handdator

Visa fullständig version : Vad kommer den här dieten göra med min kropp?


tränafett
2015-01-08, 19:31
Har ätit så här i två veckor och märker att jag går ner i vikt men undrar om det finns andra för- och nackdelar. Jag ligger konstant 1000 kalorier under mitt rek. kaloriintag och har gått ner två kilo och jag äter

40 protein (framförallt lättkvarg utan sötning)
50 kolhydrater (framförallt från frysta grönsaker)
10 fett (från bönor och kvarg)

Är det bra att ha så lite fett och mycket protein? Jag känner mig väldigt fräsch. Jag äter 1400 kalorier och springer bort 400 på en timma om dagen men gör ingen styrketräning. Min tanke är framförallt att behålla gamla muskler och tappa fett

Magnus N
2015-01-08, 19:38
Har ätit så här i två veckor och märker att jag går ner i vikt men undrar om det finns andra för- och nackdelar. Jag ligger konstant 1000 kalorier under mitt rek. kaloriintag och har gått ner två kilo och jag äter

40 protein (framförallt lättkvarg utan sötning)
50 kolhydrater (framförallt från frysta grönsaker)
10 fett (från bönor och kvarg)

Är det bra att ha så lite fett och mycket protein? Jag känner mig väldigt fräsch. Jag äter 1400 kalorier och springer bort 400 på en timma om dagen men gör ingen styrketräning. Min tanke är framförallt att behålla gamla muskler och tappa fett

1400 kcal är mer än det du räknade upp där

Utan styrketräning lär du inte lyckas så bra med att behålla musklerna

Ozziking
2015-01-08, 19:38
Om det där är allt du äter är det strax över 500 kcal. Och då är det alldeles för lite överlag. För lite protein, fett & kolhydrater. För att behålla gamla muskler ska du styrketräna och äta mycket protein. minst 2g/kv. Kaloriunderskottet ger dig fettminskning.

R Scarpa27
2015-01-08, 19:39
huh? snackar du 40g protein på en hel dag???? och 10g fett på en hel dag...?
och du får i dig 1000kcal borträknat med löpning... nej du får i dig mindre om det du skriver är sant...

det du håller på med är att förstöra din kropp och svälta den...
inget hälsosamt överhuvudtaget... skulle lagt av genast.

kanske känner dig ok just nu... men fortsätter du kommer det skada.

skulle jättegärna se den maten du äter och hur du räknat ut pfk...
samt läng och vikt?

maqan
2015-01-08, 20:02
Att dessutom endast konditionsträna och inte bedriva någon form av styrketräning är inte så gynnsamt om du vill behålla muskelmassa.

Beemel
2015-01-08, 20:07
Ni tror inte möjligen han menar procent....

Filipb
2015-01-08, 20:07
Om det där är allt du äter är det strax över 500 kcal. Och då är det alldeles för lite överlag. För lite protein, fett & kolhydrater. För att behålla gamla muskler ska du styrketräna och äta mycket protein. minst 2g/kv. Kaloriunderskottet ger dig fettminskning.

huh? snackar du 40g protein på en hel dag???? och 10g fett på en hel dag...?
och du får i dig 1000kcal borträknat med löpning... nej du får i dig mindre om det du skriver är sant...

det du håller på med är att förstöra din kropp och svälta den...
inget hälsosamt överhuvudtaget... skulle lagt av genast.

kanske känner dig ok just nu... men fortsätter du kommer det skada.

skulle jättegärna se den maten du äter och hur du räknat ut pfk...
samt läng och vikt?

Misstänker TS snackade om E%.

Men OnT: som de andra nämner skulle jag rekommendera styrketräning.

Sedan är frågan hur länge du tänkt hålla på med dieten. Ett par veckor går säkert fint, men när du kommer ned till en lägre kroppsfettprocent så lär kroppen säga skarpt ifrån; såvida du inte hunnit första hormonbalansen innan dess.

tränafett
2015-01-08, 20:13
Hej!

Ja jag pratade om procent. Ledsen att detta inte var tydligt. Ok så hormonbalansen är alltså i fara om jag fortsätter borde jag äta mer andel fett då?

Jag har inte tid eller möjlighet nu med schemat jag har att styrketräna tyvärr så jag vill rädda det som räddas kan...

Magnus N
2015-01-08, 20:16
Hej!

Ja jag pratade om procent. Ledsen att detta inte var tydligt. Ok så hormonbalansen är alltså i fara om jag fortsätter borde jag äta mer andel fett då?

Jag har inte tid eller möjlighet nu med schemat jag har att styrketräna tyvärr så jag vill rädda det som räddas kan...

Du hinner springa 1h/dag? Lägg 3 av de dagarna på styrketräning 1h/dag då istället?

Beemel
2015-01-08, 20:22
Hej!

Ja jag pratade om procent. Ledsen att detta inte var tydligt. Ok så hormonbalansen är alltså i fara om jag fortsätter borde jag äta mer andel fett då?

Jag har inte tid eller möjlighet nu med schemat jag har att styrketräna tyvärr så jag vill rädda det som räddas kan...

För att klargöra ytterligare.
Pratar du om viktprocent eller E%

Pretorian
2015-01-09, 08:00
Är det bra att ha så lite fett och mycket protein? Jag känner mig väldigt fräsch. Jag äter 1400 kalorier och springer bort 400 på en timma om dagen men gör ingen styrketräning. Min tanke är framförallt att behålla gamla muskler och tappa fett

Om din tanke/mål är att FRAMFÖR ALLT behålla muskler så måste du lägga till styrketräning.

Latrommi
2015-01-09, 17:01
Ålder/vikt/längd/kön?

En timme löpning borde bli mer än 400kcal om du inte löper väldigt långsamt och/eller väger väldigt lite.

Ajemän
2015-01-09, 17:24
1400kcal varav 15 gram fett är snarare svält än diet

tränafett
2015-01-09, 18:22
Du hinner springa 1h/dag? Lägg 3 av de dagarna på styrketräning 1h/dag då istället?
Jag har inte tillgång till nått gym inom bra närhet!

För att klargöra ytterligare.
Pratar du om viktprocent eller E%
Vad är E%? Jag menar som att jag har räknat ihop andel fett protein och kolhydrater på förpackningarna och räknat ut procentsatserna på det

tränafett
2015-01-09, 18:24
Jaha många verkade tycka att det inte var nån bra diet och att jag ändå kommer tappa muskler. Jag kanske ska sänka proteindelen då?

Magnus N
2015-01-09, 18:35
Jag har inte tillgång till nått gym inom bra närhet!

Inget gym i närheten av ditt jobb/skola? Annars kan du köra runt med lite kroppsövningar kanske?

Kischen
2015-01-09, 18:37
1400kcal varav 15 gram fett är snarare svält än diet

Nej det är det inte.

R Scarpa27
2015-01-09, 19:50
Jaha många verkade tycka att det inte var nån bra diet och att jag ändå kommer tappa muskler. Jag kanske ska sänka proteindelen då?

skriv din kost över en dag ist...

Sverker
2015-01-09, 19:51
Det är det. TS skriver
Jag äter 1400 kalorier och springer bort 400 på en timma om dagen.

1400 kcal är svält i det sammanhanget.

cero
2015-01-09, 21:36
Vad är poängen med denna skräpdiet?

Bossebäver
2015-01-09, 22:43
Vad är poängen med denna skräpdiet?

Att tappa vikt snabbt givetvis.

SimonV
2015-01-10, 00:28
Jaha många verkade tycka att det inte var nån bra diet och att jag ändå kommer tappa muskler. Jag kanske ska sänka proteindelen då?
Troll

cero
2015-01-10, 01:53
Att tappa vikt snabbt givetvis.

På bekostnad av muskelmassa? Ok.

Bossebäver
2015-01-10, 02:00
På bekostnad av muskelmassa? Ok.

Vissa tycker att det är värt det, jag förstår dem. Att byta till iaf 2 styrkepass i veckan vore en mycket bättre kompromiss anser jag iaf, bästa av två världar.

Krutpaket
2015-01-10, 10:27
Jaha många verkade tycka att det inte var nån bra diet och att jag ändå kommer tappa muskler. Jag kanske ska sänka proteindelen då?

Antingen trollar du. Eller så är du sjukt dåligt påläst om kropp, träning och kost och har fått det om bakfoten. Så mitt tips: LÄS PÅ.

Du ska självklart inte dra ner på proteinet. Man brukar säga att man ska ligga på ca 2 gånger kroppsvikten i protein. Så väger man 80kg ska man få i sig ungefär 160g protein varje dag. Sen fördelar du kolhydrater och fett som du vill. Vissa äter lagaom mycket av båda, vissa skippar kolhydraterna helt och andra skippar fettet men käkar kolhydraterna.

Hur lång är du, hur mycket väger du, hur gammal är du? Sådana saker samt hur du tränar, vad du gör på fritiden osv. avgör hur mycket kalorier du kan ligga på för en hälsosam viktminskning. Man brukar ju säga att man ska ligga på -500 kcal per dag. Personligen tycker jag upp till -1000 kcal är ok så länge man käkar mycket protein och gymmar.

Det du gör räknas som svältdiet i min bok. Då hade jag hellre kört 4-5 protein drinkar om dagen+EAA 2-3 gånger om dagen. Men det är heller inget att rekommendera. Det är bättre att du lär dig äta vettigt och ger det tid. Det är bättre att gå ner sakta i vikt, men därefter behålla den nya vikten än att svälta ner sig i vikt på kort tid och sen gå upp i vikt när man återgår till sitt gamla ät-mönster. Jag som själv är överviktig har äntligen fattat att det handlar om att byta livsstil och äta vettigt 85-90% av tiden alltid. Inte 100% under 3 månader och sen 50% resten av året.

tränafett
2015-01-10, 13:48
Ööh.. Det var inte många konkreta svar här. Jag kanske borde hitta nån sida med mer dietinriktning för det kanske mest är muskel och styrketräningsfokus här

Hur kan det vara en "svältdiet" bara för att man käkar 15 gram fett om dagen? Måste finnas en massa människor i världen som tycker att det jag ätit idag är en fest:

Broccoli, blomkål & morötter 255kcal (750g)
Falu rågrut 100 kcal (28g)
linser 348 kcal
bönor 218 kcal
lätt kvarg 137 kcal.

sammanlagt ca 1000 kcal hittils men kommer äta mer kvarg och springa. Känner mig inte svulten direkt men kommer börja hälla några skedar olja på grönsakerna

Att det skulle vara en svältdiet tycker jag som sagt bara låter tramsigt men jag är inte så insatt i diet-tugget, har inte tid att läsa på och tackar för tips

tränafett
2015-01-10, 13:53
Utifrån Krutpakets tips verkar jag ligga rätt på protein i alla fall när jag ätit några kvargar till!

Krutpaket
2015-01-10, 14:05
Utifrån Krutpakets tips verkar jag ligga rätt på protein i alla fall när jag ätit några kvargar till!

Protein är viktigt, men det är ju även viktigt med fett, vitaminer, mineraler.

Varför gör du en sådan här diet? Jag har själv gått ner en massa på kort tid förr, men sen har jag alltid gått upp allt + tappat en massa styrka och muskler.

Men, men du gör som du vill. Om du inte vill läsa på eller lyssna på folks råd och istället dissa forumet så kan du ju göra det du tror är bäst. Spontant känns det att du trollar eller är 14 bast och lat. Det baserar jag på att du precis blivit medlem på forumet och har en attityd där du inte orkar/har tid att läsa och lyssna utan vill ha snabba resultat.

Hur som helst, lycka till.

cero
2015-01-10, 14:40
Banna det här trollet.

R Scarpa27
2015-01-10, 19:37
http://images.fanpop.com/images/image_uploads/Do-not-feed-the-troll-atsof-570894_1023_670.jpg