handdator

Visa fullständig version : Spänd/irriterad Rygg


asIspeak
2015-01-08, 23:44
Hey Fellas!


Har haft ett ryggproblem i cirka 6månader nu som inte verkar släppa som jag hoppades jag kunde få hjälp med..

Det som hände var att jag var tvungen att lyfta ett badekar på jobb pga dåligt med folk och det resulterade inte i något vidare bra.. Det tog emot då, och gjorde ont efteråt när ja blev kall. Det gjorde ännu mer ont efter att jag hade kört ben några dagar senare.

När jag vilar och bara är hemma så gör det INTE ont. Kanske om jag diskar mycket o står spänd med ryggen o inte slappnar av, då kan jag känna det. Smärtan kommer genast när ja börjar ta varor på jobb t.ex.

Har inte tränat på en bra stund nu utan har försökt vila och bara jobba lite lätt men det har inte funkat. Smärtan kommer på jobb oavsett.

De tipsen jag har fått från de jag har varit på är att knäcka ryggen genom att låta någon gå på mig. Det har hjälpt lite men har inte varit lösningen. Har också gått på KOPPNING 2ggr och Akupunktur 1ggn.
Har också känt att massage är jävligt skönt. Känns som att ta av en 20kgs packning.


Det jag tror har hänt är att muskeln har dragit ihop sig och är numera kort.
Smärtan kan jag beskriva utifrån spändhet/irritation

Det sitter i mitten på ryggen till vänster se "Rhomboideus major muscle"

https://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&ved=0CAcQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.treningsforum.no%2Fforum%2Fin dex.php%3Ftopic%3D86024.0&ei=0wWvVMGnJonvaKSJgagC&bvm=bv.83339334,d.d2s&psig=AFQjCNHO8nPoT0pMwTZmvOuzxtXD1lOt3g&ust=1420842817210343



Är väldigt tacksam för all hjälp!
Tack så länge :)

asIspeak
2015-01-20, 14:27
Bump? :(

Ricken13
2015-01-20, 14:49
Se till att gå till en bra läkare.

Jag gjorde en liknande grej när jag körde lastbil för ett antal år sen.
Det gjorde till slut ont i hela ryggen och upp i nacken.

6 mån sjukskrivning, 2 olika läkare på vårdcentralen och 1 sjukgymnast, senare så fick jag komma till företagshälsovården där det var en läkare som tittade på min rygg och konstaterade ett en kota låg snett. Den drog på en muskel som drog på en annan och hela vägen upp i nacken. Han frågade om jag hade ont i käken också, och jo, det hade jag.

Så han skickade mig till en kotknackare och sen vilade jag tills inflammationen var borta.

Så hitta rätt hjälp, ett forum på nätet är nog tyvärr inte rätt ställe.

Lycka till.

mangemani
2015-01-20, 14:55
en muskel, efter en skada eller en längre frånvaro från stimulering, drar ihop sig fortare än vad man tror och kan göra den stel och kort, så du tror nog mycket rätt.
vila är inte lösningen, det gör ryggen bara mer stel och fördjävlig, man vilar sönder ryggen typ.
det du bör göra är att vara så aktiv som möjlig, stretcha, göra funktions och rörelse övningar(kanske inte behövs, du får rådfråga en sjukgymnast ang detta) och försöka att komma tillbaka till dit vanliga liv så fort som möjligt.

Scratch89
2015-01-22, 07:30
Var bor du? Du kanske ska söka sjukgymnast/fysioterapeut så de får titta på dig. Tyvärr är läkare på vårdcentralen inte så intresserade (eller duktiga) på att undersöka ortopediska skador.