handdator

Visa fullständig version : Känsliga muskelfästen


zeusden1
2015-01-07, 12:25
Jag misstänker att jag har en tendinit i ena axeln, eftersom att min sjukgymnast antyder det. Har haft det sen i aug -14. Detta har gjort att jag i princip bara kört knäböj, roddar, biceps och rehabövningar. Fick mycket bra ökningar i böj innan nästa skada.

Efter ett pass så fick jag ont i området kring höftböjaren och höften/ljumsken i höger sida. Smärtan finns när låret roteras utåt och spänns. Spänner jag den inte så är smärtan nästan obefintlig och den känns inte när jag promenerar eller kör marklyft. Gissar att även denna är inflammation i muskelfästet. Varat i ca två-tre veckor.

Jag har tidigare hade problem med muskelfästeinflammation i armbågarna som jag vilade bort och ändrade teknik i knäböj.
Detta medför att jag antar jag har problem med känsliga muskelfästen. Hur ska jag träna för att inte få fler skador? Min träning har varit styrkebaserad och jag går i princip aldrig över 6 reps i mina set. Ska jag öka repsen och sänka seten (brukar ligga på sex per pass, och varje muskelgrupp brukar få sig en omgång två gånger i veckan).

Äta mer antiinflammatoriskt? Hur gör man det? Äter i princip havregryn, proteinpulver, köttfärs, råris, potatis, ägg, lite blandade wokgrönsaker, kyckling kvarg o liknande.
Vad ska jag göra/tänka på?

Diomedea exulans
2015-01-07, 12:43
31-åring med leder som en 91-åring checking in.

Jag har inte riktigt kommit på någon bra lösning på mina eviga och varierade ledproblem, men några saker tycks hjälpa:
- Undvik isolationsövningar, kör flerledsövningar.
- Var alltid älg-noga med tekniken.
- Undvik failure.
- Undvik för hög volym.
- Värm upp löjligt noga. Typ, börja på noll kg och höj i femkilossteg.
- Stretcha aldrig.

Senilstudent
2015-01-07, 13:00
31-åring med leder som en 91-åring checking in.

Jag har inte riktigt kommit på någon bra lösning på mina eviga och varierade ledproblem, men några saker tycks hjälpa:
- Undvik isolationsövningar, kör flerledsövningar.
- Var alltid älg-noga med tekniken.
- Undvik failure.
- Undvik för hög volym.
- Värm upp löjligt noga. Typ, börja på noll kg och höj i femkilossteg.
- Stretcha aldrig.
Ska man inte ens stretcha efter träningen?

zeusden1
2015-01-07, 13:06
31-åring med leder som en 91-åring checking in.

Jag har inte riktigt kommit på någon bra lösning på mina eviga och varierade ledproblem, men några saker tycks hjälpa:
- Undvik isolationsövningar, kör flerledsövningar.
- Var alltid älg-noga med tekniken.
- Undvik failure.
- Undvik för hög volym.
- Värm upp löjligt noga. Typ, börja på noll kg och höj i femkilossteg.
- Stretcha aldrig.

Kul att du nämner stretch. Mina problem i höften började när jag började stretcha för att komma ner i spagat.. Koppling?
Är du överrörlig?

Diomedea exulans
2015-01-07, 13:47
Ska man inte ens stretcha efter träningen?

Kul att du nämner stretch. Mina problem i höften började när jag började stretcha för att komma ner i spagat.. Koppling?
Är du överrörlig?

Jag talar bara om mina egna observationer på mig själv. De flesta experter verkar väl snarare tycka att man ska stretcha.

Nej, jag är inte överrörlig. Tvärtom mycket stel, speciellt i höftpartiet. Men jag får i 99 % av fallen ont av stretching.

Jag tycker det är rätt logiskt att stretching skadar. Tänk på en dörr; om man håller den 100 % öppen, och sen försöker böja upp den ännu mer, då sliter man på gångjärnen.

zeusden1
2015-01-07, 14:50
Jag talar bara om mina egna observationer på mig själv. De flesta experter verkar väl snarare tycka att man ska stretcha.

Nej, jag är inte överrörlig. Tvärtom mycket stel, speciellt i höftpartiet. Men jag får i 99 % av fallen ont av stretching.

Jag tycker det är rätt logiskt att stretching skadar. Tänk på en dörr; om man håller den 100 % öppen, och sen försöker böja upp den ännu mer, då sliter man på gångjärnen.

Din liknelse haltar. Musklerna kan bli längre men gångjärnen är av stål.

Diomedea exulans
2015-01-07, 16:55
Din liknelse haltar. Musklerna kan bli längre men gångjärnen är av stål.

Det är nog oftast inte muskler som pajar när man får ont av stretching, utan andra strukturer i leden.

Senilstudent
2015-01-07, 19:55
Det är nog oftast inte muskler som pajar när man får ont av stretching, utan andra strukturer i leden.

http://www.infinitelooper.com/?v=q9_AsT3T96M#/146;155

Diomedea exulans
2015-01-07, 20:20
http://www.infinitelooper.com/?v=q9_AsT3T96M#/146;155

Vad menar du ens?

Diomedea exulans
2015-01-07, 20:33
http://www.infinitelooper.com/?v=q9_AsT3T96M#/146;155

Vad menar du ens?

Synonymer till nippertippa
(vard.) småviktig flicksnärta, snärta, näbbgädda, grannlåtsdocka

http://www.synonymer.se/?query=nippertippa

Nu känner jag mig sårad och arg på samma gång, samtidigt som jag inte kan bestämma mig för om jag borde ångra det jag har skrivit i tråden eller bara vara arg på dig, Senilstudent. Tänk dig för innan du kallar folk för elaka saker, du kan faktiskt göra människor illa.