handdator

Visa fullständig version : 3 frågor om kondition


CouchPotato
2015-01-09, 13:17
"Researchers at the University of Western Ontario had 20 (untrained) volunteers perform six weeks of training, three times a week (18). One group ran steadily at an easy, aerobic intensity of 65% VO2max, starting with 30 minute runs and building up to 60 minutes, while the other group did 30 second sprints with four minute recoveries, starting with four repetitions and building up to six.

As expected from what we already know about HIIT, the sprint group increased their parameters of endurance performance as much or more than the easy, aerobic group. Both groups increased VO2max by around 12%, both groups increased their 2K time trial running performance by around 5% and both groups lost fat (although the HIIT group lost twice as much fat!).

But when researchers measured maximal cardiac output (Qmax), which is a measurement of the largest amount of blood your heart can pump in a given amount of time, the aerobic group increased their Qmax by 9.5%, while the sprinters didn’t experience any increase in Qmax."

- http://www.bengreenfieldfitness.com/2013/03/best-ways-to-build-endurance-2/

Jag tänker fortsätta stryrketräna men mitt nya mål är att bygga upp min kondition snabbt och på ett någålunda optimalt sätt.. några frågor:

1) Klassas jag (man, 32år) som "untrained" om jag tränat styrketräning 5-6ggr/vecka i ~3år men utan konditionsträning? (jag har ett helt okej flås om ja nu skulle gå ut och springa)

2) Är "maximal cardiac output" nåt som är viktigt för max kondition eller handlar det mer om optimal hälsa (hjärta osv..) ?

3) Det är närmast kondition för fotboll jag är intresserad av. Om "maximal cardiac output" är viktigt för att optimera konditionen, då bör man väl inte endast köra intervall träning?

isåfall, jag tänkte mig:

Må intervaller
Ti
On lugnare långlänk
To
Fr intervaller

Sö lugnare långlänk

osv..

tacksam för tips

Beemel
2015-01-09, 14:15
"
1) Klassas jag (man, 32år) som "untrained" om jag tränat styrketräning 5-6ggr/vecka i ~3år men utan konditionsträning? (jag har ett helt okej flås om ja nu skulle gå ut och springa)

Vad är "okej flås"? känns som en väldigt subjektiv bedömning.
Vissa anser sig ha ok flås om de klarar att jogga 3-4 km andra anser att milen under 40min börjar närma sig ok flås.

När jag bestämde mig för att börja löpträna för dryga året sedan klarade jag att jogga ungefär 3km på 20 min. Efter ett halvår sprang jag milen på lite över 51 min.

Enligt mina egna värderingar tycker jag inte att jag har "bra flås" men det är fan så mycket bättre än vad det var initialt. Jag klassar mig kanske inte som untrained, men inte heller vältränad.

CouchPotato
2015-01-09, 14:32
Jag kan inte svara på den frågan. Jag har ingen aning om hur långt jag kan springa på vilken tid osv. Jag menade endast att jag iaf inte är helt ur form..

Anledningen till att jag undrar är att t.ex. i denna tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=218442

..säger nån att:

"man som nybörjare i princip får ut max av träningen av att springa i ett rätt lugnt tempo (typ jogga)"

z_bumbi
2015-01-09, 16:59
När du börjar träna så är det ingen större idé att köra intervallträning utan kör i jämnt tempo och öka sträckan vartefter.