handdator

Visa fullständig version : Börja träna igen, gubbkropp, rygg osv hjälp!


Medusa
2015-01-08, 17:56
Så ska börja träna igen, och har ju upptäckt diverse problem i form av sliten rygg, knän, etc, dessutom har ju mina kunskaper försvunnit hyfsat efter en lång tid i dvala så att säga.

Vad är bäst idag, 2 eller 5 split? Måste jag träna biceps varje pass?

Ni som är lite äldre på brädan i samma sits med lite gubbproblem, hur motverkar ni det? Kör ni sätesvärmen på fullt på vägen ner? Kupevärmaren på från 4 istället för 5? Sittdynor på jobbet?

Hur hanterar man i praktiken ett föråldrande av köttet och dess biverkningar?

Just nu smörjer jag in mina leder med en blandning av vaselin och liniment, upplever att det mjukar upp.

Tips? Tankar?

Tacksam för all hjälp. :d

Beemel
2015-01-08, 19:04
Så ska börja träna igen, och har ju upptäckt diverse problem i form av sliten rygg, knän, etc, dessutom har ju mina kunskaper försvunnit hyfsat efter en lång tid i dvala så att säga.

Vad är bäst idag, 2 eller 5 split? Måste jag träna biceps varje pass?

Ni som är lite äldre på brädan i samma sits med lite gubbproblem, hur motverkar ni det? Kör ni sätesvärmen på fullt på vägen ner? Kupevärmaren på från 4 istället för 5? Sittdynor på jobbet?

Hur hanterar man i praktiken ett föråldrande av köttet och dess biverkningar?

Just nu smörjer jag in mina leder med en blandning av vaselin och liniment, upplever att det mjukar upp.

Tips? Tankar?

Tacksam för all hjälp. :d

Vad räknas som gammal?
Du kan träna biceps varje pass om du vill du kan även skita i att träna biceps överhuvudtaget. Det finns inga måsten.

Gällande split så slår jag ett slag för helkroppspass.

Krutpaket
2015-01-08, 19:25
Så ska börja träna igen, och har ju upptäckt diverse problem i form av sliten rygg, knän, etc, dessutom har ju mina kunskaper försvunnit hyfsat efter en lång tid i dvala så att säga.

Vad är bäst idag, 2 eller 5 split? Måste jag träna biceps varje pass?

Ni som är lite äldre på brädan i samma sits med lite gubbproblem, hur motverkar ni det? Kör ni sätesvärmen på fullt på vägen ner? Kupevärmaren på från 4 istället för 5? Sittdynor på jobbet?

Hur hanterar man i praktiken ett föråldrande av köttet och dess biverkningar?

Just nu smörjer jag in mina leder med en blandning av vaselin och liniment, upplever att det mjukar upp.

Tips? Tankar?

Tacksam för all hjälp. :d

Det som fungerar idag är precis samma saker som fungerade igår, 20 år sedan, 100 år sedan osv. osv. Alla splitar kan fungera bra eller mindre bra.

Frågan är: Hur vill du träna? Hur många gånger kan du träna per vecka? Hur långa pass har du tid med? Har du några skador som gör att du inte kan genomföra vissa rörelser?

Kan du t ex bara träna 2 gånger i veckan kan helkroppspass vara bra. Kan du träna 3 gånger i veckan kan du köra helkropp eller halvkropp (ABA-BAB). Har du däremot tid att köra 4 gånger eller mer kan du köra allt från helkropp, halvkropp, till push pull legs 1-2 gånger i veckan osv. osv. Vissa gillar att endast köra 1-2 muskelgrupper per pass och bara 1 gång i veckan. Då kör dem nån form av 4,5 eller 6 split. Det kan också funka om man vill köra så.

J3T69
2015-01-08, 19:30
Båda råden från Beemel och krutpaket känns rätt.
Välj det som du trivs med och mår bra av.
Det skall va roligt att träna annars slutar man snart så gör det som känns bäst för dig.
Lycka till med din träning!

Gnistan
2015-01-08, 19:38
Så ska börja träna igen, och har ju upptäckt diverse problem i form av sliten rygg, knän, etc, dessutom har ju mina kunskaper försvunnit hyfsat efter en lång tid i dvala så att säga.

Vad är bäst idag, 2 eller 5 split? Måste jag träna biceps varje pass?

Ni som är lite äldre på brädan i samma sits med lite gubbproblem, hur motverkar ni det? Kör ni sätesvärmen på fullt på vägen ner? Kupevärmaren på från 4 istället för 5? Sittdynor på jobbet?

Hur hanterar man i praktiken ett föråldrande av köttet och dess biverkningar?

Just nu smörjer jag in mina leder med en blandning av vaselin och liniment, upplever att det mjukar upp.

Tips? Tankar?

Tacksam för all hjälp. :d

Hej Jag är 53 bast.
Var aktiv på handikappsidan och tävlade i bänkpress där för mer än 20 år sedan. Var väl en 23 år sedan jag la av helt med tränandet av olika anledning.
Började träna igen för ca 13 månader sedan.
Börjar väl gå rätt ok.
Dock är man ju inte som man var som ung och det får man ta i beaktning. Leder, uthållighet osv. Jag har även fått diabetes på äldre dar vilket inte gör saken bättre. Styrkemässigt är jag väl rätt ok, men jag var mycket starkare som ung samt mycket lättare.
Jag började mycket försiktigt de första månaderna med lätta vikter och en dag i veckan, sedan 2, och nu 3 dagar per vecka (har haft en period då jag tränade 4-5 dagar med) Går inte så ofta upp på några större vikter.
Har hunnit med ett km samt nu kommer en tävling till i februari (oldboy) så då får jag träna på något högre vikter än jag brukar.
Lycka till med din träning
MVH
Gnistan

.

Kralligare
2015-01-08, 20:09
Hur gammal är Du ?

Bossebäver
2015-01-09, 10:58
Hur gammal är Du ?

Hej Jag är 53 bast.

Första meningen....

Mantus
2015-01-09, 11:02
Första meningen....

Förmågan att se kontext...

Krutpaket
2015-01-09, 11:12
Återigen, allt handlar om vad TS klarar av, har tid för och tycker är kul.

Jag känner några på gymmet som är 40+. En kör helkropp 2-3 gånger per vecka och bara fria vikter, en annan kör en 5 split och blandar fria vikter med maskiner. Han kör mycket maskiner pga. lite småskavanker med rygg, knän osv. Men båda dessa personer tycker deras upplägg funkar FÖR DEM.

King Grub
2015-01-09, 11:45
Medusa har inte ens fyllt 30. Så ev gubbkropp beror på inaktivitet, inte ålder.

Krutpaket
2015-01-09, 12:04
Medusa har inte ens fyllt 30. Så ev gubbkropp beror på inaktivitet, inte ålder.

Jaha, men då är det väll bara välja vilket träningsprogram som helst så länge det passar in i ens vardag och är kul. Börja försiktigt med lite lättare vikter så man inte skadar sig. Sen när kroppen börjar vänja sig så kan man öka vikterna.

Mitt förslag är helkropp eller över/under. Men gillar du inte sånt så kan du köra 3 split eller en schysst 4 split. Om jag var TS skulle jag träna 3-4 gånger per vecka första 1-3 månaderna. Inte mer. Detta dels för att inte skada mig, dels för att vänja kroppen, dels för att inte ha konstant ont och ge upp och dels för att man i denna situation inte behöver lägga tid och energi på opti-onani och skulptering av vissa muskler/delar av kroppen. Basövningar + lite annant lull räcker gott och väl.

TILL TS: Hur många gånger i veckan vill du träna? Vad tycker du är kul? Vad vill du fokusera på? Har du några skador eller fysiska hinder?

filmjölk
2015-01-09, 13:08
Tjena my fellow gubbe! Skillnaden jag märker sedan jag blivit gubbig är att jag behöver träna ofta annars får jag ont i alla gubbleder. Så glöm HIT, doggcrap och sådant, kör hög volym.

Dessutom krävs mycket mer uppvärmning, pre-gubbe kunde jag värma upp med 2snabba set och vara redo för att lyfta tungt, det är omöjligt numera.

Jag kör ofta stegar uppåt så att jag avslutar en övning med mitt tyngsta set istället för tvärtom, för det mår gubbkroppen bra av. Gubbkroppen klarar inte av att köra explosivt, gunga, svinga eller studsa, då skadar jag mig, så träna med stela robotlika rörelser.

Gnistan
2015-01-09, 14:42
Tjena my fellow gubbe! Skillnaden jag märker sedan jag blivit gubbig är att jag behöver träna ofta annars får jag ont i alla gubbleder. Så glöm HIT, doggcrap och sådant, kör hög volym.

Dessutom krävs mycket mer uppvärmning, pre-gubbe kunde jag värma upp med 2snabba set och vara redo för att lyfta tungt, det är omöjligt numera.

Jag kör ofta stegar uppåt så att jag avslutar en övning med mitt tyngsta set istället för tvärtom, för det mår gubbkroppen bra av. Gubbkroppen klarar inte av att köra explosivt, gunga, svinga eller studsa, då skadar jag mig, så träna med stela robotlika rörelser.

Håller med dig.
Känner igen allt du säger.
Krävs mer uppvärmning numera och jag kan inte som jag gjorde som ung hoppa upp på högre vikter i snabba steg. Tränar nog rätt så lika dig, mindre vikter med avseende på volym i stället. Explosivitetet är sämre numera med.

Klein
2015-01-09, 14:54
Lågintensiv cardio i 20-30 minuter innan gympasset.
Undvik att sitta mycket i vardagen och särskilt innan och under gympassen.
Smart träning med hög frekvens, låg volym och strikt utförande.

Bryggare
2015-01-09, 15:56
Så ska börja träna igen, och har ju upptäckt diverse problem i form av sliten rygg, knän, etc, dessutom har ju mina kunskaper försvunnit hyfsat efter en lång tid i dvala så att säga.

Vad är bäst idag, 2 eller 5 split? Måste jag träna biceps varje pass?

Ni som är lite äldre på brädan i samma sits med lite gubbproblem, hur motverkar ni det? Kör ni sätesvärmen på fullt på vägen ner? Kupevärmaren på från 4 istället för 5? Sittdynor på jobbet?

Hur hanterar man i praktiken ett föråldrande av köttet och dess biverkningar?

Just nu smörjer jag in mina leder med en blandning av vaselin och liniment, upplever att det mjukar upp.

Tips? Tankar?

Tacksam för all hjälp. :d

Hur har du slitit ut rygg & knän vid 30-års ålder, om 30 stämmer?
Tränar inte speciellt annorlunda vid 42-års ålder förutom att jag valt bort de övningar som inte passar mig p.g.a. artros i höftlederna. Annars kör jag tungt och är dålig på uppvärmning. :em:

Kralligare
2015-01-09, 16:44
Första meningen....

Driver Du med mig, Gnistan är 53 bast, frågan avsåg naturligtvis TS ålder ..

Bossebäver
2015-01-09, 21:14
Driver Du med mig, Gnistan är 53 bast, frågan avsåg naturligtvis TS ålder ..

Skyller på åldern.

Matsa
2015-01-10, 16:46
Tjena my fellow gubbe! Skillnaden jag märker sedan jag blivit gubbig är att jag behöver träna ofta annars får jag ont i alla gubbleder. Så glöm HIT, doggcrap och sådant, kör hög volym.

Dessutom krävs mycket mer uppvärmning, pre-gubbe kunde jag värma upp med 2snabba set och vara redo för att lyfta tungt, det är omöjligt numera.

Jag kör ofta stegar uppåt så att jag avslutar en övning med mitt tyngsta set istället för tvärtom, för det mår gubbkroppen bra av. Gubbkroppen klarar inte av att köra explosivt, gunga, svinga eller studsa, då skadar jag mig, så träna med stela robotlika rörelser.

Jag instämmer med i stort sett allt som Filis skriver här. Det verkar dessutom stämma in på mina bekanta som har tränat länge också.

Lågintensiv cardio i 20-30 minuter innan gympasset.
Undvik att sitta mycket i vardagen och särskilt innan och under gympassen.
Smart träning med hög frekvens, låg volym och strikt utförande.

Menar du låg volym per träningstillfälle eller låg volym totalt sett?

Klein
2015-01-10, 21:29
Jag instämmer med i stort sett allt som Filis skriver här. Det verkar dessutom stämma in på mina bekanta som har tränat länge också.



Menar du låg volym per träningstillfälle eller låg volym totalt sett?

Per träningstillfälle.

Matsa
2015-01-11, 03:00
Per träningstillfälle.

Jag antog det då hög frekvens oftast innebär en medel till hög totalvolym men bäst att fråga för säkerhets skull. I så fall instämmer jag med dina rekommendationer också. Jag själv har sällan tid att värma upp med lågintensiv cardio men ordentlig uppvärmning är hursomhelst bra.

Medusa
2015-01-11, 07:51
Tack för alla gubbiga tips, jag har varit på gymmet 2 ggr sedan mitt rop på hjälp, och har försökt tänka på alla era visa ord.

Jag kör någon form av program, hitta något på nätet men det är ovidkommande, det funkar iallafall.

Trycket är inte lika högt som förr, och flåset lite större, men ungtupparna i lokalen stirrar avundsjukt på mig så något gör jag ju rätt.

Har ni några tips för att få de yngre damerna att vrida på huvudet?

Än en gång. tack för all hjälp!

Jorgen
2015-01-11, 09:26
Du är inte gammal, och välkommen tillbaka. :)

Jag kör nuförtiden intensivare och kortare pass med lite högre reps än tidigare. Dock oftare än förr, så träningsvolymen är inte mindre.
Håller mig hyfsat skadefri sett till att jag inte drar på mig några nya och dom gamla inte blir sämre.

Scratch89
2015-01-11, 09:51
Kul att du är tillbaka M!