handdator

Visa fullständig version : Börjat träna kondition/styrka i september = ingen viktminskning alls?


Bullbagarn
2015-01-09, 20:32
Hej!

Började träna på gym i september, och jag hade före dess ingen riktig erfarenhet av det alls. Satte inte upp några värstingmål på hur många gånger jag skulle träna per vecka; har tränat 2 ggr i veckan med en blandning av kondition och styrketräning. Vägde innan jag började träna cirka 90kg(med vissa ups and downs) och den vikten har jag hållt i säkert 2 år. Vägde dessförinnan som mest 98kg, och jag är 170cm lång.

Hur som helst, jag är lite fundersam över att jag inte åstadkommit någon viktminskning alls efter den här hösten. Detta med tanke på att jag ju inte gjort några större förändringar gällande mina matvanor(som inte alls är jättedåliga förövrigt), och jag höll ju vikten före dess att jag började träna, eller hur?

Är detta för att jag samtidigt bygger muskler? Tar ökningen av muskelmassa ut minskningen av fett?

Jag är verkligen, verkligen ny till hela träningscirkusen så ni får ursäkta min okunskap!

Mycket tacksam för bra svar!

Magnus N
2015-01-09, 20:36
2 träningar i veckan är inte en direkt större träningsmängd och något som lätt äts upp omedvetet

Beemel
2015-01-09, 20:36
Har du under samma tid blivit starkare så är det troligen så att musklerna har ökat med motsvarande vikt som du förlorat fett. Ser du ingen skillnad i spegeln eller med måttband?

Bullbagarn
2015-01-09, 21:19
2 träningar i veckan är inte en direkt större träningsmängd och något som lätt äts upp omedvetet


Men mot inga 2 gånger i veckan alls? Skulle jag automatiskt äta mer i och med att jag började träna? För det tror jag ärligt talat inte att jag gör...

Bullbagarn
2015-01-09, 21:19
Har du under samma tid blivit starkare så är det troligen så att musklerna har ökat med motsvarande vikt som du förlorat fett. Ser du ingen skillnad i spegeln eller med måttband?


Vet inte riktigt vilken skillnad jag skulle leta efter... Har nog aldrig riktigt trott att resultat skulle komma att bli så pass synligt efter en höst..

Magnus N
2015-01-09, 21:27
Men mot inga 2 gånger i veckan alls? Skulle jag automatiskt äta mer i och med att jag började träna? För det tror jag ärligt talat inte att jag gör...

Det är väldigt lätt att äta upp energin som förbrukas på ett träningstillfälle, räcker med lite extra varje dag så är man helt plötsligt ifatt.

Shqypnia
2015-01-10, 10:47
Om du önskar gå ner i vikt får du justera kosten lite. Träning gör dig mer hungrig och du kan omedvetet ha ätit större portioner osv.

Krutpaket
2015-01-10, 22:31
1. Du kan mycket väl ha fått lite muskler.

2. Du äter lite mer trots att du inte ens lägger märke till det. Det kanske blir en kötbulle extra till lunchen, en extra banan efter gympasset, kanske t.o.m. en proteindrink. Det kanske blir lite en extra potatis till middagen eller lite mer kött. Kanske slinker det ner lite snacks på helgen för "man har ju varit så nyttig i veckan". Ja, du fattar vad jag menar.

Två pass i veckan är inte så jätte mycket och är väldigt lätt att "äta upp" om det slinker in lite här och var under veckan.

Hade du verkligen legat på underskott så hade du gått ner i vikt. Så enkelt är det. Kroppen fungerar så och det finns väldigt få undantag (om man t ex har fel på sköldkörtlarna eller nått).

Mitt tips:
1. Träna mer, Gärna 3-4 gånger i veckan med fokus på styrketräning.
2. Räkna ut hur mycket kalorier du behöver för att ligga i balans. Dra av 500 kalorier per dag. Då kommer du gå ner ca 0.5kg i veckan.
3. Väg maten och räkna kalorierna om du har svårt för "ögonmått".
4. Se till att få i dig tillräckligt med protein.

Lycka till ;)