handdator

Visa fullständig version : För stel för frontböj


VoDaresVins
2015-01-08, 12:39
Jag är tydligen för stel för frontböj men inte för knäböj. För mig blir det en extrem stress på ländryggen när jag måste hålla ryggen upprätt när jag böjer istället för att luta mig framåt som när jag kör knäböj.
Har kört knäböj i över 10 år, bara strax under parallellt, men formen känns ändå bra då. Försöker jag böja med en tom stång på raka armar kommer jag inte ens nära 90 grader i knäled innan det stramar åt för mycket i ländryggen.

Försökte pressa mig för några månader sen och körde frontböj på låga vikter trots smärtan i hopp om att det skulle börja gå lättare. Slutade med sån ryggsmärta så jag fick ta paus från rygg och benträning flera veckor. Har inget mål att plocka upp frontböj på nytt, men måste ändå fråga om det här då jag inte hittat nån annan diskussion om just ett sånt här problem.

Läst på flera ställen att det borde vara enklare att komma djupare i frontböj än i knäböj, men för mig känns det ganska långt borta att komma till vettigt djup. Nån annan som har erfarenhet av det här?

Loke
2015-01-08, 12:47
Man blir ju nyfiken på hur det ser ut när du gör vanliga knäböjar och när du gör dessa frontböjar :)

En vanlig förklaring när man upplever sig ha ditt problem är att att ens vanliga knäböjar faktiskt är ganska grunda, och sen när man gör frontböjarna så blir det automatiskt mycket djupare, men känns inte djupare än de vanliga böjarna, varpå frontböjarna framstår som svårare.

En annan förklaring är att man till exempel låter knäna falla in mer när man frontböjer, så att låren hamnar ivägen för magen.

Men detta är verkligen spekulationer, svårt att säga nåt om just dig.

VoDaresVins
2015-01-08, 13:32
Man blir ju nyfiken på hur det ser ut när du gör vanliga knäböjar och när du gör dessa frontböjar :)

En vanlig förklaring när man upplever sig ha ditt problem är att att ens vanliga knäböjar faktiskt är ganska grunda, och sen när man gör frontböjarna så blir det automatiskt mycket djupare, men känns inte djupare än de vanliga böjarna, varpå frontböjarna framstår som svårare.

En annan förklaring är att man till exempel låter knäna falla in mer när man frontböjer, så att låren hamnar ivägen för magen.

Men detta är verkligen spekulationer, svårt att säga nåt om just dig.

DyCRxcPUsh4
Hade en äldre formkoll sparad. Skulle säga det ser rätt likadant ut nu, men kommit lite djupare tack vare mera stretchnig. Har dock ingen frontböj video. Kändes inte lönt att kolla formen då jag insåg det säkert såg för jävligt ut. :)

bubbe
2015-01-08, 14:09
Du måste öppna upp i höften och ljumskar för att inte ryggen ska ligga ner, det är anledningen till att du inte kan frontböja. Du är stel och sitter inte mellan benen.

VoDaresVins
2015-01-08, 14:33
Du måste öppna upp i höften och ljumskar för att inte ryggen ska ligga ner, det är anledningen till att du inte kan frontböja. Du är stel och sitter inte mellan benen.

Tack. Har kört styrkelabbets stretch nu ett tag med bl.a. curl i böjposition så ska satsa än mera på den delen.
Men är det då även förklaringen till att det känns så stelt i ländryggen? Som sagt kommer jag inte ens ner till 90 i knäled om jag försöker hålla ryggen upprätt. Dock har jag inga problem att sitta helt i huk, dock blir det till en buttwink på det djupet.

Lindrian
2015-01-08, 15:12
Tack. Har kört styrkelabbets stretch nu ett tag med bl.a. curl i böjposition så ska satsa än mera på den delen.
Men är det då även förklaringen till att det känns så stelt i ländryggen? Som sagt kommer jag inte ens ner till 90 i knäled om jag försöker hålla ryggen upprätt. Dock har jag inga problem att sitta helt i huk, dock blir det till en buttwink på det djupet.

Ja. Du måste öppna upp höften och sätta dig mellan benen, inte bakom. Inte många som lyckas med detta. Tror nog det är färre än 5% på mitt gym som kan knäböja ordentligt.

Kolla lite mobilitywod, massa bra där för att ta dig vidare.

bubbe
2015-01-08, 15:15
Tack. Har kört styrkelabbets stretch nu ett tag med bl.a. curl i böjposition så ska satsa än mera på den delen.
Men är det då även förklaringen till att det känns så stelt i ländryggen? Som sagt kommer jag inte ens ner till 90 i knäled om jag försöker hålla ryggen upprätt. Dock har jag inga problem att sitta helt i huk, dock blir det till en buttwink på det djupet.

Det är tyvärr svårt att svara på vad det är du känner i frontböj, om det är att du krummar ryggen, krampar den eller något annat. Men med videon du klippte in så behöver höften kommer mycket mer i centrum. tex kan du använda sheos böjstretch-rutin.

yxa
2015-01-08, 15:43
böj inte ryggen framåt när du böjar håll den rak

Loke
2015-01-08, 16:10
Du måste öppna upp i höften och ljumskar för att inte ryggen ska ligga ner, det är anledningen till att du inte kan frontböja. Du är stel och sitter inte mellan benen.

Japp, håller med om detta, och det var det jag menade ovan med lår som är ivägen. Som sagt, ofta ökar tendensen att låta knän falla in när man frontböjer, och då blir problematiken värre. Man kan dock komma långt bara genom att förstå att lår och knän måste bort och rumpan måste ner mot hälarna. Krävs ofta att man har någon brevid som tjatar lite dock... ;)

Jag gillar att bara sitta i en goblet squat och trycka ut knäna med armbågarna. Funkar fint både som stretch och som förståelse för hur man vill sitta på de flesta som har problem.

pazzion
2015-01-08, 16:11
Lite oklart vad Yxa syftar på, men vid knäböj då du har stången på ryggen ska du inte ha en vertikal rygg. Det är en frontböj med stången på ryggen. Beroende på om du kör high eller low bar ska du istället ha ryggen mer eller mindre framåtlutad (mer horisontell) för att stången ska vara så mycket rakt över din balanspunkt (mitt över fötterna) som möjligt.

Vid en frontböj hamnar stången framför huvudet, istället för bakom huvudet, vilket innebär att du måste räta upp ryggen betydligt för att behålla stången över din balanspunkt - mitt över fötterna. Det görs genom att - som redan nämnts - öppna upp vinkeln i höftleden och stänga vinkeln i knäleden.

Testa att vinkla ut fötterna lite mer än du gör i dagsläget (tänk ca 30 graders vinkel), pressa ut knäna och sätt dig ned ordentligt. Var noggrann med att hålla överarmarna så parallella med golvet som möjligt, genom att lyfta upp armbågarna. Om du inte klarar av det ordentligt tycker jag att det hjälper med ett bredare grepp, samt att verkligen shrugga upp och fram axlarna, för att stången ska ligga bekvämt på deltoidsen (namn/stavning på svenska?), och inte, som för mig i början, på nyckelbenen eller på halsen.

Jag är ingen coach, men detta hjälpte för mig. Utan video är det dock mycket svårt att komma med konkreta tips till just dig. Lycka till!

VoDaresVins
2015-01-08, 21:40
Tack för alla goda råd. Frontböj har som sagt inte varit nåt mål mera men låter i alla fall som knäböjen borde jobbas på och att klara en korrekt frontböj kanske är ett bra mål på vägen. Får nog dock satsa en del mera på stretchningen först. Känns nog som det krävs mer än bara kroppskontroll för att jag ska klara av att komma upp med ryggen.

Förvånad att jag varken fann trådar eller andra sidor om det här. Ja är stel som ett kylskåp, har alltid varit, men är ju nog rätt många andra som är det med så förstår inte varför det här inte verkar vara ett vanligt problem.

Jur
2015-01-10, 00:18
Jag vågar påstå att det är ett stort problem generellt. Saken är väl den att det bara är personer som bryr sig om att studera hur en korrekt böj/frontböj ska se ut, och sedan upptäcker att ens egen form suger, vilka uppmärksammar och vill förbättra sin form som sedan frågar om detta. Jag har nog aldrig sett en enda person utföra en frontböj som var bra inligt mig - med bra hållning i ryggen och armarna i rak och hög position. Jag upptäckte själv här om veckan att det var omöjligt för mig att frontböja. Min rygg vek sig, så i bottenläget såg det ut som en gammal trollpackas siluett!

Jag tycker personerna i tråden verkar kunniga och tipsen intressanta, så även jag ska testa dem!