handdator

Visa fullständig version : Helkroppspass för att öka explosivitet och styrka


Peter.B
2015-01-08, 09:30
Nu kommer ännu en sån här tråd där någon vill ha feedback på ett program. Sorry. Men jag hoppas tråden kan bli intressant för fler med tanke på frågeställningen. Och det som skiljer frågeställningen från de flesta sådana här trådar är att detta inte endast handlar om gymträning utan om att bli bättre i en annan idrott. Vilken idrott det är känns i det här fallet sekundärt, men vi kan väl säga att det handlar om en idrott där kondition, styrka och explosivitet är viktigt. Tänk typ friidrott, amerikansk fotboll eller liknande. I just det här fallet är idrotten i fråga MMA. Men jag hoppas att andra idrottare skulle kunna ha nytta av tråden och programmet.

Oftast när jag hittar färdiga program för gymträning är både volymen och frekvensen ganska hög. Det blir slitsamt att mäkta med samtidigt som jag kör 4 hårda MMA-/SW-pass i veckan. Det kanske är jag som är vek, men jag orkar bara med gymmet två dagar i veckan utöver detta, och då är jag sällan helt på topp på gymmet. Så lågvolym och mycket bang for the buck är jag ute efter, samtidigt som en inte allt för snabb progression. Har oftast tränat med en linjär progression tidigare, men märker att det inte fungerar så bra när intensiteten på MMA:n går upp (som den kommer att göra nu i vår).

Så jag skulle behöva lite hjälp med att lägga upp ett program, eller lite feedback på det jag tänkt och bara att bolla lite.

Dag 1:
Böj 3x5
Styrkevändningar 4x3
Bänk 3x5
Rodd (gärna sälrodd eller något där korsryggen avlastas) 3x8
(mage)

Dag 2:
Mark 3x4
Frontböj 3x5
Pushpress eller stöt 4x3
Chins eller pullups 3x5
(mage eller armar)

Vad tror ni om detta? Och vad skulle ni säga är en vettig progressionsplan? När jag klarar angivna set och reps höjer jag med 2,5 kg? Eller något annat?

Målet är som sagt att bli starkare och explosivare, under deff, så gott det går. Är inte så brydd om det estetiska, men det är såklart en bonus om jag lyckas behålla lite muskelmassa när jag tappar vikt.

Tackar på förhand för svar, och beklagar att det blev en lång uppsats!