handdator

Visa fullständig version : Blir du trött eller pigg av att äta mycket på kvällen?


Diomedea exulans
2015-01-08, 00:36
Jag har märkt att om jag äter mycket mat på kvällen så får jag svårt att somna sedan. Det är en av anledningarna till att jag skyr periodisk fasta som pesten. Dock har jag snappat upp att många verkar uppleva motsatsen, att de sover bättre efter ett skrovmål. Jag blir också tröttare efter en stor måltid, men inte så trött så jag kan somna, och tröttheten går över efter en stund, och när jag väl ska somna går det inte.

Nu är jag nyfiken på hur utbredda de här fenomenen är.

Om du inte lägger dig på kvällarna, utan mitt i natten, på morgonen eller något annat, byt då ut "kväll" mot tiden strax innan du lägger dig.

Poll kommer!

J.V
2015-01-08, 00:40
Lättare, utan tvekan. Förutom de gånger man råkar trycka en pizza följt av 600g lösviktsgodis, 300g chips och en liter glass, då svettas jag mest.

Men annars så. Normalt proppmätt, då somnar jag som bäst.

tp_88
2015-01-08, 01:16
Ingen skillnad.

Sidén
2015-01-08, 01:26
Jag tror jag somnar lika lätt/lättare om jag ätit ordentligt innan jag lägger mig. Men, jag drömmar nästan alltid konstiga drömmar och sover oroligt om jag ätit mycket just innan.

Som nu, har jag just ätit 500g burgare. Got a bad feelin man.
Sova med tom mage är värre dock.

vicarious
2015-01-08, 05:00
Sämre om jag äter mycket. Ett litet mål går bra.

mangemani
2015-01-08, 05:08
beror på vad jag äter.
äter jag saker med snabba kolisar så blir jag pigg efter typ 30-60 min, i typ 40-60 min, men äter jag en vanlig måltid, så blir jag trött.
åt tex en rejäl måltid för typ 1 timme sedan, börjar känna mig smått trött nu.

VoDaresVins
2015-01-08, 07:13
Svarade fel. Lade att jag alltid har lätt, men har ändå alltid lättare efter måltid. Eller egentligen än värre. Kan t.o.m. ha svårt att hållas vaken efter en rejäl måltid. Häromdan blev det en kvats tupplur direkt vid matbordet. Värsta jag vet på jobbet är möten i form av presentationer att bara sitta och lyssna på direkt efter lunchen. Brukar skölja ansiktet med kallvatten före och dricka vatten och kaffe under mötets gång för att hållas vaken.

Snubben
2015-01-08, 08:34
Efter ett skrovmål så går jag in i en såndära skön dvala.. :sleep:

pazzion
2015-01-08, 08:37
Jag sover som bäst om jag får äta ett ordentligt mål strax innan läggdags. Det får dock inte vara någon av höstens monsterportioner, där jag åt tills jag hade andnöd och svettades. Då var det mest svårt att andas när man låg ner. Men jag kan ej sova hungrig.

Ozziking
2015-01-08, 09:58
Ska testa och utvärdera,hittills har jag fått trycka mestadels på kvällen pga glömt & äta på dagen. Lättare/svårare att somna ibland.

anvihl
2015-01-08, 10:05
Känner mig som vanligt typ. Äter jag dock så att jag hamnar på ett dagligt stort överskott där på kvällen så blir jag hyperpigg eller stora doser godis ger samma effekt.

Rikard Jansson
2015-01-08, 10:12
Somnar men vaknar 1-2 timmar senare och är superpigg.

Überbiffen
2015-01-08, 10:55
Jag har lättare att sova efter ett skrovmål på kvällen.

Hamnar alltid i matkoma om jag får äta ordentligt. Vid hunger är jag alltid energisk. Ska det sovas vill jag vara kräkmätt, ska jag träna vill jag vara svinhungrig.

Linjedomarn
2015-01-08, 11:25
Får något slags "high" när jag är hungrig med klar syn, energi och fokus.. läskigt är det.. därför sover jag bättre efter att ätit.

TIMPA
2015-01-08, 11:27
Trött, frågan är om det enbart är maten eller om det är kombinationen av ett rejält lass käk och en lång dag i övrigt.

Henchman
2015-01-08, 13:14
Beror på vad måltiden innehåller. Stora mängder protein är värre än kaffe, lyckas jag somna så vaknar jag inom 2h och kan inte somna om. Fett och kolhydrater, helst snabba så sover jag mycket bra.