handdator

Visa fullständig version : Långvarigt sjuk, hur lägga upp kost samt träning?


Barnes
2015-01-07, 14:38
Har kört ett enda pass sedan 14/12 pga av sjukdomar.
Förkylningar som avlöst varandra och den sista utvecklades till rejäl bihåleinflammation. Det ser inte ut som jag kommer kunna träna som vanligt på några veckor ännu.
Hur ska man lägga upp kosten i detta läget?
Dels för att förlora så lite massa som möjligt samt även lägga på sig minsta möjliga fett och ändå bli frisk utan att det drar ut på det längre än vanligt?
Ska man försöka pricka balans?

Sjukt psykiskt påfrestande att nära nog känna hur kroppen förtvinar dag för dag utan att kunna göra nåt åt det...

Edit, vette fan varför jag skrev "samt träning" i rubriken. Är inte vid mina sinnes fulla just nu.

shut teh face
2015-01-07, 14:40
Jag satsar på kaloribalans så kroppen inte har så mycket anledning att försöka ta energi från musklerna, och äta rätt mycket protein, men det är ju inte lätt, när man är sjuk vill man äta glass bara

hampfuz
2015-01-07, 14:41
Tänk också på att balans när du är sjuk är något högre än vanligt, så ett par hundra extra kalorier skadar inte.

shut teh face
2015-01-07, 14:51
Tänk också på att balans när du är sjuk är något högre än vanligt, så ett par hundra extra kalorier skadar inte.
Fast samtidigt så är man ju mer stilla vid sjukdom så jag har alltid utgått från att det går jämnt ut. Det spelar iofs inte så stor roll någon hundra kalori hit eller dit.

Barnes
2015-01-07, 15:33
Tack för input.
Käkar på som vanligt då.