handdator

Visa fullständig version : Protein och kolhydratfrågor!


TWSS
2015-01-09, 15:04
Tjatja!

1. Köpte svenskt kosttilskotts egna kolhydratmärke! Står att 10% är sockerarter.
De övriga 90 procenten, är de lika långsamma som vit pasta/ris?

2. Är det dåligt att under bulk endast äta icke fullkorns kolhydrater pasta/ris?

3. Om skulle dricka säg 60-70 gram vassle, as händer med de 30-40 grammen som inte tas upp?

Sägs ju att man bara tar upp max 30g åt gången av vassle! Kalorierna lär ju tas upp så vad händer med prottet?

Om man blandar 50/50 vassle/kasein i en shake, blir då även vasaller långsamt?

Tack på förhand :)

Stjarnan
2015-01-09, 15:19
1. Det är vanligt maltodextrin

2.Nej, Jag äter aldrig fullkornsprodukter oavsett viktnegång eller viktuppgång

3. Varför ska du inta mer än vad kroppen kan tillgodo se sig? 30g räcker gott och väl.

Kaseinet gör att upptaget blir långsammare. Vasslet i sig blir inte långsammare.

Dreas
2015-01-09, 15:32
1. Det är vanligt maltodextrin

2.Nej, Jag äter aldrig fullkornsprodukter oavsett viktnegång eller viktuppgång

3. Varför ska du inta mer än vad kroppen kan tillgodo se sig? 30g räcker gott och väl.

Kaseinet gör att upptaget blir långsammare. Vasslet i sig blir inte långsammare.Kroppen tar upp allt/större delen av det du stoppar i den.

Krutpaket
2015-01-09, 16:13
Tjatja!

1. Köpte svenskt kosttilskotts egna kolhydratmärke! Står att 10% är sockerarter.
De övriga 90 procenten, är de lika långsamma som vit pasta/ris?

2. Är det dåligt att under bulk endast äta icke fullkorns kolhydrater pasta/ris?

3. Om skulle dricka säg 60-70 gram vassle, as händer med de 30-40 grammen som inte tas upp?

Sägs ju att man bara tar upp max 30g åt gången av vassle! Kalorierna lär ju tas upp så vad händer med prottet?

Om man blandar 50/50 vassle/kasein i en shake, blir då även vasaller långsamt?

Tack på förhand :)

1. Om det är core carbs du köpt så är det malto.

2. Nej.

3. Det mesta tas upp, resten vet jag faktiskt inte. Pissar väll ut det eller nått hehe. Men kroppen har inte, vad jag vet, en inbyggd spärr som bara tillåter att 30g protein per måltid tas upp.


Min tips till TS: drick så lite som möjligt av dina proteiner och kolhydrater och ät dem istället. Mycket godare och mer mättande. Men visst, bulkar man och verkligen inte pallar äta tillräckligt mycket så fyller ju drinkarna sin funktion.

Tack o hej :)

EDIT: Har seg dator. Ser nu att du redan fått svar.

RobinEH
2015-01-09, 17:21
...Kalorierna lär ju tas upp så vad händer med prottet?...

:laugh: Kalorierna får du från proteinet, tas inte proteinet upp (vilket det gör) så tas inte heller kalorierna upp. Kalorierna är inte någon extern del i maten.

TWSS
2015-01-09, 19:55
:laugh: Kalorierna får du från proteinet, tas inte proteinet upp (vilket det gör) så tas inte heller kalorierna upp. Kalorierna är inte någon extern del i maten.

Jo jag vet! Vet oxå att allt tas upp på ett sätt, tänkte mer om energin från proteinet togs upp men de används inte till byggning?

Vet att protein tas upp oavsett, men har läst på styrkelabbet och andra ställen att vassle är ett undantag!

Anledningen till att jag undrar är för att dra ner på proteinkistnaderna(käkar 250g om dagen)
Mvh

King Grub
2015-01-09, 20:00
Bara en liten del av proteinet du äter blir muskelprotein. Majoriteten används till energi. Det är inget fel.

cero
2015-01-09, 21:33
:laugh: Kalorierna får du från proteinet, tas inte proteinet upp (vilket det gör) så tas inte heller kalorierna upp. Kalorierna är inte någon extern del i maten.

Hittat din favoritsmilie?

Stjarnan
2015-01-10, 06:45
Kroppen tar upp allt/större delen av det du stoppar i den.

Jag skrev aldrig att kroppen inte tar upp det. Det jag undrade var varför TS skulle ta mer vassle än vad som krävs för att max stumulera proteinsyntesen.

RobinEH
2015-01-10, 10:35
Hittat din favoritsmilie?

Jag har haft så lätt till skratt på sistone.

Slugus
2015-01-10, 10:41
3. Varför ska du inta mer än vad kroppen kan tillgodo se sig? 30g räcker gott och väl.

Kroppen tillgodogör sig av all protein, men hela intaget kommer inte användas för att stimulera MPS.

anvihl
2015-01-10, 11:36
Jag skrev aldrig att kroppen inte tar upp det. Det jag undrade var varför TS skulle ta mer vassle än vad som krävs för att max stumulera proteinsyntesen.

För att få i sig ett högre intag av protein sett över dagen? Sen håller jag med om att vassle kanske inte är det mest optimala för det ändamålet.

RobinEH
2015-01-10, 11:43
Kroppen tillgodogör sig av all protein, men hela intaget kommer inte användas för att stimulera MPS.

Nu skrev han ju dock ett förtydligande två inlägg ovan ditt.

King Grub
2015-01-10, 11:45
För att få i sig ett högre intag av protein sett över dagen?

Det gäller nog dock inte vassleprotein. Annat protein minskar muskelnedbrytningen under lång tid även om mer än 25-30 gram inte ökar muskeluppbyggnaden extra. Det gör inte vassleprotein. Det bara blir energi.

Gpajpen
2015-01-10, 12:02
Det gäller nog dock inte vassleprotein. Annat protein minskar muskelnedbrytningen under lång tid även om mer än 25-30 gram inte ökar muskeluppbyggnaden extra. Det gör inte vassleprotein. Det bara blir energi.

Vad menas här, kan man inte räkna in vassleprotein till dagliga proteinmängden? Vassle gör att jag orkar komma upp i 2,5g/kg KV/dygn och det utgör c:a 25% av mitt dagliga intag. (2-3 shakear (62,5g protein i snitt/dag från vassle) på 225g protein totalt över dagen)

King Grub
2015-01-10, 12:11
Om du delar upp intaget på fler så. Om du bara tar en stor isolerad vassleproteindrink så kommer 25-30 gram av proteinet användas till muskeluppbyggnad. Och eftersom vassleprotein inte minskar muskelnedbrytning får du ingen påverkan på proteinbalansen utöver det.

För uppbyggnaden gäller det annat protein också. Äter du 100 gram protein från kött får du inte större muskeluppbyggnad än om du hade ätit 30 gram protein från kött. Men till skillnad från vassleprotein minskar vanligt födoprotein också muskelnedbrytningen under många timmar.

TWSS
2015-01-10, 12:14
Vad menas här, kan man inte räkna in vassleprotein till dagliga proteinmängden? Vassle gör att jag orkar komma upp i 2,5g/kg KV/dygn och det utgör c:a 25% av mitt dagliga intag. (2-3 shakear (62,5g protein i snitt/dag från vassle) på 225g protein totalt över dagen)

Undrar oxå detta!
Om man ska byta ut kött är kasein bättre då eller?
Fan fick nys hem 6kg vassle :/

King Grub
2015-01-10, 12:15
Begränsa vassleproteinintaget till 30 gram protein per gång så är problemen lösta.

Gpajpen
2015-01-10, 12:19
Om du delar upp intaget på fler så. Om du bara tar en stor isolerad vassleproteindrink så kommer 25-30 gram av proteinet användas till muskeluppbyggnad. Och eftersom vassleprotein inte minskar muskelnedbrytning får du ingen påverkan på proteinbalansen utöver det.

Nej, tar normalt 30g kolozzeum pure whey vassleprotein (~25g protein) en gång innan och en gång efter träning, sedan dagens eventuella 3e dos som mellanmål fristående eller ihop med måltid.

En fråga, du säger att vassle inte minskar nedbrytningen, men har dels hört att nedbrytningen inte var av något signifikant värde när det gällde styrketräning och dels att om man tar det ihop med en måltid (säg nu denna fiktiva vassleshake på 90g som ger 75g protein) så blir det som vanligt långsamt protein? Då kan man räkna in det?

Gpajpen
2015-01-10, 12:21
Begränsa vassleproteinintaget till 30 gram protein per gång så är problemen lösta.

Finns det någon tid som bör att ha passerat mellan intagen? Då det vid tillfällen hänt att jag inte varit hungrig innan passet och då tagit pre-shaken säg 70% in i passet och sedan 30 min senare tagit post-shaken.

King Grub
2015-01-10, 12:23
Att nedbrytningen inte är viktig gäller styrketräningens anabola effekt. Proteinbalansen i vila, den vanliga pågående proteinomsättningen, påverkas absolut avgörande av både uppbyggnad och nedbrytning.

anvihl
2015-01-10, 12:35
Det gäller nog dock inte vassleprotein. Annat protein minskar muskelnedbrytningen under lång tid även om mer än 25-30 gram inte ökar muskeluppbyggnaden extra. Det gör inte vassleprotein. Det bara blir energi.

Jo precis, därför jag skrev att det förmodligen inte var optimalt för det ändamålet. Kanske borde uttryckt mig kraftfullare och tydligare :).

Fridask
2015-01-10, 13:00
Vad menas här, kan man inte räkna in vassleprotein till dagliga proteinmängden? Vassle gör att jag orkar komma upp i 2,5g/kg KV/dygn och det utgör c:a 25% av mitt dagliga intag. (2-3 shakear (62,5g protein i snitt/dag från vassle) på 225g protein totalt över dagen)

Förstod inte riktigt den kommentaren heller? Kan du klargöra?

Stjarnan
2015-01-10, 16:08
Kroppen tillgodogör sig av all protein, men hela intaget kommer inte användas för att stimulera MPS.

Precis vad jag skrev om du hade läst ordentligt

Dreas
2015-01-10, 18:38
3. Varför ska du inta mer än vad kroppen kan tillgodo se sig?

Jag skrev aldrig att kroppen inte tar upp det. Det jag undrade var varför TS skulle ta mer vassle än vad som krävs för att max stumulera proteinsyntesen.Du skrev sådär vilket jag tyckte var klumpigt formulerat.

Krutpaket
2015-01-11, 11:19
Begränsa vassleproteinintaget till 30 gram protein per gång så är problemen lösta.

Men hur fungerar det om man kör periodisk fasta eller liknande dieter/ätmönster? Jag menar, då kanske man äter 2 megastora måltider som innehåller 100g protein vardera? Tar kroppen då bara upp ca 30 till musklerna och resterna som energi? Blir den energin fett isf - om den inte förbrukas dvs.?

King Grub
2015-01-11, 11:22
Är dom där megastora måltiderna bestående av vassleprotein som proteinkälla?

Annars, läs inlägg 16 igen.

Krutpaket
2015-01-11, 11:27
Är dom där megastora måltiderna bestående av vassleprotein som proteinkälla?

Annars, läs inlägg 16 igen.

Jag tänker att t ex 60g kommer från en rejäl köttbit, resten från ägg, mjölk, proteinpulver eller kanske kvarg. Men det i köttet räknas inte till vassle-typen iofs.

EDIT: Följdfråga - Det sägs ju att det finns vissa fördelar att inta sitt protein med kolhydrater. Finns det även fördelar att inta olika typer av protein samtidigt, t ex vassle och kassein samtidigt efter gymmet?

King Grub
2015-01-11, 11:29
Ummm... Vassleprotein är ett mjölkprotein. Det finns inte vassle- eller kaseinprotein i kött, fisk, fågel, ägg, osv.

Krutpaket
2015-01-11, 11:36
Ummm... Vassleprotein är ett mjölkprotein. Det finns inte vassle- eller kaseinprotein i kött, fisk, fågel, ägg, osv.

Jag vet. Jag skrev ju "Men det i köttet räknas inte till vassle-typen iofs.". Kanske borde skrivit även ägg och annat också förutom mjölken och proteinpulvret.

Min följd fråga handlar däremot om proteinpulver, dvs. om det finns fördelar att efter ett pass blanda en skopa vassle och en skopa kassein?

EDIT: Tack för att du tar dig tid att svarar på mina frågor, trots att samma fråga säkert ställts en massa gånger redan.

King Grub
2015-01-11, 11:37
Om du inte skall äta igen på flera timmar.

Krutpaket
2015-01-11, 11:42
Om du inte skall äta igen på flera timmar.

Ok. Tack :)

TWSS
2015-01-11, 14:39
Är maltodextrin mycket snabbare än vete?

Om man ska få i sig 210g protein, hur dåligt är det att få i sig dessa i endast vassle och protein från div kolhydratskällor pasta etc?
Jämfört med ägg kött kasein osv? IOM att nan förlorar motverkning av nedrbryrning av proteinsyntesen?
Mvh

King Grub
2015-01-11, 15:11
Vete kan man göra mycket av och rätterna är inte automatiskt snabba eller långsamma.

Vassleprotein för sig ger sämre proteinbalans än långsamt födoprotein hos unga.

TWSS
2015-01-11, 15:50
Vete kan man göra mycket av och rätterna är inte automatiskt snabba eller långsamma.

Vassleprotein för sig ger sämre proteinbalans än långsamt födoprotein hos unga.

Tänkte typ vitt bröd/pasta.

Hur stor % tror du är ok kommer från vassle? För att inte förstöra proteinbalansen?
Mvh

King Grub
2015-01-11, 15:51
Vitt bröd ger ganska snabba kolhydrater, vit pasta ger långsamma.

Vassleprotein förstör inte proteinbalansen...

TWSS
2015-01-11, 16:49
Vitt bröd ger ganska snabba kolhydrater, vit pasta ger långsamma.

Vassleprotein förstör inte proteinbalansen...

Nej uttryckte mig slarvigt! "Förstör" jämfört med att äta 100% långsamt protein!

Okej men vet du gi på malto, hittar inget om det!

King Grub
2015-01-11, 17:09
100 med glukos som 100-referens.