-LHR i C sen vidare från LHR till Singapore i Singapore Airlines First Suits.

Sen med samma kärra i samma klass till SYD där vi åker runt och hälsar på lite människor som jag lärt känna under åren sen vidare med Qantas till Cook öarna där vi stannar 2 veckor.

Sen tillbaka till SYD och flyger Quantas First till Los Angeles och sen BA first från LAX till LHR och sen BA Business till Arlanda.

Kostat totalt 7.980SEK/person i skatter och bränsletillägg totalt för oss båda samt även bränt hotell poäng för uppgraderingar och rena bokningar och hyrbils bokningar.


Tog några dagar att boka detta så det skulle matcha samt även lite trix via IATA biljettsystem men fan det gick :)



http://i64.tinypic.com/2qkif84.jpg

ARN LHR 240° (SW) 234° (SW) 911 mi
LHR SIN 078° (E) 078° (E) 6,765 mi
SIN SYD 133° (SE) 133° (SE) 3,908 mi
SYD MEL 232° (SW) 220° (SW) 439 mi
MEL RAR 087° (E) 076° (E) 3,471 mi
RAR SYD 243° (SW) 229° (SW) 3,102 mi
SYD LAX 061° (NE) 049° (NE) 7,488 mi
LAX LHR 034° (NE) 022° (N) 5,456 mi
LHR ARN 045° (NE) 045° (NE) 911 mi
Totalt 32,449 miles

Vilken resa! Hur många poäng gick allt på? Vet precis vad du menar med att det tar tid att boka, man får nästan huvudvärk när man sitter och planerar alla avgångar som ska klaffa :)

Jag ska också testa Singapore Airlines på kommande resan om några veckor. Jag får nöja mig med "vanlig" First och då bara mellan Singapore och Jakarta. Mina long/medium haul i First är med ANA och Thai.

nicotin
2017-01-06, 14:01
Vilken resa! Hur många poäng gick allt på? Vet precis vad du menar med att det tar tid att boka, man får nästan huvudvärk när man sitter och planerar alla avgångar som ska klaffa :)

Jag ska också testa Singapore Airlines på kommande resan om några veckor. Jag får nöja mig med "vanlig" First och då bara mellan Singapore och Jakarta. Mina long/medium haul i First är med ANA och Thai.


Det var inte avgångarna som skulle klaffa det var transfer av bagaget som inte klaffade men som First har man vissa förmåner !

Sen är det inte alla bolag som är så pigga på att sälja F biljetter för poäng men efter lite trix samt vifta div svarta och platina kort till höger och vänster så gick det..

Stor tack till AMEX centurion hotline för massor av hjälp med hotel !

Jag vart mycket besviken på SAS Pandion att dom inte kunde trycka på LH mer som jag hade tänkt åka med från början men inom Star gruppen är Pandion bara Guld ungefär som Black HON inom LH bara är LH guld inom Star gruppen.

Nåja det är löst och jag ser fram emot resan..

För alla biljetterna så gick det ca 790.000 poäng totalt så jag har nästan lika mycket kvar på kontona dock.

BTW hänger du nått på Businessclass.se forumet ?

Flygplan
2017-01-06, 14:53
Det var inte avgångarna som skulle klaffa det var transfer av bagaget som inte klaffade men som First har man vissa förmåner !

Sen är det inte alla bolag som är så pigga på att sälja F biljetter för poäng men efter lite trix samt vifta div svarta och platina kort till höger och vänster så gick det..

Stor tack till AMEX centurion hotline för massor av hjälp med hotel !

Jag vart mycket besviken på SAS Pandion att dom inte kunde trycka på LH mer som jag hade tänkt åka med från början men inom Star gruppen är Pandion bara Guld ungefär som Black HON inom LH bara är LH guld inom Star gruppen.

Nåja det är löst och jag ser fram emot resan..

För alla biljetterna så gick det ca 790.000 poäng totalt så jag har nästan lika mycket kvar på kontona dock.

Pandion... Har bara hört talas om er :d Jag flyger ganska lite med SAS så högre än guld kommer jag aldrig bli. Tycker också att det är ganska märkligt att guld har samma förmåner som diamant/pandion inom Star alliance. Men jag klagar inte :)

Jag kör på Amex Elite och utnyttjar 2-4-1 vouchers som alla andra dödliga ;)


BTW hänger du nått på Businessclass.se forumet ?

Absolut :)

Shqypnia
2017-01-06, 15:18
Italien, Kosovo, Albanien & USA. Det är planen för 2017.

dream_theater_
2017-01-06, 15:30
Liverpool är min enda inplanerade resa i år! Fick precis ett litet barn, så det ska bli spännande att se hur det går på planet.

Hemi
2017-01-06, 15:59
För att slippa öronvärk, om det går, om du får, mata barnet, amma, under landningen. Då har barnet nåt att svälja och de brukar somna.

Rikard Jansson
2017-01-06, 15:59
Kanske blir Karlstad någon gång, vi får se.

UppviglarUno
2017-01-06, 16:52
Önskade att jag upptäckte den här tråden tidigare. Har haft otroliga resor 2016 och 2017 har jag följande inplanerat

*I februari åker jag till Genève för en tur längs med genevesjön och en avstickare till Chamonix för att hälsa på en vän.

*I Mars börjar jag två månaders resande med en vecka i Peking för att sen ta mig vidare till Auckland i Nya Zeeland. Stannar där i någon vecka och utforskar närområdet. Flyger därefter ner till Queenstown och bilar upp längs med västkusten.
Sen bär det av till Buenos Aires Argentina. Efter någon vecka så Flyger jag ner till El Calafate för att sen åka längs med västkusten och uppleva så mycket som möjligt av Torres del Paine. Det får ta den tid det tar med vandringar och en hel del cyklande. Torres del Paine har legat högt på listan under många år.

*I juli åker jag på en grabbtripp längs med västkusten i USA. Börjar i Seattle och avslutar i LA.

*I november åker jag till Brasilien planerar att stanna där i minst två veckor dock ingen direkt plan på vart jag ska eller vad jag ska göra.

Det är de resorna jag har bokat in än så länge men jag hoppas få in någon skön weekend också.

Dreas
2017-01-06, 23:25
Det roligaste i år blir nog en månad i Australien med en kort tur till Nya Zeeland.

Melbourne - Wellington - Brisbane(Gold Coast) - Sydney och tillbaka till Melbourne. Kommer bli riktigt bra.

Dreas
2017-01-06, 23:41
Det roligaste i år blir nog en månad i Australien med en kort tur till Nya Zeeland.

Melbourne - Wellington - Brisbane(Gold Coast) - Sydney och tillbaka till Melbourne. Kommer bli riktigt bra.Glömde säga att vi reser med en 19månaders envis kille också! :)

awesomooo
2017-01-07, 04:28
Blir väl en hel del weekends runt om Europa skulle jag tippa på. Ställen med bra brudar, käk, dricka, droger och sevärdigheter.

Ignatius72
2017-01-07, 11:49
Kom precis hem från 2,5v i Kenya. Kombinerat stad/kust/safari. Med 5 i familjen blir det dyrt med allt. Upptäckte dock att jag satt och kollade skidresor precis. Hmmm. En sväng till Österrike hade suttit som en fläskläpp.

DJJOHANSSON
2017-01-07, 11:49
Om jag har tur kanske jag får möjlighet att åka till Karlstad, vore kul att få se storstan.

Kanske blir Karlstad någon gång, vi får se.



Ni är välkomna.

StarkaUlf
2017-01-08, 08:25
Någon som har varit i Washington DC, Philadelphia och New York som kan säga vilken stad ni föredrar?

Har själv bara varit i New York, men missade ju en hel del där, så eventuellt åker man dit igen.

Jag gillar väl mest att gå runt och se på saker, t.ex historiska ställen, och att äta :D shopping, festa osv är inget jag bryr mig om.

Vilken stad tycker ni är bäst för en kortare vistelse, säg 4-5 dagar?

StarkaUlf
2017-01-08, 13:52
Förresten, har ni något tips på en bra sida där man kan finna t.ex blandade biljetter, där en del av resan är t.ex Premium Ekonomi och resten kanske Ekonomi? Vet inte hur mycket man kan lita på typ flygpoolen, resecentrumgruppen, odenresor etc.

pbiddy
2017-01-08, 16:54
Någon som har varit i Washington DC, Philadelphia och New York som kan säga vilken stad ni föredrar?

Har själv bara varit i New York, men missade ju en hel del där, så eventuellt åker man dit igen.

Jag gillar väl mest att gå runt och se på saker, t.ex historiska ställen, och att äta :D shopping, festa osv är inget jag bryr mig om.

Vilken stad tycker ni är bäst för en kortare vistelse, säg 4-5 dagar?

Jag har varit i Washington och gillade det skarpt! Var bara där över dagen så vi hann inte se allt men kommer garanterat att åka tillbaka.

eternallord
2017-01-08, 17:55
New York kan man lätt spendera flera veckor i, finns massor att se och göra. Washington DC tycker jag passar bra för kortbesök, typ 2 dagar. Man kan hoppa på en city-cykel och se typ "allt" på en dag.

StarkaUlf
2017-01-08, 18:08
Det lutar mest åt Philadelphia eller NY om det blir av. Isf blir det väl kanske fem dagar som spenderas där. Dom har ju ändå Liberty Bell, Independence Hall, Museum of Art, Franklin Institute, Reading market, Zoo, Penn Museum osv. Kanske kan vara något :) Samtidigt som jag gärna far till NY igen :D

nicotin
2017-01-09, 08:13
Förresten, har ni något tips på en bra sida där man kan finna t.ex blandade biljetter, där en del av resan är t.ex Premium Ekonomi och resten kanske Ekonomi? Vet inte hur mycket man kan lita på typ flygpoolen, resecentrumgruppen, odenresor etc.

Blir svårt om du vill ha mixade biljetter från olika bolag !

Yes
2017-01-09, 09:47
Får se om det blir roadtrip i år. Planen var att köra 3 veckor i USA men det har vi skjutit på till nästa år. Nu snackas det istället att köra Europa i österled ned mot Balkan och Turkiet.

Ett Orm
2017-01-09, 11:58
Nordnorge ( söröya) för skreifiske en vecka är det som är bestämt.
Kanske en tur till Karlstad också.

Bastutan
2017-01-09, 12:48
Någon som varit i/på Kap Verde? Bra/dåligt?

kaer
2017-01-09, 12:59
Åker till alpe d'huez nästa vecka, ska bli riktigt skönt med lite skidåkning och god mat.

MackeJuve
2017-01-09, 13:04
Ska till Warszawa på torsdag, något ställe ni rekommenderar?

pbiddy
2017-01-10, 20:51
Ska till Warszawa på torsdag, något ställe ni rekommenderar?

Det har jag! Var där förra sommaren och en kompis åkte dit för nån månad sen och bad mig om lite tips. Skrev ihop en guide till honom som du kanske också kan ha nytta av. Kopierar rakt av så "hotellet" jag nämner emellanåt är Sofitel Victoria Warszawa.

-------------------------------------------------------------------
Łazienki-parken
Fin park. Ni kan ju kolla vad det är för väder innan ni tar taxi dit (inte värt att gå, taxi/Uber är svinbilligt). Men helt klart värt ett besök och kanske ännu finare på vintern. Räkna med 1–2 timmar att gå igenom och jag vill minnas att det finns lite kaféer där inne.

Old Town
”Riktiga” Warszawa. Ni kommer förmodligen hamna här varje dag p.g.a. restauranger och liknande. Jättefint och massa saker att se. Var en hel del schyssta barer i området också. Prova att gå runt baksidan på ”utsidan” så fanns det ett fint område med en liten park.

Palace of Culture and Science
Högsta huset i stan, tydligen hatar polackerna stället p.g.a. att Stalin gav det som present till Warszawa – för invånarnas pengar, utan att de önskade det. Vi var aldrig inne men det var en jävla syn att se utifrån.
P.S. I ”parken” runt omkring så var det rätt schlet, egentligen det enda stället i hela stan vi såg folk som uppenbarligen hade tagit droger. Annars var det väldigt rent och fint!

Zlote Tarasy
Shoppingcenter precis bakom ovan byggnad. Skulle tippa på runt 100 butiker och riktigt bra priser. Märkesgrejer kostar dock som hemma eller möjligtvis någon liten rabatt, men om man köper inhemska märken så är det halva priset.

Panorama Sky Bar
Rooftop bar precis över gatan från ovan köpcenter. Vi var inte där heller då det öppnade vid 17-tiden men jag tror det kan va riktigt schysst utsikt!

Barberian Barbershop
Behemoths sångare har en kedja med barberare och en av dem ligger precis vid ovan köpcentrum (eller ja, 500 m bort). Jag var där förra året och det var skitcoolt! Lätt värt om du vill prova en barberare (jag tror de även är frisör men är osäker) till ett bra pris. Kostade 200 kr vill jag minnas och motsvarande i Sverige kostar lätt 5–600 kr.

Tomb of the Unknown Soldier
Monument precis utanför hotellet vid parken. Det är alltid två soldater som vakter en brinnande låga som ska symbolisera nån skit. Värt att ta en sväng förbi!

Arkadia Shopping Mall
Större köpcentrum som ligger lite längre bort. Taxi hit är ett måste. Skulle tippa på 200 butiker. Tippar på att vi shoppade 90% av våra grejer här.

Factory Outlet Ursus
Inte varit här men verkar vara en outlet. Har fått bra betyg på Tripadvisor så kan ju vara värt ett kik! Bör inte kosta mer än nån hundring med taxi, men kolla om det finns några intressanta affärer först.

1944
Handlar om judarnas motstånd i Warszawaghettot 1944. Jag älskar förvisso krig och speciellt andra världskriget men jag tror att de flesta kan uppskatta (ja, fel ord, men du fattar) detta. Riktigt bra och upplysande! Helt klar värt ett besök om man vill få sin dos av historia.

Hotellet
Du kommer inte att ångra att du köpte till frukost. Vi skippade det och sen ändrade vi oss första dagen och betalade 220 kr per person och dag och det var värt det vilken dag i veckan som helst. Passa även på att prova poolen och träningsrummet i källaren. Kan ev. finnas någon form av spaavdelning också. Prova med fördel också att klaga på något. Vi köpte med pizza upp på rummet en kväll och hyrde en film som slutade att fungera efter en stund. När vi checkade ut nämnde vi detta och fick prata med någon Customer Relations-manager och fick 25% rabatt på frukosten.

Taxi
Ta taxi! Det är riktigt billigt och de allra flesta kunde hyfsad engelska. På hotellet fanns det personer som jobbade med att beställa taxi åt folk och skötte allt åt er.
Ett förslag är även att du mailar hotellet, säger att du har en bokning och frågar om de kan fixa skjuts tur och retur från flygplatsen samt vad de kostar. Borde ligga på runt 200 kr per väg.

Aioli
Bra restaurang/bar ett par hundra meter ”bakom” hotellet. Käkad en köttbit där. Gatan dit, om man går kortaste vägen, var dock inte den trevligaste. Kan nog va lite stökig på kvällen p.g.a. strippklubbar och annat löst folk. Såg ingen ”dåligt” men kan va värt at veta och kanske ta en lite längre omväg beroende på dagsform.

Trattoria Rucola
Italiensk restaurang med den godaste pizzan jag någonsin har ätit. Riktigt bra ställe och det är ju typ gratis… Förrätt, huvudrätt, öl, vin och dricks ligger på runt 500 kr – för TVÅ! Käkade här två kvällar i rad.
-------------------------------------------------------------------

Hoppas något kan falla i smaken!

MackeJuve
2017-01-10, 22:31
pbiddy

Det där kommer jag att få nytta av, de största av tack!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

redbrigade
2017-01-11, 09:07
pbiddy

Det där kommer jag att få nytta av, de största av tack!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Skriv gärna din egna rekommendation efter att du varit där, ska dit i maj så alla tips uppskattas.

MackeJuve
2017-01-11, 09:42
Skriv gärna din egna rekommendation efter att du varit där, ska dit i maj så alla tips uppskattas.

Absolut! Vi lär kolla runt lite men det är inte i fokus om vi säger så, anledningen till resan är att en kompis fyller 25. Men lite tips på softa pubar kan jag ju alltid langa ;)

redbrigade
2017-01-11, 11:28
Absolut! Vi lär kolla runt lite men det är inte i fokus om vi säger så, anledningen till resan är att en kompis fyller 25. Men lite tips på softa pubar kan jag ju alltid langa ;)

Ska dit på en svensexa så tips om pubar, nattklubbar etc. är av väldigt intressant :d

MackeJuve
2017-01-11, 11:32
Ska dit på en svensexa så tips om pubar, nattklubbar etc. är av väldigt intressant :d

Then I'm your man :D

Hemi
2017-01-11, 13:12
Får se om det blir roadtrip i år. Planen var att köra 3 veckor i USA men det har vi skjutit på till nästa år. Nu snackas det istället att köra Europa i österled ned mot Balkan och Turkiet.

Är det flyg, hyrbilspriset?

Yes
2017-01-11, 14:01
Är det flyg, hyrbilspriset?
Mjo, delvis. Sen blev det lite svårt att få det att lira med alla inblandade; kostnad, synca tre veckors semester, andra planer osv.
Vi har tidigare varit ett gäng på 3-4 pers som kört roadtrips på somrarna. När idén om en USA-tour språkades över några glas blev det plötsligt dubbelt så många.

Hemi
2017-01-11, 14:31
Mjo, delvis. Sen blev det lite svårt att få det att lira med alla inblandade; kostnad, synca tre veckors semester, andra planer osv.
Vi har tidigare varit ett gäng på 3-4 pers som kört roadtrips på somrarna. När idén om en USA-tour språkades över några glas blev det plötsligt dubbelt så många.

Ok, tänkte mest på att bensinpriserna i USA är ju mycket mindre och att hyra bil är åtminståne min erfarenhet lite enklare och avslappnat än i Europa. Klart ni kör väl egen bil i Europa men jag menar proceduren i USA är nog om man skulle jämföra, enklare. Maten billigare också, i alla fall mot Sverige/Tyskland mm.

Yes
2017-01-11, 14:54
Ok, tänkte mest på att bensinpriserna i USA är ju mycket mindre och att hyra bil är åtminståne min erfarenhet lite enklare och avslappnat än i Europa. Klart ni kör väl egen bil i Europa men jag menar proceduren i USA är nog om man skulle jämföra, enklare. Maten billigare också, i alla fall mot Sverige/Tyskland mm.
Nja, hyrbil är enkelt fixat om vi kör på det. Östeuropa är också väldigt billigt och bra, sen lär vi också köra minst en vecka kortare.

Åka ner och erövra Konstantinopel och sen hem igen kan bli en riktigt trevlig resa. Får dock se vad vi kommer fram till när vi sätter oss och planerar. Jag är inte helt säker på hur jag själv vill göra. Kan även tänka mig att åka på egen hand och checka läget i Norge inkl. Svalbard, samt förmodligen kunna spara undan lite drakmer.

Angel
2017-01-11, 23:37
Jag hänger på Svalbard!

MackeJuve
2017-01-16, 09:32
Ska dit på en svensexa så tips om pubar, nattklubbar etc. är av väldigt intressant :d

Marriot Hotel

Vårt hotell, låg bra, mitt i staden vid ett stort shopping-centrum. Priset låg, om jag minns rätt på ca 1000 kr för tre nätter. Väldigt bra hotell med fina rum(man hade en egen dubbelsäng, badkar, TV med t.ex. Canal+ etc.). På hotellet fanns bland annat casino, sky bar, helt ok utrustat gym samt spa med bastu, jacuzzi och swimmingpool. Rekommenderas varmt.

Gamla stan

Var här en sväng på lördagen. Tog en kaffe på ett fik. Inget ställe som föll oss i smaken.

Beef 'n' Pepper

Steak house. Tog en burgare som var jäkligt fin. Inget "måste-ställe" men helt klart värt ett besök.

Level 27

Nattklubb högt upp i en skyskrapa. Var inget stort ställe men hade helt klart sin charm. Rådde delade meningar här, vissa av oss tyckte att det var bra och andra blev missnöjda över att det inte var större.

Sketch

Större nattklubb. Såg riktigt soft ut utifrån. Vi gav upp då kön var för lång men några andra svenskar som gick dit sa att det var grymt.

Bank Club

Här var vi på lördagen, när vi inte kom på Sketch. Var faktiskt ganska bra. Fanns både ställen att chilla på samt okej dansgolv.

Mazowiecka

Gatan där, som vi uppfattade det, majoriteten av alla nattklubbar låg.

Taxi

Kan instämma med föregående talare, det är värt att ta taxi överallt. Kostar ändå inget. Man får dock vara på sin vakt. Vissa förare är betalda av strippklubbarna. Vi tjatade verkligen på en av chaufförerna att köra oss till en vanlig dansklubb, ändå kom vi till en strippklubb. När vi insåg att det var just en sådan klubb bad vi honom att köra oss någon annanstans. Han tog en runda till en klubb som var stängd och åkte därefter tillbaka. Vi insåg i efterhand att det bara var skitsnack att han inte visste vilka klubbar som var öppna då t.ex. Mazowiecka hade massor av klubbar som rimligtvis var öppna 23:00 en torsdag.

redbrigade
2017-01-16, 12:33
Warzsawa

Grymt! Vad tyckte du/ni om staden och utelivet överlag?

MackeJuve
2017-01-16, 13:17
Grymt! Vad tyckte du/ni om staden och utelivet överlag?

Nu åkte vi inte runt en massa i staden men av det vi såg så är det ju ingen fin stad, även om den inte heller är hemsk. De ställena vi åt på samt klubbarna vi var på höll dock bra kvalité. Inget direkt att anmärka på angående utelivet, det var bra med folk ute och vi hade kul. Det absolut bästa är lätt priserna. Man kanske kommer till en lite finare klubb där ölen är lite dyrare, då kostar den ändå bara 14 zloty(~30 SEK).

Brände 350 zloty under min första vistelse i Polen(två nätter i Katowice) och ~800 zloty under den här vistelsen(tre nätter i Warszawa), nu talar jag alltså om fickpengar. Tänkte inte ett skit på vad saker och ting kostade, inget som helst budgettänk. Det får man ju ändå säga är rätt så trevligt :)

StarkaUlf
2017-01-21, 13:18
Någon som har varit i Seattle och kan rekommendera någonting att se, något matställe etc? :)

Callek
2017-01-21, 13:37
Gran Canaria (södra delen) på fredag, tips på restauranger och aktiviteter m.m mottages gärna :)

Termy
2017-01-21, 15:16
Nån som varit på bergsvandring i antingen norra Spanien eller tatrabergen och har någon rekommendation för någon 1-veckastur?

Scoffan
2017-01-21, 23:44
Gran Canaria (södra delen) på fredag, tips på restauranger och aktiviteter m.m mottages gärna :)

Vill inte vara negativ men var där förra året, rent generellt var maten riktigt kass på i princip alla ställen på turistorterna, nästan värre en vanlig "turistortsmat"

Tyckte det var rätt så trevligt att hyra bil och åka upp en sväng i bergen, där hittade vi dessutom lite bättre mat. Även i "huvudstaden" så fanns det bättre mat, försök leta efter ställen som lokalinvånarna äter på. Om du åker upp i bergen så finns det också en del trevliga vandringsleder med fin utsikt. :)

Exdiaq
2017-01-22, 01:33
Gran Canaria (södra delen) på fredag, tips på restauranger och aktiviteter m.m mottages gärna :)

Köra buggy i bergen med Buggy Pirates. Lite ståhej med fotande o.s.v. men grymt trevligt att åka upp i bergen och genom en del lite mindre samhällen.

http://www.buggypirates.com/

När jag och sambon var på Playa del Ingles låg vi mest och gjorde ingenting samt gick runt lite i närområdet, vilket var rätt trevligt det med. Men det var inget speciellt i sig, halvkass mat, inga vidare drinkar, gaybarer och tyska sportbarer, småaffärer med krimskrams m.m. Var där en vecka vilket var rätt lagom, längre än så hade blivit lite tråkigt.

Provade även på jetski-tur vilket var helt okej men överskattat. Kanske om man hittar någon grupp-tur istället för enskilt som jag och sambon hade. Guiderna är lite väl knepiga för min smak och blir lätt för mycket.

Hemi
2017-01-22, 01:51
Någon som har varit i Seattle och kan rekommendera någonting att se, något matställe etc? :)

The Needle, Mount Baker i närheten, om att äta vet inte. Allt outdoors. Öarna populära.

Kamp
2017-02-06, 09:01
Tänkte åka till Montenegro i slutet av maj och undrar om någon varit där och har några bra tips?

Jag och min sambo har inte riktigt bestämt vart vi ska bo än, funderar på Dobrota. Mysig liten by, samtidigt som den inte ligger vid kusten och kanske blir "tråkig"?

Tacksam för tips!

G_lund
2017-02-06, 14:54
Tänkte åka till Montenegro i slutet av maj och undrar om någon varit där och har några bra tips?

Jag och min sambo har inte riktigt bestämt vart vi ska bo än, funderar på Dobrota. Mysig liten by, samtidigt som den inte ligger vid kusten och kanske blir "tråkig"?

Tacksam för tips!

Jag var där en sväng i Juni förra året.
Bilade kroatiska kusten och tog vägen in via Dubrovnik -> Mostar -> Ostrog Monastary -> Kotor -> Dubrovnik.

Ostrog:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/1d/65/37/1d6537bdfe63d19e7e6540a6705a6e7b.jpg

Jag tyckte naturen blev bättre och bättre ju längre söderut vi kom. Speciellt på landsbygden. Kroatien var bra, Bosniens landsbygd var riktigt bra och bergssluttningarna i Montenegro var helt otroliga. Dock är det väldigt dåliga vägar på vissa ställen så räkna med att det kan ta tid om ni ska bila runt i Montenegro. Vi körde flera timmar på 2:ans växel utan möjlighet att växla upp. Där har Kroatien en fördel med att man kan åka småvägar om man vill men att man även kan även köra motorväg och smacka av 30 mil snabbt och lätt.

Filmklipp från bergen i Montenegro, notera kvaliteten på vägen där vi mötte både bilar, kossor och lastbilar :D
https://www.instagram.com/p/BGepDA_oQl0/?taken-by=ergr_

Dobrota ligger med några få mils avstånd från både Dubrovnik, Kotor och Nationalparker så får man tråkigt är det bara att hyra en bil över dagen. :)

Maj är nog en bra tid då turistsäsongen kickar igång ordentligt först i slutet av Juni.

Mvh.

StarkaUlf
2017-02-19, 17:12
Vilka billigare städer rekommenderar ni i Europa? :)

Tänker typ Krakow/Warszawa, Budapest, Český Krumlov, Riga, Vilnius, Prag, Neapel osv.

Helt enkelt billigare städer än Rom, Paris, London etc :D

Festande är inget jag bryr mig om. Mer om god mat/fika och saker att se/göra, vandra omkring osv.

Snobbe
2017-02-19, 17:16
Va precis i Sri lanka, galet fint land med en del surf och grym mat. befolkningen är galet vänliga också o de flesta kan engelska bra. Kan verkligen rekommendera.

Baan
2017-02-19, 18:22
Vilka billigare städer rekommenderar ni i Europa? :)

Tänker typ Krakow/Warszawa, Budapest, Český Krumlov, Riga, Vilnius, Prag, Neapel osv.

Helt enkelt billigare städer än Rom, Paris, London etc :D

Festande är inget jag bryr mig om. Mer om god mat/fika och saker att se/göra, vandra omkring osv.

Berlin är faktiskt billigt.

mij82
2017-02-19, 19:51
Va precis i Sri lanka, galet fint land med en del surf och grym mat. befolkningen är galet vänliga också o de flesta kan engelska bra. Kan verkligen rekommendera.

Skriver under på detta. :)

StarkaUlf
2017-04-27, 18:10
Åker mest troligt till Prag och sedan Budapest i sommar. Hade sen tänkt flyga till antingen Neapel eller Florens. Vilken av dessa hade ni valt? Bra väder och god mat lär ju finnas på båda platserna :D

Petoria
2017-05-16, 11:15
Vilka billigare städer rekommenderar ni i Europa? :)

Tänker typ Krakow/Warszawa, Budapest, Český Krumlov, Riga, Vilnius, Prag, Neapel osv.

Helt enkelt billigare städer än Rom, Paris, London etc :D

Festande är inget jag bryr mig om. Mer om god mat/fika och saker att se/göra, vandra omkring osv.

Bumpar här då jag undrar ungefär samma sak.

Tips på bra och billiga städer i Östeuropa som är bra för en helgresa till hösten? Redan varit i Warszawa, Prag, Sofia.

Inte intresserad av festande heller, men billig öl och bra barer är aldrig fel.

Kamp
2017-05-16, 13:47
Maj - Montenegro (Kotor)
Juni - Skottland (Edinburgh)
Juli - Spanien (Barcelona)

Dreas
2017-05-16, 14:06
Det roligaste i år blir nog en månad i Australien med en kort tur till Nya Zeeland.

Melbourne - Wellington - Brisbane(Gold Coast) - Sydney och tillbaka till Melbourne. Kommer bli riktigt bra.Blir nog ytterligare en sväng till Cadaques i sommar. Kom hem från några trevliga dagar i Sitges nyligen också.

J.V
2017-05-17, 14:56
Någon som varit i/på Kap Verde? Bra/dåligt?Oerhort sent svar, men nagon annan kanske funderar.

Nu ar det 5-6 ar sedan jag var dar (och jag kommer faktiskt inte ihag vilken o) - men verkligen inget stalle om man vill ha nagon form av nattliv. Vi fick inte ens lamna hotellet efter solen gatt ner pga fara for livet.

Inte mycket att gora dagtid heller utover att ligga vid poolen eller pa stranden, men vill man bara slappna av i ordentlig varme ar det perfekt. Vi hyrde fyrhjulingar en dag och drog till en strand pa andra sidan (den lilla) on - sag inte en manniska pa 6-7 timmar. Bara vita strander och palmer runt omkring.

Det roligaste i år blir nog en månad i Australien med en kort tur till Nya Zeeland.

Melbourne - Wellington - Brisbane(Gold Coast) - Sydney och tillbaka till Melbourne. Kommer bli riktigt bra.Fiiint. :thumbup:

xan
2017-05-17, 15:24
Vad tycker folket om Tokyo? Och vad ska man hitta på där? Sökt i tråden men hittade bara 1 person som varit där.

G_lund
2017-05-17, 16:58
Vad tycker folket om Tokyo? Och vad ska man hitta på där? Sökt i tråden men hittade bara 1 person som varit där.

Polaren var där i våras. Han var inte speciellt imponerad och tyckte det var roligare i Hong Kong. Men jag misstänker att han inte gjorde några större försök att leta runt där heller. *screwy*

G_lund
2017-05-17, 17:25
Bumpar här då jag undrar ungefär samma sak.

Tips på bra och billiga städer i Östeuropa som är bra för en helgresa till hösten? Redan varit i Warszawa, Prag, Sofia.

Inte intresserad av festande heller, men billig öl och bra barer är aldrig fel.

Budapest: Liknade Prag till stor del men jag trivdes bättre i Budapest. Många mysiga pubar (googla ruin pub eller ruin bar).

Ljubljana: Trevligt folk och fin natur med alptoppar överallt i horisonten. Finns mycket natur att se, gamla slott, grottor och sådant. Besökte Lake Bled för några år sedan och det var en trevlig dagstur.

Zadar: Väldigt mysig stad. Precis som alla andra städer i Kroatien finns en gammal del av staden där stengatorna är trånga och allt ser ut som game of thrones. Underbart att hänga här så länge det inte är turistsäsong. Dryga timmen med bil till Plitvicesjöarna som har en natur jag inte trodde fanns i Europa, lär vara fantastiskt fint där på hösten [Länk] (https://www.google.se/search?q=lake+bled&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwikzvrVpvfTAhXHliwKHacOBGQQ_AUICigB&biw=1920&bih=974#tbm=isch&q=plitvice+autumn).

Makarska: Väldigt trevlig, lite mindre stad vid kroatiska kusten. Verkar vara full fart här på turistsäsongen men kommer man några veckor innan eller efter så är det enligt mig en rätt bra kombo av fin natur, folk i rörelse, badplatser och restauranger. Känner många som har den här staden som återkommande resmål =).

Dubrovnik: Stor turistfälla. Att hänga på låset till ringmuren och göra en tur där innan alla andra turister vaknat är dock riktigt intressant. Kings Landing i Game of Thrones spelas in här. :) Det går att hitta mysiga små restauranger med vettiga priser på bakgatorna men i övrigt är alla priser minst det dubbla jämfört med resterande Kroatien. Staden är även byggt i en brant backe (även med balkan-mått mätt) så det är inte riktigt ett alternativ att bo en bit utanför stadskärnan om man inte vill vela med taxibilar osv.

Mostar: Om möjligt lika stor turistfälla som Dubrovnik. Bättre priser, men krimskramstält till förbannelse överallt nära den kända bron. I övrigt en väldigt intressant och ovan känsla att se alla skotthål i väggarna efter Balkankriget, något man inte är van vid som Svensk. [Länk] (https://www.instagram.com/p/BGZuR_AIQoj/)


Kotor: Sjukaste naturen jag sett. Ungefär som Norges fjordar fast i ett medelhavsklimat. Också en rätt mysig äldre stadsdel. Märks tydligt att Montenegro inte fått in lika mycket turistpengar som exempelvis Kroatien. Speciellt på deras vägar. [Länk] (https://www.instagram.com/p/BGepDA_oQl0/) Dock helt otroligt billigt om man tar sig ut på landsbygden. Landets invånare har även de stiligaste mustascher jag någonsin sett.

I övrigt fungerar det väldigt bra med både airbnb och couchsurfing runt balkan om det är av intresse.

StarkaUlf
2017-05-17, 17:42
Det blir iallafall Prag och Budapest i början av Juli. Sedan kanske man åker vidare lite senare under sommaren någonstans i Italien eller så en sväng till New York, skulle gärna åka tillbaka dit och se det jag missade för 6 år sedan.

Hemi
2017-05-17, 17:55
Vad tycker folket om Tokyo? Och vad ska man hitta på där? Sökt i tråden men hittade bara 1 person som varit där.

Har en längtan efter att se den staden men det kommer väl aldrig att hända. Skall vara ett fint musikliv där kvällstid det skull jag själv kolla upp och välja musik efter smak. Sedan skulle jag ta en avstickare och klättra Mt Fuiji samt gå om kring i Aokigahara skogen, inte för självmorden utan för att jag gillar skogar. Mste ju finnas massor av historia, museer och konst at se. Akritektur, japankt träsnide etc.

Starke75an
2017-05-17, 18:07
Oulu.

The_RobRoy
2017-05-18, 03:43
Vad tycker folket om Tokyo? Och vad ska man hitta på där? Sökt i tråden men hittade bara 1 person som varit där.

Jag tycker Tokyo är en väldigt speciell stad och upplevelse, mest pga den så annorlunda kulturen i landet. Maten är fantastisk och det finns mycket vackra parker att vandra i. Det är ju såklart ingen vidare billig plats, så för budgetresande kanske man ska leta efter något annat. Jag tänker heltklart åka tillbaka någon gång närmaste åren.

Jag är ju färgad, men Hongkong är i min mening en ännu coolare och mer unik plats som en enskild stad. Japan är ju dock ett enormt land med massor att utforska, just stad vs stad vinner ju dock HK lätt i min bok.

Petoria
2017-05-18, 05:31
Budapest: Liknade Prag till stor del men jag trivdes bättre i Budapest. Många mysiga pubar (googla ruin pub eller ruin bar).

Ljubljana: Trevligt folk och fin natur med alptoppar överallt i horisonten. Finns mycket natur att se, gamla slott, grottor och sådant. Besökte Lake Bled för några år sedan och det var en trevlig dagstur.

Zadar: Väldigt mysig stad. Precis som alla andra städer i Kroatien finns en gammal del av staden där stengatorna är trånga och allt ser ut som game of thrones. Underbart att hänga här så länge det inte är turistsäsong. Dryga timmen med bil till Plitvicesjöarna som har en natur jag inte trodde fanns i Europa, lär vara fantastiskt fint där på hösten [Länk] (https://www.google.se/search?q=lake+bled&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwikzvrVpvfTAhXHliwKHacOBGQQ_AUICigB&biw=1920&bih=974#tbm=isch&q=plitvice+autumn).

Makarska: Väldigt trevlig, lite mindre stad vid kroatiska kusten. Verkar vara full fart här på turistsäsongen men kommer man några veckor innan eller efter så är det enligt mig en rätt bra kombo av fin natur, folk i rörelse, badplatser och restauranger. Känner många som har den här staden som återkommande resmål =).

Dubrovnik: Stor turistfälla. Att hänga på låset till ringmuren och göra en tur där innan alla andra turister vaknat är dock riktigt intressant. Kings Landing i Game of Thrones spelas in här. :) Det går att hitta mysiga små restauranger med vettiga priser på bakgatorna men i övrigt är alla priser minst det dubbla jämfört med resterande Kroatien. Staden är även byggt i en brant backe (även med balkan-mått mätt) så det är inte riktigt ett alternativ att bo en bit utanför stadskärnan om man inte vill vela med taxibilar osv.

Mostar: Om möjligt lika stor turistfälla som Dubrovnik. Bättre priser, men krimskramstält till förbannelse överallt nära den kända bron. I övrigt en väldigt intressant och ovan känsla att se alla skotthål i väggarna efter Balkankriget, något man inte är van vid som Svensk. [Länk] (https://www.instagram.com/p/BGZuR_AIQoj/)


Kotor: Sjukaste naturen jag sett. Ungefär som Norges fjordar fast i ett medelhavsklimat. Också en rätt mysig äldre stadsdel. Märks tydligt att Montenegro inte fått in lika mycket turistpengar som exempelvis Kroatien. Speciellt på deras vägar. [Länk] (https://www.instagram.com/p/BGepDA_oQl0/) Dock helt otroligt billigt om man tar sig ut på landsbygden. Landets invånare har även de stiligaste mustascher jag någonsin sett.

I övrigt fungerar det väldigt bra med både airbnb och couchsurfing runt balkan om det är av intresse.

Grymt, tack så jättemycket!

Kotor eller Zadar (mest på grund av Plitvicesjöarna) låter nog mest lockande.

G_lund
2017-05-29, 16:44
Vad tycker kolo om Polen?
Jag funderar på att spendera 3-4 dagar i Warszawa.
Målet med resan är uteserveringar, parkhäng, kolla in gamla stadsdelar och äta lite "finare" mat än vad jag och tjejen är vana vid som studenter.

StarkaUlf
2017-05-29, 16:56
Förresten, är det någon som har åkt tåg mellan Prag - Budapest? Isf, vilka åkte ni med och hur lång tid tog det?

Nordenator
2017-05-29, 18:56
Vad tycker kolo om Polen?
Jag funderar på att spendera 3-4 dagar i Warszawa.
Målet med resan är uteserveringar, parkhäng, kolla in gamla stadsdelar och äta lite "finare" mat än vad jag och tjejen är vana vid som studenter.

Kan återkomma om tre veckor :D Blir Warszawa/Krakow och sedan över till Slovakien och Österrike. Fem dagar i Polen i alla fall.

G_lund
2017-05-29, 19:30
Kan återkomma om tre veckor :D Blir Warszawa/Krakow och sedan över till Slovakien och Österrike. Fem dagar i Polen i alla fall.

Då hinner kanske jag dit först ;)

Yes
2017-05-30, 09:06
Vad tycker kolo om Polen?
Jag funderar på att spendera 3-4 dagar i Warszawa.
Målet med resan är uteserveringar, parkhäng, kolla in gamla stadsdelar och äta lite "finare" mat än vad jag och tjejen är vana vid som studenter.
Polen är underbart.

Jag har bilat runt i nordvästra och mellersta delarna (Danzig, Poznan, Lodz). Det är billigt, bra kvalité, polackerna är skittrevliga (om än helt dumma i huvudet i trafiken) och det finns många trevliga miljöer.

Beträffande Warszawa utfärdade ju Hitler den lite tråkiga ordern om att det skulle jämnas med marken där två stenar inte fick ligga över varandra... Det har visserligen återuppbyggts och jag hade gärna åkt dit, men Krakow är nog mer värt.

ARMSTARK
2017-05-30, 10:06
Säffle

redbrigade
2017-05-30, 10:13
Vad tycker kolo om Polen?
Jag funderar på att spendera 3-4 dagar i Warszawa.
Målet med resan är uteserveringar, parkhäng, kolla in gamla stadsdelar och äta lite "finare" mat än vad jag och tjejen är vana vid som studenter.

Vill du se gamla stadsdelar är Krakow antagligen ett bättre val, personligen har jag bara varit i Warszawa men min Uber-chaufför talade sig varm om Krakow av just den anledningen. Warszawa har ju gamla stan och sen finns det lite gammalt i stadsdelen Praga men det går nog inte att jämföra med städer som Prag och Budapest. Men med det sagt älskade jag Warszawa och kommer garanterat åka tillbaka, personligen så gillar jag öststatskänslan och festen är riktigt bra.

billmaier
2017-06-09, 10:17
10 dagar i Ljubljana nästa månad. Bor på samma hotell hela vistelsen och åker med hyrbil på dagsutlykter runt i landet. Kommer även att åka över gränsen till Kroatien, Italien, Österrike och Ungern.

Tap3worm
2017-06-09, 12:29
10 dagar i Ljubljana nästa månad. Bor på samma hotell hela vistelsen och åker med hyrbil på dagsutlykter runt i landet. Kommer även att åka över gränsen till Kroatien, Italien, Österrike och Ungern.
Slovenien är lite av ett bortglömt land. Allt fungerar som det ska och folk är generellt trevliga. Är man intresserad av natur/friluftsliv/fiske så är det helt magiskt! Finns så sjukt många häftiga ställen, men kan varmt rekommendera nordvästra delen (Bled, Bohinjska Bela, Bohinjska bistrica). Har du varit där tidigare?

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

Minikubik
2017-06-09, 13:03
High chaparall

Angel
2017-06-10, 22:08
Någon Norgeexpert här?

ApexProcyon
2017-06-10, 23:35
Polen är underbart.

Jag har bilat runt i nordvästra och mellersta delarna (Danzig, Poznan, Lodz). Det är billigt, bra kvalité, polackerna är skittrevliga (om än helt dumma i huvudet i trafiken) och det finns många trevliga miljöer.


Jag kan bara instämma med att polacker är hur trevliga som helst samt lägga till att Krakow är en otroligt vacker stad.

Det verkar finnas en viss koppling mellan slaviska språkgrupper och att köra bil som en vettvilling dock.

Kräket
2017-06-25, 16:00
Någon som varit i Kroatien och kan berätta lite och rekommendera vart man bör åka? Tanken är att åka på en vecka charter. Önskemålet är främst sol, bad och läsa. Gärna lite träning också och kika på någon sevärdhet.

Tacksam för lite tips!

Raschmus
2017-06-27, 08:52
Jag är inne på att köra ner till Italien om ett par veckor. Preliminärt Varberg - München (1 natt) - Gardasjön (1 natt) - Venedig (1 natt) - Cinque Terre (4-5 natt) - Varberg

Vad tror ni "norra-italien-experter"? Något tips eller annan reflektion?

Raschmus
2017-06-27, 08:53
Någon som varit i Kroatien och kan berätta lite och rekommendera vart man bör åka? Tanken är att åka på en vecka charter. Önskemålet är främst sol, bad och läsa. Gärna lite träning också och kika på någon sevärdhet.

Tacksam för lite tips!

En generell rekommendation är väl att ju längre söderut du kommer desto vackrare. Jag har varit i Umag som ligger typ så långt norr upp man kan komma. Varmt, gott och helt ok men de som varit i exempelvis Split eller ön Hvar/tvar(?) har ju återberättat en mycket vackrare miljö.

mij82
2017-06-27, 09:21
Jag är inne på att köra ner till Italien om ett par veckor. Preliminärt Varberg - München (1 natt) - Gardasjön (1 natt) - Venedig (1 natt) - Cinque Terre (4-5 natt) - Varberg

Vad tror ni "norra-italien-experter"? Något tips eller annan reflektion?

Läs på om ZTL-zoner i Italien, reka noga innan så du har koll på var du kan parkera, särskilt kring cinque terre, kan bli rejält besvärligt och dyrt om en kommer ner i byarna med bil utan att ha koll och tillstånd.

shut teh face
2017-06-27, 09:54
I vanlig ordning så blir det ingen resa utomlands när vi har ett sådant fantastiskt land att besöka olika platser på.

Det blir Gotlands stränder i sommar, segling i Stockholm och Nynäshamns skärgård, besöka Norrtäljes skärgård, vandring uppe i Jämtlands fjäll i höst och närmare vintern blir det Jämtland och snöaktiviteter.

Shqypnia
2017-06-27, 10:01
Kosovo och eventuellt bila ner till vackra södra Albanien (Ksamil & Sarandë).

G.W
2017-06-27, 10:03
Kosovo och eventuellt bila ner till vackra södra Albanien (Ksamil & Sarandë).

Har funderat på att ta en charter till Sarande. Är det att rekommendera?

TomasB
2017-06-27, 12:55
Blir Italien - i år också. Toscanas kust, södra Campania och Puglia. Mumma!

Raschmus
2017-06-27, 13:45
Blir Italien - i år också. Toscanas kust, södra Campania och Puglia. Mumma!

Tips! (skall bila)

TomasB
2017-06-27, 15:26
Tips! (skall bila)

Vart ska du bila? Vad vill du ha för tips?
Jag ska också åka bil dit. 3e bilresan till Italien och totalt 7e året jag är där (av 8). :-)

LoveMachine
2017-06-27, 17:24
I år så blir semestern förlagd till Burning Man, så det är en jävla massa råddande som ska göras. I övrigt vet jag inte om det blir några fler resor, kanske en konferens i New Orleans och flytten hem till Sverige så klart.

Raschmus
2017-06-28, 13:43
Vart ska du bila? Vad vill du ha för tips?
Jag ska också åka bil dit. 3e bilresan till Italien och totalt 7e året jag är där (av 8). :-)

Jag är inne på att köra ner till Italien om ett par veckor. Preliminärt Varberg - München (1 natt) - Gardasjön (1 natt) - Venedig (1 natt) - Cinque Terre (4-5 natt) - Varberg

Vad tror ni "norra-italien-experter"? Något tips eller annan reflektion?

Se mitt inlägg från förra sidan

Angel
2017-06-29, 20:12
Någon som bilar mycket i Norge som vill kika på min rutt?

Angel
2017-06-29, 20:13
Någon som varit i Kroatien och kan berätta lite och rekommendera vart man bör åka? Tanken är att åka på en vecka charter. Önskemålet är främst sol, bad och läsa. Gärna lite träning också och kika på någon sevärdhet.

Tacksam för lite tips!

Har varit massvis längst Makarska rivieran, om du har frågor.

Magnus N
2017-06-29, 20:14
Blir New York en vecka i höst, perfekt att bryta av det monotona höstrusket med :)

Ignatius72
2017-06-30, 05:24
Bokade precis en skidresa till schladming till sportlovet. Känns bisarrt länge dit ändå så är man ute i sista stund.