handdator

Visa fullständig version : Endast vassleprotein efter kombinerat styrka/konditionspass


ATJL
2015-01-09, 07:00
Om man tränar tidig morgon, styrketräning följt av 15-45min löpning, total tid ca 2 timmar i fastande tillstånd.
Direkt därefter tar man 30g vassleprotein varannan timma fram till lunch då man äter måltid där kolhydrater ingår, 2-3 drinkar totalt.

I klartext: träna på morgonen, bara vassle fram till lunch.

Som jag förstått det kan vassle omvandlas till glukos(?), vilket då får mig att undra: Kommer vassledrinkarna ge något för proteinsyntes/minskad nedbrytning eller kommer vasslet gå åt till att kroppen prioriterar glykongeninlagring?

mvh

anvihl
2015-01-09, 07:09
Vasslet kommer stimulera proteinsyntesen även om det sedan går till att bli glukos. Dock hindrar inte vassle proteinnedbrytningen som pågår simultant med syntesen så jag hade hellre tagit någon drink med typ 40-50/50-60 fördelning vassle/kasein. T.ex 20g vassle och 20-30g kasein.

Morty
2015-01-09, 08:54
Det är bra för konditionen men nog inte så bra för tillväxt.

ATJL
2015-01-11, 11:25
Vasslet kommer stimulera proteinsyntesen även om det sedan går till att bli glukos. Dock hindrar inte vassle proteinnedbrytningen som pågår simultant med syntesen så jag hade hellre tagit någon drink med typ 40-50/50-60 fördelning vassle/kasein. T.ex 20g vassle och 20-30g kasein.

Ok, tack!

Fråga: Innebär det att vassle inte påverkar nedbrytningen överhuvudtaget eller att det endast minskar den under en för kort tid?

Skulle det funka att hindra nedbrytningen med bara vassle om man tog drinkar med tätare intervaller, tex varannan timma?

ATJL
2015-01-11, 11:27
Det är bra för konditionen men nog inte så bra för tillväxt.

Vilket tänker du på, att jag konditionstränar direkt efter styrkan eller själva frågan om endast vassle?

Mvh

Morty
2015-01-12, 20:46
Vilket tänker du på, att jag konditionstränar direkt efter styrkan eller själva frågan om endast vassle?

Mvh

Både och, hehe. Men ffa energibristen efter träningen. Finns mycket som visar att det leder till kraftigare anpassningar mot bättre kondition.

ATJL
2015-01-13, 05:41
Ok

Sverker
2015-01-13, 18:34
Både och, hehe. Men ffa energibristen efter träningen. Finns mycket som visar att det leder till kraftigare anpassningar mot bättre kondition.


Hur då ? Låter våldsamt destruktivt.
Måste sabba glykogeninlagringen och återhämtningen till nästa träningspass.

Morty
2015-01-15, 12:22
Hur då ? Låter våldsamt destruktivt.
Måste sabba glykogeninlagringen och återhämtningen till nästa träningspass.
Ja, det är poängen. Konditionsträning handlar inte om maximal återhämtning, maxade glykogenförråd och superprestation när man tränar. Hade det varit så hade det inte krävts 25-30 timmar i veckan.